Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche Macan - nadal wzorzec dla segmentu sportowych SUV-ów

Niedawno zmodernizowane Porsche Macan wciąż jest mistrzem w swojej klasie i w przeciwieństwie do większości rywali jest naprawdę porywającym samochodem.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 listopada 2021
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, wyposażenie i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Porsche Macan na leśnej drodze
19
Ocena Evo
Cena:
od 266 tys. zł
silniki, opanowanie, znaczek Porsche
nie jest przestarzały, ale trochę zbyt znajomy?

Prowadzenie i tłumienie - masa stoi na przeszkodzie do genialnej zwinności, ale Macan ma jedno z najlepszych zawieszeń wśród SUV-ów

Gdy narzekamy na SUV-y, że są antytezą samochodowej poprawności, powód jest prosty. Są wyższe, cięższe, mniej sprawne i mniej oszczędne niż klasyczne auta o podobnej pojemności wnętrza. Ten średniej klasy SUV waży prawie 2 tony, a nie jest bardziej praktyczny od Audi A4 Avant i nie posiada żadnej innej mierzalnej zalety.

Jeśli producent potrafi z takiego kloca zrobić coś naprawdę przyjemnego, angażującego i satysfakcjonującego pomimo tych oczywistych wad, zwracamy honor tam gdzie jego miejsce. Macan jest jednym z takich SUV-ów. Momentami przypomina dużego hothatcha, świetnie komunikuje się z kierowcą i daje zdolności, których można oczekiwać od mniejszych samochodów.

Dużą rolę w tym geniuszu odgrywa układ kierowniczy, który wynosi doświadczenie jazdy daleko ponad konkurencję. Z taką masą auta, taki strumień informacji i wyczucia jaki przelewa się przez kierownicę zapożyczoną z 911 jest nie do uwierzenia w pięcioosobowym 4x4.

Zamiast decydować się na superlekki układ kierowniczy, który wiele SUV-ów stosuje, aby ukryć swoją masę, Porsche zaprojektowało układ, który zapewnia opór w typowym dla siebie stylu, ale nigdy nie sprawia, że Macan staje się uciążliwy lub nieporęczny. W połączeniu z dużą przyczepnością, możesz prowadzić Macana dużo ostrzej niż zwykłego, szybkiego SUV-a.

Problemy mogą się jednak pojawić, gdy Macan nie będzie w stanie zrobić nic więcej, aby zamaskować swoją masę. Ostry przód i imponująca trakcja mogą szybko przerodzić się w podsterowność, jeśli swoimi lekkomyślnymi ruchami dotrzesz na granicę możliwości Macana.

Reklama

W dziedzinie wygody stalowe zawieszenie PASM (obecnie standard w GTS) jest więcej niż wystarczające do toczenia się w trybie Comfort, ale wszyscy oczekujący zmiękczonego, luksusowego 4x4 będą niemile zaskoczeni jak twardy robi się Macan po włączeniu trybu Sport. Jeśli szukasz SUV-a do komfortowego przemieszczania się lepiej sprawdzi się Range Rover Velar. 

tył Porsche Macan
19

Pod względem prowadzenia szczególnie atrakcyjny jest topowy GTS. Jest ostry - najlepiej jeździć z trybem Sport+ włączonym na stałe - i reaktywny, zapewniający przyzwoite czucie mimo dość ciężkiego sterowania, a dodatkowo ma bardziej rasowy dźwięk z okazjonalnymi strzałami z wydechu. Biorąc pod uwagę jego masę, szczególnie cieszy dobra reakcja układu kierowniczego oraz imponująca siła i wyczucie hamulców. Jeśli jesteś odważny i masz dużo miejsca, masz nawet szansę na odrobinę nadsterowności.

Mam odczucie, że ten samochód bezlitośnie podporządkowuje sobie prawa fizyki zamiast się przed nimi kajać. Tak czy inaczej my wciąż wolelibyśmy coś niższego i lżejszego dla prawdziwej rozrywki podczas jazdy, ale bez względu na to Macan daje pokaz prawdziwej siły w dziedzinie jazdy.

Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Zagato AGTZ Twin Tail profil
Zagato
Zagato AGTZ Twin Tail - pierwszy egzemplarz opuścił fabrykę

Zagato i La Squadra wspólnie stworzyli współczesną interpretację wyścigowego Alpine A220 z lat 60.

28 maja 2025
Alpine A390 produkcyjne
Alpine / A390
Debiutuje Alpine A390 - francuska odpowiedź na Porsche Macan

Ofensywa modelowa Alpine nabiera rozpędu. Jako drugi w gamie debiutuje sportowy SUV A390 na prąd.

28 maja 2025
Bovensiepen Zagato coupe premiera
Bovensiepen / Zagato
Bovensiepen Zagato - 600-konne BMW M4 we włoskim kostiumie

Po sprzedaży Alpiny rodzina Bovensiepen zakłada nową markę i zaprzęga do współpracy studio Zagato.

27 maja 2025
BMW Speedtop premiera
BMW / Speedtop
BMW Speedtop Concept - unikalny shooting brake z V8

BMW ponownie przedstawia pomysł na ekskluzywnego shooting brake’a w postaci konceptu Speedtop.

26 maja 2025
Aston Martin Valhalla produkcyjny
Aston Martin / Valhalla
Aston Martin Valhalla zaliczył dynamiczny debiut na ulicach Monako

Fernando Alonso zasiadł za sterami Valhalli podczas pokazowego przejazdu przed GP Monako.

24 maja 2025
2026 Tesla Model S Plaid spyshot
Tesla
Nowa Tesla Model S Plaid już w drodze - czy w końcu dorówna Taycanowi?

Tesla Plaid dysponuje ogromną mocą, ale niekoniecznie świetnie jeździ. Czy nowy Model S będzie inny?

24 maja 2025
BMW Z3 M Coupe koncept teaser
BMW
BMW daje zapowiedź nowoczesnego odpowiednika Z3 M Coupe

Inspirowany Z3 M shooting brake od BMW zadebiutuje podczas tegorocznego konkursu w Villa d’Este.

23 maja 2025
2025 Mercedes-AMG GT 4-door spyshot
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG testuje następcę GT 4-door. Bez V8 czy nawet R6

W czerwcu AMG odsłoni rywala dla Taycana, tymczasem możemy przyjrzeć się temu modelowi w kamuflażu.

23 maja 2025
Defender w błocie
Land Rover / Defender
Defender w Szkocji: Najlepsze trasy Europy i przygoda na miarę EVO

W EVO lubimy przygody, a czym, jeśli nie bajeczną podróżą, mogłaby być przygoda na miarę naszego magazynu? Przed Wami test na zawartość genu DEF.

20 maja 2025
Marcin Mroziewicz w Mclarenie
Hybrydy PHEV
Koniec mitu PHEV: Dlaczego plug-in hybrydy przestają mieć sens?

Hybrydy plug-in (PHEV) miały być złotym środkiem między elektrykiem a spalinówką. W praktyce stały się narzędziem do omijania norm emisji CO2

20 maja 2025
Aston Martin Apple CarPlay Ultra
Aston Martin
Aston Martin jako pierwszy wdraża Apple CarPlay Ultra

Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.

17 maja 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025