Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niedawno zmodernizowane Porsche Macan wciąż jest mistrzem w swojej klasie i w przeciwieństwie do większości rywali jest naprawdę porywającym samochodem.
Wydaje się, że Porsche Macan jest na rynku od wieków, ale to dlatego, że w kategoriach samochodowych kilka lat to już starość. Wprowadzony na rynek w 2014 roku jest ogromnym sukcesem Porsche, gdyż otworzył tę markę na rzeszę nowych klientów. Macan sprawił, że mogli sobie oni nie tyle pozwolić na Porsche, co jakoś zracjonalizować jego zakup, a przy tym wciąż dostarcza bezkonkurencyjne wrażenia z jazdy i jakość wykonania godną Porsche.
Pierwszy z tych czynników jest szczególnie wymowny, bo to właśnie właściwości dynamiczne Macana sprawiły, że cały czas utrzymywał się w czołówce stawki dając kierowcom naprawdę duże możliwości i przyjemność z jazdy.
Na rok 2021 Porsche zafundowało Macanowi kolejny wstrząs; z oferty wyleciała wersja Turbo, a reszta gamy silnikowej została skonsolidowana. Zmiany wizualne są kosmetyczne, właściwie dotknęły tylko najbardziej subtelnych elementów nadwozia. W środku konsola wokół lewarka skrzyni biegów doczekała się dotykowych przycisków, a ponad nimi rozciąga się ekran nowego systemu multimediów.
Co zastąpi Macana w przyszłości? Porsche już jest na zaawansowanym etapie opracowywania jego w pełni elektrycznego następcy, który tak jak obecny Macan, będzie wykorzystywał podzespoły analogicznego modelu Audi. Jednak zamiast od razu zakończyć produkcję spalinowego modelu, oba będą sprzedawane jednocześnie aż wyczerpie się popyt lub zmienią się przepisy i benzynowy model przestanie być pożądany i potrzebny.
Cennik nowego Macana zaczyna się od kwoty 266 tys. zł za wersję nazwaną po prostu ‘Macan’ wyposażoną w silnik 2.0 turbo 265 KM. Oczko wyżej jest Macan S z silnikiem 6-cylindrowym.
Na szczycie obecnej gamy pod nieobecność Turbo plasuje się GTS z ceną od 417 tys. zł - zauważalnie wyższą niż wcześniej, ale GTS po części zastępuje Turbo, które z kolei kosztowało jeszcze więcej. Macan S i GTS wyposażone są w ten sam silnik 2.9 V6, tyle że GTS jest bardziej sportowy i ma wyższą moc.
Jeśli chodzi o konkurencję to niemiecka klasyka - BMW X4, Mercedes GLC Coupe i Audi Q5 same się narzucają, choć nie dorównują Porsche pod względem dynamiki. Najbliżej jest X4, które w porównywalnej wersji do Macana kosztuje o kilka tysięcy mniej (od 254 tys. zł) w przekroju całej gamy. Audi Q5 Sportback wykorzystuje ten sam silnik 2.0 turbo co Macan i jest w tej formie o 30 tys. zł tańsze, choć wyżej brakuje w gamie Q5 porównywalnych aut, bo SQ5 jest tylko z turbodieslem. Nieźle wypada GLC Coupe, którego żywot rynkowy zbliża się do końca. Z benzynowym 2.0 258 KM Merc będzie tańszy od Porsche o 24 tys. zł. Ma w gamie porównywalną wersję do Macana S - GLC43 AMG z mocą 390 KM i ceną o 30 tys. niższą, z kolei topowe GLC63S daleko przewyższa osiągami Macana GTS i kosztuje również więcej (+485 tys. zł).
Poza Niemcami na rynku są bardziej niszowe propozycje jak Alfa Romeo Stelvio, Jaguar F-Pace i Range Rover Velar. Wszystkie posiadają w gamie wersje o wysokich osiągach, w tym Stelvio Q z motorem 2.9 V6 biturbo, a pozostali z mocarnym 5-litrowym V8. Z całej tej ferajny (wliczając też Niemców) tylko Alfa zdolnościami dynamicznymi może dorównać Porsche, a może nawet jest lepsza.
Jasne, Macan jest zdecydowanie bardziej wyrafinowany technicznie i pewnie będzie bardziej niezawodny, ale imponujące zdolności Stelvio, jej szybkość i dźwięk mogą kupić entuzjastów takich aut. Z ceną niecałych 440 tys. zł Alfa Stelvio Q bez dodatków kosztuje tyle co Macan GTS z jakimś jednym pakietem, a przecież Włoszka ma 70 KM więcej.
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
MGA Factory Edition od brytyjskiej firmy Frontline to klasyk o osiągach godnych supersamochodów.
JCR to specjaliści od tuningu Porsche, a ich najnowsza kreacja bazuje na wspaniałym 911 S/T.
Super-GT Aston Martina wkrótce doczeka się wzmocnionej i nastawionej na tor wersji specjalnej.
Gama Bentleya powiększa się o bazowe warianty Continentala GT i Flying Spura z napędem hybrydowym.
Mali producenci będą mogli sprzedawać w UK samochody spalinowe do 2030 roku, a hybrydy do 2035.
Karbonowe dodatki, bodykit i ponad 500 KM to pakiet jaki Abt proponuje do limitowanego Audi RS3 R.
Zenvo Aurora będzie pierwszym z wielu hipersamochodów korzystających z modułowego silnika V12.
McLaren i Forseven razem stworzą McLaren Group Holdings, a strategia firmy obierze nowy tor.
Wkrótce Ioniq 6 N dołączy do elektrycznej gamy sportowych Hyundaiów obok znakomitego Ioniq’a 5 N.
Skoda Elroq RS o mocy 340 KM to pierwszy elektryczny SUV o sportowym charakterze w swoim segmencie.
Lotus upraszcza nazewnictwo wewnątrz gamy Emeyi i Eletre oraz wprowadza nowe wersje wyposażenia.
Hyundai podzielił się zdjęciami małego, zwariowanego hot hatcha EV. Czy to duchowy następca i20 N?