Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
Jakość jazdy na równi z coupe i szybko składany dach - tym ma się wyróżniać nowy Vantage Roadster.
Jesteśmy wielkimi fanami nowego Aston Martina Vantage - jego brutalny charakter w połączeniu ze świetnymi osiągami czynią z niego wartościową alternatywę dla Porsche 911 Turbo S, przez co model ten znalazł się w finale naszego konkursu 2024 Evo Car of the Year. Teraz Aston Martin robi to samo co wcześniej Ferrari z Romą, czyli prezentuje wersję Roadster. Otwarty wariant ma mieć jakość jazdy znaną z wersji coupe, ale z bardziej swobodnym dostępem do ścieżki dźwiękowej 665-konnego V8.
Nowy Vantage zdecydowanie różni się charakterem od poprzednika. Jest nie tylko sporo mocniejszy, ale ma też zdecydowanie bardziej wyrafinowaną elektronikę podwozia i reprezentuje inne podejście do tematu dynamiki jazdy. Z tego powodu jego osiągi wydają się bardziej przystępne, a producent chce to samo zaoferować także w otwartym wydaniu. Obietnica ta wydaje się łatwa do spełnienia, bo oba modele - coupe i Roadster - powstawały równolegle, o czym opowiedział nam Dyrektor do spraw Osiągów Aston Martina, Simon Newton:
“Jednoczesna praca nad Vantage'm coupe i Roadsterem miała tę zaletę, że pozwoliła zachować bardzo dobre właściwości dynamiczne i sportową zwinność bez względu na wariant nadwozia, aby kierowca mógł korzystać z pełni możliwości auta również pod gołym niebem.”
Szkieletem nośnym Vantage’a Roadster jest ta sama struktura z tłoczonego, giętego aluminium, ale otwarty wariant wymagał dodania kilku wzmocnień w celu usztywnienia konstrukcji. Na przykład punkty mocowania poszycia tylnego zaprojektowano z myślą o większej sztywności, a z przodu i z tyłu pojawiły się płyty niwelujące naprężenia boczne. Mechanizm składanego materiałowego dachu maksymalnie uproszczono, aby zaoszczędzić na masie, ale sama połać ma aż osiem warstw izolacji w celu wypracowania podobnego poziomu komfortu jaki oferuje coupe. Dach można składać podczas jazdy z prędkością do 50 km/h, a cały proces trwa tylko 6,8 s. To rekord wśród podobnych rozwiązań będących na rynku.

W sumie Roadster waży 60 kg więcej niż coupe, a jego masa własna wynosi 1665 kg (rozkład 49:51 przód/tył). Wiedząc jak żywiołowy jest zamknięty Vantage, silnik V8 twin turbo o pojemności 4 litrów nie powinien mieć żadnych problemów z dodatkowymi kilogramami. Jego 665 KM i 800 Nm katapultuje Roadstera do 100 km/h w czasie 3,6 s (+0,1 s względem coupe) i rozpędza maksymalnie do 324 km/h.
Ośmiostopniowy automat i dyferencjał o ograniczonym poślizgu przenoszą napęd na tylne koła, ale to tylko jeden element z dynamicznej układanki brytyjskiego producenta. Sama kontrola trakcji ma osiem stopni czułości, a amortyzatory Bilstein DTX, system torque vectoring (opcja), karbonowo-ceramiczne hamulce z tarczami 410 mm i specjalnie opracowane opony Michelin Pilot Sport 5 S składają się na ogólny obraz znakomitej dynamiki jazdy Vantage’a. Celem konstruktorów nowego Roadstera było wypracowanie bardziej wyrafinowanych niż kiedykolwiek właściwości jezdnych.
Aston Martin wziął pod uwagę dodatkową masę Roadstera (skoncentrowaną w tylnej części) i odpowiednio zmodyfikował ustawienia zawieszenia, aby zachować optymalny balans. Prace polegały na ponownej kalibracji tylnych amortyzatorów i modyfikacji mocowań zawieszenia przy tylnej osi. Znana z coupe kolumna kierownicza pozbawiona zwyczajowej izolacji trafiła także do Roadstera, więc do rąk kierowcy będą trafiać mniej zniekształcone sygnały z przednich kół.

Wizualnie Vantage Roadster ma tę samą co coupe szeroką i niską sylwetkę przywodzącą na myśl One-77, a jego paleta kolorów została powiększona o trzy nowe barwy: Iridescent Sapphire, Satin Iridescent Sapphire i Bronze Flare. Dach można wybrać w jednym z pięciu fabrycznych kolorów tkaniny, a gama felg obejmuje 4 modele w rozmiarze 21 cali.
Wewnątrz zastosowano najnowszą architekturę marki Aston Martin i nowo opracowany system multimedialny obsługiwany na 10,25-calowym ekranie dotykowym. Co prawda zegary są całkowicie cyfrowe, ale Vantage wciąż ma na konsoli środkowej fizyczne przełączniki klimatyzacji i przyciski funkcyjne związane z systemami dynamiki jazdy.
Aston Martin rozpocznie pełnoskalową produkcję Vantage Roadster w drugim kwartale tego roku, później ruszą też dostawy do klientów. Nie sprecyzowano ile kosztuje nowy otwarty model, ale należy spodziewać się kwot w okolicach 1,2 mln zł.
Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.
Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.
Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.
Paweł Sudoł – operator dronów i filmowiec, który pokazuje świat z nieba. Twórca zdjęć dla TVN, Discovery i National Geographic.
Fotograf, który łączy sztukę z precyzją. Tomek Mąkolski tworzy wizualne iluzje, redefiniując granice między światem rzeczywistym a kreacją.
Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.
MINI prezentuje specjalną edycję stworzoną z Paulem Smithem – elegancja, detale i limitowany styl.
Forch Racing by Atlas Ward bezkonkurencyjne w Porsche Sports Cup Deutschland 2025
Lamborghini świetnie radzi sobie na zmiennym rynku i notuje zysk operacyjny ponad 592 mln euro.
Na rok modelowy 2026 elektryczny wariant Maserati Grecale zyska istotne aktualizacje.
Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.
OCHNIK w sezonie jesień–zima 2025 stawia na ponadczasową elegancję i miejski styl. Skórzane kurtki, płaszcze, torby i dodatki dla mężczyzn, którzy cenią klasę i komfort.
Nie GT R i nie Black Series - nowy torowy Mercedes-AMG nazywa się Track Sport i już rozpoczął testy.