Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Lamborghini Huracan Sterrato - debiut terenowego supercara

Najnowszy Huracan Sterrato dowodzi, że szalony duch Lamborghini wciąż żyje i ma się dobrze.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

10 grudnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato -debiut
12

Lamborghini przyzwyczaiło nas do tworzenia kolejnych wcieleń swojego modelu bazowego - Huracana. Było ich już kilkanaście, ale chyba sam producent w momencie debiutu tego modelu nie przypuszczał, że kariera dziesięciocylindrowego supersamochodu będzie zwieńczona przez model wyposażony w relingi dachowe i terenowe opony. Tymczasem Huracan Sterrato właśnie zadebiutował i ma zamiar odegrać ważną rolę w nowo powstałym segmencie supersamochodów do offroadu. Początkowo włoski producent planował stworzenie 1063 sztuk Sterrato, ale entuzjastyczna odpowiedź potencjalnych klientów na koncept tego modelu w 2019 roku sprawiła, że ostatecznie powstanie 1499 egzemplarzy nowego Lambo.

Lamborghini Huracan Sterrato - podbija bezdroża
12

Pod przykręcanymi do nadwozia osłonami nadkoli kryje się technologia i elektronika mająca zapewniać nowemu Huracanowi możliwości na miarę agresywnego, terenowego wyglądu auta. W przeciwieństwie do Porsche 911 Dakar, Lamborghini skupiło się na dostosowaniu Huracana do szybkiej jazdy po luźnych nawierzchniach, a nie powolnego pełzania po skałach. Zawieszenie Sterrato podniesiono o 44 mm, a jego geometria sprawia, że do dyspozycji jest znacznie większy prześwit i skok zawieszenia. Samochód ma rozstaw kół większy o 30 mm z przodu i 34 mm z tyłu, a same koła są mniejsze, za to mają założone opony o większym profilu. Na 19-calowe felgi aluminiowe założono terenowe opony Bridgestone AT002 o profilu 40. Dodatkowo opony mają wzmocnione ścianki, a ich szerokość wynosi 235 mm z przodu i 285 mm z tyłu.

Lamborghini zwiększyło wytrzymałość Huracana poprzez dodatkowe wzmocnienia progów i nadkoli, a standardowe osłony podwozia i płyty poślizgowe z przodu i z tyłu chronią wrażliwe podzespoły przed uszkodzeniem. Huracan Sterrato zachował napęd na wszystkie koła Haldex z modelu EVO, choć w każdym z trybów jazdy dostosowano ustawienia podziału momentu obrotowego do specyfiki auta. Dodano też nowy tryb o nazwie Rally. Model ten nie posiada systemu skrętnej tylnej osi znanego z STOTecnica, ale ma w standardzie pochodzący z innych wersji karbonowo-ceramiczny układ hamulcowy. Oznacza to obecność 380-milimetrowych tarcz z sześciotłoczkowymi zaciskami z przodu i 356-milimetrowych tarcz z zaciskami czterotłoczkowymi z tyłu. Ogółem Huracan Sterrato na sucho waży 1470 kg, czyli 48 kg więcej niż analogiczny Huracan EVO z napędem AWD.

Lamborghini Huracan Sterrato - nowe wnętrze
12

5.2-litrowy wolnossący silnik V10 z suchą miską olejową bazuje na silniku znanym z STO, lecz w tym wydaniu przeprojektowano cały układ dolotowy, aby do filtrów nie dostawało się zbyt dużo kurzu i błota. W normalnym Huracanie większość powietrza dochodzi do silnika poprzez boczne wloty powietrza tuż za drzwiami, ale w Sterrato służy do tego specjalny wlot na dachu auta. Moc jest nieco niższa niż w topowych odmianach i wynosi 610 KM przy 8000 obr./min., a moment obrotowy 560 Nm przy 6500 obr./min. Napęd realizowany jest przez siedmiobiegową skrzynię dwusprzęgłową oraz mechaniczny dyferencjał z blokadą na tylnej osi.

Niższa moc, większa masa i terenowe opony wymusiły pogorszenie osiągów w porównaniu z modelem EVO. Sterrato przyspiesza do 100 km/h w 3,4 s (+0,5 s), a do 200 km/h w 9,8 s (+0,8 s). Ze względu na opony i osłony podwozia zamontowane w miejsce splittera i dyfuzora prędkość maksymalną ograniczono do 260 km/h.

Reklama
Lamborghini Huracan Sterrato - sporo alkantary
12

Równie ważne dla dramatyzmu tego modelu są dedykowane dodatki, a tego Lamborghini nie szczędziło. Za bazę posłużyła karoseria modelu EVO, ale takie elementy jak zderzaki, maska przednia, progi i pokrywa silnika z wlotem powietrza są stworzone tylko dla tego modelu. Wszystkie te elementy dopasowano kolorystycznie do nielakierowanych poszerzeń nadkoli. Matowoczarne są także obudowy przednich świateł LED, malutkie relingi dachowe oraz sama połać dachu.

Lamborghini Huracan Sterrato - ad personam
12

Wnętrze różni się od standardowego Huracana tylko detalami wykończenia z alcantary oraz dedykowaną grafiką pionowego ekranu systemu infotainment. Jak każdy model Lamborghini, Sterrato może być w dużym stopniu spersonalizowane pod kątem kolorystyki i wykończenia dzięki możliwościom jakie daje program dodatków specjalnych Ad Personam.

Produkcja 1499 sztuk nowego Lamborghini rozpocznie się w lutym 2023. Dla niektórych stworzenie uterenowionej wersji specjalnej może wydawać się błędem, bo przyćmiewa wspaniałe modele STO i Tecnica - dwa wyjątkowo udane auta, które po latach uświadomiły nam jak wspaniały może być Huracan po odpowiednich poprawkach. Tymczasem Lamborghini uważa Sterrato za nawiązanie do ekscentrycznych modeli sprzed kilkudziesięciu lat. Być może to ostatnie tak szalone Lambo, bo już za chwilę firma rozpocznie transformację wszystkich swoich modeli do napędów hybrydowych. Pierwszy w kolejce jest następca Aventadora, który dostanie silnik V12 w zestawieniu z jakąś formą napędu hybrydowego.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
2024 Lamborghini Urus SE premiera
Lamborghini / Urus
Hybrydowe Lamborghini Urus SE rzuca wyzwanie Ferrari Purosangue

Jeszcze w tym roku w salonach Lamborghini zawita Urus SE z napędem plug-in o mocy 800 KM.

24 kwietnia 2024
Mercedes-Benz G580 EV premiera
Mercedes / klasa G
Mercedes-Benz G580, czyli nowa elektryczna G-klasa

Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.

24 kwietnia 2024
BMW 4 Gran Coupe / i4 lifting
BMW / seria 4
BMW serii 4 Gran Coupe oraz i4 przeszły niewielki facelifting

Seria 4 w wersji Gran Coupe oraz elektryczne i4 przeszły niewielkie odświeżenie designu i wnętrza.

24 kwietnia 2024
2024 BMW i4 eDrive35 test
BMW / i4
BMW i4 eDrive35 Gran Coupe - czy mniej znaczy więcej?

Najtańsze BMW i4 ma mniejszą baterię, mniej mocy i kosztuje 259 tysięcy. Czy warto go wybrać?

23 kwietnia 2024
2024 Range Rover Electric prototyp
Land Rover / Range Rover
Pojawiły się pierwsze oficjalne informacje na temat Range Rovera EV

Koncern JLR opublikował zdjęcia z testów pierwszego w historii elektrycznego Range Rovera.

23 kwietnia 2024
2024 Aston Martin DBX707 lifting
Aston Martin / DBX707
Aston Martin DBX707 przeszedł udany przeszczep wnętrza z Vantage’a

Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.

22 kwietnia 2024
2024 Porsche Cayenne GTS prezentacja
Porsche / Cayenne
2024 Porsche Cayenne GTS - nowy konkurent dla X5M i X6M

Najlepsze rzeczy z Cayenne Turbo GT poprzedniej generacji znalazły drugie życie w nowym Cayenne GTS.

22 kwietnia 2024
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe premiera
Mercedes / AMG GT63 S
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe - najszybsze AMG w historii

Mercedes-AMG dodał flagowe coupe GT do gamy modeli z napędem hybrydowym E-Performance.

22 kwietnia 2024
Aston Martin DB12 Volante test
Aston Martin / DB12
Aston Martin DB12 Volante - brytyjski pogromca Ferrari?

Jeździmy najnowszym DB12 Volante, którego misją jest przywrócić Aston Martina na właściwe tory.

18 kwietnia 2024
Maserati GranCabrio Folgore news
Maserati / GranCabrio
Maserati GranCabrio Folgore - elektryczny kabriolet o mocy MC12

Elektryczne GranCabrio Folgore to pierwszy na rynku kabriolet segmentu GT z napędem bezemisyjnym.

16 kwietnia 2024
2024 Alfa Romeo Junior EV
Alfa Romeo / Junior
Nazwa “Milano” nielegalna! Nowa Alfa Romeo będzie się nazywać Junior

Kariera Alfy Romeo Milano trwała kilka dni. Włoski rząd zmusił producenta do zmiany nazwy na Junior.

15 kwietnia 2024
GMA T.50s debiut na torze
GMA / T.50
Torowy GMA T.50s zalicza dynamiczny debiut na torze w Goodwood

Torowy GMA T.50 oznaczony literą ‘s’ jest lżejszy, mocniejszy i ma lepsze aero niż model drogowy.

15 kwietnia 2024