Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.
Niedawno zmodernizowane Porsche Macan wciąż jest mistrzem w swojej klasie i w przeciwieństwie do większości rywali jest naprawdę porywającym samochodem.
Bazowy silnik Porsche Macan to 2-litrowa jednostka taka sama jak przed liftingiem, ale z zauważalnym wzrostem mocy o 20 KM. Ludzie obeznani w realiach grupy VAG natychmiast zauważą, że to jednostka o oznaczeniu EA888, bardzo chętnie i szeroko stosowana w całym imperium VW. To dobry silnik, który stanowi przyzwoitą opcję jako podstawa w gamie Porsche. W tym akurat wydaniu wytwarza 265 KM przy 5000 obrotów i 400 Nm od 1800 obrotów, więc osiągi są zadowalające jak na samochód tej marki.
Sięgnijcie po Macana S i robi się znacznie bardziej ciekawie. Jego nowy silnik 2.9 V6 biturbo ma 380 KM i 520 Nm osiąganych już od 1850 obr./min. To wyraźny krok naprzód względem 2-litrowca w kwestiach osiągów, charakteru i reakcji na gaz. Motor V6 wydaje się znacznie bardziej odpowiedni do ciągnięcia ciężkiej budy Macana.
Na szczycie oferty w tym momencie mamy wersję GTS, bo Turbo zostało wycofane, aby uprościć gamę. Jest tu ten sam silnik co w S, czyli 2.9 V6, ale z mocą 440 KM i momentem obrotowym na poziomie 550 Nm w zakresie od 1900 do 5600 obrotów.
Silnik ten jest efektem współpracy na linii Porsche-Audi, więc można go też spotkać w obecnym RS4 i RS5. Tak samo jak w tamtych modelach, tutaj w Porsche mamy więc dwie turbiny single scroll umieszczone pomiędzy głowicami, bezpośredni wtrysk paliwa (to akurat działka Audi) i imponującą gospodarkę cieplną jeśli weźmiemy pod uwagę kompaktowe wymiary tej jednostki.
Wszystkie nowe Macany mają skrzynię dwusprzęgłową, siedmiobiegową PDK, która podobnie jak w Caymanie i Boxsterze, ma zbyt długie biegi. Sama skrzynia pracuje dobrze - jest szybka, pracuje gładko i bez wahania reaguje na uderzenie w łopatkę. Nadal PDK od Porsche to ścisła czołówka na rynku jeśli chodzi o dwusprzęgłówki.
Żaden z turbodoładowanych silników nie ma takiego charakteru jak jeden z sześciocylindrowych, wolnossących bokserów od Porsche (których liczebność w gamie maleje z każdym rokiem), ale trudno polemizować z ich osiągami. Szczególnie w tym modelu, bo Macan z 2.0 waży 1845 kg, a GTS już 1960 kg.
Ta stosunkowo wysoka masa jest skutkiem wykorzystania platformy MLB-Evo, która podobnie jak silnik powstała we współpracy z Audi. Taka podstawa nie pozwala na stworzenie gamy modeli szczególnie dobrych w prowadzeniu, tym większe wrażenie robi na nas zdolność Porsche do wyciśnięcia z Macana odrobiny finezji. Jednym z powodów są podwójne wahacze z przodu i z tyłu, a w GTS także system PASM (Porsche Active Suspension Management), który w GTS powinien być bez dopłat, ale aktualnie jest niedostępny ze względu na brak półprzewodników. Macan podstawowy ma w opcji (teoretycznie) wersję bez pneumatyki za 5162 PLN lub z pneumatyką za 11761 PLN, a Macan S tylko z pneumatyką za 7590 PLN. Opcją są też ceramiczne hamulce, ale w podstawie są w ogóle niedostępne, z silnikami V6 to koszt od 26 do 41 tys. zł.
Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.
Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.
Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?
…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.
Nowy Model Y zyskał wersję Performance, która już nie szokuje mocą, ale nadal jest bardzo szybka.
Murciélago łączy najlepsze cechy Lamborghini - ma oldschoolowy charakter i nowoczesną użyteczność.
Wzrost długu i spadek sprzedaży Emiry zmusiły Lotus Cars do zredukowania kolejnych 550 etatów.
Mercedes pobił konceptem AMG GT XX kilka rekordów, aby dowieść jakości swojej nowej technologii EV.
Na drogach widziano prototyp Porsche 991 z przodem typu “Flachbau”. Tylko pakiet czy nowy model?
Otwory w masce i powiększony główny wlot powietrza sugerują bardziej ekstremalny charakter Golfa R.
Przez 18 lat Nissan wyprodukował ponad 48 000 egzemplarzy GT-R-a. Teraz ta historia się kończy.
Dni pięciocylindrowego silnika Audi są policzone, a firma chce go pożegnać specjalną wersją RS3 GT.
Kończy się proces rozwojowy poliftowego 911 GT3 RS generacji 992.2. Oto kilka nowych zdjęć.
Mimo zwrotu w stronę EV, Alpine intensywnie pracuje nad silnikami spalinowymi zasilanymi wodorem.
Odświeżony crossover VW ciągle ma idealne wręcz rozmiary i jest… skutecznym Volkswagenem.
Ta Corsa to czysta fantastyka, ale jednocześnie przedsmak faktycznego Opla Corsa GSE na prąd.