Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Pininfarina Battista z rekordem przejazdu na ćwierć mili: 8,55 s

Automobili Pininfarina poddała hipersamochód Battista próbie przyspieszenia bijąc rekord na ¼ mili.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 lutego 2023
Pininfarina Battista
30

Przy okazji debiutu Battisty w Indiach producent zabrał samochód na tor testowy Natrax Indore. Właśnie tam przeprowadzono testy przyspieszenia, po których Pininfarina oficjalnie może nazwać swój model najszybciej przyspieszającym samochodem seryjnym na świecie.

Battista pod względem technicznym jest bratem bliźniakiem Rimaca Nevera, więc nic dziwnego że włoski hipersamochód ma niemal identyczne osiągi. Podczas kluczowego przejazdu auto pokonało ćwierć mili w 8,55 s bijąc dotychczasowy rekord Rimaca o 0,03 s.

Pininfarina Battista jest modelem limitowanym do zaledwie 150 sztuk, a każda z nich kosztuje w okolicach 2 mln funtów. Samochód bazuje na karbonowym podwoziu dostarczanym przez chorwackiego Rimaca, podobnie jak silniki elektryczne, baterie i kondensatory. Technologia jest wspólna, ale i tak Włosi włożyli mnóstwo wysiłku, aby nadać autu własny, niepowtarzalny charakter. Przesunięto przednią szybę o 180 mm do przodu, aby samochód nabrał linii typowego włoskiego supersamochodu z silnikiem centralnym. Styliści starali się uzyskać czysty i proporcjonalny design i chyba im się to udało.

Pininfarina Battista rekord
30

Zestaw baterii nie jest dużym, płaskim prostokątem ukrytym pod podłogą. Ogniwa o pojemności 120 kWh ułożono w literę “T” z główną częścią skumulowaną za kabiną i w tunelu środkowym między fotelami. Pozwala to zachować ekstremalnie niską pozycję za kierownicą i skumulować masę w centralnej części pojazdu. Zestaw akumulatorów o tak dużej pojemności powinien wystarczyć na około 450 km jazdy na jednym ładowaniu.

Pod typowo smukłym, włoskim nadwoziem wykonanym z karbonu nie skrywa się jednak wolnossące V12, a cztery motory elektryczne i zestaw baterii o pojemności 120 kWh. Według producenta zestaw ten umożliwia sprinty auta od zera do 100 km/h poniżej 2 sekund. Odważne słowa jak na nowicjuszy w branży, ale na korzyść Battisty przemawiają bardzo poważne liczby.

Pininfarina Battista na torze
30

Pininfarina Battista bazuje na karbonowym podwoziu dostarczanym przez chorwackiego Rimaca, podobnie jak silniki elektryczne, baterie i kondensatory. Technologia jest wspólna, ale i tak Włosi włożyli mnóstwo wysiłku, aby nadać autu własny, niepowtarzalny charakter. Przesunięto przednią szybę o 180 mm do przodu, aby samochód nabrał linii typowego włoskiego supersamochodu z silnikiem centralnym. Styliści starali się uzyskać czysty i proporcjonalny design i chyba im się to udało.

Każdy z czterech motorów elektrycznych napędza jedno koło auta, co daje takie same możliwości jak w zaawansowanym systemie torque vectoring, ale bez konieczności stosowania ciężkich dyferencjałów. Jak już wspomniałem Battista ma łącznie 1900 KM i ogromny moment obrotowy 2300 Nm dostępny od zera obrotów. Pozwala to przyspieszyć do 100 km/h w 1,86 s, a do 200 km/h w 4,75 s. Hamowanie od 100 km/h do zera na odcinku 31 metrów to rekord świata aut produkcyjnych z napędem elektrycznym. Prędkość maksymalną producent określa na 350 km/h (mimo że auto osiągnęło niedawno 357 km/h) - trochę brakuje do 412 km/h jakie potrafi rozwinąć pokrewny Rimac Nevera.

Pininfarina Battista podczas szybkiej jazdy na torze
30

Zestaw baterii nie jest dużym, płaskim prostokątem ukrytym pod podłogą. Ogniwa o pojemności 120 kWh ułożono w literę “T” z główną częścią skumulowaną za kabiną i w tunelu środkowym między fotelami. Pozwala to zachować ekstremalnie niską pozycję za kierownicą i skumulować masę w centralnej części pojazdu. Zestaw akumulatorów o tak dużej pojemności powinien wystarczyć na około 450 km jazdy na jednym ładowaniu.

Reklama

Jeśli mielibyśmy wyróżnić jeden element charakterystyczny dla Pininfariny Battisty, byłby to oczywiście jej design. Sylwetka auta przypomina klasyczne, centralnosilnikowe supersamochody, a nienarzucające się detale i gładkie linie tworzą nowoczesny i technologiczny klimat. Najbardziej interesującym elementem karoserii są zdecydowanie dwa tylne elementy  typu “delta-wing”, które odrywają się od głównej bryły auta, a w tylnej części zawierają światła typu LED. W tej sekcji mieści się też ruchome tylne skrzydło - jedyny aktywny element aerodynamiki samochodu.

Pininfarina Battista - włoski design z najnowszą technologią
30

Wnętrze auta jest zdominowane przez dwa ekrany dotykowe po obu stronach kierownicy. Projektanci skupili się na osiągnięciu symetrii kokpitu widzianego z miejsca kierowcy, a nie jako całości. Ostateczny wygląd kabiny, materiały i wykończenia to indywidualna sprawa każdego klienta, choć jednej rzeczy nawet największe pieniądze nie zmienią - jest to auto tylko dwumiejscowe.

Pininfarina Battista: wnętrze auta
30

Za projektem stoi kilka znanych nazwisk ze świata motorsportu, w tym Nick Heidfeld, który jako kierowca rozwojowy miał okazję jako pierwszy wypróbować Battistę na pełnych obrotach. Z kolei były menadżer Mercedesa-AMG Rene Wollmann był odpowiedzialny za harmonogram prac.

W kwestii kosztów Pininfarina podaje cenę wyjściową w okolicach 2 mln funtów. To plasuje Battistę powyżej głównych rywali - Rimaca NeveraLotusa Evija, a mniej więcej na tym samym poziomie mamy Bugatti Chiron, które nie tylko oferuje unikalny design i osiągi, ale także wielką historię w tle.

Jeszcze przed rozpoczęciem produkcji, w 2021 roku, Pininfarina stworzyła edycję specjalną Battista Anniversario. Jej całkowita populacja ma wynosić 5 sztuk z planowanych 150 aut. Podstawa techniczna tej odmiany pozostanie taka sama, a jedyne różnice na korzyść wersji specjalnej polegają na atrakcyjnych detalach i dedykowanych wykończeniach. Oczywiście cena Anniversario jest wyższa i wynosi 2,26 mln funtów, ale płaci się głównie za elitarność.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Rimac Nevera w trybie drift
Rimac / Nevera
Rimac Nevera - niszczyciel supersamochodów

Nevera ma 1914 KM i mimo napędu elektrycznego zaliczamy go do czołówki "prawdziwych" samochodów.

20 maja 2023
Lamborghini Huracán Sterrato - na drodze
Lamborghini / Huracan Sterrato
Lamborghini Huracán Sterrato - w tym szaleństwie jest metoda

Najbardziej ekstremalne Lamborghini Huracán okazuje się najbardziej użyteczne i sprawia dużo frajdy.

15 maja 2023
Szóste wydanie EVO Magazine
EVO magazine
Co przedstawiamy w szóstym wydaniu EVO Magazine?

Otwieramy sezon razem z najwspanialszymi kąskami nieprzeciętnej motoryzacji.

5 maja 2023
Alpine A110 R Le Mans główne
Alpine / A110
Alpine A110 R Le Mans - 100 sztuk na stulecie

Na stulecie wyścigu 24h Le Mans Alpine przygotowało limitowaną edycję specjalną modelu A110 R.

8 czerwca 2023
Caterham Project V teaser
Caterham / Project V
Caterham zapowiada elektryczny model sportowy o kryptonimie Project V

Caterham chce zacząć erę napędów EV od zgrabnego sportowego coupe o współczesnej sylwetce.

7 czerwca 2023
Tesla Model S Plaid Track Pack Nurburgring
Tesla / S Plaid
Tesla Model S Plaid Track Pack odzyskuje rekord samochodów EV na Ringu

Tesla Plaid ponownie jest najszybszym samochodem seryjnym z napędem elektrycznym na Nürburgringu.

5 czerwca 2023
Ferrari SF90 test spyshot
Ferrari / SF90 Stradale
Prototyp ekstremalnego Ferrari SF90 przyłapany podczas testów

Wzmocnione torowe SF90 otrzyma najbardziej agresywną aerodynamikę w historii drogowych Ferrari.

2 czerwca 2023
Bugatti Bolide testy na torze
Bugatti / Bolide
Bugatti Bolide rozpoczyna program testów na torze

Nowy hypercar Bugatti ma być znacznie bardziej ekstremalny niż pozostałe modele z silnikiem W16.

2 czerwca 2023
Porsche logotyp nowy
Porsche
Porsche ma nowe logo stworzone z okazji 75-lecia firmy

Z okazji okrągłej rocznicy założenia firmy słynna tarcza Porsche otrzymała nowy design.

1 czerwca 2023
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition zdjęcie główne
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition - wyjątkowość przede wszystkim

Golf R stał się mocniejszy niż kiedykolwiek - nowa limitowana do 333 sztuk wersja ma równo 333 KM.

31 maja 2023
Aehra Sedan koncept teaser
Aehra / Sedan
Nowy gracz w segmencie mocnych EV - włoska Aehra Sedan

Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.

31 maja 2023
Range Rover Sport SV V8 Edition One
Land Rover / Range Rover Sport
Oto nowy Range Rover Sport SV o mocy 630 KM - następca SVR-a

Dział SVO stworzył szybszą i bardziej muskularną wersję Range Rovera Sport z motorem V8.

31 maja 2023
Porsche 911 ST spyshot główne
Porsche / 911 ST
Porsche 911 ST - kolejna limitowana wariacja na bazie GT3

Porsche przygotowuje lekką, ekstremalną pochodną GT3 Touring inspirowaną dawnym modelem 911 ST.

31 maja 2023
Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Range Rover SV test
Land Rover / Range Rover
Range Rover SV - personalizowana “przeciętność”

Od dekad nie ma konkurencji i jest synonimem braku konieczności udowadniania czegokolwiek. Od teraz - z nienachalną personalizacją.

27 maja 2023