Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Renault Sport Twingo 133 (2008 - 2013) - test i poradnik kupującego

Najmniejsze w rodzinie Renault Sport Twingo 133 to propozycja na pierwsze auto o sportowym zacięciu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

28 lutego 2025
Renault Twingo RS 133 poradnik
20
Ocena Evo
Cena:
produkt Renault Sport za niewielkie pieniądze
opcjonalne zawieszenie Cup potrafi dać w kość

Czytając specyfikację techniczną Twingo 133 można zastanawiać się czy samochód ten zasługuje na przynależność do rodziny Renault Sport. Jego 1.6-litrowy czterocylindrowy silnik ma tylko 133 KM i 160 Nm, przyspieszenie do “setki” trwa mało porywające 8,7 s, nie jest absolutnym mistrzem lekkości i brakuje mu fantazyjnych spoilerów. Zamiast tego, Twingo RS to idealny przykład jak umiejętności inżynierskie mogą zmienić tanie supermini w wysoce kompetentny, a przy tym przystępny samochód dla kierowcy. Ten samochód realnie posiada w sobie DNA marki Renault Sport.

“133” debiutował w 2008 roku jako model wejściowy do rodziny RS. Jego zadaniem było zainteresować młodszych odbiorców, którzy z czasem mogliby przesiadać się na droższe Clio czy Megane RS. Jego cena wynosiła wtedy mniej więcej 90 tys. zł, a za te pieniądze dostawało się auto zaprojektowane tak, aby jeździć, hamować i przyspieszać, ale i wyglądać jak prawdziwe hot hatche. Od przodu widać większy otwór w zderzaku, aby więcej zimnego powietrza dostarczać do silnika i chłodnicy, a z boku poszerzono nadkola (o 60 mm z przodu i 59 mm z tyłu), aby szersze koła nie wystawały poza obrys auta.

Twingo 133 może dać emocje godne Renault Sport za ułamek ceny Clio RS czy Megane RS.

Aby małe Twingo wykazywało ostrość i zwinność znaną z większych modeli, Renault Sport dodało grubszy tylny stabilizator dla lepszego składania się w zakręty oraz twardsze i niższe o 10 mm od tych w Twingo GT sprężyny z odpowiednio dopasowanymi amortyzatorami. Klienci mogli z listy opcji wybrać jeszcze dalej posunięty pakiet Cup, z którym prześwit spadał o kolejne 4 mm, a sprężyny były jeszcze o 10% twardsze. Dodawano do auta także większe, 17-calowe, aluminiowe obręcze. Jeśli nie zamierzasz użytkować swojego Twingo 133 na torze, radzimy szukać samochodu ze standardowym zawieszeniem. Jego pakiet lepiej sprawdzi się w naturalnym środowisku małego hot hatcha, czyli bocznych, czasem nie najlepszych, drogach klasy B.

Skrajnie mocne wrażenia lepiej zapewni wam Clio 172 lub 182, ale Twingo 133 ma w sobie tą żywiołową, ochoczą osobowość, którą tak uwielbiamy w najmniejszych szybkich hatchbackach. Prowadzenie go to lekcja z utrzymywania pędu, korzystania z przyczepności stosunkowo szerokich (195 mm) opon i idealnego wstrzeliwania się w zmiany biegów tak, aby utrzymać silnik na obrotach podchodzących pod czerwone pole przy liczbie 7000. To nie jest samochód, który bezustannie bombarduje kierowcę informacjami, ale jego reakcje są pewne i przewidywalne w takim stopniu, abyś bez problemu śmigał przez zakręty w stylu godnym hot hatcha.

Renault Sport Twingo 133 design tył
20

Rynek

Twingo RS nie znalazło tylu nabywców ilu Renault by chciało, szczególnie w Polsce, przez co jest ich zauważalnie mniej na rynku niż wszelakich szybkich wersji Clio. Te co są nie są jednak zbyt kosztowne w zakupie, bo ich ceny startują mniej więcej od 12 tys. zł, a za dobrze zachowany samochód z mniejszym przebiegiem trzeba zapłacić około 20-24 tys. zł. Modele przed liftingiem i po niewiele się różnią, więc nie trzeba na siłę kupować droższego auta po liftingu.

Poradnik kupującego

Silnik 1.6 jest trwały jeśli tylko był właściwie serwisowany. Jego interwał olejowy to 20 000 km lub rok, a komplet rozrządu wymienia się co maksymalnie 115 tys. km. Mniej wytrzymałe jest zawieszenie Twingo, szczególnie łączniki metalowo-gumowe dolnego wahacza. Jeśli są wybite, trzeba wymienić parę przednich wahaczy. Nie są to przesadnie duże koszty (całość zamknie się w 1000 zł), ale usterki tego typu często mają miejsce, więc podczas jazdy próbnej trzeba słuchać wszelkich stuków z okolic kół.

Upewnij się, że silnik na biegu jałowym pracuje równo i ładnie wkręca się na obroty, bo często będziesz używał wysokich obrotów, aby wydobyć z auta to co najlepsze. Jeśli są z tym kłopoty, winne mogą być cewki. Ich wymiana nie jest droga ani kłopotliwa.

Renault Sport Twingo 133 jazda
20

Problemem w Twingo może być zacinający się zamek bagażnika, do którego dostaje się wilgoć, ale to także nie są duże koszty. Sprawdź czy pod nogami kierowcy i pasażera dywanik nie nasiąkł wodą - może ona się dostawać pod osłoną do wnętrza. Oczywiście wypada sprawdzić działanie wszelkich gadżetów, w tym klimatyzacji. Typową usterką dla Renault z tego okresu są zepsute (drogie) wyświetlacze LCD, ale Twingo i tak jest w tym względzie bardziej trwałe niż inne modele. Abstrahując, jest mało prawdopodobne, że Twingo 133 będzie generowało duże koszty w zakresie mechaniki; raczej będzie radośnie wkręcać się na 7000 obrotów przez wiele bezawaryjnych kilometrów.

Naszym zdaniem

Reklama

evo 123, wrzesień 2008

Gdy przyciśniesz, pojawi się podsterowność, ale Twingo zmienia kierunek jazdy z taką pewnością, że naprawdę rzadko zdarzy ci się dotknąć granicy poślizgu. Nieźle ustawiono czułość ESP. Przez wiele kilometrów zwyczajnie nie pomyślałem o tym, że natychmiast muszę znaleźć przycisk dezaktywacji tego systemu…

Gdy jednak zdecydujesz się go wyłączyć, Twingo pozostanie twoim sprzymierzeńcem w każdej sytuacji. Ten wóz ma niezaspokojony głód zakrętów, nawet jeśli zwraca informacje z drogi bardziej przez podwozie, a nie kierownicę. Winowajcą jest elektryczne wspomaganie kierownicy wymywające z układu wszelką przejrzystość. Przynajmniej sama siła wspomagania jest dobrze dobrana, a przekładnia szybka i precyzyjna. Na większości zakrętów pół obrotu kierownicą będzie absolutnie wystarczające.

Hamulce są mięsiste - opracowano je dla Megane, więc są uspokajająco mocne - a kiedy wskazówka obrotomierza wędruje na 7000 (a melodyjne do tego momentu 1.6 zaczyna brzmieć szorstko), lampka zmiany biegów jarzy się na zielono. To zachęta do dalszego wciśnięcia - “no dawaj, wrzuć kolejny bieg, daj mu trochę”. To mała rzecz, ale na swój sposób ma znaczenie.

Renault Sport Twingo 133 hot hatch
20

Bez podwozia typu Cup, 133 ma całkiem przyjemny setup zawieszenia, odpowiedni do małego, nowoczesnego hot hatcha. Czuć sportowy sznyt, czuć ogromne pokłady przyczepności i można śmiało eksplorować wszystkie aspekty osiągów auta. Zawieszenie Cup wnosi napięcie na kolejny szczebel. To ustawienie bardziej na trackday, na drodze zauważysz że podskakujesz w fotelu gdy tylko asfalt przestaje być gładki. Z pewnością będzie to przyczynek do zwolnienia tempa na bardziej wymagających odcinkach. Można to znieść gdy się kieruje, ale pasażerowie będą cierpieć. Bardzo. Plusem za to jest cudownie wyważona, natychmiastowa reakcja na ruchy kierownicą. Niezależnie od wersji Renault Twingo 133 z masą 1050 kg należy do lekkich aut, przez co hamulce wydają się mocne (mimo mikrych rozmiarów), a przyspieszenie zupełnie wystarczające (0-100 km/h w 8,7 s). Zmiana biegu z czwórki na piątkę czasem nie wychodzi czysto. Sprawdziliśmy to na dwóch różnych egzemplarzach, wygląda to po prostu na cechę tego auta.

Podsumowując, Renault Sport Twingo RS 133 potrafi błysnąć talentem. Jego zbalansowany układ kierowniczy, trakcja, zwinność, lekka niestabilność hamulców (i zbyt wczesna interwencja ABS), przyczepność i analogowość mogą służyć za wstęp do bardziej sportowej motoryzacji. Tym bardziej, że używany egzemplarz można pozyskać za sumę sporo niższą niż 20 000 zł, co wygląda na nie lada okazję.

Renault Sport Twingo 133 - podstawowe dane

Silnik: R4, 1.6 16V
Moc: 133 KM / 6750 obr.
Moment obr.: 160 Nm / 4400 obr.
0-100 km/h: 8,7 s
Masa: 1050 kg
Stosunek moc/masa: 127 KM / tonę
Prędkość: 205 km/h
Cena nowego: ~90 tys. zł
Cena dziś: 12 000-25 000 zł

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 Mercedes-Benz CLA premiera
Mercedes / CLA
Przybywa nowy, hybrydowy lub elektryczny, Mercedes-Benz CLA

Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.

14 marca 2025
2025 Dallara Stradale lifting
Dallara / Stradale
Nowa Dallara Stradale potrafi jeszcze więcej, na drodze i torze

Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.

13 marca 2025
Porsche wyniki 2024 rok
Porsche
Zwrot w sprawie EV sprawia, że pojawi się więcej benzynowych Porsche

Porsche 911 zyska kolejne ekscytujące, pożądane wersje o dużym stopniu personalizacji.

13 marca 2025
2025 Lexus RZ 550e F-Sport premiera
Lexus / RZ
Lexus RZ 550e F-Sport ma 408 KM i wirtualny układ kierowniczy

Lexus wkracza na europejski rynek z nowym RZ wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire.

13 marca 2025
2025 Morgan Supersport premiera
Morgan / Supersport
Debiutuje Morgan Supersport - rdzennie brytyjski rywal Porsche Cayman

Następna dekada Morgana zaczyna się tu i teraz, od premiery nowego flagowca o nazwie Supersport.

11 marca 2025
Alpine A110 EV detale
Alpine / A110
Znamy kolejne szczegóły na temat elektrycznego Alpine A110

Za mniej więcej dwa lata poznamy elektryczne sportowe Alpine, rywala Porsche Caymana EV.

10 marca 2025
Maserati MC20 folgore odwołane
Maserati / MC20
Elektryczny supersamochód Maserati MC20 Folgore odwołany

Oczekiwana elektryczna wersja Maserati MC20 najpewniej w ogóle nie trafi na rynek.

10 marca 2025
Mercedes-AMG SUV spyshot
Mercedes-AMG
Mercedes-AMG intensyfikuje prace nad 1000-konnym elektrycznym SUV-em

Prace nad elektrycznym sportowym SUV-em od Mercedesa-AMG idą pełną parą. Na celowniku Lotus Eletre.

6 marca 2025
2025 Lotus Emira Turbo SE lifting
Lotus / Emira
Lotus Emira z nową wersją Turbo SE o mocy 400 KM

Trzy lata po debiucie Lotus odświeża ofertę sportowego modelu Emira.

5 marca 2025
2025 Audi A6 Avant prezentacja
Audi / A6
2025 Audi A6 Avant - znamy wszystkie szczegóły nowej generacji A6

Rodzina modeli A6 ma być dla Audi nowym otwarciem w walce z BMW 5 i Mercedesem klasy E.

4 marca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Lanzante pracuje nad własnym hipersamochodem inspirowanym McLarenem F1

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

4 marca 2025
EuroNCAP normy 2026
EURONCAP
EuroNCAP przyczyni się do powrotu fizycznych przycisków w samochodach?

Nowe normy bezpieczeństwa EuroNCAP będą premiować modele z fizycznymi przyciskami zamiast ekranów.

3 marca 2025