Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Samochody elektryczne i teoria e-względności

Większość znanych nam obserwacji, postulatów i teorii na temat samochodów elektrycznych jest względna.

1 sierpnia 2023
Auto elektryczne podczas ładowania
4

Większość znanych nam obserwacji, postulatów i teorii na temat samochodów elektrycznych jest równie względna, co pojęcia ruchu oraz spoczynku i w dużej mierze zależy od punktu odniesienia. Jak się odnaleźć w tym szumie informacji? O tym opowiada redaktor EVO oraz autor bloga PremiumMoto.plMichał Sztorc

Samochody elektryczne w tej dojrzałej i użytecznej formie towarzyszą nam już od kilkunastu lat. Przez większość tego czasu raczej nie wychylały się ze swojej rynkowej niszy, a jedynie biernie obserwowały, jak spalinowi bracia są stanowczo i konsekwentnie przygaszani oraz prześladowani przez kolejne unijne restrykcje. To właśnie one, podsypane nawozem ekologicznej narracji, stworzyły żyzny grunt dla rozwoju współczesnej elektromobilności. Dało to owocne plony, które stały się fundamentem pod powstanie w społeczeństwie dwóch frontów – spalinowego i elektrycznego – Coraz intensywniej ścierają się one na grupach i forach w Internecie, zalewając nas morzem sprzecznych paradygmatów. 

Michał Sztorc testuje elektryki
4

Elektromobilność – dopasowywanie wniosków pod tezę

Oba wymienione fronty mają bogate zaplecza argumentów popierających tezy o ekologicznym, społecznym, infrastrukturalnym czy ekonomicznym sensie bądź nonsensie istnienia danego źródła napędu w samochodzie osobowym. Są to mocne argumenty, często podparte wynikami rzetelnych badań, testów czy skrupulatnych wyliczeń. Okazuje się jednak, że dla każdego z tych badań, testów i wyliczeń można znaleźć w sieci inne badanie, test lub wyliczenie prowadzące do dokładnie odwrotnych wniosków. Wystarczy przyjąć inny punkt odniesienia – horyzont czasowy, analizować sytuację innego kraju czy gospodarstwa domowego albo wziąć do porównania samochody o innych parametrach – aby wynik starcia paliw kopalnych z energią elektryczną w transporcie indywidualnym był całkowicie odwrotny. Ta względność w dużej mierze jest spowodowana tym, że w przypadku samochodów elektrycznych w porównaniu z tymi spalinowymi musimy wziąć pod uwagę znacznie więcej zmiennych o szerokim zakresie wartości – począwszy od miksu energetycznego przez moce ładowarek po koszty ładowania czy środowiskowe koszty utylizacji akumulatorów. Te zmienne dają znacznie większe pole do... nie chcę napisać manipulacji, ale z pewnością do dopasowania wniosków pod tezę, którą chcemy udowodnić.

Adam Kornacki w Porsche Taycan
4

Relatywizm w elektromobilności

Dobrym przykładem tej pułapki relatywizmu w elektomobilności jest stwierdzenie jednego z dziennikarzy, na które niedawno trafiłem. Przekonywał on, że z powodzeniem możesz żyć z samochodem elektrycznym, nawet jeśli nie masz możliwości ładowania go w miejscu zamieszkania. Taki wniosek opierał na wynikach obserwacji: ja dziennikarz, uzyskuje w testowym samochodzie elektrycznym średnie zużycie energii na poziomie 12 kWh, jeżdżę głównie po mieście, co przekłada się na realne 500 km zasięgu, wystarczy więc, że raz na tydzień podjadę do ładowarki publicznej. A to z kolei ma być dowodem na to, że śmiało można żyć z elektrykiem bez domowej ładowarki. Cóż, nie polecam przekonywać się o tym na własnej skórze. Wiadomo, że się da i można. Tak samo jak można żyć bez stałego dostępu do Internetu w domu. Zamiast oglądać VOD nadal możesz kilka razy w tygodniu biegać do kina, a większe pliki bez trudu ściągniesz w biurze i przetransferujesz do domu na dysku przenośnym. Podobnie wygląda sprawa z jednym z kluczowych zagadnień na temat elektryków, czyli tym, czy już teraz można komfortowo i sprawnie podróżować nimi po Polsce. Niestety, fakt, że któremuś z dziennikarzy, influencerów czy sąsiadowi ta sztuka się udaje, wcale nie oznacza, że w Twoim przypadku będzie to równie proste, łatwe i przyjemne. 

Reklama

Na czym polega problem elektromobilności?

Problem polega na tym, że wiele osób głosi kategoryczne wnioski o elektromobilności i użyteczności samochodu elektrycznego, bazując na własnych doświadczeniach i własnym – szalenie indywidualnym – scenariuszu użytkowania takiego auta. Uznaje siebie za jedyny słuszny punkt odniesienia dla elektromobilnej rzeczywistości. Mimo że z Adamem, który upodobał sobie białego Porsche Taycana fundamentalnie zgadzamy się, co do słusznej idei samochodów na prąd, to moglibyśmy długo dyskutować o ich sensowności w dzisiejszych realiach. Każdy z nas reprezentuje – jak widać na zdjęciach – nieco inne podejście do tematu. Skoro ja, Michał, pojechałem elektrykiem na narty z Warszawy do Zakopanego i ta podróż wcale nie zajęła mi odczuwalnie więcej czasu w porównaniu z samochodem spalinowym, to czy Adam będzie mieć równie pozytywne doświadczenia ze swoich podróży elektrykiem po Polsce? Cóż, to zależy. Adam z kolei sprawnie i komfortowo przemykał w Taycanie po Warszawie do redakcji EVO, oszczędzając mnóstwo czasu dzięki możliwości jazdy buspasami. Czy to oznacza, że elektryk już teraz będzie dla mnie najlepszą formą transportu indywidualnego w mieście? Cóż, to też zależy... 

Adam Kornacki z Porsche Taycan
4

Samochody elektryczne vs rzeczywistość

Jest jednak kilka aspektów, które w dyskusjach o elektromobilności i w ocenie jej współczesnej kondycji są prawdziwe, niezależnie od obserwatora i niezależnie od tego, czy swoim elektrykiem jeździ w goglach narciarskich czy w garniturze. Jednym z nich jest wszechstronność współczesnych samochodów elektrycznych. Ich rozbudowana oferta pozwala dobrać elektryka idealnie dopasowanego do naszego scenariusza użytkowania samochodu. Jeszcze kilka lata temu mogliśmy wybierać spośród zaledwie kilkunastu elektrycznych modeli, z których większość wymagała pogodzenia się z wieloma kompromisami i naprawdę szczerej chęci do zbawienia świata od nadmiaru CO2. Dzisiaj jesteśmy wręcz rozpieszczani przez producentów, którzy ze swoich pierwszych zbudowanych od podstaw samochodów elektrycznych uczynili najbardziej apetyczne, dojrzałe i kuszące propozycje. Obecnie w polskich cennikach znajdziemy niemal 100 modeli samochodów elektrycznych. Ta liczba rośnie z tygodnia na tydzień i nie uwzględnia nawet różnych wersji akumulatorowych czy nadwoziowych konkretnych modeli. Jeśli nie śledzisz na bieżąco rynkowych premier możesz nawet nie zdawać sobie sprawy z tej różnorodności i wszechstronności. 

Mamy więc (względnie) niedrogie najmniejsze samochody elektryczne, które sprawdzą się jedynie w mieście, tradycyjne kompakty, mniejsze i większe SUV-y, limuzyny, osobowe i użytkowe busy, a nawet największe samochody dostawcze. Na samochód elektryczny możesz wydać ponad milion złotych, a możesz poprzestać na kwocie 10-krotnie niższej, możesz nim przewozić 5 pasażerów, samemu być wiezionym na tylnym rozkładanym fotelu, szaleć w terenie albo cieszyć się zupełnie szerokopasmowym dostępem do nowych zelektryfikowanych wrażeń ze sportowej jazdy i niesamowitych osiągów. Dlatego rozpoczynając przygodę z elektromobilnością, przymknij oko na te wszystkie krążące w sieci teorie na temat samochodów elektrycznych i po prostu spróbuj jej osobiście – na sportowo bądź na galowo.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Porsche 718 Boxster Spyder RS w trakcie jazdy
Porsche / 718 Spyder RS
Porsche 718 Boxster Spyder RS - intensywność wrażeń za kierownicą

Spyder RS to pożegnanie ze spalinowym Boxsterem w kompletnie bezkompromisowym stylu.

15 sierpnia 2023
Renault Megane R.S. - front auta
Renault / Megane RS
Renault Megane R.S. - czy to samochód dla każdego!

Przy dużych prędkościach łatwiej się obrócić za kierownicą Renault Megane R.S. niż w wielu tylnonapędowych autach.

12 sierpnia 2023
Alkomat AlcoSense podczas pomiaru
Prezentacja Partnera
Jechać czy nie jechać? Oto jest pytanie!

Z którym z alkomatów dostępnych w Polsce warto „jechać”? Sprawdzamy w grupowym teście!

10 lipca 2023
Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
2024 Audi Q8 lift główne
Audi / Q8
Audi wprowadza odświeżone Q8 na rok modelowy 2024

Nowe Audi Q8 na rok 2024 wyróżnia się poprawionym designem i wydłużoną listą wyposażenia.

22 września 2023
Zakaz rejestracji samochodów spalinowych 2035 zdjęcie główne
ICE/EV
Zakaz rejestracji samochodów spalinowych w UK przesunięty do 2035 roku

Premier Wielkiej Brytanii Rishi Sunak zdecydował o przełożeniu zakazu rejestracji nowych aut ICE o 5 lat.

21 września 2023
Frontline LE60 MG B restomod
Restomod
Frontline LE60 - nowy restomod MG B z V8 o mocy 375 KM

Specjaliści z firmy Frontline stworzyli efektownego restomoda z mocnym V8 na bazie klasycznego MG B.

21 września 2023
Audi S6 Avant e-tron spyshot
Audi / A6
Audi pracuje nad nową generacją S6 Avant e-tron z napędem elektrycznym

Nadchodzące Audi A6/S6 z napędem elektrycznym będzie oferowane także jako praktyczny Avant.

20 września 2023
Album „Kronika Porsche. Polskie historie”
Książka
„Kronika Porsche. Polskie historie” to gratka dla miłośników motoryzacji.

Z okazji 75-lecia marki Porsche, odbyła się premiera wyjątkowego albumu pt. „Kronika Porsche. Polskie historie”

19 września 2023
Porsche Taycan Turbo GT spyshot główne
Porsche / Taycan
Nadchodzi najbardziej sportowe EV na rynku - Porsche Taycan Turbo GT

Na Nürburgringu trwają testy najbardziej ekstremalnej wersji Taycana - otrzyma on nazwę Turbo GT.

13 września 2023
2024 BMW M4 CS
BMW / M4
Nowe BMW M4 CS pojawi się w 2024 roku

W przyszłym roku zadebiutuje nowe BMW M4 CS z zawieszeniem i napędem przejętym od M3 CS.

13 września 2023
Mini fabryka Oksford
MINI
BMW zainwestuje 600 milionów funtów w fabrykę MINI w Oksfordzie

Od 2030 roku zakład MINI w Oksfordzie będą opuszczać wyłącznie pojazdy elektryczne.

11 września 2023
ELegend EL1 Quattro Sport glówne
Quattro
ELegend EL1 to elektryczne Audi Quattro naszych czasów

Za rok rynek wejdzie ELegend EL1 - współczesna interpretacja Audi Sport Quattro z napędem EV.

9 września 2023
2024 Lotus Emeya zdjęcie główne
Lotus / Emeya
Nowy Lotus Emeya - 900-konne EV celuje w pozycję Porsche Taycana

Elektryczny sedan Lotusa - Emeya - zawiera najnowszą technologię napędu w nadwoziu zgrabnego GT.

8 września 2023
Lamborghini Urus S podczas testów
Lamborghini / Urus
Lamborghini Urus S - brutal w każdym calu

Po pięciu latach SUV Lamborghini zyskał cenne aktualizacje. Od niedawna bazową wersją jest Urus S.

7 września 2023
Ford Mustang Mach-E Rally główne
Ford / Mustang Mach-E
Ford Mustang Mach-E Rally - elektryczna rajdówka wchodzi do produkcji

Ford przerobił elektrycznego Mustanga Mach-E na styl rajdowy i jest to samochód w pełni produkcyjny.

7 września 2023