Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Aston Martin Vantage Roadster - suszenie włosów z prędkością 324 km/h

Jakość jazdy na równi z coupe i szybko składany dach - tym ma się wyróżniać nowy Vantage Roadster.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

15 stycznia 2025
2025 Aston Martin Vantage Raodster premiera
11

Jesteśmy wielkimi fanami nowego Aston Martina Vantage - jego brutalny charakter w połączeniu ze świetnymi osiągami czynią z niego wartościową alternatywę dla Porsche 911 Turbo S, przez co model ten znalazł się w finale naszego konkursu 2024 Evo Car of the Year. Teraz Aston Martin robi to samo co wcześniej Ferrari z Romą, czyli prezentuje wersję Roadster. Otwarty wariant ma mieć jakość jazdy znaną z wersji coupe, ale z bardziej swobodnym dostępem do ścieżki dźwiękowej 665-konnego V8.

Nowy Vantage zdecydowanie różni się charakterem od poprzednika. Jest nie tylko sporo mocniejszy, ale ma też zdecydowanie bardziej wyrafinowaną elektronikę podwozia i reprezentuje inne podejście do tematu dynamiki jazdy. Z tego powodu jego osiągi wydają się bardziej przystępne, a producent chce to samo zaoferować także w otwartym wydaniu. Obietnica ta wydaje się łatwa do spełnienia, bo oba modele - coupe i Roadster - powstawały równolegle, o czym opowiedział nam Dyrektor do spraw Osiągów Aston Martina, Simon Newton:

“Jednoczesna praca nad Vantage'm coupe i Roadsterem miała tę zaletę, że pozwoliła zachować bardzo dobre właściwości dynamiczne i sportową zwinność bez względu na wariant nadwozia, aby kierowca mógł korzystać z pełni możliwości auta również pod gołym niebem.”

Według Aston Martina Vantage Roadster jest tak samo sportowy i zwinny jak jego zamknięta wersja.

Szkieletem nośnym Vantage’a Roadster jest ta sama struktura z tłoczonego, giętego aluminium, ale otwarty wariant wymagał dodania kilku wzmocnień w celu usztywnienia konstrukcji. Na przykład punkty mocowania poszycia tylnego zaprojektowano z myślą o większej sztywności, a z przodu i z tyłu pojawiły się płyty niwelujące naprężenia boczne. Mechanizm składanego materiałowego dachu maksymalnie uproszczono, aby zaoszczędzić na masie, ale sama połać ma aż osiem warstw izolacji w celu wypracowania podobnego poziomu komfortu jaki oferuje coupe. Dach można składać podczas jazdy z prędkością do 50 km/h, a cały proces trwa tylko 6,8 s. To rekord wśród podobnych rozwiązań będących na rynku.

Aston Martin Vantage Roadster 2025 design
11

W sumie Roadster waży 60 kg więcej niż coupe, a jego masa własna wynosi 1665 kg (rozkład 49:51 przód/tył). Wiedząc jak żywiołowy jest zamknięty Vantage, silnik V8 twin turbo o pojemności 4 litrów nie powinien mieć żadnych problemów z dodatkowymi kilogramami. Jego 665 KM i 800 Nm katapultuje Roadstera do 100 km/h w czasie 3,6 s (+0,1 s względem coupe) i rozpędza maksymalnie do 324 km/h.

Ośmiostopniowy automat i dyferencjał o ograniczonym poślizgu przenoszą napęd na tylne koła, ale to tylko jeden element z dynamicznej układanki brytyjskiego producenta. Sama kontrola trakcji ma osiem stopni czułości, a amortyzatory Bilstein DTX, system torque vectoring (opcja), karbonowo-ceramiczne hamulce z tarczami 410 mm i specjalnie opracowane opony Michelin Pilot Sport 5 S składają się na ogólny obraz znakomitej dynamiki jazdy Vantage’a. Celem konstruktorów nowego Roadstera było wypracowanie bardziej wyrafinowanych niż kiedykolwiek właściwości jezdnych.

Reklama

Roadster waży o 60 kg więcej niż coupe, ale przyspiesza do 100 km/h w 3,6 s i osiąga 324 km/h.

Aston Martin wziął pod uwagę dodatkową masę Roadstera (skoncentrowaną w tylnej części) i odpowiednio zmodyfikował ustawienia zawieszenia, aby zachować optymalny balans. Prace polegały na ponownej kalibracji tylnych amortyzatorów i modyfikacji mocowań zawieszenia przy tylnej osi. Znana z coupe kolumna kierownicza pozbawiona zwyczajowej izolacji trafiła także do Roadstera, więc do rąk kierowcy będą trafiać mniej zniekształcone sygnały z przednich kół.

Aston Martin Vantage Roadster 2025 konsola środkowa
11

Wizualnie Vantage Roadster ma tę samą co coupe szeroką i niską sylwetkę przywodzącą na myśl One-77, a jego paleta kolorów została powiększona o trzy nowe barwy: Iridescent Sapphire, Satin Iridescent SapphireBronze Flare. Dach można wybrać w jednym z pięciu fabrycznych kolorów tkaniny, a gama felg obejmuje 4 modele w rozmiarze 21 cali.

Wewnątrz zastosowano najnowszą architekturę marki Aston Martin i nowo opracowany system multimedialny obsługiwany na 10,25-calowym ekranie dotykowym. Co prawda zegary są całkowicie cyfrowe, ale Vantage wciąż ma na konsoli środkowej fizyczne przełączniki klimatyzacji i przyciski funkcyjne związane z systemami dynamiki jazdy.

Aston Martin rozpocznie pełnoskalową produkcję Vantage Roadster w drugim kwartale tego roku, później ruszą też dostawy do klientów. Nie sprecyzowano ile kosztuje nowy otwarty model, ale należy spodziewać się kwot w okolicach 1,2 mln zł.

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Michelin Primacy 5 opony
Michelin
Michelin wprowadza nową oponę Primacy 5 o zwiększonej trwałości

W oponie Primacy 5 Michelin dąży do zwiększenia żywotności i zmniejszenia wpływu na środowisko.

21 stycznia 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Na 2025 rok producent symulatora jazdy Assetto Corsa zapowiada nową wersję popularnej serii.

21 stycznia 2025
2025 Porsche 911 Carrera 992.2 test
Porsche / 911 Carrera
Porsche Carrera 992.2 - czy w tym przypadku najtańszy = najlepszy?

W mediach rządzą najdroższe warianty 911, tymczasem zwykła Carrera także ma mnóstwo do zaoferowania.

18 stycznia 2025
Alpina B8 GT premiera
Alpina / B8
Alpina B8 GT - ostatnia “prawdziwa” Alpina, przy okazji najmocniejsza

Na zakończenie długiej i barwnej ery niezależności Alpina wypuszcza topowe B8 GT o mocy 634 KM.

16 stycznia 2025
2025 Aston Martin Vantage Raodster premiera
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage Roadster - suszenie włosów z prędkością 324 km/h

Jakość jazdy na równi z coupe i szybko składany dach - tym ma się wyróżniać nowy Vantage Roadster.

15 stycznia 2025
TAG Heuer w Formule 1
Formuła 1
TAG Heuer Oficjalnym Czasomierzem Formuły 1

Po wielu latach TAG Heuer powraca jako oficjalny partner cyklu Formuły 1.

11 stycznia 2025
Subaru Impreza 22B STI poradnik
Subaru
Subaru Impreza 22B STI (1998) - ikona inspirowana rajdami

Impreza 22B udowadnia swą wartość w cywilu nawet jeśli nie jest prawdziwym modelem homologacyjnym.

11 stycznia 2025
Mazda MX-5 Racing Spirit Roadster 12R design
Mazda / MX-5
Mazda MX-5 Spirit Racing 12R - japońskie ekstremum

Wersja Spirit Racing 12R to roadster Mazdy doprowadzony do skrajności. Spoiler: tylko na Japonię.

10 stycznia 2025
Subaru WRX STI S210
Subaru / WRX STI
Nowe sportowe Subaru WRX S210 STI dostało skrzynię CVT

Subaru WRX STI w wersji S210 próbuje podtrzymać ducha dawnej Imprezy, ale jest w nim jeden haczyk.

10 stycznia 2025
Hyundai Ioniq 5 N DK Edition prezentacja
Hyundai / Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 N DK Edition - EV stworzone do driftu

Specjalna wersja DK Edition jeszcze podkręca emocje jakie za kierownicą daje Hyundai Ioniq 5 N.

10 stycznia 2025
Toyota GR Yaris silnik centralny
Toyota / Yaris GR
Czy centralnosilnikowy GR Yaris M to tak naprawdę prototyp nowej MR2?

GR Yaris M z silnikiem pośrodku posłuży Toyocie do testów nowego silnika… a może to coś więcej?

10 stycznia 2025
Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025