Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Debiutuje nowe Audi Q5 i jego usportowiona odmiana SQ5

Audi wprowadza zmodernizowanego SUV-a Q5 oraz sportowe SQ5 z 3-litrowym V6 TFSI o mocy 367 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

2 września 2024
Audi Q5 SQ5 trzecia generacja
16

Poznaliśmy już wszystkie szczegóły na temat trzeciej generacji Audi Q5, w tym topowego SQ5. Idąc śladem zaprezentowanych niedawno modeli A5 oraz elektrycznego A6 e-tron, Q5 jest kolejnym nowym samochodem nazwanym według nomenklatury “nieparzyste - spalinowe; parzyste - elektryczne”.

Według prezesa Audi Gernota Döllnera nowe Q5 jest “najważniejszym średniej klasy SUV-em Audi od ponad 15 lat” i stworzono go dla klientów, którzy nie są jeszcze przekonani do napędu elektrycznego. Dla całej reszty istnieje podobnej wielkości Q6 e-tron, elektrosceptycy mogą nadal wybrać tradycyjne silniki benzynowe i diesla w Q5.

Nowe Audi Q5 pozostaje wierne tradycyjnym napędom spalinowym. SQ5 będzie miało mocne benzynowe V6.

Wzorem A5, nowe Q5 zawiera wszystkie charakterystyczne cechy designu Audi i technologię najnowszej generacji. Najlepszym przykładem jest front auta z odświeżonym grillem single-frame ze zmiennymi grafikami przednich lamp LED i tylną belką świetlną w technologii OLED. Znane z modeli “S” dwie podwójne końcówki wydechu tradycyjnie zdobią tylny zderzak wersji SQ5.

Reklama

Trzecia generacja Audi Q5/SQ5 to pierwszy SUV tej marki wykorzystujący nową architekturę Premium Platform Combustion (PPC). To platforma z nowego A5, do której stworzono nowe, czystsze pod kątem emisji napędy z modułami elektrycznymi MHEV (miękka hybryda). Wkrótce do oferty dołączą wersje plug-in.

2025 Audi SQ5 tył design
16

W Europie Audi Q5 SUV trafi na rynek od razu w trzech wersjach silnikowych; później dołączą do nich kolejne odmiany napędowe. Podstawowym silnikiem jest benzynowe 2.0 TFSI z modułem mild hybrid generujące 204 KM i 340 Nm. Dostępny jest też motor 2.0 TDI o tej samej mocy, ale z większym momentem obrotowym dochodzącym do 400 Nm.

W nowym Audi Q5 silniki diesla i benzynowe współpracują z modułami mild hybrid.

Wszystkie warianty wprowadzone w chwili premiery będą wyposażone w technologię 48V MHEV plus, która krótkookresowo może zapewnić do 18 kW (24 KM) dodatkowej mocy, choć służy głównie do poprawiania reakcji na gaz i generowania momentu obrotowego gdy jest to najbardziej korzystne dla ekonomii jazdy. Z drugiej strony moduł potrafi odzyskiwać do 25 kW mocy z hamowania, więc odciąża klasyczne hamulce cierne doładowując ogniwo o pojemności 1.7 kWh. Klimatyzacja w nowym Q5 jest również całkowicie napędzana przez układ elektryczny, co pozwala na dłuższy czas wyłączenia silnika nawet w niesprzyjających warunkach.

2025 Audi SQ5 wnętrze
16
Reklama

Nawet SQ5, które w przeszłości miało różne napędy, od doładowanego sprężarką benzynowego V6, aż do turbodiesla, ma w tej wersji moduł mild hybrid. Silnik 3.0 V6 dysponuje mocą 367 KM i momentem do 550 Nm. Nie mamy danych na temat osiągów, ale z mocą o 27 KM większą niż dotychczas jest szansa, że czas sprintu do 100 km/h spadł poniżej 5 sekund. Prędkość maksymalna na pewno będzie ograniczona do 250 km/h.

SQ5 zachowa silnik V6, ale jego moc wzrosła do 367 KM. Standardowo pneumatyka i napęd quattro.

Według komunikatów producenta, nowe Audi Q5 i SQ5 mają prezentować “w dużej mierze neutralne prowadzenie” z “bardziej zwinną przednią osią”. Standardem są sprężyny stalowe i amortyzatory pasywne, ale topowe SQ5 ma pneumatykę i adaptacyjne amortyzatory o zmiennej sile tłumienia. Audi zapewnia, że będzie znacznie większa różnica pomiędzy zestrojeniem trybów jazdy w odniesieniu do poprzednika. Podobnie jak w A5 i S5, nowe Q5 i SQ5 będzie miało udoskonalony progresywny układ kierowniczy. Wszystkie wersje tego modelu zapewne będą wyposażone w napęd quattro.

2025 Audi Q5 i SQ5 przód
16

Dopiero teraz poznaliśmy wygląd kokpitu nowego Audi Q5, ale wiele elementów zapożyczono z A5 i Q6 e-tron, dlatego całość wygląda znajomo. Dotyczy to zarówno wyglądu deski rozdzielczej jak i multimediów pokazywanych na dwóch złączonych pod zakrzywionym szkłem ekranach zwanych w Audi “cyfrową sceną”. Kierowca ma przed oczami 11.9-calowy ekran wirtualnego kokpitu, podczas gdy ekran główny systemu MMI mierzy 14.9 cala. Z listy opcji można wybrać ekran pasażera (10.9 cala) i head-up display. Największą różnicą między Q5 i A5 w kwestii wnętrza jest podwyższone miejsce styku konsoli centralnej z deską rozdzielczą, co wynika z większej ogólnej wysokości kokpitu SUV-a.

Pełną specyfikację i cenniki Audi Q5 i SQ5 trzeciej generacji poznamy za kilka tygodni. Pierwsze samochody zaczną trafiać do klientów na początku przyszłego roku.

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025
Audi V6 TDI mhev prezentacja
Audi
Audi prezentuje nowy silnik V6 TDI z technologią MHEV plus

Audi udowadnia, że da się jeszcze stworzy mocny i oszczędny silnik diesla o większej pojemności.

29 listopada 2025
2026 Mercedes-AMG GT 4-door ev
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG zorganizował pierwszy dynamiczny pokaz nowego GT 4-door

W światłach Las Vegas Mercedes-AMG pokazał najnowszy prototyp elektrycznego następcy AMG GT 4-door.

29 listopada 2025
BMW Z4 Final Edition prezentacja
BMW / Z4
BMW Z4 Final Edition - pożegnanie w dobrym stylu

BMW żegna roadstera Z4 limitowaną edycją dla miłośników marki i modelu.

26 listopada 2025
Land Rover Defender Dakar D7X-R prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender D7X-R gotowy na Dakar 2026

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

25 listopada 2025
2026 Mercedes-Benz CLA Shooting Brake cena
Mercedes / CLA
Nowy Mercedes CLA Shooting Brake wyceniony. Na razie tylko jako EV

Nowy Mercedes CLA Shooting Brake łączy sportowy styl z praktycznością kombi i wydajnym napędem.

25 listopada 2025
Brabus XL 800 Cabrio premiera
Mercedes / klasa G
Brabus XL 800 Cabrio - niebo nad głową i 800 KM pod maską

Pustynia w Emiratach i bulwary w Monako - Brabus XL 800 Cabrio świetnie pasuje do obu tych miejsc.

24 listopada 2025
Porsche 911 992.2 GT3 Manthey
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 z Manthey Kit - minus 2,8 sekundy na Ringu

Nowe Porsche 911 GT3 z Manthey Kit urywa kolejne kilka sekund z wyniku na torze Nürburgring.

24 listopada 2025
Genesis GV60 Magma debiut
Genesis / GV60
Genesis GV60 Magma - koreański sposób na połączenie luksusu i osiągów

Genesis GV60 Magma bazuje na rozwiązaniach Hyundaia Ioniq 5 N, ale aspiruje do segmentu premium.

21 listopada 2025
Lotus Emeya moc ładowania
Lotus / Emeya
Lotus Emeya z rekordem mocy ładowania wśród EV

443 kW - tyle mocy Lotus wycisnął ze swojej elektrycznej architektury 800V w modelu Emeya.

19 listopada 2025