Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche Macan - nadal wzorzec dla segmentu sportowych SUV-ów

Niedawno zmodernizowane Porsche Macan wciąż jest mistrzem w swojej klasie i w przeciwieństwie do większości rywali jest naprawdę porywającym samochodem.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 listopada 2021
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, wyposażenie i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Porsche Macan na leśnej drodze
19
Ocena Evo
Cena:
od 266 tys. zł
silniki, opanowanie, znaczek Porsche
nie jest przestarzały, ale trochę zbyt znajomy?

Prowadzenie i tłumienie - masa stoi na przeszkodzie do genialnej zwinności, ale Macan ma jedno z najlepszych zawieszeń wśród SUV-ów

Gdy narzekamy na SUV-y, że są antytezą samochodowej poprawności, powód jest prosty. Są wyższe, cięższe, mniej sprawne i mniej oszczędne niż klasyczne auta o podobnej pojemności wnętrza. Ten średniej klasy SUV waży prawie 2 tony, a nie jest bardziej praktyczny od Audi A4 Avant i nie posiada żadnej innej mierzalnej zalety.

Jeśli producent potrafi z takiego kloca zrobić coś naprawdę przyjemnego, angażującego i satysfakcjonującego pomimo tych oczywistych wad, zwracamy honor tam gdzie jego miejsce. Macan jest jednym z takich SUV-ów. Momentami przypomina dużego hothatcha, świetnie komunikuje się z kierowcą i daje zdolności, których można oczekiwać od mniejszych samochodów.

Dużą rolę w tym geniuszu odgrywa układ kierowniczy, który wynosi doświadczenie jazdy daleko ponad konkurencję. Z taką masą auta, taki strumień informacji i wyczucia jaki przelewa się przez kierownicę zapożyczoną z 911 jest nie do uwierzenia w pięcioosobowym 4x4.

Zamiast decydować się na superlekki układ kierowniczy, który wiele SUV-ów stosuje, aby ukryć swoją masę, Porsche zaprojektowało układ, który zapewnia opór w typowym dla siebie stylu, ale nigdy nie sprawia, że Macan staje się uciążliwy lub nieporęczny. W połączeniu z dużą przyczepnością, możesz prowadzić Macana dużo ostrzej niż zwykłego, szybkiego SUV-a.

Problemy mogą się jednak pojawić, gdy Macan nie będzie w stanie zrobić nic więcej, aby zamaskować swoją masę. Ostry przód i imponująca trakcja mogą szybko przerodzić się w podsterowność, jeśli swoimi lekkomyślnymi ruchami dotrzesz na granicę możliwości Macana.

Reklama

W dziedzinie wygody stalowe zawieszenie PASM (obecnie standard w GTS) jest więcej niż wystarczające do toczenia się w trybie Comfort, ale wszyscy oczekujący zmiękczonego, luksusowego 4x4 będą niemile zaskoczeni jak twardy robi się Macan po włączeniu trybu Sport. Jeśli szukasz SUV-a do komfortowego przemieszczania się lepiej sprawdzi się Range Rover Velar. 

tył Porsche Macan
19

Pod względem prowadzenia szczególnie atrakcyjny jest topowy GTS. Jest ostry - najlepiej jeździć z trybem Sport+ włączonym na stałe - i reaktywny, zapewniający przyzwoite czucie mimo dość ciężkiego sterowania, a dodatkowo ma bardziej rasowy dźwięk z okazjonalnymi strzałami z wydechu. Biorąc pod uwagę jego masę, szczególnie cieszy dobra reakcja układu kierowniczego oraz imponująca siła i wyczucie hamulców. Jeśli jesteś odważny i masz dużo miejsca, masz nawet szansę na odrobinę nadsterowności.

Mam odczucie, że ten samochód bezlitośnie podporządkowuje sobie prawa fizyki zamiast się przed nimi kajać. Tak czy inaczej my wciąż wolelibyśmy coś niższego i lżejszego dla prawdziwej rozrywki podczas jazdy, ale bez względu na to Macan daje pokaz prawdziwej siły w dziedzinie jazdy.

Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Lamborghini SC63 LMDh wycofanie
WEC
Dlaczego Lamborghini odpuszcza walkę z Ferrari w Le Mans

Lamborghini nie będzie kontynuować przygody z WEC w sezonie 2025. Zadecydowała zmiana regulaminu.

22 listopada 2024
Jaguar GT EV teaser koncept
Jaguar / GT EV
Jaguar wypuścił pierwsze zdjęcie nowego konceptu limuzyny GT

Jaguar pracuje nad rywalem dla Porsche Taycan - mamy pierwsze zdjęcie konceptu tego auta.

21 listopada 2024
Aston Martin Valkyrie rekord silverstone
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie pobił rekord toru Silverstone

Aston Martin wreszcie pokazał kosmiczne osiągi Valkyrie. Samochód ten pobił rekord toru Silverstone.

21 listopada 2024
Mercedes-AMG GT3 Evo Le Mans
WEC
Mercedes-AMG powraca do Le Mans, ale nie w klasie Hypercar

W 2025 roku Mercedes powraca do Le Mans z AMG GT dostosowanym do wymogów klasy LMGT3.

21 listopada 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024