Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
AMG GT drugiej generacji zachowało silniki V8 i dostało porcję nowych technologii.
Trwało to dość długo, ale wreszcie Mercedes-AMG może pochwalić się drugą generacją modelu GT, który stanie się nowym flagowcem całej marki. Nowością w tym aucie jest nie tylko standardowy napęd na obie osie, całe podwozie i kabina, ale też samo nazewnictwo, bo na początku dostępne będą wersje 55 i 63. Nie wiemy jeszcze kiedy pojawią się cenniki tego modelu, ale dostawy pierwszych egzemplarzy do klientów zaczną się na początku 2024 roku.
Ogólna formuła modelu GT pozostała bez zmian, ale Mercedes zwiększył nacisk na użyteczność w codziennym użytkowaniu tego auta, dlatego opcjonalnie można mieć w nim kabinę 2+2. Foteliki tylnego rzędu mogą się składać, co w połączeniu ze skrętną tylną osią i napędem 4Matic na pewno poprawi notowania GT w jeździe na co dzień, a przy tym nie będzie miało odbicia w osiągach i prowadzeniu.
W przeciwieństwie do niektórych nowych modeli w talii AMG flagowiec zachował silniki V8, a obie oferowane wersje mają pod maską 4-litrową jednostkę M178, ale o innej mocy. Topowy wariant 63 generuje 585 KM i 800 Nm momentu obrotowego, co pozwala na sprint do 100 km/h w 3,2 s i prędkość maksymalną 315 km/h. Model o oznaczeniu 55 ma 476 KM, 700 Nm, osiąga “setkę” w 3,9 s i dobija do 295 km/h. Ten sam model poprzedniej generacji wykonywał taki sprint w 3,8 s, więc wersja 55 jest ciut słabsza, ale za to wariant 63 już teraz dorównał poprzednikowi w najszybszej odmianie Black Series.
Silniki obu odmian mają przeprojektowaną miskę olejową i intercooler przeniesiony w inne miejsce oraz poprawione kolektory dolotowy i wydechowy. Dodatkowo wersja 63 ma zmienioną mapę ECU i zwiększone ciśnienie doładowania, stąd większa moc. Za przeniesienie napędu odpowiada 9-stopniowa skrzynia automatyczna z mokrym sprzęgłem i elektronicznie sterowany tylny dyferencjał ze szperą w standardzie. Nowy napęd na wszystkie koła 4Matic+ aktywnie rozdziela moment obrotowy między osie, ale wyraźnie faworyzowaną stroną jest tył, gdzie trafia nawet do 100% mocy.
Pod lekko odświeżonym nadwoziem nowego GT zastosowano podwójne wahacze przy każdym kole, dodatkowo z systemami zapobiegającymi nurkowaniu i przechyłom, oraz aktywne stabilizatory hydrauliczne i adaptacyjne amortyzatory z hydraulicznym sterowaniem. W standardzie są 20-calowe obręcze kół (21 cali jako opcja) z oponami o szerokości 295 mm z przodu i 305 mm z tyłu. Ceramiczne tarcze hamulcowe przednie mają 390 mm i 6-tłoczkowe zaciski, z tyłu zastosowano tarcze 360-milimetrowe z jednotłokowymi zaciskami.
Dla zapewnienia lekkości i sztywności AMG stworzyło dla GT nową strukturę nośną z aluminium z dodatkiem stali, magnezu i kompozytów węglowych. Być może pozwoliło to zaoszczędzić kilka kilo, ale nowe elementy wyposażenia i napędu podbiły ostateczną masę obu dostępnych wersji do 1970 kg.
Aerodynamika Mercedesa-AMG GT drugiej generacji posiada kilka istotnych aktywnych elementów służących poprawie docisku i stabilności, a są wśród nich ruchome klapy w przednich wlotach powietrza. W codziennej jeździe priorytetem jest wydajność, dlatego dolne i górne części wlotu są zamknięte, otwierają się dopiero gdy napęd wymaga lepszego chłodzenia. Tylne skrzydło także się wysuwa gdy potrzebny jest większy docisk, a unikalne elementy w podwoziu potrafią obniżyć auto o 40 mm podczas jazdy z dużą prędkością, ograniczając w ten sposób unoszenie przy pomocy efektu Venturiego.
Sylwetka nowego AMG GT wygląda znajomo - zachowano spory rozstaw osi, krótkie zwisy i ogólne proporcje poprzednika. Same powierzchnie są tutaj bardziej płynne i czyste, zastosowano także odświeżone oświetlenie LED odróżniające nowy model od starego.
Wnętrze przeszło małą rewolucję, gdyż centralnym punktem jest teraz pionowy ekran systemu MBUX o przekątnej prawie 12 cali. Efektownym dodatkiem jest nowa kierownica AMG z malutkimi wyświetlaczami LCD i 64-kolorowe oświetlenie nastrojowe.
Mercedes jeszcze nie podał ile kosztuje AMG GT MK2 na poszczególnych rynkach, ale pierwsze samochody klienckie wyjadą z Affalterbach w pierwszych miesiącach przyszłego roku.
Silnik: 4.0 V8 twin turbo
Moc: 585 KM / 5500-6500 obr.
Moment obrotowy: 800 Nm / 2500-5000 obr.
Masa: 1970 kg
0-100 km/h: 3,2 s
Prędkość: 315 km/h
Silnik: 4.0 V8 twin turbo
Moc: 476 KM / 5500-6500 obr.
Moment obrotowy: 700 Nm / 2250-4500 obr.
Masa: 1970 kg
0-100 km/h: 3,9 s
Prędkość: 295 km/h
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Do oferty nowego Bugatti dołączył pakiet Équipe Pur Sang inspirowany wyścigowym dziedzictwem marki.
W ciągu następnych 10 lat Bentley ma w planach całą plejadę nowych modeli z silnikami spalinowymi.
Tegoroczny Festival of Speed skupi się na F1, a szczególne miejsce w jej historii ma Gordon Murray.
Napęd na tył, 540 KM i design wprost nawiązujący do kultowego hot hatcha - to Renault 5 Turbo 3E.
Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.
Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.
Porsche 911 zyska kolejne ekscytujące, pożądane wersje o dużym stopniu personalizacji.
Lexus wkracza na europejski rynek z nowym RZ wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire.
Następna dekada Morgana zaczyna się tu i teraz, od premiery nowego flagowca o nazwie Supersport.
Za mniej więcej dwa lata poznamy elektryczne sportowe Alpine, rywala Porsche Caymana EV.
Oczekiwana elektryczna wersja Maserati MC20 najpewniej w ogóle nie trafi na rynek.
Prace nad elektrycznym sportowym SUV-em od Mercedesa-AMG idą pełną parą. Na celowniku Lotus Eletre.