Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Mercedes-AMG GT debiutuje w Pebble Beach

AMG GT drugiej generacji zachowało silniki V8 i dostało porcję nowych technologii.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 sierpnia 2023
Mercedes-AMG GT pebble beach premiera
20

Trwało to dość długo, ale wreszcie Mercedes-AMG może pochwalić się drugą generacją modelu GT, który stanie się nowym flagowcem całej marki. Nowością w tym aucie jest nie tylko standardowy napęd na obie osie, całe podwozie i kabina, ale też samo nazewnictwo, bo na początku dostępne będą wersje 55 i 63. Nie wiemy jeszcze kiedy pojawią się cenniki tego modelu, ale dostawy pierwszych egzemplarzy do klientów zaczną się na początku 2024 roku.

Ogólna formuła modelu GT pozostała bez zmian, ale Mercedes zwiększył nacisk na użyteczność w codziennym użytkowaniu tego auta, dlatego opcjonalnie można mieć w nim kabinę 2+2. Foteliki tylnego rzędu mogą się składać, co w połączeniu ze skrętną tylną osią i napędem 4Matic na pewno poprawi notowania GT w jeździe na co dzień, a przy tym nie będzie miało odbicia w osiągach i prowadzeniu.

Nowy AMG GT ma być dojrzalszy w jeździe na co dzień - ma w tym pomóc opcjonalna składana tylna kanapa.

W przeciwieństwie do niektórych nowych modeli w talii AMG flagowiec zachował silniki V8, a obie oferowane wersje mają pod maską 4-litrową jednostkę M178, ale o innej mocy. Topowy wariant 63 generuje 585 KM i 800 Nm momentu obrotowego, co pozwala na sprint do 100 km/h w 3,2 s i prędkość maksymalną 315 km/h. Model o oznaczeniu 55 ma 476 KM, 700 Nm, osiąga “setkę” w 3,9 s i dobija do 295 km/h. Ten sam model poprzedniej generacji wykonywał taki sprint w 3,8 s, więc wersja 55 jest ciut słabsza, ale za to wariant 63 już teraz dorównał poprzednikowi w najszybszej odmianie Black Series.

Silniki obu odmian mają przeprojektowaną miskę olejową i intercooler przeniesiony w inne miejsce oraz poprawione kolektory dolotowy i wydechowy. Dodatkowo wersja 63 ma zmienioną mapę ECU i zwiększone ciśnienie doładowania, stąd większa moc. Za przeniesienie napędu odpowiada 9-stopniowa skrzynia automatyczna z mokrym sprzęgłem i elektronicznie sterowany tylny dyferencjał ze szperą w standardzie. Nowy napęd na wszystkie koła 4Matic+ aktywnie rozdziela moment obrotowy między osie, ale wyraźnie faworyzowaną stroną jest tył, gdzie trafia nawet do 100% mocy.

2024 Mercedes AMG GT tył dynamiczne
20

Pod lekko odświeżonym nadwoziem nowego GT zastosowano podwójne wahacze przy każdym kole, dodatkowo z systemami zapobiegającymi nurkowaniu i przechyłom, oraz aktywne stabilizatory hydrauliczne i adaptacyjne amortyzatory z hydraulicznym sterowaniem. W standardzie są 20-calowe obręcze kół (21 cali jako opcja) z oponami o szerokości 295 mm z przodu i 305 mm z tyłu. Ceramiczne tarcze hamulcowe przednie mają 390 mm i 6-tłoczkowe zaciski, z tyłu zastosowano tarcze 360-milimetrowe z jednotłokowymi zaciskami.

W standardzie nowego AMG GT są ceramiczne hamulce, napęd na obie osie i zaawansowane systemy kontroli stabilności.

Dla zapewnienia lekkości i sztywności AMG stworzyło dla GT nową strukturę nośną z aluminium z dodatkiem stali, magnezu i kompozytów węglowych. Być może pozwoliło to zaoszczędzić kilka kilo, ale nowe elementy wyposażenia i napędu podbiły ostateczną masę obu dostępnych wersji do 1970 kg.

2024 Mercedes-AMG GT kokpit
20

Aerodynamika Mercedesa-AMG GT drugiej generacji posiada kilka istotnych aktywnych elementów służących poprawie docisku i stabilności, a są wśród nich ruchome klapy w przednich wlotach powietrza. W codziennej jeździe priorytetem jest wydajność, dlatego dolne i górne części wlotu są zamknięte, otwierają się dopiero gdy napęd wymaga lepszego chłodzenia. Tylne skrzydło także się wysuwa gdy potrzebny jest większy docisk, a unikalne elementy w podwoziu potrafią obniżyć auto o 40 mm podczas jazdy z dużą prędkością, ograniczając w ten sposób unoszenie przy pomocy efektu Venturiego.

Reklama

Sylwetka nowego AMG GT wygląda znajomo - zachowano spory rozstaw osi, krótkie zwisy i ogólne proporcje poprzednika. Same powierzchnie są tutaj bardziej płynne i czyste, zastosowano także odświeżone oświetlenie LED odróżniające nowy model od starego.

2024 Mercedes-AMG GT przód dynamiczne
20

Wnętrze przeszło małą rewolucję, gdyż centralnym punktem jest teraz pionowy ekran systemu MBUX o przekątnej prawie 12 cali. Efektownym dodatkiem jest nowa kierownica AMG z malutkimi wyświetlaczami LCD i 64-kolorowe oświetlenie nastrojowe.

Mercedes jeszcze nie podał ile kosztuje AMG GT MK2 na poszczególnych rynkach, ale pierwsze samochody klienckie wyjadą z Affalterbach w pierwszych miesiącach przyszłego roku.

2024 Mercedes-AMG GT 63 - podstawowe dane

Silnik: 4.0 V8 twin turbo
Moc: 585 KM / 5500-6500 obr.
Moment obrotowy: 800 Nm / 2500-5000 obr.
Masa: 1970 kg
0-100 km/h: 3,2 s
Prędkość: 315 km/h

2024 Mercedes-AMG GT 55 - podstawowe dane

Silnik: 4.0 V8 twin turbo
Moc: 476 KM / 5500-6500 obr.
Moment obrotowy: 700 Nm / 2250-4500 obr.
Masa: 1970 kg
0-100 km/h: 3,9 s
Prędkość: 295 km/h

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Lotus Evija X na torze Nürburgring
Lotus / Evija
Lotus Evija X to drugi najszybszy “elektryk” na Nürburgringu

Unikatowy, torowy Lotus Evija X okrążył Północną Pętlę Nürburgringu w czasie 6:24,047.

27 kwietnia 2024
MG Cyberster cenniki
MG / Cyberster
MG Cyberster wchodzi do sprzedaży w Wielkiej Brytanii

W sierpniu pierwsi brytyjscy klienci odbiorą kluczyki do elektrycznych roadsterów MG Cyberster.

26 kwietnia 2024
Land Rover Defender OCTA teaser
Land Rover / Defender
Land Rover Defender OCTA z podwójnie uturbionym V8 zadebiutuje 3 lipca

OCTA będzie najszybszym i najdzielniejszym w terenie Defenderem w historii.

26 kwietnia 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
2024 Tesla Model 3 Performance premiera
Tesla / Model 3
Debiutuje nowa Tesla Model 3 w sportowej wersji Performance

Druga generacja Modelu 3 Performance ma tak dobre osiągi, że w przyszłości może konkurować z BMW M3.

25 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Lamborghini Urus SE premiera
Lamborghini / Urus
Hybrydowe Lamborghini Urus SE rzuca wyzwanie Ferrari Purosangue

Jeszcze w tym roku w salonach Lamborghini zawita Urus SE z napędem plug-in o mocy 800 KM.

24 kwietnia 2024
Mercedes-Benz G580 EV premiera
Mercedes / klasa G
Mercedes-Benz G580, czyli nowa elektryczna G-klasa

Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.

24 kwietnia 2024
BMW 4 Gran Coupe / i4 lifting
BMW / seria 4
BMW serii 4 Gran Coupe oraz i4 przeszły niewielki facelifting

Seria 4 w wersji Gran Coupe oraz elektryczne i4 przeszły niewielkie odświeżenie designu i wnętrza.

24 kwietnia 2024
2024 BMW i4 eDrive35 test
BMW / i4
BMW i4 eDrive35 Gran Coupe - czy mniej znaczy więcej?

Najtańsze BMW i4 ma mniejszą baterię, mniej mocy i kosztuje 259 tysięcy. Czy warto go wybrać?

23 kwietnia 2024
2024 Range Rover Electric prototyp
Land Rover / Range Rover
Pojawiły się pierwsze oficjalne informacje na temat Range Rovera EV

Koncern JLR opublikował zdjęcia z testów pierwszego w historii elektrycznego Range Rovera.

23 kwietnia 2024
2024 Aston Martin DBX707 lifting
Aston Martin / DBX707
Aston Martin DBX707 przeszedł udany przeszczep wnętrza z Vantage’a

Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.

22 kwietnia 2024