Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Alpine A110 R Ultime - francuski rywal Porsche Cayman GT4 RS

Większa moc, większy docisk, większa cena; na salonie w Paryżu debiutuje nowe Alpine A110 R Ultime.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

14 października 2024
Alpine A110 R Ultime premiera
25

W ostatnich miesiącach kojarzymy Alpine głównie z intensywną elektryfikacją. Niedawno poznaliśmy hot hatcha A290, w przyszłym roku dołączy do niego czterodrzwiowy crossover A390, a w dalszej perspektywie wodorowy halo-car Alpenglow. Mimo wszystko w Dieppe nie zapomnieli jak robić samochody korzystające z wysokooktanowej benzyny. W tym tygodniu zaprezentowano kolejną iterację lekkiego sportowego coupe rodem z Francji - oto Alpine A110 R Ultime.

Model ten zadebiutował na trwającym salonie w Paryżu. W topowej specyfikacji „La Bleue” kosztuje on oszałamiające 330 tys. euro brutto, choć w tej cenie auto pokryte jest dedykowanym, ręcznie nakładanym lakierem w dwukolorowej tonacji łączącej kultowe dla Alpine barwy Vision BlueAbysse Blue. Ultime w “podstawowej” wersji kosztuje we Francji 265 tys. euro brutto (1,14 mln zł).

Limitowane Alpine A110 R Ultime to ostateczna forma cywilnej wersji sportowego coupe z Dieppe.

Ultime jest efektem całego doświadczenia jakie Alpine zebrało tworząc wcześniej A110 R oraz limitowane modele TuriniLe Mans. To również najmocniejszy i najbardziej skupiony wokół kierowcy model w krótkiej historii tej marki - taki Cayman GT4 RS na francuską modłę. Jego szokująca cena wynika z francuskich przepisów obciążających ogromnym podatkiem samochody o dużej mocy, które siłą rzeczy emitują więcej CO2. A110 R Ultime emituje go sporo, bo dostał wreszcie to, czego tak bardzo brakowało - mocniejszy silnik.

1.8-litrowa czterocylindrowa jednostka otrzymała nową turbinę, w której zmodyfikowano zarówno koło kompresji, jak i koło turbiny, przez co moc wzrosła do 350 KM. To o 50 KM więcej niż w wersji S i R oraz prawie 100 KM ponad standardowe A110. Moment obrotowy także podskoczył, dokładnie o 80 Nm w stosunku do A110 R, do poziomu 420 Nm. Skrzynia dwusprzęgłowa “DW6” otrzymała stosowne do wzrostu obciążeń wzmocnienia, choć producent nie ujawnił dokładnie co się zmieniło. Standardem w Ultime jest tytanowy układ wydechowy Akrapovic.

Alpine A110 R Ultime design tył
25

Alpine wprost nie chwali się masą nowego A110 R Ultime, ale podaje parametr mocy do masy równy 3,2 kg/1 KM, co daje wynik równy 1104 kg. Udało się utrzymać masę w ryzach, gdyż Ultime jest rozwinięciem wcześniejszego A110 R z jego karbonowymi panelami nadwozia. Deklarowany czas przyspieszenia do 100 km/h z użyciem funkcji Launch Control wynosi 3,8 s.

Reklama

Ultime dostał to, czego tak bardzo brakowało w zwykłym A110 R - silnik wzmocniony do 350 KM i 420 Nm.

Zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki nadwozie wersji Ultime wykorzystuje część rozwiązań ze standardowego modelu R. Największa zmiana to dwa nowe kanały w przedniej części auta, ale praca nad poprawkami reszty przyniosła wzrost docisku o 160 kg przy prędkości maksymalnej równej 285 km/h. Układ jezdny zawiera regulowane kolumny Ohlins (R miało zawieszenie ZF) i hamulce z wyczynowymi tarczami i klockami AP Racing w miejsce wcześniej stosowanego zestawu Brembo. Standardowo montowane są kute felgi w rozmiarze 18 cali z przodu i 19 cali z tyłu oraz opony Michelin Pilot Sport Cup 2.

Alpine A110 R Ultime wnętrze
25

Jak przystało na samochód w takiej cenie, A110 R Ultime można dość szeroko spersonalizować. W ofercie jest 27 odcieni lakieru i dodatkowa opcja pomalowania karbonowej przedniej maski. Dodatkowo producent przewidział cztery możliwe kolory alcantary we wnętrzu. Opcje te można rozszerzyć poprzez program zamówień specjalnych Sur-Mesure, gdzie do wyboru jest kolejne 9 barw alcantary i 10 barw skóry marki Poltrona Frau w trzech rodzajach wykończenia.

Nowe Alpine A110 R Ultime powstanie w limitowanej serii liczącej 110 egzemplarzy. Topowa odmiana La Bleue z ręcznie nakładanym lakierem będzie ograniczona do 15 sztuk.

McLaren W1 premiera
McLaren / W1
McLaren W1 - następca P1 o mocy 1275 KM

Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.

6 października 2024
Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Ducati Multistrada Pikes Peak V4 podczas jazdy
Ducati
Ducati prezentuje Multistradę V4, V4 S i Pikes Peak

Ducati Multistrada Pikes Peak V4 ocieka sportem, dzięki wprowadzonym innowacjom i nowemu zawieszeniu Öhlins.

19 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Ferrari F80 hypercar
Ferrari / F80
Ferrari F80: następca LaFerrari z wyczynową hybrydą V6

Nadjeżdża najmocniejsze drogowe Ferrari w historii. Czy flagowe F80 będzie lepsze niż McLaren W1?

17 października 2024
RML P39 Porsche turbo
Porsche / 911 Turbo
RML P39 - torowa bestia na wzór Le Mans Hypercar

Według producenta RML P39 z dużą przewagą pokona obecne 911 GT3 RS na torze Nürburgring.

16 października 2024
Corvette ZR1 C8 prędkość maksymalna
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1 osiągnęła prędkość maksymalną 375 km/h

Szef GM Mark Reuss osobiście rozpędził nową 1079-konną Corvette ZR1 do jej prędkości maksymalnej.

16 października 2024
Alpine Alpenglow Hy6 debiut
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy6 - wodorowy supersamochód z szansami na produkcję

Alpine zaprezentowało kolejny prototyp Alpenglow, tym razem z wodorowym V6 twin turbo o mocy 750 KM.

16 października 2024
2025 Renault 4 EV premiera
Renault / 4 EV
Renault 4 - ikona lat 60. powraca w elektrycznej wersji

Najnowszy elektryczny crossover Renault wprost nawiązuje do “czwórki” z 1961 roku.

15 października 2024
Alpine A110 R Ultime premiera
Alpine / A110
Alpine A110 R Ultime - francuski rywal Porsche Cayman GT4 RS

Większa moc, większy docisk, większa cena; na salonie w Paryżu debiutuje nowe Alpine A110 R Ultime.

14 października 2024
Aston Martin DB12 Goldfinger Edition i DB5
Aston Martin / DB12
Aston Martin DB12 Goldfinger celebruje 60 lat partnerstwa z Bondem

Limitowany DB12 Goldfinger powstał z okazji sześciu dekad współpracy Aston Martina z Jamesem Bondem.

14 października 2024
Mini John Cooper Works Electric
Mini / John Cooper Works
Mini John Cooper Works E jest najgorętszym hot hatchem EV tej marki

Na salonie w Paryżu debiutują dwa nowe modele Mini John Cooper Works - Hatch i crossover Aceman.

14 października 2024
Haas F1Toyota współpraca
Formuła 1
Toyota wraca do Formuły 1 jako partner techniczny Haasa

Toyota i Haas zawiązały strategiczną współpracę dotyczącą samochodów wyścigowych, jak i drogowych.

11 października 2024
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
Roadster BMW Skytop wejdzie do krótkoseryjnej produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

11 października 2024
Alpine A390_β koncept prezentacja
Alpine / A390
Elektryczny crossover Alpine A390 ma jeździć niczym sportowe A110

Koncept A390_β to ostatnia zapowiedź przed premierą elektrycznego crossovera marki Alpine.

11 października 2024
Porsche Carrera GT i Michelin Pilot Sport Cup2
Porsche
Porsche Carrera GT może być lepsza i szybsza. Wystarczą nowe opony

Michelin opracował specjalne opony Pilot Sport Cup 2 dedykowane dla Porsche Carrera GT.

10 października 2024