Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Pininfarina Battista Targamerica - elektryczny, włoski one-off

Podczas Monterey Car Week debiutuje unikalna Pininfarina Battista stworzona na specjalne zamówienie.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 sierpnia 2024
Pininfarina Battista Targamerica prezentacja
19

Podczas rozpoczynającego się Monterey Car Week 2024 Automobili Pininfarina zaprezentowała unikalną, jednostkową Battistę. Samochód otrzymał przydomek Targamerica i jest wyjątkową kreacją stworzoną na specjalne życzenie jednego z klientów marki. To także pierwszy taki projekt Pininfariny od kiedy marka ta jest samodzielnym producentem samochodów.

Targamerica została zaprojektowana zgodnie z wolą klienta - nie posiada dachu, więc jest to otwarta barchetta. Co prawda na pokładzie jest panel dachowy na wypadek nagłej zmiany pogody, ale generalnie samochód ten ma się poruszać bez dachu. Nazwa Targamerica została zaproponowana przez klienta - to zlepek słów oznaczających rodzaj nadwozia i miejsce stałego pobytu auta, czyli USA.

Podobnie jak normalna Battista coupe, Targamerica ma baterię o pojemności 120 kWh i cztery silniki elektryczne generujące 1900 KM. Przyspieszenie do 100 km/h mieści się poniżej 2 sekund, a prędkość maksymalna znacznie przekracza 300 km/h.

Targamerica to wyjątkowy model stworzony przez Automobili Pininfarina pod indywidualne zamówienie.

Pininfarina zaprezentuje ten pojazd przed publicznością podczas imprezy The Quail w ramach Monterey Car Week. Miejsce nieprzypadkowe, bo właśnie tutaj 12 miesięcy temu włoska firma ogłosiła, że będzie realizować unikalne projekty coachbuildingowe równolegle z produkcją regularnych modeli. Firma uważa, że Targamerica jest dowodem na jej zaangażowanie w tworzenie takich samochodów, nawet przy mocno napiętym harmonogramie.

„To był nie tylko trudny projekt, ale także bardzo szybki”, wyjaśnił CEO Automobili Pininfarina Paolo Dellachà w wywiadzie dla Evo. „Klient powiedział nam, że chce go na następny Quail, co dało nam dziewięć miesięcy na ukończenie samochodu”. „Samochód, który tu widzisz, nie jest konceptem - jest to gotowy samochód i czysto jednorazowy” - dodaje.

Reklama
Pininfarina Battista Targamerica tył studio
19

Usunięcie dachu wymusiło przeprojektowanie drzwi Battisty, które teraz mają jeden zawias zamiast dwóch. Tego typu zmiany są możliwe dzięki sztywnej karbonowej konstrukcji monokoku. “Usunięcie dachu nie miało żadnego wpływu na sztywność” - mówi Dellachà, dodając, że karbonowa obudowa akumulatora również zwiększa ogólną sztywność.

Inspiracją dla Battisty Targamerica po części był inny one-off autorstwa Pininfariny: Ferrari Testarossa Spider zbudowana w 1986 roku dla ówczesnego prezesa koncernu Fiata Gianniego Agnelliego. Poziome linie w tylnej pokrywie bagażnika nawiązują do stylistyki Testarossy, podobnie jak srebrny lakier zewnętrzny. Część detali wyróżniono kolorem niebieskim, w tym aerodynamiczne skrzydła przed tylnymi kołami.

Battista Targamerica pokazuje co firma jest w stanie zbudować jeśli klient dysponuje odpowiednim budżetem.

Szczególny element stworzony specjalnie dla tego jednego klienta to dedykowany humidor na cygara w aluminiowo-szklanej obudowie między fotelami. Jego podświetlenie zmienia kolor w zależności od wybranego trybu jazdy.

Pininfarina zapowiada kolejne projekty one-of-one tworzone w ścisłej współpracy z klientami. Przyszłe modele marki będą podzielone na dwie rodziny: wolumenowe (choć o niskim wolumenie; raczej w setkach niż tysiącach egzemplarzy) oraz jednostkowe lub małoseryjne.

Pininfarina Battista Targamerica humidor
19
Reklama

“Coachbuilding jest częścią historii Pininfariny od samego początku jej istnienia” - mówi Dellachà. W kontekście Battisty zdradza, że Automobili Pininfarina może stworzyć “jeszcze jeden lub dwa, maksymalnie trzy one-offy na tej platformie”. Sugeruje również, że “w przyszłym roku może się coś pojawić”.

Kolejny samochód Pininfariny - najnowsze informacje

Projekty indywidualne będą się pojawiać także w przyszłości, na bazie kolejnego modelu zapowiedzianego przez koncept Pura Vision.

Dellachà sugeruje, że zbliża się kolejna ewolucja samochodu koncepcyjnego Pura Vision, która będzie zapowiedzią nowej linii produktów. „Pura Vision nie jest SUV-em w klasycznym znaczeniu, ale bardziej crossoverem” - mówi.

Możemy spodziewać się, że nowa platforma będzie stanowić podstawę dla jednego lub dwóch - „maksymalnie trzech”, mówi Dellachà - nowych modeli, jednocześnie „pozostawiając miejsce na indywidualne projekty”.

Pininfarina Battista Targamerica otwarte drzwi
19

Jak na razie Pininfarina koncentruje się na modelach niskoseryjnych i ultra-niskoseryjnych. Battista jest limitowana do 150 sztuk (nie wszystkie są sprzedane), a B95 do 10 sztuk (wszystkie zostały zaliczkowane), ale kolejne modele mają być produkowane w zauważalnie większych seriach.

„Chcemy znacznie zwiększyć liczbę klientów„, mówi Dellachà, "ale kiedy mówię «znacznie», nie oznacza to rynku masowego. Mam na myśli kilkaset samochodów - nie więcej”.

Cena samochodów Pininfariny będzie dość wysoka, zgodnie z ich pozycjonowaniem jako niskonakładowych produktów luksusowych: Dellachà powiedział Evo, że możemy spodziewać się ceny „w przedziale od 400 000 do 500 000 euro”.

Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Capricorn 01 Zagato premiera
Capricorn / 01 Zagato
Niemiecka inżynieria spotkała włoski design - oto Capricorn 01 Zagato

Niemiecki Capricorn debiutuje na rynku hipersamochodów z 900-konnym 01 stworzonym wspólnie z Zagato.

11 października 2025
2026 Aston Martin DB12 S coupe
Aston Martin / DB12
Nowy Aston Martin DB12 S ma mniej masy, więcej mocy i lepszą dynamikę

Na szczyt oferty Aston Martina DB12 wskakuje nowy model S oferujący 700 KM i garść stylowych detali.

8 października 2025
Honda NSX używane poradnik
Honda / NSX
Używana Honda NSX (1990-2006) - pierwszy prawdziwy japoński supercar

35 lat temu rynkiem supersamochodów wstrząsnęła Honda NSX. Po latach ponownie odkrywamy jej uroki.

30 września 2025
2026 Porsche Cayenne EV wnętrze
Porsche / Cayenne
Poznaliśmy wnętrze nowego Porsche Cayenne. “Ekranoza” na całego

W nowym elektrycznym Porsche Cayenne większą powierzchnię wnętrza pokrywają ekrany niż skóra.

30 września 2025
Toyota-Lexus GT spyshot
Toyota / GR GT3
Tajemnicza Toyota GT w kolejnej serii testów na Nürburgringu

Niezależnie czy to prototyp Toyoty czy Lexusa LFR, Japończycy nie zwalnia tempa rozwoju tego modelu.

27 września 2025
Zagato Capricorn hypercar teaser
Zagato
Zagato szykuje hypercara. Zbudują go twórcy silnika Porsche 911 GT3

Niemiecka inżynieria z włoskim designem i drzwiami “gullwing” - taki ma być hipersamochód od Zagato.

27 września 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
2026 Zenos E10 RZ
Zenos / E10
Zenos E10 powraca na rynek z większą mocą

Dekadę po premierze brytyjska marka Zenos podnosi moc E10 do 380 KM i cenę do ponad 140 tys. funtów.

25 września 2025
2025 Mercedes-AMG GT test
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT 43 - brakujący gen Affalterbach

AMG GT z czterocylindrowym sercem hot hatcha A45 ma niezłe osiągi, ale nie uzasadnia to jego ceny.

23 września 2025
Porsche strategia elektryfikacji
Porsche
Porsche zmienia strategię. Będą nowe modele spalinowe i hybrydowe

Elektryfikacja musi zaczekać. Porsche będzie produkować to, czego faktycznie chcą ich klienci.

23 września 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Cayman/Boxster nie będzie wyłącznie elektryczny. Porsche zmienia plan

Elektryczny Cayman/Boxster kiedyś się pojawi, ale teraz Porsche skupia się na napędach spalinowych.

23 września 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025