Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Toyota GR86 Rally - koncept współczesnej Celiki GT-Four

Napęd na cztery koła z Corolli GR zrobił z GR86 unikalną współczesną wersję Celiki GT-Four.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 listopada 2024
Toyota GR86 Rally Legacy Concept
16

Targi SEMA w Las Vegas są znane z wielu ekstremalnie przerobionych, pasjonujących samochodów na najwyższym światowym poziomie. W tym roku jednym z nich będzie one-off stworzony przez dział Gazoo Racing Toyoty: GR86 Rally Legacy Concept. Model ten ma podkreślić ogromne tradycje japońskiej marki w rajdach samochodowych, dlatego pod karoserią kryje się napęd na cztery koła przejęty wprost z Corolli GR.

Bazą dla projektu była normalna Toyota GR86, z której usunięto 2.4-litrowego boksera i zamontowano trzycylindrową jednostkę turbodoładowaną G16E-GTS o pojemności 1.6 l znaną z GR Yarisa i Corolli. Dla lepszej wydajności w ekstremalnych warunkach dołożono większy intercooler i chłodnicę oleju, a także wyścigowe ECU z odpowiednio zmodyfikowanym programem. Toyota podkreśla, że w kwestii mocy jest przestrzeń do rozwoju, ale akurat w tym projekcie zachowano seryjną moc 304 KM i 370 Nm ze sportowej Corolli. To jednak wciąż 70 KM i 120 Nm więcej niż w seryjnym coupe GR86.

Koncept GR86 Rally wyposażono w kompletny układ napędowy Corolli GR oraz wygląd kultowej Celiki GT-Four.

Reklama

Większa moc zawsze się przydaje, ale to nie jedyny benefit pokrewieństwa z Corollą. Zaadaptowano również jej napęd na cztery koła, choć nie było to takie łatwe. Trzeba było zrobić miejsce dla dodatkowego układu napędzającego przednią oś (oraz wyższego silnika rzędowego), dlatego wykonano dla GR86 Rally specjalną ramę pomocniczą i zawieszenie. Zwiększony prześwit pomógł upakować piasty, jarzma i osie napędowe z Corolli. Do tego zmodyfikowana przekładnia kierownicza dostosowana do kompletnie zmienionej geometrii podwozia.

Podobne zmiany dotknęły tylną część auta, gdzie wymontowane elementy GR86 zrobiły miejsce dla zmodyfikowanych odpowiedników z Corolli. Nowy dyferencjał i obudowa skrzyni pozwoliły zachować standardowe przełożenia i całą zaawansowaną elektronikę sterującą rozdziałem momentu obrotowego napędu GR Four.

Toyota GR86 Rally Legacy Concept tył
16

Samochód jest tylko konceptem, ale Toyota nie pozostawiła tu niczego przypadkowi. Aby upamiętnić utytułowane rajdowe modele Celica ST185ST205 GT-Four z początku lat 90. pomalowano GR86 na ten sam kolor Halo White oraz pokryto dedykowaną czerwono-zieloną grafiką. Poza tym dodano rajdowe czerwone chlapacze, okna z leksanu, baterię oświetleniową Wesem na przedniej masce i podwójny, centralnie umieszczony wydech. Toyota stworzyła nawet specjalny spoiler podobny do oryginału, oraz postawiła koncept na sześcioramiennych białych felgach Speedline z asfaltowymi oponami Michelin o szerokości 235 mm.

W środku podobnie - wnętrze GR86 ogołocono ze zbędnych elementów, wsadzono pełną klatkę bezpieczeństwa (białą, pasującą do nadwozia) i dwa fotele Sparco z sześciopunktowymi pasami. Jest tu również rajdowa kierownica Sparco oraz garść typowo wyczynowych detali - boczki drzwi z gołej połaci karbonu, wydłużona dźwignia biegów czy paski do zamykania drzwi zamiast klamek.

Reklama
Toyota GR86 Rally Legacy Concept wnętrze
16

Mike Tripp, wiceprezes Toyota Marketing, powiedział: „GR86 Rally Legacy Concept jest świadectwem nieustającej pasji Toyoty do rajdowej rywalizacji. Stworzyliśmy go dla naszych fanów Gazoo Racing i Toyota Rally - to nasz sposób na uhonorowanie przeszłych osiągnięć Toyoty i możliwości powrotu Rajdowych Mistrzostw Świata do Stanów Zjednoczonych”.

Samochód wygląda bojowo i na pewno cudownie jeździ, ale to jedynie koncept zbudowany na potrzeby prezentacji podczas SEMA w Las Vegas. Będzie można go tam zobaczyć do 8 listopada.

Toyota GR86 Rally Legacy Concept - podstawowe dane

Silnik: 1.6 R3 turbo
Moc: 304 KM
Moment obrotowy: 370 Nm
Napęd: silnik z przodu, napęd 4x4
Masa: ok. 1300 kg
Stosunek moc/masa: ok. 230 KM /tonę
0-100 km/h: bd
Prędkość: bd
Opony: 235mm szerokości; Michelin Pilot Sport (rajdowa opona na asfalt)

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025