Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
Kup EVO Magazine - kliknij
Reklama
Kup EVO Magazine

Porsche Macan - nadal wzorzec dla segmentu sportowych SUV-ów

Niedawno zmodernizowane Porsche Macan wciąż jest mistrzem w swojej klasie i w przeciwieństwie do większości rywali jest naprawdę porywającym samochodem.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 listopada 2021
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, wyposażenie i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Porsche Macan na leśnej drodze
19
Ocena Evo
Cena:
od 266 tys. zł
silniki, opanowanie, znaczek Porsche
nie jest przestarzały, ale trochę zbyt znajomy?

Prowadzenie i tłumienie - masa stoi na przeszkodzie do genialnej zwinności, ale Macan ma jedno z najlepszych zawieszeń wśród SUV-ów

Gdy narzekamy na SUV-y, że są antytezą samochodowej poprawności, powód jest prosty. Są wyższe, cięższe, mniej sprawne i mniej oszczędne niż klasyczne auta o podobnej pojemności wnętrza. Ten średniej klasy SUV waży prawie 2 tony, a nie jest bardziej praktyczny od Audi A4 Avant i nie posiada żadnej innej mierzalnej zalety.

Jeśli producent potrafi z takiego kloca zrobić coś naprawdę przyjemnego, angażującego i satysfakcjonującego pomimo tych oczywistych wad, zwracamy honor tam gdzie jego miejsce. Macan jest jednym z takich SUV-ów. Momentami przypomina dużego hothatcha, świetnie komunikuje się z kierowcą i daje zdolności, których można oczekiwać od mniejszych samochodów.

Dużą rolę w tym geniuszu odgrywa układ kierowniczy, który wynosi doświadczenie jazdy daleko ponad konkurencję. Z taką masą auta, taki strumień informacji i wyczucia jaki przelewa się przez kierownicę zapożyczoną z 911 jest nie do uwierzenia w pięcioosobowym 4x4.

Zamiast decydować się na superlekki układ kierowniczy, który wiele SUV-ów stosuje, aby ukryć swoją masę, Porsche zaprojektowało układ, który zapewnia opór w typowym dla siebie stylu, ale nigdy nie sprawia, że Macan staje się uciążliwy lub nieporęczny. W połączeniu z dużą przyczepnością, możesz prowadzić Macana dużo ostrzej niż zwykłego, szybkiego SUV-a.

Problemy mogą się jednak pojawić, gdy Macan nie będzie w stanie zrobić nic więcej, aby zamaskować swoją masę. Ostry przód i imponująca trakcja mogą szybko przerodzić się w podsterowność, jeśli swoimi lekkomyślnymi ruchami dotrzesz na granicę możliwości Macana.

Reklama
Reklama

W dziedzinie wygody stalowe zawieszenie PASM (obecnie standard w GTS) jest więcej niż wystarczające do toczenia się w trybie Comfort, ale wszyscy oczekujący zmiękczonego, luksusowego 4x4 będą niemile zaskoczeni jak twardy robi się Macan po włączeniu trybu Sport. Jeśli szukasz SUV-a do komfortowego przemieszczania się lepiej sprawdzi się Range Rover Velar. 

tył Porsche Macan
19

Pod względem prowadzenia szczególnie atrakcyjny jest topowy GTS. Jest ostry - najlepiej jeździć z trybem Sport+ włączonym na stałe - i reaktywny, zapewniający przyzwoite czucie mimo dość ciężkiego sterowania, a dodatkowo ma bardziej rasowy dźwięk z okazjonalnymi strzałami z wydechu. Biorąc pod uwagę jego masę, szczególnie cieszy dobra reakcja układu kierowniczego oraz imponująca siła i wyczucie hamulców. Jeśli jesteś odważny i masz dużo miejsca, masz nawet szansę na odrobinę nadsterowności.

Mam odczucie, że ten samochód bezlitośnie podporządkowuje sobie prawa fizyki zamiast się przed nimi kajać. Tak czy inaczej my wciąż wolelibyśmy coś niższego i lżejszego dla prawdziwej rozrywki podczas jazdy, ale bez względu na to Macan daje pokaz prawdziwej siły w dziedzinie jazdy.

Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
2025 Tesla Model Y Performance debiut
Tesla / Model Y
Nowa Tesla Model Y Performance bije Porsche Macan ceną, ale nie mocą

Nowy Model Y zyskał wersję Performance, która już nie szokuje mocą, ale nadal jest bardzo szybka.

1 września 2025
Lamborghini Murciélago test i poradnik kupującego
Lamborghini / Murciélago
Lamborghini Murciélago (2001-2011) - ikona świata supersamochodów

Murciélago łączy najlepsze cechy Lamborghini - ma oldschoolowy charakter i nowoczesną użyteczność.

31 sierpnia 2025
Lotus Cars zwalnia pracowników
Lotus
Lotus redukuje 550 etatów w macierzystej fabryce w Hethel

Wzrost długu i spadek sprzedaży Emiry zmusiły Lotus Cars do zredukowania kolejnych 550 etatów.

29 sierpnia 2025
Mercedes-AMG GT XX rekord dystansu
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX osiąga 350 km/h i ma elektryzujący lakier

Mercedes pobił konceptem AMG GT XX kilka rekordów, aby dowieść jakości swojej nowej technologii EV.

29 sierpnia 2025
Porsche 911 Flachbau spyshot
Porsche / 911
Porsche pracuje nad nowym 911 “Flachbau” na bazie starego 991 GT2 RS

Na drogach widziano prototyp Porsche 991 z przodem typu “Flachbau”. Tylko pakiet czy nowy model?

28 sierpnia 2025
2027 Volkswagen Golf R spyshot
Volkswagen / Golf
Volkswagen testuje dużo mocniejszą i szybszą wersję Golfa R

Otwory w masce i powiększony główny wlot powietrza sugerują bardziej ekstremalny charakter Golfa R.

27 sierpnia 2025
2025 Nissan GT-R koniec produkcji
Nissan / GT-R
Po 18 latach zakończyła się produkcja Nissana GT-R

Przez 18 lat Nissan wyprodukował ponad 48 000 egzemplarzy GT-R-a. Teraz ta historia się kończy.

27 sierpnia 2025
Audi RS3 GT spyshot news
Audi / RS3
Nowe Audi RS3 GT będzie pożegnaniem z pięciocylindrowym silnikiem

Dni pięciocylindrowego silnika Audi są policzone, a firma chce go pożegnać specjalną wersją RS3 GT.

26 sierpnia 2025
2025 Porsche 911 992.2 GT3 RS spyshot
Porsche / 911 GT3 RS
Porsche 992.2 GT3 RS tuż przed premierą - zdjęcia

Kończy się proces rozwojowy poliftowego 911 GT3 RS generacji 992.2. Oto kilka nowych zdjęć.

25 sierpnia 2025
Alpine Alpenglow wodór
Alpine
Alpine chce zachować silniki spalinowe, dlatego pracuje nad wodorem

Mimo zwrotu w stronę EV, Alpine intensywnie pracuje nad silnikami spalinowymi zasilanymi wodorem.

25 sierpnia 2025
Volkswagen Tiguan test PL
Volkswagen / Tiguan
Volkswagen Tiguan R-Line - najchętniej wybierany model w najrzadziej wybieranej wersji

Odświeżony crossover VW ciągle ma idealne wręcz rozmiary i jest… skutecznym Volkswagenem.

20 sierpnia 2025
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo
Opel / Corsa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo - cyfrowa zapowiedź hot hatcha Opla

Ta Corsa to czysta fantastyka, ale jednocześnie przedsmak faktycznego Opla Corsa GSE na prąd.

20 sierpnia 2025