Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Renault Sport Twingo 133 (2008 - 2013) - test i poradnik kupującego

Najmniejsze w rodzinie Renault Sport Twingo 133 to propozycja na pierwsze auto o sportowym zacięciu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

28 lutego 2025
Renault Twingo RS 133 poradnik
20
Ocena Evo
Cena:
produkt Renault Sport za niewielkie pieniądze
opcjonalne zawieszenie Cup potrafi dać w kość

Czytając specyfikację techniczną Twingo 133 można zastanawiać się czy samochód ten zasługuje na przynależność do rodziny Renault Sport. Jego 1.6-litrowy czterocylindrowy silnik ma tylko 133 KM i 160 Nm, przyspieszenie do “setki” trwa mało porywające 8,7 s, nie jest absolutnym mistrzem lekkości i brakuje mu fantazyjnych spoilerów. Zamiast tego, Twingo RS to idealny przykład jak umiejętności inżynierskie mogą zmienić tanie supermini w wysoce kompetentny, a przy tym przystępny samochód dla kierowcy. Ten samochód realnie posiada w sobie DNA marki Renault Sport.

“133” debiutował w 2008 roku jako model wejściowy do rodziny RS. Jego zadaniem było zainteresować młodszych odbiorców, którzy z czasem mogliby przesiadać się na droższe Clio czy Megane RS. Jego cena wynosiła wtedy mniej więcej 90 tys. zł, a za te pieniądze dostawało się auto zaprojektowane tak, aby jeździć, hamować i przyspieszać, ale i wyglądać jak prawdziwe hot hatche. Od przodu widać większy otwór w zderzaku, aby więcej zimnego powietrza dostarczać do silnika i chłodnicy, a z boku poszerzono nadkola (o 60 mm z przodu i 59 mm z tyłu), aby szersze koła nie wystawały poza obrys auta.

Twingo 133 może dać emocje godne Renault Sport za ułamek ceny Clio RS czy Megane RS.

Aby małe Twingo wykazywało ostrość i zwinność znaną z większych modeli, Renault Sport dodało grubszy tylny stabilizator dla lepszego składania się w zakręty oraz twardsze i niższe o 10 mm od tych w Twingo GT sprężyny z odpowiednio dopasowanymi amortyzatorami. Klienci mogli z listy opcji wybrać jeszcze dalej posunięty pakiet Cup, z którym prześwit spadał o kolejne 4 mm, a sprężyny były jeszcze o 10% twardsze. Dodawano do auta także większe, 17-calowe, aluminiowe obręcze. Jeśli nie zamierzasz użytkować swojego Twingo 133 na torze, radzimy szukać samochodu ze standardowym zawieszeniem. Jego pakiet lepiej sprawdzi się w naturalnym środowisku małego hot hatcha, czyli bocznych, czasem nie najlepszych, drogach klasy B.

Skrajnie mocne wrażenia lepiej zapewni wam Clio 172 lub 182, ale Twingo 133 ma w sobie tą żywiołową, ochoczą osobowość, którą tak uwielbiamy w najmniejszych szybkich hatchbackach. Prowadzenie go to lekcja z utrzymywania pędu, korzystania z przyczepności stosunkowo szerokich (195 mm) opon i idealnego wstrzeliwania się w zmiany biegów tak, aby utrzymać silnik na obrotach podchodzących pod czerwone pole przy liczbie 7000. To nie jest samochód, który bezustannie bombarduje kierowcę informacjami, ale jego reakcje są pewne i przewidywalne w takim stopniu, abyś bez problemu śmigał przez zakręty w stylu godnym hot hatcha.

Renault Sport Twingo 133 design tył
20

Rynek

Twingo RS nie znalazło tylu nabywców ilu Renault by chciało, szczególnie w Polsce, przez co jest ich zauważalnie mniej na rynku niż wszelakich szybkich wersji Clio. Te co są nie są jednak zbyt kosztowne w zakupie, bo ich ceny startują mniej więcej od 12 tys. zł, a za dobrze zachowany samochód z mniejszym przebiegiem trzeba zapłacić około 20-24 tys. zł. Modele przed liftingiem i po niewiele się różnią, więc nie trzeba na siłę kupować droższego auta po liftingu.

Poradnik kupującego

Silnik 1.6 jest trwały jeśli tylko był właściwie serwisowany. Jego interwał olejowy to 20 000 km lub rok, a komplet rozrządu wymienia się co maksymalnie 115 tys. km. Mniej wytrzymałe jest zawieszenie Twingo, szczególnie łączniki metalowo-gumowe dolnego wahacza. Jeśli są wybite, trzeba wymienić parę przednich wahaczy. Nie są to przesadnie duże koszty (całość zamknie się w 1000 zł), ale usterki tego typu często mają miejsce, więc podczas jazdy próbnej trzeba słuchać wszelkich stuków z okolic kół.

Upewnij się, że silnik na biegu jałowym pracuje równo i ładnie wkręca się na obroty, bo często będziesz używał wysokich obrotów, aby wydobyć z auta to co najlepsze. Jeśli są z tym kłopoty, winne mogą być cewki. Ich wymiana nie jest droga ani kłopotliwa.

Renault Sport Twingo 133 jazda
20

Problemem w Twingo może być zacinający się zamek bagażnika, do którego dostaje się wilgoć, ale to także nie są duże koszty. Sprawdź czy pod nogami kierowcy i pasażera dywanik nie nasiąkł wodą - może ona się dostawać pod osłoną do wnętrza. Oczywiście wypada sprawdzić działanie wszelkich gadżetów, w tym klimatyzacji. Typową usterką dla Renault z tego okresu są zepsute (drogie) wyświetlacze LCD, ale Twingo i tak jest w tym względzie bardziej trwałe niż inne modele. Abstrahując, jest mało prawdopodobne, że Twingo 133 będzie generowało duże koszty w zakresie mechaniki; raczej będzie radośnie wkręcać się na 7000 obrotów przez wiele bezawaryjnych kilometrów.

Naszym zdaniem

Reklama
Reklama

evo 123, wrzesień 2008

Gdy przyciśniesz, pojawi się podsterowność, ale Twingo zmienia kierunek jazdy z taką pewnością, że naprawdę rzadko zdarzy ci się dotknąć granicy poślizgu. Nieźle ustawiono czułość ESP. Przez wiele kilometrów zwyczajnie nie pomyślałem o tym, że natychmiast muszę znaleźć przycisk dezaktywacji tego systemu…

Gdy jednak zdecydujesz się go wyłączyć, Twingo pozostanie twoim sprzymierzeńcem w każdej sytuacji. Ten wóz ma niezaspokojony głód zakrętów, nawet jeśli zwraca informacje z drogi bardziej przez podwozie, a nie kierownicę. Winowajcą jest elektryczne wspomaganie kierownicy wymywające z układu wszelką przejrzystość. Przynajmniej sama siła wspomagania jest dobrze dobrana, a przekładnia szybka i precyzyjna. Na większości zakrętów pół obrotu kierownicą będzie absolutnie wystarczające.

Hamulce są mięsiste - opracowano je dla Megane, więc są uspokajająco mocne - a kiedy wskazówka obrotomierza wędruje na 7000 (a melodyjne do tego momentu 1.6 zaczyna brzmieć szorstko), lampka zmiany biegów jarzy się na zielono. To zachęta do dalszego wciśnięcia - “no dawaj, wrzuć kolejny bieg, daj mu trochę”. To mała rzecz, ale na swój sposób ma znaczenie.

Renault Sport Twingo 133 hot hatch
20

Bez podwozia typu Cup, 133 ma całkiem przyjemny setup zawieszenia, odpowiedni do małego, nowoczesnego hot hatcha. Czuć sportowy sznyt, czuć ogromne pokłady przyczepności i można śmiało eksplorować wszystkie aspekty osiągów auta. Zawieszenie Cup wnosi napięcie na kolejny szczebel. To ustawienie bardziej na trackday, na drodze zauważysz że podskakujesz w fotelu gdy tylko asfalt przestaje być gładki. Z pewnością będzie to przyczynek do zwolnienia tempa na bardziej wymagających odcinkach. Można to znieść gdy się kieruje, ale pasażerowie będą cierpieć. Bardzo. Plusem za to jest cudownie wyważona, natychmiastowa reakcja na ruchy kierownicą. Niezależnie od wersji Renault Twingo 133 z masą 1050 kg należy do lekkich aut, przez co hamulce wydają się mocne (mimo mikrych rozmiarów), a przyspieszenie zupełnie wystarczające (0-100 km/h w 8,7 s). Zmiana biegu z czwórki na piątkę czasem nie wychodzi czysto. Sprawdziliśmy to na dwóch różnych egzemplarzach, wygląda to po prostu na cechę tego auta.

Podsumowując, Renault Sport Twingo RS 133 potrafi błysnąć talentem. Jego zbalansowany układ kierowniczy, trakcja, zwinność, lekka niestabilność hamulców (i zbyt wczesna interwencja ABS), przyczepność i analogowość mogą służyć za wstęp do bardziej sportowej motoryzacji. Tym bardziej, że używany egzemplarz można pozyskać za sumę sporo niższą niż 20 000 zł, co wygląda na nie lada okazję.

Renault Sport Twingo 133 - podstawowe dane

Silnik: R4, 1.6 16V
Moc: 133 KM / 6750 obr.
Moment obr.: 160 Nm / 4400 obr.
0-100 km/h: 8,7 s
Masa: 1050 kg
Stosunek moc/masa: 127 KM / tonę
Prędkość: 205 km/h
Cena nowego: ~90 tys. zł
Cena dziś: 12 000-25 000 zł

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025