Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Debiutuje nowe Audi Q5 i jego usportowiona odmiana SQ5

Audi wprowadza zmodernizowanego SUV-a Q5 oraz sportowe SQ5 z 3-litrowym V6 TFSI o mocy 367 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

2 września 2024
Audi Q5 SQ5 trzecia generacja
16

Poznaliśmy już wszystkie szczegóły na temat trzeciej generacji Audi Q5, w tym topowego SQ5. Idąc śladem zaprezentowanych niedawno modeli A5 oraz elektrycznego A6 e-tron, Q5 jest kolejnym nowym samochodem nazwanym według nomenklatury “nieparzyste - spalinowe; parzyste - elektryczne”.

Według prezesa Audi Gernota Döllnera nowe Q5 jest “najważniejszym średniej klasy SUV-em Audi od ponad 15 lat” i stworzono go dla klientów, którzy nie są jeszcze przekonani do napędu elektrycznego. Dla całej reszty istnieje podobnej wielkości Q6 e-tron, elektrosceptycy mogą nadal wybrać tradycyjne silniki benzynowe i diesla w Q5.

Nowe Audi Q5 pozostaje wierne tradycyjnym napędom spalinowym. SQ5 będzie miało mocne benzynowe V6.

Wzorem A5, nowe Q5 zawiera wszystkie charakterystyczne cechy designu Audi i technologię najnowszej generacji. Najlepszym przykładem jest front auta z odświeżonym grillem single-frame ze zmiennymi grafikami przednich lamp LED i tylną belką świetlną w technologii OLED. Znane z modeli “S” dwie podwójne końcówki wydechu tradycyjnie zdobią tylny zderzak wersji SQ5.

Trzecia generacja Audi Q5/SQ5 to pierwszy SUV tej marki wykorzystujący nową architekturę Premium Platform Combustion (PPC). To platforma z nowego A5, do której stworzono nowe, czystsze pod kątem emisji napędy z modułami elektrycznymi MHEV (miękka hybryda). Wkrótce do oferty dołączą wersje plug-in.

2025 Audi SQ5 tył design
16

W Europie Audi Q5 SUV trafi na rynek od razu w trzech wersjach silnikowych; później dołączą do nich kolejne odmiany napędowe. Podstawowym silnikiem jest benzynowe 2.0 TFSI z modułem mild hybrid generujące 204 KM i 340 Nm. Dostępny jest też motor 2.0 TDI o tej samej mocy, ale z większym momentem obrotowym dochodzącym do 400 Nm.

W nowym Audi Q5 silniki diesla i benzynowe współpracują z modułami mild hybrid.

Wszystkie warianty wprowadzone w chwili premiery będą wyposażone w technologię 48V MHEV plus, która krótkookresowo może zapewnić do 18 kW (24 KM) dodatkowej mocy, choć służy głównie do poprawiania reakcji na gaz i generowania momentu obrotowego gdy jest to najbardziej korzystne dla ekonomii jazdy. Z drugiej strony moduł potrafi odzyskiwać do 25 kW mocy z hamowania, więc odciąża klasyczne hamulce cierne doładowując ogniwo o pojemności 1.7 kWh. Klimatyzacja w nowym Q5 jest również całkowicie napędzana przez układ elektryczny, co pozwala na dłuższy czas wyłączenia silnika nawet w niesprzyjających warunkach.

2025 Audi SQ5 wnętrze
16
Reklama

Nawet SQ5, które w przeszłości miało różne napędy, od doładowanego sprężarką benzynowego V6, aż do turbodiesla, ma w tej wersji moduł mild hybrid. Silnik 3.0 V6 dysponuje mocą 367 KM i momentem do 550 Nm. Nie mamy danych na temat osiągów, ale z mocą o 27 KM większą niż dotychczas jest szansa, że czas sprintu do 100 km/h spadł poniżej 5 sekund. Prędkość maksymalna na pewno będzie ograniczona do 250 km/h.

SQ5 zachowa silnik V6, ale jego moc wzrosła do 367 KM. Standardowo pneumatyka i napęd quattro.

Według komunikatów producenta, nowe Audi Q5 i SQ5 mają prezentować “w dużej mierze neutralne prowadzenie” z “bardziej zwinną przednią osią”. Standardem są sprężyny stalowe i amortyzatory pasywne, ale topowe SQ5 ma pneumatykę i adaptacyjne amortyzatory o zmiennej sile tłumienia. Audi zapewnia, że będzie znacznie większa różnica pomiędzy zestrojeniem trybów jazdy w odniesieniu do poprzednika. Podobnie jak w A5 i S5, nowe Q5 i SQ5 będzie miało udoskonalony progresywny układ kierowniczy. Wszystkie wersje tego modelu zapewne będą wyposażone w napęd quattro.

2025 Audi Q5 i SQ5 przód
16

Dopiero teraz poznaliśmy wygląd kokpitu nowego Audi Q5, ale wiele elementów zapożyczono z A5 i Q6 e-tron, dlatego całość wygląda znajomo. Dotyczy to zarówno wyglądu deski rozdzielczej jak i multimediów pokazywanych na dwóch złączonych pod zakrzywionym szkłem ekranach zwanych w Audi “cyfrową sceną”. Kierowca ma przed oczami 11.9-calowy ekran wirtualnego kokpitu, podczas gdy ekran główny systemu MMI mierzy 14.9 cala. Z listy opcji można wybrać ekran pasażera (10.9 cala) i head-up display. Największą różnicą między Q5 i A5 w kwestii wnętrza jest podwyższone miejsce styku konsoli centralnej z deską rozdzielczą, co wynika z większej ogólnej wysokości kokpitu SUV-a.

Pełną specyfikację i cenniki Audi Q5 i SQ5 trzeciej generacji poznamy za kilka tygodni. Pierwsze samochody zaczną trafiać do klientów na początku przyszłego roku.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025