Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2023 Ford Focus ST Performance - hot hatch dla prawdziwego kierowcy

Dzięki pakietowi Performance Focus ST jeździ lepiej, ale nie aż tak świetnie jak jego główni rywale.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 października 2023
Ford Focus ST Performance test
4
Ocena Evo
Cena:
od 196 780 zł
wyostrzone reakcje zachęcają do energicznej jazdy
twarde zawieszenie na co dzień jest uciążliwe; nadpobudliwy układ kierowniczy

Nowy Ford Focus ST po faceliftingu jest od jakiegoś czasu dostępny z bardzo ciekawymi dodatkami zebranymi pod nazwą “Pakiet Performance”. Do niedawna model ten jako całość raczej nie spełniał pokładanych w nim nadziei, ponieważ mimo imponujących danych technicznych nie potrafił powtórzyć sukcesu mniejszej Fiesty ST. Teraz kompakt Forda ma szansę się zrehabilitować.

Spoiler alert: większość podzespołów wymienionych w ramach pakietu Performance było już w przedliftowym Focusie ST Edition. Są to przede wszystkim gwintowane kolumny zawieszenia KW, lżejsze felgi aluminiowe i poprawki kosmetyki zewnętrznej. Lubimy tamtą wersję - na pewno bardziej niż standardowego Focusa ST - ale wtedy pakiet nie był w stanie znacząco zbliżyć Focusa do naszego ulubionego hot hatcha - Hondy Civic Type R.

W odświeżonym wydaniu Focus ma szansę zabłysnąć przede wszystkim dlatego, że korzysta z wszelkich dobrodziejstw wprowadzonych w ramach ogólnego liftingu modelowego. Sportowy ST dostał między innymi bardzo wygodne fotele kubełkowe i gigantyczny 13.2-calowy ekran panoramiczny. Sam pakiet Performance jest też bogatszy, bo zawiera nowe przednie hamulce Brembo (tarcze 363 mm zamiast 330 mm, 4-tłoczkowe zaciski) oraz opony Pirelli P Zero Corsa o sportowym profilu. Wraz z zawieszeniem gwintowanym z 12 poziomami odbicia i 16 poziomami kompresji, 10% lżejszymi felgami 19-calowymi, elektroniczną szperą na przedniej osi i turbodoładowanym silnikiem Ecoboost samochód ten wygląda na hot hatcha do ambitnej jazdy.

Czy wersja Performance to wreszcie ten Focus ST, na którego tak długo czekaliśmy?

Z odpowiedzią na to pytanie jeszcze poczekajmy, bo to nie koniec atrakcji w pakiecie Performance. Focus wyposażony w tę opcję ma w standardzie zewnętrzną galanterię w czarnym, błyszczącym kolorze. Są to fragmenty tylnego spoilera, obudowy lusterek, wstawki w przednim zderzaku i dyfuzor. Ładnie się to komponuje z czarnymi felgami i czerwonymi zaciskami hamulców. Prześwit auta jest mniejszy o 10 mm, ale można zjechać w dół o kolejne 15 mm dzięki ręcznej regulacji.

Ford Focus ST Performance tył
4

Z obniżonym zawieszeniem i 50% sztywniejszymi sprężynami nie dziwi fakt, że Focus ST Performance jest znacznie twardszy niż model podstawowy. Na początku miałem wrażenie, że tak wyposażone auto będzie zbyt uciążliwe w codziennym użytkowaniu, szczególnie jeśli poruszać się będzie na kiepskich nawierzchniach. Jednak powyżej 30 km/h jest już znacznie lepiej, a przy prędkościach autostradowych zawieszenie Performance okazuje się całkiem akceptowalne.

Głównym plusem tej zmiany jest poczucie, że wreszcie Focus złapał odpowiedni kontakt z drogą. Chętniej składa się w zakręty i wydaje się bardziej posłuszny przy korektach w środku łuku. W ten sposób Focus zachęca kierowcę do badania jego prawdziwych limitów.

Reklama

Zawieszenie Focusa ST Performance to krok w dobrą stronę, ale część mankamentów auta nie została poprawiona.

Niestety, bez zmian pozostały dwie rzeczy, które od początku nie sprawdzały się w sportowym hot hatchu Forda: silnik oraz układ kierowniczy. Zacznijmy od napędu - nadal 2.3-litrowy Ecoboost na papierze wygląda rewelacyjnie. Ma 280 KM i 420 Nm, co pozwala osiągnąć 100 km/h w zaledwie 5,7 s - to może imponować. Jego prawdziwą wadą jest program nie bardzo pasujący do stylu jazdy prawdziwych hot hatchy. Silnik ewidentnie jest nastawiony na moment obrotowy, do tego stopnia, że wkręcanie się powyżej 5000 obrotów i szukanie tam mocy jest bezsensowne. Trudno też odpowiednio dawkować gaz, gdy już przy niskich obrotach nadchodzi potężna fala momentu. Wraz z hiperaktywnym układem kierowniczym i szybką przekładnią (dwa obroty od oporu do oporu) otrzymujemy samochód nerwowy i trudny w prowadzeniu. Ciężko w ST Performance poskładać sekwencję kilku zakrętów w jeden idealny przejazd. Poza tym Focus jest bardziej podatny na zjawisko torque-steering niż się wydaje, szczególnie w niesprzyjających warunkach drogowych. Nowe hamulce z pewnością są mocne, ale sam pedał nie daje odpowiedniego wyczucia.

Ford Focus ST Performance wnętrze
4

Biorąc to wszystko pod uwagę Ford Focus ST z pakietem Performance ma naprawdę sporo rzeczy, które można polubić, a na torze na pewno będzie kompetentnym zawodnikiem. Problem w tym, że trzeba za niego zapłacić prawie 197 tysięcy złotych, a już od 202 tysięcy można mieć topowego Hyundaia i30 N Performance. Koreański kompakt ma znacznie więcej argumentów z punktu widzenia kierowcy o nieco większych umiejętnościach szukającego hot hatcha z ręczną przekładnią.

2023 Ford Focus ST Performance - podstawowe dane

Silnik: 2261 cm3, R4 turbo
Moc: 280 KM / 5500 obr./min.
Moment obrotowy: 420 Nm / 3000-4000 obr./min.
Masa: 1433 kg (195 KM / tonę)
0-100 km/h: 5,7 s
Prędkość: 250 km/h
Cena: od 196 780 zł

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Hyundai Insteroid koncept
Hyundai / Inster
Hyundai Insteroid - i20 N na miarę nowej ery

Hyundai podzielił się zdjęciami małego, zwariowanego hot hatcha EV. Czy to duchowy następca i20 N?

1 kwietnia 2025
Pirelli P Zero piąta generacja
Pirelli
Pirelli wykorzystało AI do opracowania nowych opon

Z pomocą AI Pirelli opracowało nową oponę z serii P Zero - bezpieczniejszą i bardziej wydajną.

31 marca 2025
Aston Martin Valhalla produkcyjny
Aston Martin / Valhalla
Hipersamochód Aston Martin Valhalla jest prawie gotowy do produkcji

Flagowy hipersamochód Aston Martin Valhalla przechodzi ostatnie szlify przed rozpoczęciem produkcji.

31 marca 2025
Cosworth silniki i fabryka
Cosworth
Cosworth - firma tworząca silniki dla Astona, Bugatti i F1 od kulis

W świecie wyśrubowanych norm emisji Cosworth potrafi budować wolnossące V8 i V12. Jak oni to robią?

25 marca 2025
Aston Martin Vanquish Volante prezentacja
Aston Martin / Vanquish
Aston Martin Vanquish Volante rzuca wyzwanie Ferrari 12Cilindri Spider

Nowy Vanquish Volante kończy gruntowne odświeżenie “tradycyjnej” gamy Aston Martina.

25 marca 2025
Porsche 911 992.2 turbo spyshot główne
Porsche / 911 Turbo
Trwają finalne testy nowego Porsche 992.2 Turbo z napędem hybrydowym

Porsche 911 Turbo przejdzie w tym roku duży lifting. Wniesie on dużo nowości, w tym napęd hybrydowy.

25 marca 2025
2026 Alfa Romeo Stelvio spyshot
Alfa Romeo / Stelvio
2026 Alfa Romeo Stelvio - Turyn testuje nowego rywala BMW X3

Nadjeżdża Alfa Romeo Stelvio drugiej generacji z napędem spalinowym, hybrydowym lub elektrycznym.

24 marca 2025
The Red Tour
Motocykle
The Red Tour 2025: przetestuj nowe modele Ducati Multistrada

Nowa Multistrada V4 Pikes Peak, Multistrada V4 S oraz Multistrada V2 S ruszają po Polsce. Chcesz je przetestować?

24 marca 2025
Volkswagen Golf GTI zapowiedź
Volkswagen / Golf
Volkswagen zapowiada celebrację 50 lat GTI podczas Nürburgring 24H

Podczas czerwcowego Nürburgring 24H może dojść do głośnej premiery nowego Golfa GTI Clubsport S.

21 marca 2025
Bugatti Tourbillon Équipe Pur Sang prezentacja
Bugatti / Tourbillon
Bugatti Tourbillon Équipe Pur Sang - jedna opcja w cenie całego 911

Do oferty nowego Bugatti dołączył pakiet Équipe Pur Sang inspirowany wyścigowym dziedzictwem marki.

20 marca 2025
Bentley wyniki finansowe
Bentley
Bentley nie zamierza rezygnować z silników V8 jeszcze przez dekadę

W ciągu następnych 10 lat Bentley ma w planach całą plejadę nowych modeli z silnikami spalinowymi.

19 marca 2025
2025 Goodwood Festival of Speed tematyka
Festival of Speed
Główna rzeźba Goodwood FoS 2025 będzie poświęcona Gordonowi Murrayowi

Tegoroczny Festival of Speed skupi się na F1, a szczególne miejsce w jej historii ma Gordon Murray.

18 marca 2025