Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.
Najważniejszym zadaniem Adriana Neweya będzie przygotowanie bolidu Aston Martin na sezon 2026.
Aston Martin F1 ogłosił, że od 1 marca 2025 roku Adrian Newey dołączy do zespołu jako zarządzający partner techniczny. Podczas prezentacji w siedzibie Aston Martin F1 w Silverstone, prezes wykonawczy Aston Martin Lawrence Stroll przedstawił Neweya jako „przede wszystkim udziałowca”, wskazując, że przejście do Astona było dla Neweya okazją na zaspokojenie dawnej ambicji, aby zainwestować w zespół dla którego pracuje.
Newey, który zaprojektował samochód drogowy Valkyrie podczas krótkiego okresu współpracy Red Bull Racing z Aston Martinem w latach 2016-2020, wcześniej opuścił stanowisko dyrektora ds. technologii w RBR. Od tego czasu pozostaje w cieniu kończąc projekt torowego hipersamochodu RB17.
Od momentu deklaracji opuszczenia struktur Red Bulla trwały spekulacje gdzie trafi słynny inżynier, a wielu wskazywało że pójdzie razem z Lewisem Hamiltonem do Maranello - siedziby Ferrari. Sporo było też plotek, że wróci do swojego pierwszego zespołu - Williamsa - gdzie mógłby pracować nad odbudowaniem jego dawnego statusu. Oczywiście cały czas słyszeliśmy też, że Lawrence Stroll chce przekonać Neweya do swojego projektu pod tytułem Aston Martin F1.
Podczas konferencji prasowej Newey podkreślił, że przyciągnął go styl Lawrence'a Strolla jako „aktywnego”, „oldschoolowego” właściciela zespołu. Odchodząc z Red Bulla, nie wiedział co go czeka, ale czuł, że potrzebuje „nowego wyzwania”, a „szansa bycia udziałowcem i współwłaścicielem” sprawiła, że ruch ten był „naturalny”.
Nie trzeba dodawać, że dotychczasowa kariera Neweya nie ma sobie równych w świecie F1. Konstruowane przez niego maszyny i ich kierowcy zgarnęli 25 tytułów mistrzowskich (łącznie w obu klasyfikacjach) podczas 36 lat pracy.
Oczywistym pytaniem dla czytelników Evo będzie czy Adrian Newey zamierza jeszcze brać udział w projektowaniu samochodów drogowych Aston Martin. Na razie oficjalny komunikat jest taki, że zadaniem Neweya będzie przygotowanie zespołu na zmianę przepisów Formuły 1 w 2026 roku i przyszłym partnerstwie z Hondą w dziedzinie jednostek napędowych.
„Jestem podekscytowany dołączeniem do Aston Martin Aramco Formula One Team” - powiedział Newey w oficjalnym komunikacie. „Jestem pod ogromnym wrażeniem pasji i zaangażowania, które Lawrence wnosi do wszystkiego, w co jest zaangażowany.”
„Lawrence jest zdeterminowany, aby stworzyć zespół światowej klasy. Jest jedynym większościowym właścicielem zespołu, który jest aktywnie zaangażowany w ten sport. Jego zaangażowanie przejawia się w rozwoju nowego kampusu technologicznego AMR i tunelu aerodynamicznego na Silverstone, które są nie tylko najnowocześniejsze, ale tworzą podwaliny pod wspaniałe środowisko do pracy.”
„Wraz ze wspaniałymi partnerami, takimi jak Honda i Aramco, mają wszystkie kluczowe elementy infrastruktury potrzebne do uczynienia Aston Martina zespołem wygrywającym tytuły i nie mogę się doczekać, aby pomóc w osiągnięciu tego celu”.
Później podczas konferencji prasowej Newey zdradził, że jego zdaniem największym wyzwaniem na nowym stanowisku będzie rozwój „synergii działów”. Oznacza to, że trzeba podjąć próbę prawidłowego zintegrowania trzech głównych obszarów generowania osiągów bolidu F1: jednostki napędowej, aerodynamiki i dynamiki jazdy, w świetle nadchodzących przepisów na sezon 2026 i późniejsze.
Odnosząc się do możliwości współpracy z dwukrotnym mistrzem świata Fernando Alonso, Newey wyjaśnił, że przez lata obaj byli „arcywrogami”, ale Hiszpan „jest legendą tego sportu”, z którą nie może się doczekać współpracy. W odpowiedzi Alonso, który był obecny na konferencji prasowej, powiedział: „Wszyscy musimy podnieść poprzeczkę z powodu Adriana. Dla mnie to niesamowita okazja”.
Lawrence Stroll, prezes wykonawczy Aston Martin Aramco Formula One Team, powiedział: „To wspaniała wiadomość. Adrian jest najlepszy na świecie w tym, co robi - jest na szczycie swojej gry - i jestem niesamowicie dumny, że dołącza do Aston Martin Aramco Formula One Team”.
„To największa zmiana od czasu powrotu nazwy Aston Martin do sportu i kolejny dowód naszych ambicji zbudowania zespołu Formuły 1 zdolnego do walki o mistrzostwo świata. Gdy tylko Adrian stał się dostępny, wiedzieliśmy, że musimy go pozyskać.”
„Kiedy zobaczył, co zbudowaliśmy na Silverstone - nasz niesamowity kampus technologiczny AMR, utalentowaną grupę ludzi, którą zebraliśmy i najnowszy tunel aerodynamiczny - szybko zrozumiał, co próbujemy osiągnąć. Mówimy poważnie - i on też. Adrian podziela nasz głód i ambicję, wierzy w ten projekt i pomoże nam napisać kolejny rozdział historii Aston Martin Aramco w Formule 1”.
Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.
Włoski hot hatch na bazie Fiata 500 miał długie i owocne życie, ale nadszedł czas pożegnania.
Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.
Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.
Na rok modelowy 2025 zabawki na tor od Radicala dostały kolejny pakiet niewielkich zmian.
GTD to Mustang, który osiąga 325 km/h, a jego doładowany silnik 5.2 V8 generuje ponad 800 KM.
Moc Veyrona, karbonowy monokok i architektura EV - Lotus Theory 1 to mini-Evija przyszłości.
Lando Norris miał okazję przetestować na Silverstone odtworzonego z klocków Lego McLarena P1.
Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić lekkie karbonowe dodatki z palety M Performance.
Najbardziej analogowy model z rodziny Venoma F5 nadal ma 1842 KM, ale obsługiwane trzema pedałami.
Silniki elektryczne w połączeniu z V8 twin turbo skutkują najmocniejszym sedanem w historii Bentleya.
Najważniejszym zadaniem Adriana Neweya będzie przygotowanie bolidu Aston Martin na sezon 2026.
Pięć lat po prezentacji konceptu, drogowa Ginetta z wolnossącym silnikiem V8 wchodzi do produkcji.
Elektryczne Renault R17 to jeden z tych konceptów, które bardzo byśmy chcieli zobaczyć w produkcji.
Nowy wóz Alonso brzmi lepiej niż bolid i jest prawie tak samo szybki. Ale ma tablice rejestracyjne…
Cupra Terramar to sportowy kuzyn VW Tiguana z silnikiem od Golfa GTI lub hybrydą plug-in.