Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Aston Martin Vantage Roadster - suszenie włosów z prędkością 324 km/h

Jakość jazdy na równi z coupe i szybko składany dach - tym ma się wyróżniać nowy Vantage Roadster.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

15 stycznia 2025
2025 Aston Martin Vantage Raodster premiera
11

Jesteśmy wielkimi fanami nowego Aston Martina Vantage - jego brutalny charakter w połączeniu ze świetnymi osiągami czynią z niego wartościową alternatywę dla Porsche 911 Turbo S, przez co model ten znalazł się w finale naszego konkursu 2024 Evo Car of the Year. Teraz Aston Martin robi to samo co wcześniej Ferrari z Romą, czyli prezentuje wersję Roadster. Otwarty wariant ma mieć jakość jazdy znaną z wersji coupe, ale z bardziej swobodnym dostępem do ścieżki dźwiękowej 665-konnego V8.

Nowy Vantage zdecydowanie różni się charakterem od poprzednika. Jest nie tylko sporo mocniejszy, ale ma też zdecydowanie bardziej wyrafinowaną elektronikę podwozia i reprezentuje inne podejście do tematu dynamiki jazdy. Z tego powodu jego osiągi wydają się bardziej przystępne, a producent chce to samo zaoferować także w otwartym wydaniu. Obietnica ta wydaje się łatwa do spełnienia, bo oba modele - coupe i Roadster - powstawały równolegle, o czym opowiedział nam Dyrektor do spraw Osiągów Aston Martina, Simon Newton:

“Jednoczesna praca nad Vantage'm coupe i Roadsterem miała tę zaletę, że pozwoliła zachować bardzo dobre właściwości dynamiczne i sportową zwinność bez względu na wariant nadwozia, aby kierowca mógł korzystać z pełni możliwości auta również pod gołym niebem.”

Według Aston Martina Vantage Roadster jest tak samo sportowy i zwinny jak jego zamknięta wersja.

Szkieletem nośnym Vantage’a Roadster jest ta sama struktura z tłoczonego, giętego aluminium, ale otwarty wariant wymagał dodania kilku wzmocnień w celu usztywnienia konstrukcji. Na przykład punkty mocowania poszycia tylnego zaprojektowano z myślą o większej sztywności, a z przodu i z tyłu pojawiły się płyty niwelujące naprężenia boczne. Mechanizm składanego materiałowego dachu maksymalnie uproszczono, aby zaoszczędzić na masie, ale sama połać ma aż osiem warstw izolacji w celu wypracowania podobnego poziomu komfortu jaki oferuje coupe. Dach można składać podczas jazdy z prędkością do 50 km/h, a cały proces trwa tylko 6,8 s. To rekord wśród podobnych rozwiązań będących na rynku.

Aston Martin Vantage Roadster 2025 design
11

W sumie Roadster waży 60 kg więcej niż coupe, a jego masa własna wynosi 1665 kg (rozkład 49:51 przód/tył). Wiedząc jak żywiołowy jest zamknięty Vantage, silnik V8 twin turbo o pojemności 4 litrów nie powinien mieć żadnych problemów z dodatkowymi kilogramami. Jego 665 KM i 800 Nm katapultuje Roadstera do 100 km/h w czasie 3,6 s (+0,1 s względem coupe) i rozpędza maksymalnie do 324 km/h.

Ośmiostopniowy automat i dyferencjał o ograniczonym poślizgu przenoszą napęd na tylne koła, ale to tylko jeden element z dynamicznej układanki brytyjskiego producenta. Sama kontrola trakcji ma osiem stopni czułości, a amortyzatory Bilstein DTX, system torque vectoring (opcja), karbonowo-ceramiczne hamulce z tarczami 410 mm i specjalnie opracowane opony Michelin Pilot Sport 5 S składają się na ogólny obraz znakomitej dynamiki jazdy Vantage’a. Celem konstruktorów nowego Roadstera było wypracowanie bardziej wyrafinowanych niż kiedykolwiek właściwości jezdnych.

Reklama

Roadster waży o 60 kg więcej niż coupe, ale przyspiesza do 100 km/h w 3,6 s i osiąga 324 km/h.

Aston Martin wziął pod uwagę dodatkową masę Roadstera (skoncentrowaną w tylnej części) i odpowiednio zmodyfikował ustawienia zawieszenia, aby zachować optymalny balans. Prace polegały na ponownej kalibracji tylnych amortyzatorów i modyfikacji mocowań zawieszenia przy tylnej osi. Znana z coupe kolumna kierownicza pozbawiona zwyczajowej izolacji trafiła także do Roadstera, więc do rąk kierowcy będą trafiać mniej zniekształcone sygnały z przednich kół.

Aston Martin Vantage Roadster 2025 konsola środkowa
11

Wizualnie Vantage Roadster ma tę samą co coupe szeroką i niską sylwetkę przywodzącą na myśl One-77, a jego paleta kolorów została powiększona o trzy nowe barwy: Iridescent Sapphire, Satin Iridescent SapphireBronze Flare. Dach można wybrać w jednym z pięciu fabrycznych kolorów tkaniny, a gama felg obejmuje 4 modele w rozmiarze 21 cali.

Wewnątrz zastosowano najnowszą architekturę marki Aston Martin i nowo opracowany system multimedialny obsługiwany na 10,25-calowym ekranie dotykowym. Co prawda zegary są całkowicie cyfrowe, ale Vantage wciąż ma na konsoli środkowej fizyczne przełączniki klimatyzacji i przyciski funkcyjne związane z systemami dynamiki jazdy.

Aston Martin rozpocznie pełnoskalową produkcję Vantage Roadster w drugim kwartale tego roku, później ruszą też dostawy do klientów. Nie sprecyzowano ile kosztuje nowy otwarty model, ale należy spodziewać się kwot w okolicach 1,2 mln zł.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Mercedes-AMG E53 Brabus 700
Brabus
Brabus Mercedes-AMG E53 dobił mocą do poziomu 911 GT2 RS

Brabus opracował własną wersję flagowej klasy E od AMG, ale pod maską nadal spoczywa R6, nie V8.

24 kwietnia 2025
Porsche 911 Spirit 70 premiera
Porsche / 911
Porsche 911 Spirit 70 to GTS Cabriolet nawiązujący stylem do lat 70.

Nowe 911 od Porsche Heritage, na swoje szczęście lub nieszczęście, inspirowane jest latami 70. i 80.

23 kwietnia 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Oficjalnie: Ferrari Elettrica zadebiutuje w październiku 2025

Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku, a jego nazwa to po prostu Elettrica.

22 kwietnia 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E to najdroższy hot hatch w historii. Ponad 700 tys.!

Nowe elektryczne Renault 5 Turbo 3E kosztuje tyle co używane supersamochody Ferrari czy McLarena.

22 kwietnia 2025
Audi A5 limousine test PL
Audi / A5
Audi A5 Limousine - klasyka nowej ery

Odświeżony model zastępuje kilka pozycji w ofercie Audi. Czy będzie to sukces?

22 kwietnia 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

17 kwietnia 2025
Hennessey Venom F5 Evolution prezentacja
Hennessey / Venom F5
Nowy Hennessey Venom F5 Evolution ma dwa razy tyle mocy co Veyron

W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.

17 kwietnia 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

16 kwietnia 2025
2026 Lamborghini Urus Performante spyshot
Lamborghini / Urus Performante
Nowe Lamborghini Urus Performante coraz bliżej premiery

Niedługo poznamy nowe Lamborghini Urus Performante - rywala Astona DBX707 i Ferrari Purosangue.

15 kwietnia 2025
Włókna węglowe zakaz 2029
Rynek
Parlament Europejski planuje zakazać używania włókien węglowych

Unijni urzędnicy wzięli na celownik włókna węglowe, których rozpad jest szkodliwy dla zdrowia.

15 kwietnia 2025
2027 McLaren WEC
McLaren
McLaren z silnikiem V10 powalczy o triumf w Le Mans

Od 2027 roku do Ferrari, Porsche i Aston Martina w stawce WEC dołączy nowy gracz - McLaren.

14 kwietnia 2025
MGA Factory Edition Frontline restomod
Restomod
To klasyczne MG ma stosunek mocy do masy niczym Porsche 911 GT3

MGA Factory Edition od brytyjskiej firmy Frontline to klasyk o osiągach godnych supersamochodów.

10 kwietnia 2025