Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Debiutuje nowe Audi Q5 i jego usportowiona odmiana SQ5

Audi wprowadza zmodernizowanego SUV-a Q5 oraz sportowe SQ5 z 3-litrowym V6 TFSI o mocy 367 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

2 września 2024
Audi Q5 SQ5 trzecia generacja
16

Poznaliśmy już wszystkie szczegóły na temat trzeciej generacji Audi Q5, w tym topowego SQ5. Idąc śladem zaprezentowanych niedawno modeli A5 oraz elektrycznego A6 e-tron, Q5 jest kolejnym nowym samochodem nazwanym według nomenklatury “nieparzyste - spalinowe; parzyste - elektryczne”.

Według prezesa Audi Gernota Döllnera nowe Q5 jest “najważniejszym średniej klasy SUV-em Audi od ponad 15 lat” i stworzono go dla klientów, którzy nie są jeszcze przekonani do napędu elektrycznego. Dla całej reszty istnieje podobnej wielkości Q6 e-tron, elektrosceptycy mogą nadal wybrać tradycyjne silniki benzynowe i diesla w Q5.

Nowe Audi Q5 pozostaje wierne tradycyjnym napędom spalinowym. SQ5 będzie miało mocne benzynowe V6.

Wzorem A5, nowe Q5 zawiera wszystkie charakterystyczne cechy designu Audi i technologię najnowszej generacji. Najlepszym przykładem jest front auta z odświeżonym grillem single-frame ze zmiennymi grafikami przednich lamp LED i tylną belką świetlną w technologii OLED. Znane z modeli “S” dwie podwójne końcówki wydechu tradycyjnie zdobią tylny zderzak wersji SQ5.

Trzecia generacja Audi Q5/SQ5 to pierwszy SUV tej marki wykorzystujący nową architekturę Premium Platform Combustion (PPC). To platforma z nowego A5, do której stworzono nowe, czystsze pod kątem emisji napędy z modułami elektrycznymi MHEV (miękka hybryda). Wkrótce do oferty dołączą wersje plug-in.

2025 Audi SQ5 tył design
16

W Europie Audi Q5 SUV trafi na rynek od razu w trzech wersjach silnikowych; później dołączą do nich kolejne odmiany napędowe. Podstawowym silnikiem jest benzynowe 2.0 TFSI z modułem mild hybrid generujące 204 KM i 340 Nm. Dostępny jest też motor 2.0 TDI o tej samej mocy, ale z większym momentem obrotowym dochodzącym do 400 Nm.

W nowym Audi Q5 silniki diesla i benzynowe współpracują z modułami mild hybrid.

Wszystkie warianty wprowadzone w chwili premiery będą wyposażone w technologię 48V MHEV plus, która krótkookresowo może zapewnić do 18 kW (24 KM) dodatkowej mocy, choć służy głównie do poprawiania reakcji na gaz i generowania momentu obrotowego gdy jest to najbardziej korzystne dla ekonomii jazdy. Z drugiej strony moduł potrafi odzyskiwać do 25 kW mocy z hamowania, więc odciąża klasyczne hamulce cierne doładowując ogniwo o pojemności 1.7 kWh. Klimatyzacja w nowym Q5 jest również całkowicie napędzana przez układ elektryczny, co pozwala na dłuższy czas wyłączenia silnika nawet w niesprzyjających warunkach.

2025 Audi SQ5 wnętrze
16
Reklama

Nawet SQ5, które w przeszłości miało różne napędy, od doładowanego sprężarką benzynowego V6, aż do turbodiesla, ma w tej wersji moduł mild hybrid. Silnik 3.0 V6 dysponuje mocą 367 KM i momentem do 550 Nm. Nie mamy danych na temat osiągów, ale z mocą o 27 KM większą niż dotychczas jest szansa, że czas sprintu do 100 km/h spadł poniżej 5 sekund. Prędkość maksymalna na pewno będzie ograniczona do 250 km/h.

SQ5 zachowa silnik V6, ale jego moc wzrosła do 367 KM. Standardowo pneumatyka i napęd quattro.

Według komunikatów producenta, nowe Audi Q5 i SQ5 mają prezentować “w dużej mierze neutralne prowadzenie” z “bardziej zwinną przednią osią”. Standardem są sprężyny stalowe i amortyzatory pasywne, ale topowe SQ5 ma pneumatykę i adaptacyjne amortyzatory o zmiennej sile tłumienia. Audi zapewnia, że będzie znacznie większa różnica pomiędzy zestrojeniem trybów jazdy w odniesieniu do poprzednika. Podobnie jak w A5 i S5, nowe Q5 i SQ5 będzie miało udoskonalony progresywny układ kierowniczy. Wszystkie wersje tego modelu zapewne będą wyposażone w napęd quattro.

2025 Audi Q5 i SQ5 przód
16

Dopiero teraz poznaliśmy wygląd kokpitu nowego Audi Q5, ale wiele elementów zapożyczono z A5 i Q6 e-tron, dlatego całość wygląda znajomo. Dotyczy to zarówno wyglądu deski rozdzielczej jak i multimediów pokazywanych na dwóch złączonych pod zakrzywionym szkłem ekranach zwanych w Audi “cyfrową sceną”. Kierowca ma przed oczami 11.9-calowy ekran wirtualnego kokpitu, podczas gdy ekran główny systemu MMI mierzy 14.9 cala. Z listy opcji można wybrać ekran pasażera (10.9 cala) i head-up display. Największą różnicą między Q5 i A5 w kwestii wnętrza jest podwyższone miejsce styku konsoli centralnej z deską rozdzielczą, co wynika z większej ogólnej wysokości kokpitu SUV-a.

Pełną specyfikację i cenniki Audi Q5 i SQ5 trzeciej generacji poznamy za kilka tygodni. Pierwsze samochody zaczną trafiać do klientów na początku przyszłego roku.

Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Abarth 500 wycofany
Abarth / 500
Po 16 latach Abarth wygasza produkcję benzynowego 500

Włoski hot hatch na bazie Fiata 500 miał długie i owocne życie, ale nadszedł czas pożegnania.

21 sierpnia 2024
Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
McLaren P1 Lego prezentacja
McLaren / P1
McLaren zbudował jeżdżący model P1 z klocków Lego

Lando Norris miał okazję przetestować na Silverstone odtworzonego z klocków Lego McLarena P1.

14 września 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę akcesoriów M Performance dla M5 sedan i Touring

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić lekkie karbonowe dodatki z palety M Performance.

14 września 2024
Lotus Theory 1 koncept
Lotus
Koncepcyjny Lotus Theory 1 może przerodzić się w następcę Emiry

16 września Lotus pokaże koncept Theory 1, który potencjalnie może być elektrycznym następcą Emiry.

14 września 2024
Hennessey Venom F5-M Roadster premiera
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5-M to najmocniejszy seryjny samochód z manualem

Najbardziej analogowy model z rodziny Venoma F5 nadal ma 1842 KM, ale obsługiwane trzema pedałami.

10 września 2024
Bentley Flying Spur V8 Hybrid premiera
Bentley / Flying Spur
Bentley Flying Spur dostał nowy napęd Ultra Performance Hybrid

Silniki elektryczne w połączeniu z V8 twin turbo skutkują najmocniejszym sedanem w historii Bentleya.

10 września 2024
Aston Martin F1 Aramco Adrian Newey
Formuła 1
Adrian Newey dołączy do zespołu Aston Martin Aramco F1

Najważniejszym zadaniem Adriana Neweya będzie przygotowanie bolidu Aston Martin na sezon 2026.

10 września 2024
Ginetta Akula produkcja
Ginetta / Akula
Ginetta (w końcu) zacznie produkować model Akula z silnikiem V8

Pięć lat po prezentacji konceptu, drogowa Ginetta z wolnossącym silnikiem V8 wchodzi do produkcji.

8 września 2024
Renault R17 restomod
Restomod
Oto Renault R17 - karbonowy restomod w stylu lat 70.

Elektryczne Renault R17 to jeden z tych konceptów, które bardzo byśmy chcieli zobaczyć w  produkcji.

6 września 2024
Aston Martin Valkyrie Alonso
Aston Martin / Valkyrie
Fernando Alonso odebrał swój egzemplarz Aston Martina Valkyrie

Nowy wóz Alonso brzmi lepiej niż bolid i jest prawie tak samo szybki. Ale ma tablice rejestracyjne…

5 września 2024
2024 Cupra Terramar prezentacja
Cupra / Terramar
2024 Cupra Terramar - moc Golfa GTI w efektownym SUV-ie

Cupra Terramar to sportowy kuzyn VW Tiguana z silnikiem od Golfa GTI lub hybrydą plug-in.

5 września 2024
2024 Aston Martin Vanquish V12 debiut
Aston Martin / Vanquish
Aston Martin Vanquish to brytyjska odpowiedź na Ferrari 12Cilindri

Aston Martin Vanquish w 2024 roku powraca z nowym designem i podwójnie uturbionym V12 o mocy 835 KM.

4 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024