Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche Macan - nadal wzorzec dla segmentu sportowych SUV-ów

Niedawno zmodernizowane Porsche Macan wciąż jest mistrzem w swojej klasie i w przeciwieństwie do większości rywali jest naprawdę porywającym samochodem.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 listopada 2021
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, wyposażenie i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Porsche Macan na leśnej drodze
19
Ocena Evo
Cena:
od 266 tys. zł
silniki, opanowanie, znaczek Porsche
nie jest przestarzały, ale trochę zbyt znajomy?

Silnik, wyposażenie i szczegóły techniczne - tylko R4 i V6 pozostały w gamie, mocniejsze wersje tylko z motorem 2.9 l.

Bazowy silnik Porsche Macan to 2-litrowa jednostka taka sama jak przed liftingiem, ale z zauważalnym wzrostem mocy o 20 KM. Ludzie obeznani w realiach grupy VAG natychmiast zauważą, że to jednostka o oznaczeniu EA888, bardzo chętnie i szeroko stosowana w całym imperium VW. To dobry silnik, który stanowi przyzwoitą opcję jako podstawa w gamie Porsche. W tym akurat wydaniu wytwarza 265 KM przy 5000 obrotów i 400 Nm od 1800 obrotów, więc osiągi są zadowalające jak na samochód tej marki.

Sięgnijcie po Macana S i robi się znacznie bardziej ciekawie. Jego nowy silnik 2.9 V6 biturbo ma 380 KM i 520 Nm osiąganych już od 1850 obr./min. To wyraźny krok naprzód względem 2-litrowca w kwestiach osiągów, charakteru i reakcji na gaz. Motor V6 wydaje się znacznie bardziej odpowiedni do ciągnięcia ciężkiej budy Macana. 

Silnik Porsche Macan
19

Na szczycie oferty w tym momencie mamy wersję GTS, bo Turbo zostało wycofane, aby uprościć gamę. Jest tu ten sam silnik co w S, czyli 2.9 V6, ale z mocą 440 KM i momentem obrotowym na poziomie 550 Nm w zakresie od 1900 do 5600 obrotów.

Reklama

Silnik ten jest efektem współpracy na linii Porsche-Audi, więc można go też spotkać w obecnym RS4 i RS5. Tak samo jak w tamtych modelach, tutaj w Porsche mamy więc dwie turbiny single scroll umieszczone pomiędzy głowicami, bezpośredni wtrysk paliwa (to akurat działka Audi) i imponującą gospodarkę cieplną jeśli weźmiemy pod uwagę kompaktowe wymiary tej jednostki.

Wszystkie nowe Macany mają skrzynię dwusprzęgłową, siedmiobiegową PDK, która podobnie jak w CaymanieBoxsterze, ma zbyt długie biegi. Sama skrzynia pracuje dobrze - jest szybka, pracuje gładko i bez wahania reaguje na uderzenie w łopatkę. Nadal PDK od Porsche to ścisła czołówka na rynku jeśli chodzi o dwusprzęgłówki.

Żaden z turbodoładowanych silników nie ma takiego charakteru jak jeden z sześciocylindrowych, wolnossących bokserów od Porsche (których liczebność w gamie maleje z każdym rokiem), ale trudno polemizować z ich osiągami. Szczególnie w tym modelu, bo Macan z 2.0 waży 1845 kg, a GTS już 1960 kg.

Ta stosunkowo wysoka masa jest skutkiem wykorzystania platformy MLB-Evo, która podobnie jak silnik powstała we współpracy z Audi. Taka podstawa nie pozwala na stworzenie gamy modeli szczególnie dobrych w prowadzeniu, tym większe wrażenie robi na nas zdolność Porsche do wyciśnięcia z Macana odrobiny finezji. Jednym z powodów są podwójne wahacze z przodu i z tyłu, a w GTS także system PASM (Porsche Active Suspension Management), który w GTS powinien być bez dopłat, ale aktualnie jest niedostępny ze względu na brak półprzewodników. Macan podstawowy ma w opcji (teoretycznie) wersję bez pneumatyki za 5162 PLN lub z pneumatyką za 11761 PLN, a Macan S tylko z pneumatyką za 7590 PLN. Opcją są też ceramiczne hamulce, ale w podstawie są w ogóle niedostępne, z silnikami V6 to koszt od 26 do 41 tys. zł.

Osiągi i czas 0-100
Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
MGA Factory Edition Frontline restomod
Restomod
To klasyczne MG ma stosunek mocy do masy niczym Porsche 911 GT3

MGA Factory Edition od brytyjskiej firmy Frontline to klasyk o osiągach godnych supersamochodów.

10 kwietnia 2025
JCR Porsche 911 S/T tuning
Porsche / 911 S/T
Tuner JCR poprawił nasz Samochód Roku - Porsche 911 S/T

JCR to specjaliści od tuningu Porsche, a ich najnowsza kreacja bazuje na wspaniałym 911 S/T.

10 kwietnia 2025
2026 Aston Martin DB12 spyshot
Aston Martin / DB12
Po Nurburgringu jeździ zmodyfikowany Aston Martin DB12. Nowy AMR?

Super-GT Aston Martina wkrótce doczeka się wzmocnionej i nastawionej na tor wersji specjalnej.

10 kwietnia 2025
2025 Bentley Continental GT premiera
Bentley / Continental GT
Bazowy hybrydowy Bentley Continental GT ma aż 680 KM i silnik V8

Gama Bentleya powiększa się o bazowe warianty Continentala GT i Flying Spura z napędem hybrydowym.

8 kwietnia 2025
zmiany legislacyjne w UK 2035
Rynek
Wielka Brytania luzuje ban na samochody spalinowe niszowych producentów

Mali producenci będą mogli sprzedawać w UK samochody spalinowe do 2030 roku, a hybrydy do 2035.

7 kwietnia 2025
2025 Abt RS3-R tuning
ABT
Audi RS3-R od Abt mocą zbliża się do Porsche 911 GTS

Karbonowe dodatki, bodykit i ponad 500 KM to pakiet jaki Abt proponuje do limitowanego Audi RS3 R.

7 kwietnia 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Silnik quad-turbo w Zenvo Aurora będzie najmocniejszym V12 na świecie

Zenvo Aurora będzie pierwszym z wielu hipersamochodów korzystających z modułowego silnika V12.

4 kwietnia 2025
McLaren i Forseven fuzja
McLaren
McLaren łączy się z Forseven. W planach SUV-y i elektryki

McLaren i Forseven razem stworzą McLaren Group Holdings, a strategia firmy obierze nowy tor.

4 kwietnia 2025
Hyundai Ioniq 6 N lifting
Hyundai / Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6 N ma być koreańskim odpowiednikiem elektrycznego M3

Wkrótce Ioniq 6 N dołączy do elektrycznej gamy sportowych Hyundaiów obok znakomitego Ioniq’a 5 N.

3 kwietnia 2025
Skoda Elroq RS premiera
Skoda / Elroq
Skoda wypuszcza najszybciej przyspieszający model w historii: Elroq RS

Skoda Elroq RS o mocy 340 KM to pierwszy elektryczny SUV o sportowym charakterze w swoim segmencie.

3 kwietnia 2025
Lotus Emeya Eletre gama modeli
Lotus
Lotus porządkuje gamę Emeyi i Eletre. Ceny w dół

Lotus upraszcza nazewnictwo wewnątrz gamy Emeyi i Eletre oraz wprowadza nowe wersje wyposażenia.

2 kwietnia 2025
Hyundai Insteroid koncept
Hyundai / Inster
Hyundai Insteroid - i20 N na miarę nowej ery

Hyundai podzielił się zdjęciami małego, zwariowanego hot hatcha EV. Czy to duchowy następca i20 N?

1 kwietnia 2025