Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Pininfarina Battista Edizione Nino Farina - na cześć legendy F1

Limitowana do 5 sztuk Pininfarina Battista Nino Farina zadebiutowała podczas FoS w Goodwood.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 lipca 2023
Pininfarina Battista Edizione Nino Farina główne
34

W swojej normalnej odmianie hipersamochód Pininfarina Battista jest limitowany do 150 sztuk, ale jako Edizione Nino Farina będzie dostępny tylko dla pięciu szczęśliwych klientów. Edycja specjalna ma na celu uhonorowanie pierwszego w historii mistrza Formuły 1, Giuseppe “Nino” Farinę. Auto zadebiutowało w rękach kierowcy testowego firmy, Nicka Heidfelda, podczas Goodwood Festival of Speed, gdzie mieliśmy okazję przyjrzeć mu się bliżej.

Od zwykłej Battisty ta wersja różni się głównie zabiegami stylistycznymi. Jednym z nich jest lakier o nazwie Rosso Nino zestawiony z satynowo-złotymi felgami. Nawet reflektory mają specjalny grawer z nazwiskiem kierowcy, a w środku pojawiła się specjalna, okazjonalna plakietka. Pod karoserią kryją się podzesoły i podwozie dostarczane przez Rimaca.

Edycja specjalna Nino Farina wyróżnia się specjalnymi barwami i limitowaną do 5 sztuk produkcją.

Przy okazji debiutu Battisty w Indiach producent zabrał samochód na tor testowy Natrax Indore. Właśnie tam przeprowadzono testy przyspieszenia, po których Pininfarina oficjalnie może nazwać swój model najszybciej przyspieszającym samochodem seryjnym na świecie. Battista pod względem technicznym jest bratem bliźniakiem Rimaca Nevera, więc nic dziwnego że włoski hipersamochód ma niemal identyczne osiągi. Podczas kluczowego przejazdu auto pokonało ćwierć mili w 8,55 s bijąc dotychczasowy rekord Rimaca o 0,03 s.

Pininfarina Battista jest modelem limitowanym do zaledwie 150 sztuk, a każda z nich kosztuje w okolicach 2 mln funtów. Samochód bazuje na karbonowym podwoziu dostarczanym przez chorwackiego Rimaca, podobnie jak silniki elektryczne, baterie i kondensatory. Technologia jest wspólna, ale i tak Włosi włożyli mnóstwo wysiłku, aby nadać autu własny, niepowtarzalny charakter. Przesunięto przednią szybę o 180 mm do przodu, aby samochód nabrał linii typowego włoskiego supersamochodu z silnikiem centralnym. Styliści starali się uzyskać czysty i proporcjonalny design i chyba im się to udało.

Pininfarina Battista Edizione Nino Farina tył
34

Zestaw baterii nie jest dużym, płaskim prostokątem ukrytym pod podłogą. Ogniwa o pojemności 120 kWh ułożono w literę “T” z główną częścią skumulowaną za kabiną i w tunelu środkowym między fotelami. Pozwala to zachować ekstremalnie niską pozycję za kierownicą i skumulować masę w centralnej części pojazdu. Zestaw akumulatorów o tak dużej pojemności powinien wystarczyć na około 450 km jazdy na jednym ładowaniu.

Pininfarina Battista ma baterię 120 kWh, która zapewnia zasięg do 450 km na jednym ładowaniu.

Pod typowo smukłym, włoskim nadwoziem wykonanym z karbonu nie skrywa się jednak wolnossące V12, a cztery motory elektryczne i zestaw baterii o pojemności 120 kWh. Według producenta zestaw ten umożliwia sprinty auta od zera do 100 km/h poniżej 2 sekund. Odważne słowa jak na nowicjuszy w branży, ale na korzyść Battisty przemawiają bardzo poważne liczby.

Pininfarina Battista na torze
34

Pininfarina Battista bazuje na karbonowym podwoziu dostarczanym przez chorwackiego Rimaca, podobnie jak silniki elektryczne, baterie i kondensatory. Technologia jest wspólna, ale i tak Włosi włożyli mnóstwo wysiłku, aby nadać autu własny, niepowtarzalny charakter. Przesunięto przednią szybę o 180 mm do przodu, aby samochód nabrał linii typowego włoskiego supersamochodu z silnikiem centralnym. Styliści starali się uzyskać czysty i proporcjonalny design i chyba im się to udało.

Od strony technicznej Battista jest blisko spokrewniona z Rimakiem Nevera - oba auta mają ten sam napęd.

Każdy z czterech motorów elektrycznych napędza jedno koło auta, co daje takie same możliwości jak w zaawansowanym systemie torque vectoring, ale bez konieczności stosowania ciężkich dyferencjałów. Jak już wspomniałem Battista ma łącznie 1900 KM i ogromny moment obrotowy 2300 Nm dostępny od zera obrotów. Pozwala to przyspieszyć do 100 km/h w 1,86 s, a do 200 km/h w 4,75 s. Hamowanie od 100 km/h do zera na odcinku 31 metrów to rekord świata aut produkcyjnych z napędem elektrycznym. Prędkość maksymalną producent określa na 350 km/h (mimo że auto osiągnęło niedawno 357 km/h) - trochę brakuje do 412 km/h jakie potrafi rozwinąć pokrewny Rimac Nevera.

Reklama
Pininfarina Battista podczas szybkiej jazdy na torze
34

Jeśli mielibyśmy wyróżnić jeden element charakterystyczny dla Pininfariny Battisty, byłby to oczywiście jej design. Sylwetka auta przypomina klasyczne, centralnosilnikowe supersamochody, a nienarzucające się detale i gładkie linie tworzą nowoczesny i technologiczny klimat. Najbardziej interesującym elementem karoserii są zdecydowanie dwa tylne elementy  typu “delta-wing”, które odrywają się od głównej bryły auta, a w tylnej części zawierają światła typu LED. W tej sekcji mieści się też ruchome tylne skrzydło - jedyny aktywny element aerodynamiki samochodu.

Karoserię Battisty stworzyli Włosi - jej sylwetka bardziej przypomina tradycyjne supersamochody z klasycznym napędem.

Wnętrze auta jest zdominowane przez dwa ekrany dotykowe po obu stronach kierownicy. Projektanci skupili się na osiągnięciu symetrii kokpitu widzianego z miejsca kierowcy, a nie jako całości. Ostateczny wygląd kabiny, materiały i wykończenia to indywidualna sprawa każdego klienta, choć jednej rzeczy nawet największe pieniądze nie zmienią - jest to auto tylko dwumiejscowe.

Pininfarina Battista - włoski design z najnowszą technologią
34

Za projektem stoi kilka znanych nazwisk ze świata motorsportu, w tym Nick Heidfeld, który jako kierowca rozwojowy miał okazję jako pierwszy wypróbować Battistę na pełnych obrotach. Z kolei były menadżer Mercedesa-AMG Rene Wollmann był odpowiedzialny za harmonogram prac.

W kwestii kosztów Pininfarina podaje cenę wyjściową w okolicach 2 mln funtów. To plasuje Battistę powyżej głównych rywali - Rimaca NeveraLotusa Evija, a mniej więcej na tym samym poziomie mamy Bugatti Chiron, które nie tylko oferuje unikalny design i osiągi, ale także wielką historię w tle.

Jeszcze przed rozpoczęciem produkcji, w 2021 roku, Pininfarina stworzyła edycję specjalną Battista Anniversario. Jej całkowita populacja ma wynosić 5 sztuk z planowanych 150 aut. Podstawa techniczna tej odmiany pozostanie taka sama, a jedyne różnice na korzyść wersji specjalnej polegają na atrakcyjnych detalach i dedykowanych wykończeniach. Oczywiście cena Anniversario jest wyższa i wynosi 2,26 mln funtów, ale płaci się głównie za elitarność.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025