Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Nowy Mercedes-AMG GT debiutuje w Pebble Beach

AMG GT drugiej generacji zachowało silniki V8 i dostało porcję nowych technologii.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 sierpnia 2023
Mercedes-AMG GT pebble beach premiera
20

Trwało to dość długo, ale wreszcie Mercedes-AMG może pochwalić się drugą generacją modelu GT, który stanie się nowym flagowcem całej marki. Nowością w tym aucie jest nie tylko standardowy napęd na obie osie, całe podwozie i kabina, ale też samo nazewnictwo, bo na początku dostępne będą wersje 55 i 63. Nie wiemy jeszcze kiedy pojawią się cenniki tego modelu, ale dostawy pierwszych egzemplarzy do klientów zaczną się na początku 2024 roku.

Ogólna formuła modelu GT pozostała bez zmian, ale Mercedes zwiększył nacisk na użyteczność w codziennym użytkowaniu tego auta, dlatego opcjonalnie można mieć w nim kabinę 2+2. Foteliki tylnego rzędu mogą się składać, co w połączeniu ze skrętną tylną osią i napędem 4Matic na pewno poprawi notowania GT w jeździe na co dzień, a przy tym nie będzie miało odbicia w osiągach i prowadzeniu.

Nowy AMG GT ma być dojrzalszy w jeździe na co dzień - ma w tym pomóc opcjonalna składana tylna kanapa.

W przeciwieństwie do niektórych nowych modeli w talii AMG flagowiec zachował silniki V8, a obie oferowane wersje mają pod maską 4-litrową jednostkę M178, ale o innej mocy. Topowy wariant 63 generuje 585 KM i 800 Nm momentu obrotowego, co pozwala na sprint do 100 km/h w 3,2 s i prędkość maksymalną 315 km/h. Model o oznaczeniu 55 ma 476 KM, 700 Nm, osiąga “setkę” w 3,9 s i dobija do 295 km/h. Ten sam model poprzedniej generacji wykonywał taki sprint w 3,8 s, więc wersja 55 jest ciut słabsza, ale za to wariant 63 już teraz dorównał poprzednikowi w najszybszej odmianie Black Series.

Silniki obu odmian mają przeprojektowaną miskę olejową i intercooler przeniesiony w inne miejsce oraz poprawione kolektory dolotowy i wydechowy. Dodatkowo wersja 63 ma zmienioną mapę ECU i zwiększone ciśnienie doładowania, stąd większa moc. Za przeniesienie napędu odpowiada 9-stopniowa skrzynia automatyczna z mokrym sprzęgłem i elektronicznie sterowany tylny dyferencjał ze szperą w standardzie. Nowy napęd na wszystkie koła 4Matic+ aktywnie rozdziela moment obrotowy między osie, ale wyraźnie faworyzowaną stroną jest tył, gdzie trafia nawet do 100% mocy.

Reklama
2024 Mercedes AMG GT tył dynamiczne
20

Pod lekko odświeżonym nadwoziem nowego GT zastosowano podwójne wahacze przy każdym kole, dodatkowo z systemami zapobiegającymi nurkowaniu i przechyłom, oraz aktywne stabilizatory hydrauliczne i adaptacyjne amortyzatory z hydraulicznym sterowaniem. W standardzie są 20-calowe obręcze kół (21 cali jako opcja) z oponami o szerokości 295 mm z przodu i 305 mm z tyłu. Ceramiczne tarcze hamulcowe przednie mają 390 mm i 6-tłoczkowe zaciski, z tyłu zastosowano tarcze 360-milimetrowe z jednotłokowymi zaciskami.

W standardzie nowego AMG GT są ceramiczne hamulce, napęd na obie osie i zaawansowane systemy kontroli stabilności.

Dla zapewnienia lekkości i sztywności AMG stworzyło dla GT nową strukturę nośną z aluminium z dodatkiem stali, magnezu i kompozytów węglowych. Być może pozwoliło to zaoszczędzić kilka kilo, ale nowe elementy wyposażenia i napędu podbiły ostateczną masę obu dostępnych wersji do 1970 kg.

2024 Mercedes-AMG GT kokpit
20

Aerodynamika Mercedesa-AMG GT drugiej generacji posiada kilka istotnych aktywnych elementów służących poprawie docisku i stabilności, a są wśród nich ruchome klapy w przednich wlotach powietrza. W codziennej jeździe priorytetem jest wydajność, dlatego dolne i górne części wlotu są zamknięte, otwierają się dopiero gdy napęd wymaga lepszego chłodzenia. Tylne skrzydło także się wysuwa gdy potrzebny jest większy docisk, a unikalne elementy w podwoziu potrafią obniżyć auto o 40 mm podczas jazdy z dużą prędkością, ograniczając w ten sposób unoszenie przy pomocy efektu Venturiego.

Reklama

Sylwetka nowego AMG GT wygląda znajomo - zachowano spory rozstaw osi, krótkie zwisy i ogólne proporcje poprzednika. Same powierzchnie są tutaj bardziej płynne i czyste, zastosowano także odświeżone oświetlenie LED odróżniające nowy model od starego.

2024 Mercedes-AMG GT przód dynamiczne
20

Wnętrze przeszło małą rewolucję, gdyż centralnym punktem jest teraz pionowy ekran systemu MBUX o przekątnej prawie 12 cali. Efektownym dodatkiem jest nowa kierownica AMG z malutkimi wyświetlaczami LCD i 64-kolorowe oświetlenie nastrojowe.

Mercedes jeszcze nie podał ile kosztuje AMG GT MK2 na poszczególnych rynkach, ale pierwsze samochody klienckie wyjadą z Affalterbach w pierwszych miesiącach przyszłego roku.

2024 Mercedes-AMG GT 63 - podstawowe dane

Silnik: 4.0 V8 twin turbo
Moc: 585 KM / 5500-6500 obr.
Moment obrotowy: 800 Nm / 2500-5000 obr.
Masa: 1970 kg
0-100 km/h: 3,2 s
Prędkość: 315 km/h

2024 Mercedes-AMG GT 55 - podstawowe dane

Silnik: 4.0 V8 twin turbo
Moc: 476 KM / 5500-6500 obr.
Moment obrotowy: 700 Nm / 2250-4500 obr.
Masa: 1970 kg
0-100 km/h: 3,9 s
Prędkość: 295 km/h

Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Bentley Continental GT dutch masters seria
Bentley / Continental GT
Bentley prezentuje trzy unikatowe kreacje inspirowane mistrzami pędzla

Luksusowe samochody i malarstwo? Bentley i Mulliner udowadniają, że to bardzo dobre połączenie.

9 grudnia 2025
Lamborghini Temerario Ad Personam przód
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario Ad Personam - sztuka i rzemiosło w jednym

Lamborghini rozwija swój program zamówień specjalnych, stąd pomysł na nowe Temerario Ad Personam.

8 grudnia 2025
Lexus LFA Concept premiera
Lexus / LFA
Nowy Lexus LFA nie dostanie silnika V10, ani żadnego silnika tłokowego

Następca LFA będzie samochodem elektrycznym. Jego oficjalną zapowiedzią jest nowy LFA Concept.

7 grudnia 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025
JAS motorsport Honda NSX restomod
Restomod
JAS Motorsport i Pininfarina stworzą restomoda na bazie Hondy NSX

NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.

4 grudnia 2025
Volvo wyposażone w opony Bridgestone Blizzak 6 podczas zimowych testów na śniegu.
Prezentacja Partnera
Bridgestone: Rok zwycięstw i dominacji w testach 2025

Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.

3 grudnia 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025