Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Ferrari F8 Tributo - wciąż odwraca wszystkie głowy

Ferrari F8 Tributo to modelowy współczesny supersamochód, a za kilkanaście lat - kultowy klasyk.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

30 marca 2023
Ferrari F8 Tributo podczas testów
16
Ocena Evo
Cena:
ok. 1,5 mln złotych
wygląd, odczucia i dźwięk
raczej brak

Mijają zaledwie 4 lata od momentu zaprezentowania F8 Tributo, a mamy wrażenie że przez ten czas cała firma Ferrari przeszła gigantyczną transformację. Na rynku pojawiły się dwa nowe supersamochody hybrydowe, nowe coupe typu GT, całkowicie nowy silnik V6, a pieczę nad firmą objęło nowe kierownictwo. Po tym wszystkim mamy wrażenie, że F8 niesamowicie się postarzało.

Jeśli też masz takie wrażenie to szybko przypomnijmy, że F8 Tributo opiera się na jednej z najlepszych platform w historii Ferrari, wygląda jak na tę markę przystało, z wyraźnym nawiązaniem do modeli poprzedzających, a przy tym posiada poprawiony układ kierowniczy i niesamowity dźwięk silnika o mocy 720 KM pochodzącego (niemal) wprost z Pisty.

Ferrari F8 Tributo na tle krajobrazu
16

Mówiąc dokładniej, obecne w F8 3.9-litrowe V8 twin turbo to nie jest dokładnie ten sam motor co w modelu Pista. W sporej części jednak są takie same, począwszy od odelżonych części wewnętrznych jak tytanowe korbowody, lekki wał i koło zamachowe, a skończywszy na wyższych krzywkach wałka rozrządu i krótszych drogach wlotowych. Różnice zaczynają się od rzeczy koniecznych ze względu na emisje - przede wszystkim chodzi o filtry cząstek stałych (GPF), które zwiększają ciśnienie w wydechu, ale Ferrari dopracowało układ na tyle, żeby moc była równa silnikowi Pisty. Dokładnie jest to 720 KM przy 8000 obrotów i 770 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Mimo masy własnej o 50 kg większej niż w Piście, osiągi F8 Tributo są takie same - 2,9 s do 100 km/h, szokujące 7,6 s do 200 km/h i 340 km/h prędkości maksymalnej.

Ferrari F8 Tributo - tył auta
16

F8 waży nawet do 40 kg mniej niż poprzednie 488 GTB - jego masa to 1435 kg - głównie dzięki silnikowi lżejszemu od tego w GTB o 18 kg. Kolejna oszczędność to opcjonalne karbonowe koła - 10 kg mniej. F8 wykorzystuje kilka sztuczek aerodynamicznych z Pisty, aby zapewnić większą siłę docisku przy zmniejszeniu oporu powietrza. Jedną z nich jest przeniesienie wlotów powietrza do silnika z bocznych osłon do wnęk tuż przed tylnym spoilerem, przez co możliwe było osiągnięcie takiej samej mocy silnika mimo obecności obowiązkowych filtrów GPF.

Mimo dołożenia filtrów GPF motor F8 Tributo generuje tyle samo mocy co we wcześniejszym modelu Pista.

Układ jezdny F8 zawiera sprężyny i stabilizatory identyczne jak w 488 GTB, co zapewnia odpowiedni komfort, a także adaptacyjne amortyzatory o podobnych właściwościach jak w Piście. W efekcie F8 nie jest aż tak sportowo nastawione jak Pista, ale w celu umożliwienia efektywnego korzystania z ponad 700 koni Ferrari rozwinęło swój system SSC (Side Slip Control) w parze z FDE+ (Ferrari Dynamic  Enhancer+). W ten sposób F8 jest łatwiejsze do opanowania na limicie przyczepności.

Ferrari F8 Tributo - widok z boku
16

Pierwsze wrażenia zza kierownicy są związane przede wszystkim z osiągami, a dopiero później z kilkoma atrybutami z najwyższej możliwej ligi. Pierwszą z nich jest układ kierowniczy, który działa ciężej niż w 488, ale w zamian daje o wiele lepsze czucie. Drugą z tych rzeczy jest dźwięk. Filtry cząstek stałych trochę przytłumiły odgłos z rur wydechowych, dlatego Ferrari zamontowało w wydechu specjalny rezonator, który zupełnie naturalnie wzmacnia dźwięk i przekazuje sporą jego część do kabiny. Proste i działa. Można cieszyć się pełnym bogactwem dźwięków wysokoobrotowego V8 z płaskim wałem - to atrybut, którego i 488 i Pista mogą F8 pozazdrościć.

Ferrari F8 Tributo - klasyczne wnętrze
16
Reklama

W jakiś sposób Ferrari zdołało sprawić, że 720-konny supersamochód zachowuje się przewidywalnie na limicie przyczepności. Akurat Włosi potrafią stworzyć tryby jazdy definiowane przez różne ustawienia przełącznika manettino na kierownicy, które faktycznie są spójne, a jednak znacząco się od siebie różnią. Teraz ci sami ludzie zapewniają, że są w stanie zapewnić kierowcy F8 wsparcie i zmniejszyć wymagania jakie auto stawia podczas szybkiej jazdy na limicie, więc jesteśmy skłonni im uwierzyć.

Areną odpowiednią do demonstracji tych możliwości powinien być tor Fiorano, ale szczerze, nie byłem przekonany. Jednak z całą pewnością mogę stwierdzić, że F8 to bardziej zmiękczona i mniej hardkorowa Pista, ale jednocześnie dobrze zbalansowany i przewidywalny supersamochód. Egzemplarze przeznaczone do prób torowych miały opony Michelin Cup 2 - zdaniem kierowcy testowego Ferrari na tych gumach Tributo jest w stanie zbliżyć się na pół sekundy do czasu jaki wykręciła Pista.

Ferrari F8 Tributo - podczas driftu
16

Elektronika Ferrari F8 Tributo pozwala na zabawę, ale nadal czuwa nad bezpieczeństwem kierowcy.

Jednak większość F8 jeździ na drogowych Pirelli P Zero. Tak jak się spodziewacie, jazda tym autem na zwykłych drogach jest twarda, choć i tak tłumienie jest niezłe, a układ kierowniczy zapewnia gorącą linię między kierowcą a samochodem. Na gładkich i szerokich drogach systemy SSC 6.1 i FDE+ potwierdziły swoją użyteczność. Pracują w dwóch ustawieniach - Race lub CT Off i - zgodnie z zapowiedzią - pomagają wykonywać zręczne, ale efektowne nadsterowne poślizgi. To wręcz niebywałe - musisz wykonać stosowną kontrę aby wyjść z poślizgu, ale wszystko dzieje się tak łatwo i czysto. Oczywiście nie trzeba jeździć tym autem aż tak ostro, aby mieć z tego radość. Ferrari F8 Tributo to także wyrafinowany i wygodny cruiser, w którym silnik potrafi ograniczyć się do mało znaczącego pomruku.

Ferrari F8 Tributo - podczas testów w terenie
16

Ceny i konkurencja

Wyjściowa cena tego Ferrari sięga mniej więcej 1,5 mln złotych - jakieś 100-150 tysięcy więcej niż kosztowało 488 GTB, sporo mniej niż Pista i mniej więcej tyle samo ile kosztuje McLaren 720S. Z wymienionych aut Pista jest najbardziej twarda i ma typowo torowy charakter, ale jako następca 488 model F8 ma sporo do zaoferowania. Nie chodzi o moc, bo to schodzi niemalże na drugi plan, ale jest tak samo komfortowe i wyrafinowane, a przy tym ma o wiele lepszy układ kierowniczy i ten przeszywający dźwięk przy dochodzeniu do czerwonego pola. Te kilka czynników czyni z F8 prawdziwie angażujący i wciągający samochód. Warto wspomnieć, że to ostatni taki model zanim na dobre zacznie się era hybrydowa. Czy jest lepszy niż McLaren 720S? Moim zdaniem tak. Częściowo wynika to z wyglądu zewnętrznego, ale głównie chodzi o moje przywiązanie do marki Ferrari.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
2024 BMW M3 lifting
BMW / M3
BMW prezentuje poliftowe modele M3 i M3 Competition, sedan i Touring

Niewielki lifting BMW M3 przyniósł mu nowy wygląd, a w modelach xDrive także zastrzyk mocy.

29 maja 2024
Porsche 911 992.2 Carrera GTS premiera
Porsche / 911
Debiutuje nowe Porsche 911 (992.2) - GTS z pierwszą w historii hybrydą

Nie Turbo, a Carrera GTS 992.2 została pierwszą w historii 911 ze zelektryfikowanym napędem.

28 maja 2024
Audi RS4 Avant Edition 25 główne
Audi / RS4
Nowe Audi RS4 Edition 25 - większa moc i lepsza przyczepność

Na koniec produkcji RS4 Avant Audi Sport przygotowało wersję Edition 25 z kilkoma usprawnieniami.

28 maja 2024
2024 Ford Mustang GT S650 coupe
Ford / Mustang GT
2024 Ford Mustang GT - oldschool w dobrym tonie

Mocno polubiliśmy się z nowym Mustangiem Dark Horse, a teraz sprawdzamy jak wypadnie standardowe GT.

26 maja 2024
Złoty TAG Heuer Carrera Skipper
Zegarek
TAG Heuer stawia na złoto na pełnym morzu

TAG Heuer z przyjemnością ogłasza wprowadzenie nowej wersji zegarka z kopertą wykonaną z 18-karatowego różowego złota 5N.

24 maja 2024
2002 Renault Sport Clio 172 Cup
Renault / Clio
Renault Sport Clio 172 Cup (2002-2003) - cywilna rajdówka na co dzień

Stworzone jako wersja homologacyjna Clio 172 Cup to jedno z najlepszych aut rodziny Renault Sport.

22 maja 2024
Lamborghini V8 prezentacja
Lamborghini
Następca Lamborghini Huracán dostanie wysokoobrotowe V8 z płaskim wałem

Czasy kultowego V10 minęły, ale Lamborghini opracowało nowe V8 kręcące się do 10 tys. obrotów.

20 maja 2024
2024 Mini John Cooper Works Pro teaser
Mini / John Cooper Works
Nowe Mini John Cooper Works zadebiutuje podczas Nürburgring 24 Hours

Flagowy hot hatch Mini JCW będzie oferowany równolegle w dwóch odmianach - spalinowej i elektrycznej.

20 maja 2024
2024 Range Rover Sport D300 test
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport - wciąż luksus nad sport

Jeszcze do niedawna Range Rover Sport był tańszym, mniejszym bratem “dużego” modelu. Pora na zmiany.

20 maja 2024
2024 Bentley Continental GT PHEV teaser
Bentley / Continental GT
W czerwcu poznamy hybrydowego Bentleya Continental GT

W miejsce W12 Bentley wprowadzi na rynek nowe, zelektryfikowane V8 o mocy 780 KM.

16 maja 2024
Morgan Midsummer by Pininfarina premiera
Morgan / Midsummer
Morgan Midsummer to sześciocylindrowa barchetta projektu Pininfariny

Brytyjski Morgan połączył siły z włoskim studio Pininfarina, aby wypuścić wyjątkowy model samochodu.

16 maja 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024