Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Ferrari F8 Tributo - wciąż odwraca wszystkie głowy

Ferrari F8 Tributo to modelowy współczesny supersamochód, a za kilkanaście lat - kultowy klasyk.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

30 marca 2023
Ferrari F8 Tributo podczas testów
16
Ocena Evo
Cena:
ok. 1,5 mln złotych
wygląd, odczucia i dźwięk
raczej brak

Mijają zaledwie 4 lata od momentu zaprezentowania F8 Tributo, a mamy wrażenie że przez ten czas cała firma Ferrari przeszła gigantyczną transformację. Na rynku pojawiły się dwa nowe supersamochody hybrydowe, nowe coupe typu GT, całkowicie nowy silnik V6, a pieczę nad firmą objęło nowe kierownictwo. Po tym wszystkim mamy wrażenie, że F8 niesamowicie się postarzało.

Jeśli też masz takie wrażenie to szybko przypomnijmy, że F8 Tributo opiera się na jednej z najlepszych platform w historii Ferrari, wygląda jak na tę markę przystało, z wyraźnym nawiązaniem do modeli poprzedzających, a przy tym posiada poprawiony układ kierowniczy i niesamowity dźwięk silnika o mocy 720 KM pochodzącego (niemal) wprost z Pisty.

Ferrari F8 Tributo na tle krajobrazu
16

Mówiąc dokładniej, obecne w F8 3.9-litrowe V8 twin turbo to nie jest dokładnie ten sam motor co w modelu Pista. W sporej części jednak są takie same, począwszy od odelżonych części wewnętrznych jak tytanowe korbowody, lekki wał i koło zamachowe, a skończywszy na wyższych krzywkach wałka rozrządu i krótszych drogach wlotowych. Różnice zaczynają się od rzeczy koniecznych ze względu na emisje - przede wszystkim chodzi o filtry cząstek stałych (GPF), które zwiększają ciśnienie w wydechu, ale Ferrari dopracowało układ na tyle, żeby moc była równa silnikowi Pisty. Dokładnie jest to 720 KM przy 8000 obrotów i 770 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Mimo masy własnej o 50 kg większej niż w Piście, osiągi F8 Tributo są takie same - 2,9 s do 100 km/h, szokujące 7,6 s do 200 km/h i 340 km/h prędkości maksymalnej.

Ferrari F8 Tributo - tył auta
16

F8 waży nawet do 40 kg mniej niż poprzednie 488 GTB - jego masa to 1435 kg - głównie dzięki silnikowi lżejszemu od tego w GTB o 18 kg. Kolejna oszczędność to opcjonalne karbonowe koła - 10 kg mniej. F8 wykorzystuje kilka sztuczek aerodynamicznych z Pisty, aby zapewnić większą siłę docisku przy zmniejszeniu oporu powietrza. Jedną z nich jest przeniesienie wlotów powietrza do silnika z bocznych osłon do wnęk tuż przed tylnym spoilerem, przez co możliwe było osiągnięcie takiej samej mocy silnika mimo obecności obowiązkowych filtrów GPF.

Mimo dołożenia filtrów GPF motor F8 Tributo generuje tyle samo mocy co we wcześniejszym modelu Pista.

Układ jezdny F8 zawiera sprężyny i stabilizatory identyczne jak w 488 GTB, co zapewnia odpowiedni komfort, a także adaptacyjne amortyzatory o podobnych właściwościach jak w Piście. W efekcie F8 nie jest aż tak sportowo nastawione jak Pista, ale w celu umożliwienia efektywnego korzystania z ponad 700 koni Ferrari rozwinęło swój system SSC (Side Slip Control) w parze z FDE+ (Ferrari Dynamic  Enhancer+). W ten sposób F8 jest łatwiejsze do opanowania na limicie przyczepności.

Ferrari F8 Tributo - widok z boku
16

Pierwsze wrażenia zza kierownicy są związane przede wszystkim z osiągami, a dopiero później z kilkoma atrybutami z najwyższej możliwej ligi. Pierwszą z nich jest układ kierowniczy, który działa ciężej niż w 488, ale w zamian daje o wiele lepsze czucie. Drugą z tych rzeczy jest dźwięk. Filtry cząstek stałych trochę przytłumiły odgłos z rur wydechowych, dlatego Ferrari zamontowało w wydechu specjalny rezonator, który zupełnie naturalnie wzmacnia dźwięk i przekazuje sporą jego część do kabiny. Proste i działa. Można cieszyć się pełnym bogactwem dźwięków wysokoobrotowego V8 z płaskim wałem - to atrybut, którego i 488 i Pista mogą F8 pozazdrościć.

Ferrari F8 Tributo - klasyczne wnętrze
16
Reklama
Reklama

W jakiś sposób Ferrari zdołało sprawić, że 720-konny supersamochód zachowuje się przewidywalnie na limicie przyczepności. Akurat Włosi potrafią stworzyć tryby jazdy definiowane przez różne ustawienia przełącznika manettino na kierownicy, które faktycznie są spójne, a jednak znacząco się od siebie różnią. Teraz ci sami ludzie zapewniają, że są w stanie zapewnić kierowcy F8 wsparcie i zmniejszyć wymagania jakie auto stawia podczas szybkiej jazdy na limicie, więc jesteśmy skłonni im uwierzyć.

Areną odpowiednią do demonstracji tych możliwości powinien być tor Fiorano, ale szczerze, nie byłem przekonany. Jednak z całą pewnością mogę stwierdzić, że F8 to bardziej zmiękczona i mniej hardkorowa Pista, ale jednocześnie dobrze zbalansowany i przewidywalny supersamochód. Egzemplarze przeznaczone do prób torowych miały opony Michelin Cup 2 - zdaniem kierowcy testowego Ferrari na tych gumach Tributo jest w stanie zbliżyć się na pół sekundy do czasu jaki wykręciła Pista.

Ferrari F8 Tributo - podczas driftu
16

Elektronika Ferrari F8 Tributo pozwala na zabawę, ale nadal czuwa nad bezpieczeństwem kierowcy.

Jednak większość F8 jeździ na drogowych Pirelli P Zero. Tak jak się spodziewacie, jazda tym autem na zwykłych drogach jest twarda, choć i tak tłumienie jest niezłe, a układ kierowniczy zapewnia gorącą linię między kierowcą a samochodem. Na gładkich i szerokich drogach systemy SSC 6.1 i FDE+ potwierdziły swoją użyteczność. Pracują w dwóch ustawieniach - Race lub CT Off i - zgodnie z zapowiedzią - pomagają wykonywać zręczne, ale efektowne nadsterowne poślizgi. To wręcz niebywałe - musisz wykonać stosowną kontrę aby wyjść z poślizgu, ale wszystko dzieje się tak łatwo i czysto. Oczywiście nie trzeba jeździć tym autem aż tak ostro, aby mieć z tego radość. Ferrari F8 Tributo to także wyrafinowany i wygodny cruiser, w którym silnik potrafi ograniczyć się do mało znaczącego pomruku.

Ferrari F8 Tributo - podczas testów w terenie
16

Ceny i konkurencja

Wyjściowa cena tego Ferrari sięga mniej więcej 1,5 mln złotych - jakieś 100-150 tysięcy więcej niż kosztowało 488 GTB, sporo mniej niż Pista i mniej więcej tyle samo ile kosztuje McLaren 720S. Z wymienionych aut Pista jest najbardziej twarda i ma typowo torowy charakter, ale jako następca 488 model F8 ma sporo do zaoferowania. Nie chodzi o moc, bo to schodzi niemalże na drugi plan, ale jest tak samo komfortowe i wyrafinowane, a przy tym ma o wiele lepszy układ kierowniczy i ten przeszywający dźwięk przy dochodzeniu do czerwonego pola. Te kilka czynników czyni z F8 prawdziwie angażujący i wciągający samochód. Warto wspomnieć, że to ostatni taki model zanim na dobre zacznie się era hybrydowa. Czy jest lepszy niż McLaren 720S? Moim zdaniem tak. Częściowo wynika to z wyglądu zewnętrznego, ale głównie chodzi o moje przywiązanie do marki Ferrari.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025