Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Alpine A110 R Ultime pobiło czas Porsche 991 Turbo S na Nürburgringu

Najszybsze Alpine A110 poprawiło się o 20 s względem wersji R. Może stąd cena 265 tys. euro…

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

7 lutego 2025
Alpine A110 R Ultime nurburgring
29

Ostatnie wcielenie lekkiego coupe Alpine, wersja A110 R Ultime, jest zwieńczeniem dzieła, które od samego początku było jednym z naszych ulubionych samochodów sportowych ostatnich lat. Jest drogie, jest ekstremalne i zdecydowanie jest szybkie - to wiemy. Teraz Alpine chwali się, że model ten przejeżdża Nürburgring Nordschleife w czasie “20 sekund lepszym” niż standardowe A110 R. To by oznaczało, że Ultime ma czas około 7 minut i 15 sekund, co potwierdzają fani, którzy zmierzyli mu czas poniżej 7:20.

Małe Alpine zawsze było mistrzem stosunku mocy do masy i mogło rywalizować ze znacznie mocniejszymi od siebie w kategoriach czystej frajdy z jazdy. Z czasem na Ringu lepszym niż BMW M4 CSL, lepszym niż Porsche 991 Turbo S, a wolniejszym o 5 sekund od AMG GT R i tylko 2 sekundy od Jorga Bergmeistera w Porsche Carrera GT na nowych Michelinach zdaje się tylko potwierdzać tę regułę.

Limitowane Alpine A110 R Ultime to ostateczna forma cywilnej wersji sportowego coupe z Dieppe.

Reklama

Ultime naprawdę wygląda jak odpowiedź Dieppe na Porsche Cayman GT4 RS. Osiągi tego auta wprost wynikają z wieloletniego rozwoju i wniosków wyciągniętych z programu wyścigowego GT4.

Alpine wprost nie chwali się masą nowego A110 R Ultime, ale należy spodziewać się wyniku poniżej 1100 kg. Udało się utrzymać masę w ryzach, gdyż Ultime jest rozwinięciem wcześniejszego A110 R z jego karbonowymi panelami nadwozia.

Zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki nadwozie wersji Ultime wykorzystuje część rozwiązań ze standardowego modelu R. Największa zmiana to dwa nowe kanały w przedniej części auta, ale praca nad poprawkami reszty przyniosła wzrost docisku o 160 kg przy prędkości maksymalnej równej 285 km/h. Układ jezdny zawiera regulowane kolumny Ohlins (R miało zawieszenie ZF) i hamulce z wyczynowymi tarczami i klockami AP Racing w miejsce wcześniej stosowanego zestawu Brembo. Standardowo montowane są kute felgi w rozmiarze 18 cali z przodu i 19 cali z tyłu oraz opony Michelin Pilot Sport Cup 2.

Reklama
Alpine A110R Ultime Nurburgring ekipa
29

Model ten zadebiutował na ostatnim salonie w Paryżu. W topowej specyfikacji „La Bleue” kosztuje on oszałamiające 330 tys. euro brutto, choć w tej cenie auto pokryte jest dedykowanym, ręcznie nakładanym lakierem w dwukolorowej tonacji łączącej dwie kultowe dla Alpine barwy Vision BlueAbysse Blue. Ultime w “podstawowej” wersji kosztuje we Francji 265 tys. euro brutto (1,14 mln zł).

Jego szokująca cena wynika z francuskich przepisów obciążających ogromnym podatkiem samochody o dużej mocy, które siłą rzeczy emitują więcej CO2. A110 R Ultime emituje go sporo, bo dostał wreszcie to, czego tak bardzo brakowało - mocniejszy silnik.

Jak przystało na samochód w takiej cenie, A110 R Ultime można dość szeroko spersonalizować. W ofercie jest 27 odcieni lakieru i dodatkowa opcja pomalowania karbonowej przedniej maski. Dodatkowo producent przewidział cztery możliwe kolory alcantary we wnętrzu.

Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Bentley Continental GT dutch masters seria
Bentley / Continental GT
Bentley prezentuje trzy unikatowe kreacje inspirowane mistrzami pędzla

Luksusowe samochody i malarstwo? Bentley i Mulliner udowadniają, że to bardzo dobre połączenie.

9 grudnia 2025
Lamborghini Temerario Ad Personam przód
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario Ad Personam - sztuka i rzemiosło w jednym

Lamborghini rozwija swój program zamówień specjalnych, stąd pomysł na nowe Temerario Ad Personam.

8 grudnia 2025
Lexus LFA Concept premiera
Lexus / LFA
Nowy Lexus LFA nie dostanie silnika V10, ani żadnego silnika tłokowego

Następca LFA będzie samochodem elektrycznym. Jego oficjalną zapowiedzią jest nowy LFA Concept.

7 grudnia 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025
JAS motorsport Honda NSX restomod
Restomod
JAS Motorsport i Pininfarina stworzą restomoda na bazie Hondy NSX

NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.

4 grudnia 2025
Volvo wyposażone w opony Bridgestone Blizzak 6 podczas zimowych testów na śniegu.
Prezentacja Partnera
Bridgestone: Rok zwycięstw i dominacji w testach 2025

Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.

3 grudnia 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025