Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Renault Sport Twingo 133 (2008 - 2013) - test i poradnik kupującego

Najmniejsze w rodzinie Renault Sport Twingo 133 to propozycja na pierwsze auto o sportowym zacięciu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

28 lutego 2025
Renault Twingo RS 133 poradnik
20
Ocena Evo
Cena:
produkt Renault Sport za niewielkie pieniądze
opcjonalne zawieszenie Cup potrafi dać w kość

Czytając specyfikację techniczną Twingo 133 można zastanawiać się czy samochód ten zasługuje na przynależność do rodziny Renault Sport. Jego 1.6-litrowy czterocylindrowy silnik ma tylko 133 KM i 160 Nm, przyspieszenie do “setki” trwa mało porywające 8,7 s, nie jest absolutnym mistrzem lekkości i brakuje mu fantazyjnych spoilerów. Zamiast tego, Twingo RS to idealny przykład jak umiejętności inżynierskie mogą zmienić tanie supermini w wysoce kompetentny, a przy tym przystępny samochód dla kierowcy. Ten samochód realnie posiada w sobie DNA marki Renault Sport.

“133” debiutował w 2008 roku jako model wejściowy do rodziny RS. Jego zadaniem było zainteresować młodszych odbiorców, którzy z czasem mogliby przesiadać się na droższe Clio czy Megane RS. Jego cena wynosiła wtedy mniej więcej 90 tys. zł, a za te pieniądze dostawało się auto zaprojektowane tak, aby jeździć, hamować i przyspieszać, ale i wyglądać jak prawdziwe hot hatche. Od przodu widać większy otwór w zderzaku, aby więcej zimnego powietrza dostarczać do silnika i chłodnicy, a z boku poszerzono nadkola (o 60 mm z przodu i 59 mm z tyłu), aby szersze koła nie wystawały poza obrys auta.

Twingo 133 może dać emocje godne Renault Sport za ułamek ceny Clio RS czy Megane RS.

Aby małe Twingo wykazywało ostrość i zwinność znaną z większych modeli, Renault Sport dodało grubszy tylny stabilizator dla lepszego składania się w zakręty oraz twardsze i niższe o 10 mm od tych w Twingo GT sprężyny z odpowiednio dopasowanymi amortyzatorami. Klienci mogli z listy opcji wybrać jeszcze dalej posunięty pakiet Cup, z którym prześwit spadał o kolejne 4 mm, a sprężyny były jeszcze o 10% twardsze. Dodawano do auta także większe, 17-calowe, aluminiowe obręcze. Jeśli nie zamierzasz użytkować swojego Twingo 133 na torze, radzimy szukać samochodu ze standardowym zawieszeniem. Jego pakiet lepiej sprawdzi się w naturalnym środowisku małego hot hatcha, czyli bocznych, czasem nie najlepszych, drogach klasy B.

Skrajnie mocne wrażenia lepiej zapewni wam Clio 172 lub 182, ale Twingo 133 ma w sobie tą żywiołową, ochoczą osobowość, którą tak uwielbiamy w najmniejszych szybkich hatchbackach. Prowadzenie go to lekcja z utrzymywania pędu, korzystania z przyczepności stosunkowo szerokich (195 mm) opon i idealnego wstrzeliwania się w zmiany biegów tak, aby utrzymać silnik na obrotach podchodzących pod czerwone pole przy liczbie 7000. To nie jest samochód, który bezustannie bombarduje kierowcę informacjami, ale jego reakcje są pewne i przewidywalne w takim stopniu, abyś bez problemu śmigał przez zakręty w stylu godnym hot hatcha.

Renault Sport Twingo 133 design tył
20

Rynek

Twingo RS nie znalazło tylu nabywców ilu Renault by chciało, szczególnie w Polsce, przez co jest ich zauważalnie mniej na rynku niż wszelakich szybkich wersji Clio. Te co są nie są jednak zbyt kosztowne w zakupie, bo ich ceny startują mniej więcej od 12 tys. zł, a za dobrze zachowany samochód z mniejszym przebiegiem trzeba zapłacić około 20-24 tys. zł. Modele przed liftingiem i po niewiele się różnią, więc nie trzeba na siłę kupować droższego auta po liftingu.

Poradnik kupującego

Silnik 1.6 jest trwały jeśli tylko był właściwie serwisowany. Jego interwał olejowy to 20 000 km lub rok, a komplet rozrządu wymienia się co maksymalnie 115 tys. km. Mniej wytrzymałe jest zawieszenie Twingo, szczególnie łączniki metalowo-gumowe dolnego wahacza. Jeśli są wybite, trzeba wymienić parę przednich wahaczy. Nie są to przesadnie duże koszty (całość zamknie się w 1000 zł), ale usterki tego typu często mają miejsce, więc podczas jazdy próbnej trzeba słuchać wszelkich stuków z okolic kół.

Upewnij się, że silnik na biegu jałowym pracuje równo i ładnie wkręca się na obroty, bo często będziesz używał wysokich obrotów, aby wydobyć z auta to co najlepsze. Jeśli są z tym kłopoty, winne mogą być cewki. Ich wymiana nie jest droga ani kłopotliwa.

Renault Sport Twingo 133 jazda
20

Problemem w Twingo może być zacinający się zamek bagażnika, do którego dostaje się wilgoć, ale to także nie są duże koszty. Sprawdź czy pod nogami kierowcy i pasażera dywanik nie nasiąkł wodą - może ona się dostawać pod osłoną do wnętrza. Oczywiście wypada sprawdzić działanie wszelkich gadżetów, w tym klimatyzacji. Typową usterką dla Renault z tego okresu są zepsute (drogie) wyświetlacze LCD, ale Twingo i tak jest w tym względzie bardziej trwałe niż inne modele. Abstrahując, jest mało prawdopodobne, że Twingo 133 będzie generowało duże koszty w zakresie mechaniki; raczej będzie radośnie wkręcać się na 7000 obrotów przez wiele bezawaryjnych kilometrów.

Naszym zdaniem

Reklama
Reklama

evo 123, wrzesień 2008

Gdy przyciśniesz, pojawi się podsterowność, ale Twingo zmienia kierunek jazdy z taką pewnością, że naprawdę rzadko zdarzy ci się dotknąć granicy poślizgu. Nieźle ustawiono czułość ESP. Przez wiele kilometrów zwyczajnie nie pomyślałem o tym, że natychmiast muszę znaleźć przycisk dezaktywacji tego systemu…

Gdy jednak zdecydujesz się go wyłączyć, Twingo pozostanie twoim sprzymierzeńcem w każdej sytuacji. Ten wóz ma niezaspokojony głód zakrętów, nawet jeśli zwraca informacje z drogi bardziej przez podwozie, a nie kierownicę. Winowajcą jest elektryczne wspomaganie kierownicy wymywające z układu wszelką przejrzystość. Przynajmniej sama siła wspomagania jest dobrze dobrana, a przekładnia szybka i precyzyjna. Na większości zakrętów pół obrotu kierownicą będzie absolutnie wystarczające.

Hamulce są mięsiste - opracowano je dla Megane, więc są uspokajająco mocne - a kiedy wskazówka obrotomierza wędruje na 7000 (a melodyjne do tego momentu 1.6 zaczyna brzmieć szorstko), lampka zmiany biegów jarzy się na zielono. To zachęta do dalszego wciśnięcia - “no dawaj, wrzuć kolejny bieg, daj mu trochę”. To mała rzecz, ale na swój sposób ma znaczenie.

Renault Sport Twingo 133 hot hatch
20

Bez podwozia typu Cup, 133 ma całkiem przyjemny setup zawieszenia, odpowiedni do małego, nowoczesnego hot hatcha. Czuć sportowy sznyt, czuć ogromne pokłady przyczepności i można śmiało eksplorować wszystkie aspekty osiągów auta. Zawieszenie Cup wnosi napięcie na kolejny szczebel. To ustawienie bardziej na trackday, na drodze zauważysz że podskakujesz w fotelu gdy tylko asfalt przestaje być gładki. Z pewnością będzie to przyczynek do zwolnienia tempa na bardziej wymagających odcinkach. Można to znieść gdy się kieruje, ale pasażerowie będą cierpieć. Bardzo. Plusem za to jest cudownie wyważona, natychmiastowa reakcja na ruchy kierownicą. Niezależnie od wersji Renault Twingo 133 z masą 1050 kg należy do lekkich aut, przez co hamulce wydają się mocne (mimo mikrych rozmiarów), a przyspieszenie zupełnie wystarczające (0-100 km/h w 8,7 s). Zmiana biegu z czwórki na piątkę czasem nie wychodzi czysto. Sprawdziliśmy to na dwóch różnych egzemplarzach, wygląda to po prostu na cechę tego auta.

Podsumowując, Renault Sport Twingo RS 133 potrafi błysnąć talentem. Jego zbalansowany układ kierowniczy, trakcja, zwinność, lekka niestabilność hamulców (i zbyt wczesna interwencja ABS), przyczepność i analogowość mogą służyć za wstęp do bardziej sportowej motoryzacji. Tym bardziej, że używany egzemplarz można pozyskać za sumę sporo niższą niż 20 000 zł, co wygląda na nie lada okazję.

Renault Sport Twingo 133 - podstawowe dane

Silnik: R4, 1.6 16V
Moc: 133 KM / 6750 obr.
Moment obr.: 160 Nm / 4400 obr.
0-100 km/h: 8,7 s
Masa: 1050 kg
Stosunek moc/masa: 127 KM / tonę
Prędkość: 205 km/h
Cena nowego: ~90 tys. zł
Cena dziś: 12 000-25 000 zł

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
JAS motorsport Honda NSX restomod
Restomod
JAS Motorsport i Pininfarina stworzą restomoda na bazie Hondy NSX

NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.

4 grudnia 2025
Volvo wyposażone w opony Bridgestone Blizzak 6 podczas zimowych testów na śniegu.
Prezentacja Partnera
Bridgestone: Rok zwycięstw i dominacji w testach 2025

Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.

3 grudnia 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025
Audi V6 TDI mhev prezentacja
Audi
Audi prezentuje nowy silnik V6 TDI z technologią MHEV plus

Audi udowadnia, że da się jeszcze stworzy mocny i oszczędny silnik diesla o większej pojemności.

29 listopada 2025
2026 Mercedes-AMG GT 4-door ev
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG zorganizował pierwszy dynamiczny pokaz nowego GT 4-door

W światłach Las Vegas Mercedes-AMG pokazał najnowszy prototyp elektrycznego następcy AMG GT 4-door.

29 listopada 2025
BMW Z4 Final Edition prezentacja
BMW / Z4
BMW Z4 Final Edition - pożegnanie w dobrym stylu

BMW żegna roadstera Z4 limitowaną edycją dla miłośników marki i modelu.

26 listopada 2025
Land Rover Defender Dakar D7X-R prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender D7X-R gotowy na Dakar 2026

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

25 listopada 2025
2026 Mercedes-Benz CLA Shooting Brake cena
Mercedes / CLA
Nowy Mercedes CLA Shooting Brake wyceniony. Na razie tylko jako EV

Nowy Mercedes CLA Shooting Brake łączy sportowy styl z praktycznością kombi i wydajnym napędem.

25 listopada 2025
Brabus XL 800 Cabrio premiera
Mercedes / klasa G
Brabus XL 800 Cabrio - niebo nad głową i 800 KM pod maską

Pustynia w Emiratach i bulwary w Monako - Brabus XL 800 Cabrio świetnie pasuje do obu tych miejsc.

24 listopada 2025
Porsche 911 992.2 GT3 Manthey
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 z Manthey Kit - minus 2,8 sekundy na Ringu

Nowe Porsche 911 GT3 z Manthey Kit urywa kolejne kilka sekund z wyniku na torze Nürburgring.

24 listopada 2025