Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche 911 GT3 - czy to wciąż najlepszy wybór wśród 911?

GT3 to coś więcej niż tylko droga zabawka, to samochód wyścigowy serii Supercup na drogi publiczne.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

7 września 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Porsche 911 GT3 z przodu
33
Ocena Evo
Cena:
od 946 tys. zł
niesamowity napęd; ogromna przyczepność, opanowanie i precyzja; prawdziwe zaangażowanie w jazdę
jazda GT3 po normalnych drogach potrafi być męcząca

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne

4-litrowy, wolnossący silnik typu bokser może współpracować ze skrzynią ręczną lub PDK. W tym miejscu moglibyśmy napisać po prostu “zobacz poprzednią generację”, ponieważ znaczna część układu napędowego się nie zmieniła. Nie żeby to było coś złego. W porównaniu z poprzednim GT3 sześciocylindrowa jednostka MDG.G o pojemności 4 litrów w układzie bokser zyskała indywidualne przepustnice dla każdego cylindra i układ wydechowy z filtrami cząstek stałych. Jest też lżejszy o 10 kg tłumik końcowy.

Innymi słowy jest to taki sam silnik jaki montowano w Porsche 991 Speedster. Względem poprzednika parametry wzrosły o symboliczne 10 KM i 10 Nm, czyli nowe GT3 ma 510 KM i 470 Nm. W porównaniu z bezpośrednimi rywalami moc może wydawać się niewystarczająca, ale gwarantujemy, że po krótkiej przejażdżce na torze odechce się Wam tych dodatkowych 200 koni.

Tym co wyróżnia GT3 na tle innych modeli Carrera i Turbo są przekładnie. W obu przypadkach są to jednostki starszego typu o niższym przełożeniu, a trafiły także do nowego modelu ze względu na niższą masę i mniejsze fizyczne wymiary. Starsze PDK ma poza tym jeszcze jedną zaletę - tradycyjny lewarek, a nie przełącznik jaki znajduje się w większości nowych Porsche. Daje to alternatywną opcję sekwencyjnej zmiany biegów, co było wymogiem postawionym przez szefa departamentu GT, Andreasa Preuningera.

Porsche911GT3 na drodze
33

Wiele wysiłku włożono w trzy główne obszary podwozia - zmniejszenie masy, aerodynamikę i zawieszenie. Takie elementy jak lekkie szyby, nowe przednie koła, nowy pas tylny, akumulator LiFePO4 i karbonowa pokrywa bagażnika pomogły obniżyć masę w porównaniu z poprzednią generacją GT3. W rezultacie, mimo że 992 jest zasadniczo cięższym samochodem, najnowsze GT3 waży 1435 kg ze skrzynią PDK. To zaledwie 5 kg więcej niż w przypadku starszego modelu.

Reklama

Szczególny postęp wykonano na polu aerodynamiki. Zastosowanie skrzydła tylnego z odgórnymi mocowaniami i większy tylny dyfuzor przyczyniły się do podwojenia siły docisku przy prędkości 200 km/h. Skrzydło i przedni splitter są manualnie regulowane, a w swoim najbardziej agresywnym ustawieniu auto generuje 385 kg docisku. To 150% więcej niż w starym GT3, a także więcej niż w 991 GT3 RS.

Jednak największą różnicą jest konstrukcja przedniego zawieszenia. Mamy tu zupełnie nowy układ z podwójnymi wahaczami zamiast konserwatywnych kolumn MacPhersona - tego typu rozwiązania stosowano do tej pory tylko w wyczynowych 911. Taka konstrukcja zawieszenia pozwoliła inżynierom Porsche zwiększyć sztywność pochylenia kół i zapewnić przednim oponom znacznie bardziej spójną powierzchnię styku z nawierzchnią, nawet przy ekstremalnych siłach działających na zakrętach. Wszystkie połączenia elementów zawieszenia z przodu to przeguby kulowe, co w pewnym stopniu tłumaczy duży hałas pochodzący z zawieszenia i drogi. 

Porsche911GT3 widok z góry
33

Porsche oferuje dla 992 GT3 dwa rodzaje opon w zależności od przeznaczenia auta - Pirelli P Zero przewidziane są do użytku na co dzień na drogach, a bardziej agresywne Micheliny Pilot Sport Cup 2 do użytku na torze. Postęp jaki wykonał Michelin przy oponach Cup 2 pozwala użytkować je także na mokrej nawierzchni lub w niskiej temperaturze, ale Pirelli są preferowanym wyborem na drogi publiczne ze względu na bardziej przyjazną charakterystykę. Opony P Zero pozwalają naprawdę cieszyć się jazdą i lepiej oddają naturalny balans GT3. 

Osiągi i czas 0-100
Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025
Aston Martin Valkyrie LM prezentacja
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie LM pozwoli 10 osobom poczuć się jak w Le Mans

Valkyrie LM będzie dla garstki osób okazją, aby przejechać się bolidem wyścigowym rodem z Le Mans.

9 czerwca 2025
Porsche 963 RSP na drodze
Porsche / 963 RSP
Porsche 963 RSP: drogowy samochód klasy Le Mans Hypercar (tak jakby)

Niemcy przerobili hipersamochód Porsche 963 z serii WEC na auto drogowe. Są tylko dwa haczyki.

9 czerwca 2025
2025 Aston Martin Vantage Roadster test
Aston Martin / Vantage
2025 Aston Martin Vantage Roadster - największy rywal Ferrari Roma

Opracowany równolegle z coupe Vantage Roadster pokazuje sportową spójność w jeździe bez dachu.

6 czerwca 2025
2025 Lotus Emira V6 SE
Lotus / Emira
Lotus wprowadza nowego flagowca do gamy Emiry

Debiutuje Emira V6 SE z poprawioną kalibracją podwozia i mocą 400 KM. Cel: Porsche 911 Carrera.

5 czerwca 2025
2025 Honda Civic Type R Ultimate Edition debiut
Honda / Civic
Honda Civic Type R Ultimate - koniec najlepszego hot hatcha na rynku

Honda wycofuje Civika Type R z Europy. Tak odchodzi jeden z najlepszych hot hatchy w historii.

5 czerwca 2025
Pogea Classics Mercedes SL R107 project
Restomod
Idealny przepis na restomoda? Współczesne V8 AMG w klasycznym SL-u

Pogea R107 może być dla wielu urzeczywistnieniem wizji idealnego klasyka na letnie przejażdżki.

5 czerwca 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Zapowiedź: Le Mans 24h 2025 - najważniejszy test dla AM Valkyrie LMH

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzą się na torze pod Le Mans w morderczej 24-godzinnej batalii.

4 czerwca 2025
Peugeot 208 GTi teaser
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powróci, ale nie w takiej formie jaką byście chcieli

13 czerwca Peugeot odsłoni nowego 208 GTi, który ma reprezentować inną koncepcję niż poprzednicy.

4 czerwca 2025
Ford Focus ST koniec produkcji
Ford / Focus ST
Po 23 latach Ford kończy produkcję Focusa ST

Zniknięcie Focusa ST oznacza koniec ery szybkich Fordów jakie znamy i kochamy.

4 czerwca 2025
2025 Bentley Bentayga Speed prezentacja
Bentley / Bentayga
Nowy Bentley Bentayga Speed ma V8 i skutecznie opiera się hybrydyzacji

Napędzany wyłącznie 650-konnym V8 nowy Bentley Bentayga Speed ma być najszybszym SUV-em tej marki.

2 czerwca 2025