Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

24 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
21

Zenvo nie jest firmą o tak ugruntowanej renomie jak Bugatti czy Ferrari, ale pod względem czystego szaleństwa duńskie hipersamochody mogą rywalizować dosłownie z każdym. Nadchodzący nowy model Aurora ma w założeniu stać na tej samej półce co Bugatti Tourbillon, Ferrari F80, Henessey Venom F5 Evolution czy Koenigsegg Jesko, czyli na samym szczycie drabinki hipersamochodów. Ma w tym pomóc najmocniejszy silnik V12 montowany w samochodzie drogowym, do tego połączony z modułem elektrycznym. To pierwszy całkowicie nowy samochód Zenvo od czasów ST1 z 2008 roku. W tej chwili trwa żmudny proces rozwojowy, a produkcja i dostawy do klientów zaczną się w drugiej połowie 2026 roku.

Karbonowa struktura nośna, radykalna aerodynamika i niska masa w okolicach 1300 kg powodują, że Aurora ma szansę być jednym z najlepszych hipersamochodów dla kierowcy. Zaprojektowana od razu w dwóch wersjach Aurora ma odpowiadać klientom z obu krańców rynkowego spektrum. Wariant Tur ma być czymś w stylu GT, podczas gdy Agil to typowo torowa wersja. Obie wersje posiadają hybrydowy napęd z silnikiem V12 quad-turbo o pojemności 6.6 litra. Dodatkowo w wersji Agil pracuje 200-konny silnik elektryczny zintegrowany ze skrzynią biegów, więc sumaryczna moc układu przekracza 1450 KM. Z kolei w wersji Tur dwa silniki elektryczne umieszczone przy przedniej osi powodują, że auto ma napęd na cztery koła, system torque vectoring i osiąga 1875 KM.

Zenvo stworzyło od razu dwie wersje Aurory - bardziej drogową Tur i bardziej torową, lżejszą Agil.

Oba warianty mają automatyczną 7-stopniową skrzynię biegów dostarczaną przez brytyjską firmę Ricardo. Skrzynia będzie miała obsługę łopatkami i jedno sprzęgło, ale w obu odmianach będzie różnić się przełożeniami i oprogramowaniem. W bardziej ekstremalnej Aurorze Agil Zenvo celuje w przyspieszenie do 100 km/h rzędu 2,5 s, mocniejsza Aurora Tur ma być o jakieś 0,2 s szybsza. W tym drugim przypadku bardziej imponuje przyspieszenie 0-300 km/h wynoszące niewiarygodne 9 s. Łagodniejsza aerodynamika i większa moc wersji Tur mają umożliwić przekroczenie tym autem prędkości 450 km/h, podczas gdy Agil osiągnie maksymalnie 365 km/h.

Zenvo Aurora agil sylwetka
21

Większość, bo aż 1250 KM, pochodzi z silnika spalinowego w układzie V12 - to najmocniejsza tego typu jednostka na świecie w samochodzie drogowym. Montowany centralnie silnik V12 z turbinami w układzie “Hot-V” będzie się kręcił do 9800 obrotów na minutę i będzie współpracował z silnikami elektrycznymi w celu osiągnięcia idealnej krzywej momentu obrotowego. Największą innowacją w tym silniku jest długo opracowywany przez Mahle system odrzutowego układu zapłonowego, dzięki któremu możliwa będzie praca w trybie lambda-1, czyli bez nadpodaży paliwa i powietrza, w celu osiągnięcia pożądanych norm emisji przy doskonałych osiągach. Jest to klucz do homologacji tego silnika na wszystkich najistotniejszych światowych rynkach. Omawiane V12 (a także karbonowe podwozie Zenvo, o którym więcej poniżej) jest zaprojektowane modułowo, więc może zostać przystosowane do układu V10, V8 lub V6. Silniki te miałyby posłużyć do napędzania innych, mniejszych i bardziej dostępnych modeli duńskiej marki, otoczonych aurą flagowej Aurory.

Zenvo i Mahle Powertrains razem tworzą całą rodzinę modułowych silników nowej generacji.

Reklama

Czy Zenvo, butikowy producent hipersamochodów, ma potencjał aby zbudować potencjalnego rywala dla tuzów takich jak Aston Martin Valhalla czy Lamborghini Revuelto? Przypuszczalnie tak, choć po drodze trzeba pokonać masę problemów, a pierwszym i najważniejszym jest dokończenie rozwoju Aurory, kluczowego elementu tej układanki.

Szkieletowa konstrukcja zewnętrznego poszycia ledwo przykrywa karbonowe wnętrzności Aurory. Duże dolne kanały powietrzne umożliwiają optymalny przepływ powietrza wokół podwozia i wygenerowanie dużej siły dociskowej przy małym oporze aerodynamicznym. Przednia i tylna rama pomocnicza z karbonu oraz zawieszenie na podwójnych wahaczach przy wszystkich kołach są widoczne wewnątrz tych kanałów. Dodatkowo wersja Agil dostała większy przedni splitter i ogromne skrzydło z tyłu, podczas gdy Tur posiada aktywne kanały aerodynamiczne w tylnej części nadwozia. Według informacji od producenta, Aurora Agil generuje aż 880 kg docisku przy 250 km/h i waży około 150 kg mniej niż Tur o “suchej” masie 1450 kg.

Zenvo Aurora podwozie
21

Ze względu na mocniejszy docisk i niższą masę wersja Agil otrzymała inną kalibrację zawieszenia niż drogowy wariant Tur, a na liście opcji widnieją pół-wyczynowe opony Michelin Pilot Sport Cup 2R w miejsce standardowych Cup 2. W obu przypadkach zastosowany zostanie specjalnie opracowany przez Alcon układ hamulcowy z aluminiowymi zaciskami typu monoblock i tarczami z węglika krzemu wzmacnianymi włóknem węglowym.

Duże różnice obu wariantów są bardzo mocno widoczne w kabinie - Agil ma surowo wykonane wnętrze z połaciami gołego włókna węglowego, podczas gdy wersja Tur jest wykonana przy użyciu luksusowych materiałów i zdecydowanie większej ilości izolacji akustycznej. Zenvo planuje zbudować tylko 100 sztuk Aurory, rozkładając produkcję po równo na oba warianty. Ceny nie zostały jeszcze oficjalnie podane, ale biorąc pod uwagę stopień zaawansowania technologicznego, osiągi i limitowany charakter ręcznie budowanego auta, cena może z łatwością osiągnąć 10-15 mln złotych.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025