Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Hypercar Adriana Neweya - Red Bull RB17 - ma być pokazany w 2024 roku

Red Bull Racing przygotowuje się do prezentacji torowego hipersamochodu własnej konstrukcji.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 stycznia 2024
Szkice nowego hipersamochodu RB17
7

Wkrótce Aston Martin Valkyrie straci status jedynego hipersamochodu projektu Adriana Neweya jaki istnieje. Red Bull jest na dobrej drodze, aby jeszcze w tym roku zaprezentować swój nowy projekt RB17. Kosztujący 5 mln funtów netto nowy hipersamochód stajni “Czerwonych Byków” został zapowiedziany w 2022 roku, a w niedawnym wywiadzie dla Sky Sports szef ekipy Christian Horner wyjawił, że odsłonięcie auta nastąpi w obecnym roku.

Zaprojektowany w całości w Red Bull Advanced Technologies (RBAT) samochód projektu samego Adriana Neweya będzie miał napęd hybrydowy z silnikiem V8 o mocy systemowej około 1250 KM. Ponieważ auto będzie typowo torowe, i nie będą go ograniczały żadne przepisy techniczne, jest szansa na prześcignięcie Valkyrie (nawet wersji AMR Pro) w kwestii osiągów i czasów uzyskiwanych na pojedynczym okrążeniu.

Jeszcze w 2024 roku zobaczymy nowy hipersamochód Red Bull RB17 w pełnej krasie. Oficjalnie zapowiedział to Christian Horner.

Red Bull wyznaczył sobie cel, aby auto ważyło mniej niż 900 kg. Wtedy RB17 byłby lżejszy niż Valkyrie AMR Pro, ale 48 kg cięższy niż GMA T.50. Samochód ma mieć zamknięty kokpit mieszczący kierowcę i pasażera. Jego rozstaw osi będzie większy, koła szersze, a środek ciężkości umieszczony niżej niż w Valkyrie. Pośrodku znajdzie się podwójnie turbodoładowana jednostka V8 z dodatkowym modułem hybrydowym, który dostarczy nieznana w tej chwili firma zewnętrzna. Sam silnik spalinowy ma mieć około 1100 KM, a układ odzyskiwania energii będzie gromadził prąd dla 150-konnego silnika elektrycznego. Dodatkowy motor ma wspomagać V8 w najsłabszym zakresie obrotów i zapobiegać efektowi turbodziury.

Aston Martin Valkyrie AMR Pro
7
Aston Martin Valkyrie
materiały prasowe
Reklama

Poza obłędną mocą RB17 będzie dysponował aerodynamiką bazującą na efekcie przypowierzchniowym, tak samo jak ma to miejsce w Formule 1 od sezonu 2022. Stajnia austriackiej marki napojów już dwukrotnie udowodniła, że na tym zjawisku zna się najlepiej w całej stawce, o czym świadczą tytuły bolidów RB18 i RB19. W odróżnieniu od nich nowy hipersamochód będzie miał na pokładzie o wiele więcej technologii kontrolującej przepływ powietrza, aby zapobiec niepożądanym efektom w postaci “dobijania”, co stało się zmorą kierowców rywalizujących w F1. Boczne sekcje auta mają być elastyczne i będą współpracować z aktywnym zawieszeniem, aby samochód lepiej sobie radził na wyboistych torach. Nie zabraknie podwójnego dyfuzora, którego twórcą i pomysłodawcą jest właśnie Adrian Newey. Cały RB17 będzie wręcz napakowany innowacjami, które Red Bull pieszczotliwie nazywa “największymi hitami Adriana”.

Aerodynamika RB17 będzie bazować na efekcie przypowierzchniowym, a silnik ma osiągać około 1250 KM przy 900 kg masy.

Większość prac nad autem wykona sam Red Bull przy pomocy swojego działu Advanced Technologies. Tylko takie podzespoły jak skrzynia biegów, układ napędowy czy szyby będą produkowane przez poddostawców. Projekt nie jest nastawiony na jak największą produkcję - fabrykę ma opuszczać maksymalnie 15 aut rocznie, ale ogólna ich liczba nie przekroczy 50 sztuk. Dział zaawansowanych technologii to komórka Red Bulla stworzona do celów konsultingowych dla klientów zewnętrznych. Pracuje w niej sporo osób, które przeniesiono z zespołu fabrycznego Formuły 1, gdy wprowadzono w nim rygorystyczne limity budżetowe.

W przeciwieństwie do wielu aut, w których cenę poznajemy na końcu, albo wręcz mówi się o niej szeptem, Red Bull od razu odkrywa karty. RB17 ma kosztować minimum 5 milionów funtów bez podatków, ale finalnie ta suma może się zwiększyć. Za te pieniądze będzie można nabyć samochód komercyjny tak bliski technologii Formuły 1 jak to tylko technicznie możliwe. Założenie, że nigdy nie będzie on mógł poruszać się po drogach publicznych, otwiera przed konstruktorami niesamowite możliwości, a projekt nie jest obarczony takim ryzykiem jak AMG One czy Aston Martin Valkyrie. Oba te projekty zanotowały znaczne opóźnienia właśnie z powodu wymogów homologacyjnych.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
McLaren 765LT Spider vs Ferrari SF90 Spider główne
McLaren vs Ferrari
McLaren 765LT Spider vs Ferrari SF90 Spider - sen o Warszawie

Na warszawskie ulice zabieramy dwa supersamochody - jeden z Włoch i jeden z Anglii.

28 marca 2024
1999 TVR Tuscan test
TVR / Tuscan
TVR Tuscan (1999-2006): historia, test, dane techniczne i ceny

Tuscan jest echem złotych lat marki TVR i jednym z naszych ulubionych aut ostatniego ćwierćwiecza.

28 marca 2024
Maserati MCXtrema główne
Maserati / MCXtrema
Maserati MCXtrema zaliczyło serię testów na torze

Na bazie Maserati MC20 Włosi stworzyli torowy model specjalny wyposażony w 730-konny silnik V6.

27 marca 2024
2024 Mercedes-AMG G63 lifting
Mercedes / klasa G
Poliftowy Mercedes-AMG G63 wygląda tak samo i nadal ma V8

Niektóre nowe AMG porzuciły V8 na rzecz silników czterocylindrowych, ale G63 ten trend nie dotyczy.

26 marca 2024
Peugeot 9X8 Le Mans Hypercar 2024
Peugeot / 9X8
Zmiana koncepcji Peugeota w Le Mans - nowy 9X8 ma już tylne skrzydło

Za Peugeotem 9X8 w specyfikacji Le Mans Hypercar 2024 stoi gruntowna zmiana koncepcji aerodynamiki.

25 marca 2024
Hennessey Venom F5 Revolution rekord toru
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Revolution z rekordem znanego toru Grand Prix

Amerykański Hennessey Venom F5 Revolution pobił rekord aut produkcyjnych na Circuit of the Americas.

25 marca 2024
Ferrari super-GT spyshot
Ferrari / 812 Superfast
Następca Ferrari 812 zachowa tradycyjne V12. Debiut w połowie roku

Kultowe V12, ponad 800 KM i klasyczny wygląd GT - tak zapowiada się następca Ferrari 812 Superfast.

25 marca 2024
Audi e-tron GT RS zapowiedź
Audi / e-tron GT
Za rok Audi e-tron GT zyska 1000-konną wersję RS

Modyfikacje opracowane dla Porsche Taycan mogą wkrótce trafić do pokrewnego Audi e-tron GT RS.

25 marca 2024
Bentley Continental GT PHEV
Bentley / Continental GT
W tym roku zadebiutuje nowy Bentley Continental GT z hybrydą i V8

W ramach tegorocznego liftingu Continental GT po raz pierwszy otrzyma napęd hybrydowy typu plug-in.

21 marca 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Scuderia Cameron Glickenhaus 004S postępy
Scuderia CG / 004S
Rozwój Scuderii Cameron Glickenhaus 004S wreszcie nabiera tempa

Trzymiejscowy supercar SCG004 w wersji drogowej jest odrobinę bliżej oficjalnego debiutu.

19 marca 2024
Nissan GT-R MY2025 główne
Nissan / GT-R
Nissan GT-R żyje i ma się dobrze. Właśnie przeszedł kolejny lifting

GT-R zwyczajnie nie chce umrzeć. Teraz dostał poprawki silnika i kosmetyczne zmiany stylizacji.

19 marca 2024