Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Alpine A110 R Ultime - francuski rywal Porsche Cayman GT4 RS

Większa moc, większy docisk, większa cena; na salonie w Paryżu debiutuje nowe Alpine A110 R Ultime.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

14 października 2024
Alpine A110 R Ultime premiera
25

W ostatnich miesiącach kojarzymy Alpine głównie z intensywną elektryfikacją. Niedawno poznaliśmy hot hatcha A290, w przyszłym roku dołączy do niego czterodrzwiowy crossover A390, a w dalszej perspektywie wodorowy halo-car Alpenglow. Mimo wszystko w Dieppe nie zapomnieli jak robić samochody korzystające z wysokooktanowej benzyny. W tym tygodniu zaprezentowano kolejną iterację lekkiego sportowego coupe rodem z Francji - oto Alpine A110 R Ultime.

Model ten zadebiutował na trwającym salonie w Paryżu. W topowej specyfikacji „La Bleue” kosztuje on oszałamiające 330 tys. euro brutto, choć w tej cenie auto pokryte jest dedykowanym, ręcznie nakładanym lakierem w dwukolorowej tonacji łączącej kultowe dla Alpine barwy Vision BlueAbysse Blue. Ultime w “podstawowej” wersji kosztuje we Francji 265 tys. euro brutto (1,14 mln zł).

Limitowane Alpine A110 R Ultime to ostateczna forma cywilnej wersji sportowego coupe z Dieppe.

Ultime jest efektem całego doświadczenia jakie Alpine zebrało tworząc wcześniej A110 R oraz limitowane modele TuriniLe Mans. To również najmocniejszy i najbardziej skupiony wokół kierowcy model w krótkiej historii tej marki - taki Cayman GT4 RS na francuską modłę. Jego szokująca cena wynika z francuskich przepisów obciążających ogromnym podatkiem samochody o dużej mocy, które siłą rzeczy emitują więcej CO2. A110 R Ultime emituje go sporo, bo dostał wreszcie to, czego tak bardzo brakowało - mocniejszy silnik.

1.8-litrowa czterocylindrowa jednostka otrzymała nową turbinę, w której zmodyfikowano zarówno koło kompresji, jak i koło turbiny, przez co moc wzrosła do 350 KM. To o 50 KM więcej niż w wersji S i R oraz prawie 100 KM ponad standardowe A110. Moment obrotowy także podskoczył, dokładnie o 80 Nm w stosunku do A110 R, do poziomu 420 Nm. Skrzynia dwusprzęgłowa “DW6” otrzymała stosowne do wzrostu obciążeń wzmocnienia, choć producent nie ujawnił dokładnie co się zmieniło. Standardem w Ultime jest tytanowy układ wydechowy Akrapovic.

Alpine A110 R Ultime design tył
25

Alpine wprost nie chwali się masą nowego A110 R Ultime, ale podaje parametr mocy do masy równy 3,2 kg/1 KM, co daje wynik równy 1104 kg. Udało się utrzymać masę w ryzach, gdyż Ultime jest rozwinięciem wcześniejszego A110 R z jego karbonowymi panelami nadwozia. Deklarowany czas przyspieszenia do 100 km/h z użyciem funkcji Launch Control wynosi 3,8 s.

Reklama

Ultime dostał to, czego tak bardzo brakowało w zwykłym A110 R - silnik wzmocniony do 350 KM i 420 Nm.

Zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki nadwozie wersji Ultime wykorzystuje część rozwiązań ze standardowego modelu R. Największa zmiana to dwa nowe kanały w przedniej części auta, ale praca nad poprawkami reszty przyniosła wzrost docisku o 160 kg przy prędkości maksymalnej równej 285 km/h. Układ jezdny zawiera regulowane kolumny Ohlins (R miało zawieszenie ZF) i hamulce z wyczynowymi tarczami i klockami AP Racing w miejsce wcześniej stosowanego zestawu Brembo. Standardowo montowane są kute felgi w rozmiarze 18 cali z przodu i 19 cali z tyłu oraz opony Michelin Pilot Sport Cup 2.

Alpine A110 R Ultime wnętrze
25

Jak przystało na samochód w takiej cenie, A110 R Ultime można dość szeroko spersonalizować. W ofercie jest 27 odcieni lakieru i dodatkowa opcja pomalowania karbonowej przedniej maski. Dodatkowo producent przewidział cztery możliwe kolory alcantary we wnętrzu. Opcje te można rozszerzyć poprzez program zamówień specjalnych Sur-Mesure, gdzie do wyboru jest kolejne 9 barw alcantary i 10 barw skóry marki Poltrona Frau w trzech rodzajach wykończenia.

Nowe Alpine A110 R Ultime powstanie w limitowanej serii liczącej 110 egzemplarzy. Topowa odmiana La Bleue z ręcznie nakładanym lakierem będzie ograniczona do 15 sztuk.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc przedstawia nowe wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w czternastym wydaniu EVO Magazine?

To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?

23 października 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Zamki, dworki, legendy, winnice w towarzystwie cudownych dróg

Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.

22 października 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Jaguar GT EV zapowiedź
Jaguar / GT EV
Elektryczna limuzyna GT Jaguara dostanie zupełnie nowe logo

Jaguar wchodzi w okres zmian, a ich nowa limuzyna EV dostanie nowy napęd, design i logo.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
Mazda Iconic SP koncept główne
Mazda
Mazda Iconic SP ma zielone światło do produkcji. Czy to nowe RX-7?

Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.

9 listopada 2024
Bentley EV teaser
Bentley
Bentley odkłada pełną elektryfikację, ale pierwsze EV zobaczymy w 2026

Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 roku, ale marka zamierza pozostać przy ICE do 2035.

9 listopada 2024