Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"
Audi wprowadza zmodernizowanego SUV-a Q5 oraz sportowe SQ5 z 3-litrowym V6 TFSI o mocy 367 KM.
Poznaliśmy już wszystkie szczegóły na temat trzeciej generacji Audi Q5, w tym topowego SQ5. Idąc śladem zaprezentowanych niedawno modeli A5 oraz elektrycznego A6 e-tron, Q5 jest kolejnym nowym samochodem nazwanym według nomenklatury “nieparzyste - spalinowe; parzyste - elektryczne”.
Według prezesa Audi Gernota Döllnera nowe Q5 jest “najważniejszym średniej klasy SUV-em Audi od ponad 15 lat” i stworzono go dla klientów, którzy nie są jeszcze przekonani do napędu elektrycznego. Dla całej reszty istnieje podobnej wielkości Q6 e-tron, elektrosceptycy mogą nadal wybrać tradycyjne silniki benzynowe i diesla w Q5.
Wzorem A5, nowe Q5 zawiera wszystkie charakterystyczne cechy designu Audi i technologię najnowszej generacji. Najlepszym przykładem jest front auta z odświeżonym grillem single-frame ze zmiennymi grafikami przednich lamp LED i tylną belką świetlną w technologii OLED. Znane z modeli “S” dwie podwójne końcówki wydechu tradycyjnie zdobią tylny zderzak wersji SQ5.
Trzecia generacja Audi Q5/SQ5 to pierwszy SUV tej marki wykorzystujący nową architekturę Premium Platform Combustion (PPC). To platforma z nowego A5, do której stworzono nowe, czystsze pod kątem emisji napędy z modułami elektrycznymi MHEV (miękka hybryda). Wkrótce do oferty dołączą wersje plug-in.
W Europie Audi Q5 SUV trafi na rynek od razu w trzech wersjach silnikowych; później dołączą do nich kolejne odmiany napędowe. Podstawowym silnikiem jest benzynowe 2.0 TFSI z modułem mild hybrid generujące 204 KM i 340 Nm. Dostępny jest też motor 2.0 TDI o tej samej mocy, ale z większym momentem obrotowym dochodzącym do 400 Nm.
Wszystkie warianty wprowadzone w chwili premiery będą wyposażone w technologię 48V MHEV plus, która krótkookresowo może zapewnić do 18 kW (24 KM) dodatkowej mocy, choć służy głównie do poprawiania reakcji na gaz i generowania momentu obrotowego gdy jest to najbardziej korzystne dla ekonomii jazdy. Z drugiej strony moduł potrafi odzyskiwać do 25 kW mocy z hamowania, więc odciąża klasyczne hamulce cierne doładowując ogniwo o pojemności 1.7 kWh. Klimatyzacja w nowym Q5 jest również całkowicie napędzana przez układ elektryczny, co pozwala na dłuższy czas wyłączenia silnika nawet w niesprzyjających warunkach.
Nawet SQ5, które w przeszłości miało różne napędy, od doładowanego sprężarką benzynowego V6, aż do turbodiesla, ma w tej wersji moduł mild hybrid. Silnik 3.0 V6 dysponuje mocą 367 KM i momentem do 550 Nm. Nie mamy danych na temat osiągów, ale z mocą o 27 KM większą niż dotychczas jest szansa, że czas sprintu do 100 km/h spadł poniżej 5 sekund. Prędkość maksymalna na pewno będzie ograniczona do 250 km/h.
Według komunikatów producenta, nowe Audi Q5 i SQ5 mają prezentować “w dużej mierze neutralne prowadzenie” z “bardziej zwinną przednią osią”. Standardem są sprężyny stalowe i amortyzatory pasywne, ale topowe SQ5 ma pneumatykę i adaptacyjne amortyzatory o zmiennej sile tłumienia. Audi zapewnia, że będzie znacznie większa różnica pomiędzy zestrojeniem trybów jazdy w odniesieniu do poprzednika. Podobnie jak w A5 i S5, nowe Q5 i SQ5 będzie miało udoskonalony progresywny układ kierowniczy. Wszystkie wersje tego modelu zapewne będą wyposażone w napęd quattro.
Dopiero teraz poznaliśmy wygląd kokpitu nowego Audi Q5, ale wiele elementów zapożyczono z A5 i Q6 e-tron, dlatego całość wygląda znajomo. Dotyczy to zarówno wyglądu deski rozdzielczej jak i multimediów pokazywanych na dwóch złączonych pod zakrzywionym szkłem ekranach zwanych w Audi “cyfrową sceną”. Kierowca ma przed oczami 11.9-calowy ekran wirtualnego kokpitu, podczas gdy ekran główny systemu MMI mierzy 14.9 cala. Z listy opcji można wybrać ekran pasażera (10.9 cala) i head-up display. Największą różnicą między Q5 i A5 w kwestii wnętrza jest podwyższone miejsce styku konsoli centralnej z deską rozdzielczą, co wynika z większej ogólnej wysokości kokpitu SUV-a.
Pełną specyfikację i cenniki Audi Q5 i SQ5 trzeciej generacji poznamy za kilka tygodni. Pierwsze samochody zaczną trafiać do klientów na początku przyszłego roku.
Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"
Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”
Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Na zakończenie długiej i barwnej ery niezależności Alpina wypuszcza topowe B8 GT o mocy 634 KM.
Jakość jazdy na równi z coupe i szybko składany dach - tym ma się wyróżniać nowy Vantage Roadster.
Po wielu latach TAG Heuer powraca jako oficjalny partner cyklu Formuły 1.
Impreza 22B udowadnia swą wartość w cywilu nawet jeśli nie jest prawdziwym modelem homologacyjnym.
Wersja Spirit Racing 12R to roadster Mazdy doprowadzony do skrajności. Spoiler: tylko na Japonię.
Subaru WRX STI w wersji S210 próbuje podtrzymać ducha dawnej Imprezy, ale jest w nim jeden haczyk.
Specjalna wersja DK Edition jeszcze podkręca emocje jakie za kierownicą daje Hyundai Ioniq 5 N.
GR Yaris M z silnikiem pośrodku posłuży Toyocie do testów nowego silnika… a może to coś więcej?
Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"
Jest już dostępne poliftowe Porsche 992.2 Carrera S, czyli model pośredni w dolnej części gamy 911.
Generacja elektrycznych modeli 0 Series Hondy wystartuje w 2026 roku.
Mercedes E55 AMG W211 to mocny sedan z niezawodnym silnikiem, który nie kosztuje walizki pieniędzy.