Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Land Rover Defender V8 - rywal G63, czy coś bardziej subtelnego?

Land Rover dał Defenderowi doładowane V8, z miernymi skutkami…

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 listopada 2021
Land Rover Defender V8
16
Ocena Evo
Cena:
od 630 100 zł
Więcej mocy, więcej gadżetów, więcej zamszu…?
Odczucie, jakby napęd został tu dosłownie wrzucony, podkreśla najgorsze cechy Defendera

Taki samochód jak Land Rover Defender z V8 nigdy nie będzie należał do racjonalnych decyzji zakupowych, więc jeśli masz go na swojej liście życzeń, to prawdopodobnie już dokonałeś wyboru. Z góry więc przepraszam.

Od początku wiedzieliśmy, że nadejdzie taki moment, gdy Defender dostanie silnik V8. Pytanie brzmiało jaki to będzie dokładnie silnik i czy będzie nadążał za dzikim (i całkiem popularnym) AMG G63. Gdy w końcu Defender V8 został ujawniony, niespodziewanie wcześniej niż oczekiwaliśmy, odpowiedział na oba te pytania, a wszyscy czekający na niego klienci z wypisanymi czekami wydali zbiorowy jęk.

Land Rover Defender V8
16

A to dlatego, że pod znajomą maskę Defa trafił znajomy 5-litrowy silnik z doładowaniem i mocą 525 KM - relatywnie mało wysilony motor jaki możemy znaleźć wciąż w standardowym Range Roverze. W tym przypadku 5,2 s do ‘setki’ jest tylko wystarczające, a w ogólnym odczuciu V8 nie daje za nic znać, że jest lepiej obdarzone niż jeden z nowoczesnych, rzędowych diesli z rodziny Ingenium, które również są w gamie Defendera. Wszyscy po cichu liczyli na nowiutkie V8 4,4 l z BMW, które trafi do niedawno zaprezentowanego Range Rovera piątej generacji. Byłoby to wskrzeszenie historycznej współpracy na linii JLR - BMW.

Odróżnienie kosztującego grubo powyżej 600 tysięcy złotych Defendera 90 V8 od niższych modeli w gamie może być trudne. Tylko mały znaczek V8, niebieskie zaciski hamulcowe i ledwo mieszczący się pod zderzakiem tłumik z czterema końcówkami wyróżniają tę wersję i chociaż subtelność jest cnotą, którą generalnie pochwalam, tak klienci na Defendera V8 zapewne są innego zdania. Uważam, że wygląda trochę jak niedorobiony, jakby projekt V8 miał mieć jak najniższą cenę. Wyczuwam podstęp mający na celu konsekwentną sprzedaż pewnej liczby Defenderów V8 za niemałe pieniądze, które przy okazji opróżniają zalegające w magazynach zasoby starych silników AJV8.

Z takiej ceny wynika, że Defender V8 nie do końca chce konkurować z G63, ale są inne niezbyt przyjemne aspekty. W prowadzeniu ta wersja jest tak cyniczna, jak jej wygląd zewnętrzny. Wszystkie Defendery to duże auta, ciężkie, ale potrafią zapewnić świetny komfort jazdy i mają gładki sposób poruszania się poparty pomrukiem z nowoczesnych, rzędowych diesli. Sumarycznie jest to naprawdę niezły samochód do pokonywania w powolnym tempie dowolnego fragmentu brytyjskiego krajobrazu.

A krótki V8? Ani trochę. Zawieszenie, które w niższych modelach wydaje się zagłębione w asfalt, tutaj jest kompletnie wywrócone do góry nogami. Wydaje się, jakby poduszki zawieszenia stale pracowały na swoim maksymalnym ciśnieniu, a jedyny ich sposób reakcji to dobijanie do ogranicznika wskutek najechania na drogowe przeszkody. 22-calowe felgi może i ładnie wyglądają, ale zabierają Defenderowi sporo z elastyczności i gibkości resorowania, a ponieważ nadwozie jest dość wyraźnie skrócone, nie tylko wydaje ci się, że samochód może przewrócić się na bok, ale i wykonać pełnego backflipa, tak bardzo nurkuje i skacze. Można to odczuć też w pozostałych wersjach silnikowych krótkiej wersji, ale w V8 czuć to jeszcze wyraźniej przez słabą kalibrację i brak czucia silnika i skrzyni biegów.

Land Rover Defender V8
16

Otwórz delikatnie przepustnicę, a dostaniesz wielkie nic. Pchnij trochę dalej, a gwałtowny przyrost momentu obrotowego z kompresora mocno podniesie nos Defendera, który wygląda wtedy jak ponton ze zbyt dużym silnikiem zaburtowym z tyłu.

Próbujesz znaleźć równowagę, a wtedy do gry wchodzi ośmiostopniowa skrzynia biegów, która albo zostawia silnik kompletnie bez mocy na zbyt wysokim biegu (próba ograniczenia ogromnego apetytu na benzynę w V8), albo rozpaczliwie miota się między niższymi biegami o wiele zbyt długo zanim w końcu jakiś wybierze. Hamulce są tak dobre jak przystało na ciężki wóz o mocy ponad 500 koni, ale pedał ma długi skok i nie daje całkowitej pewności. Przełożenie układu kierowniczego stworzone z myślą o jeździe w terenie kompletnie nie pasuje do prędkości , które są w stanie bez trudu zapewniać skrzynia i silnik.

Reklama

Gdy wciśniesz pedał gazu wystarczająco długo faktycznie poczujesz błysk szybkości, choć masa na poziomie 2,5t sprawia, że samochód ten wcale nie jest aż tak szybki, a z czterech końcówek wydechu wydobywa się jedynie odległy pomruk. Sporo pali - 13 l/100 km to najniższy wynik jaki uzyskaliśmy w trybie mieszanym. Jakość wykonania wnętrza Defendera i materiały są doskonałe, choć pokrycie kierownicy zamszem wydaje się odrobinę nie na miejscu.

Wszystko w nim jest niespójne. Gdy nawet G63 potrafi przekonać, że w całym swoim szaleństwie ma odrobinę sensu (nawet jeśli tak naprawdę nie ma), to Defender V8 jest jakby niedokończony. Zabiera część najfajniejszych cech Defendera, a podkreśla te  najgorsze. Nie ma wątpliwości, że dział SVO kiedyś zajmie się Defem i w tej całej niedorzeczności będzie potrafił się odnaleźć, ale zanim to nastąpi Defender V8 jest bardziej nieistotny niż niepoważny.

 

Ceny i konkurencja

W wersji krótkiej (90) Defender V8 kosztuje minimum 630 100 zł. Za tą potężną kwotę samochód ma już na pokładzie niemal komplet wyposażenia, z nowym systemem Pivi Pro, wspaniałym nagłośnieniem Meridian, wszystkimi kamerami, oszkleniem i kołami. Jest jeszcze Carpathian Edition, który ma parę odcieni lakieru więcej i dodatkowe elementy zewnętrzne, normalnie do dokupienia ze standardowej listy opcji, i to wszystko kosztuje dodatkowe 35 tys. złotych.

Land Rover Defender V8
16

Wśród konkurencji oczywistym wyborem jest Mercedes G63 AMG kosztujący jednak minimum 791 800 zł. Obiektywnie słaby samochód, ale na niesamowitym poziomie pożądania wśród pewnej grupy klientów. Jeszcze droższy jest Lamborghini Urus, o wiele mniej terenowy, znacznie szybszy, choć mógłby trafić w gusta podobnego klienta. Aston Martin DBX kosztuje całkiem podobnie do Lambo i jest bardzo przyjemny w prowadzeniu oraz dostojny. Są i inne możliwości - BMW X5 M, Mercedes GLE63, Audi RSQ8, Cayenne Turbo, Maserati Levante Trofeo - wszystkie oferują mniej więcej to samo, tyle że z innym znaczkiem na przodzie.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Porsche 718 Boxster Spyder RS w trakcie jazdy
Porsche / 718 Spyder RS
Porsche 718 Boxster Spyder RS - intensywność wrażeń za kierownicą

Spyder RS to pożegnanie ze spalinowym Boxsterem w kompletnie bezkompromisowym stylu.

15 sierpnia 2023
Renault Megane R.S. - front auta
Renault / Megane RS
Renault Megane R.S. - czy to samochód dla każdego!

Przy dużych prędkościach łatwiej się obrócić za kierownicą Renault Megane R.S. niż w wielu tylnonapędowych autach.

12 sierpnia 2023
Alkomat AlcoSense podczas pomiaru
Prezentacja Partnera
Jechać czy nie jechać? Oto jest pytanie!

Z którym z alkomatów dostępnych w Polsce warto „jechać”? Sprawdzamy w grupowym teście!

10 lipca 2023
Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
2024 Audi Q8 lift główne
Audi / Q8
Audi wprowadza odświeżone Q8 na rok modelowy 2024

Nowe Audi Q8 na rok 2024 wyróżnia się poprawionym designem i wydłużoną listą wyposażenia.

22 września 2023
Zakaz rejestracji samochodów spalinowych 2035 zdjęcie główne
ICE/EV
Zakaz rejestracji samochodów spalinowych w UK przesunięty do 2035 roku

Premier Wielkiej Brytanii Rishi Sunak zdecydował o przełożeniu zakazu rejestracji nowych aut ICE o 5 lat.

21 września 2023
Frontline LE60 MG B restomod
Restomod
Frontline LE60 - nowy restomod MG B z V8 o mocy 375 KM

Specjaliści z firmy Frontline stworzyli efektownego restomoda z mocnym V8 na bazie klasycznego MG B.

21 września 2023
Audi S6 Avant e-tron spyshot
Audi / A6
Audi pracuje nad nową generacją S6 Avant e-tron z napędem elektrycznym

Nadchodzące Audi A6/S6 z napędem elektrycznym będzie oferowane także jako praktyczny Avant.

20 września 2023
Album „Kronika Porsche. Polskie historie”
Książka
„Kronika Porsche. Polskie historie” to gratka dla miłośników motoryzacji.

Z okazji 75-lecia marki Porsche, odbyła się premiera wyjątkowego albumu pt. „Kronika Porsche. Polskie historie”

19 września 2023
Porsche Taycan Turbo GT spyshot główne
Porsche / Taycan
Nadchodzi najbardziej sportowe EV na rynku - Porsche Taycan Turbo GT

Na Nürburgringu trwają testy najbardziej ekstremalnej wersji Taycana - otrzyma on nazwę Turbo GT.

13 września 2023
2024 BMW M4 CS
BMW / M4
Nowe BMW M4 CS pojawi się w 2024 roku

W przyszłym roku zadebiutuje nowe BMW M4 CS z zawieszeniem i napędem przejętym od M3 CS.

13 września 2023
Mini fabryka Oksford
MINI
BMW zainwestuje 600 milionów funtów w fabrykę MINI w Oksfordzie

Od 2030 roku zakład MINI w Oksfordzie będą opuszczać wyłącznie pojazdy elektryczne.

11 września 2023
ELegend EL1 Quattro Sport glówne
Quattro
ELegend EL1 to elektryczne Audi Quattro naszych czasów

Za rok rynek wejdzie ELegend EL1 - współczesna interpretacja Audi Sport Quattro z napędem EV.

9 września 2023
2024 Lotus Emeya zdjęcie główne
Lotus / Emeya
Nowy Lotus Emeya - 900-konne EV celuje w pozycję Porsche Taycana

Elektryczny sedan Lotusa - Emeya - zawiera najnowszą technologię napędu w nadwoziu zgrabnego GT.

8 września 2023
Lamborghini Urus S podczas testów
Lamborghini / Urus
Lamborghini Urus S - brutal w każdym calu

Po pięciu latach SUV Lamborghini zyskał cenne aktualizacje. Od niedawna bazową wersją jest Urus S.

7 września 2023
Ford Mustang Mach-E Rally główne
Ford / Mustang Mach-E
Ford Mustang Mach-E Rally - elektryczna rajdówka wchodzi do produkcji

Ford przerobił elektrycznego Mustanga Mach-E na styl rajdowy i jest to samochód w pełni produkcyjny.

7 września 2023