Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
20

Mercedes-AMG odkrył wszystkie karty na temat topowej wersji klasy C. Pełna nazwa auta to C63 S E-Performance i zrywa on z tradycją montowania w C63 silnika V8, a zamiast niego AMG proponuje swój najnowszy napęd hybrydowy z czterocylindrowym motorem turbo i dodatkowym silnikiem elektrycznym. AMG przyznaje, że nie byli w stanie zaoferować takich emocji jakie dawały ich dawne silniki widlaste, ale zaznacza, że w każdej innej dziedzinie nastąpił wyraźny progres. Nowe C63 S ma być cywilnym odwzorowaniem ostatnich lat sukcesów niemieckiej marki w Formule 1, a także pomostem do nowej, elektrycznej generacji aut. Prawdopodobnie nie ma przypadku w fakcie, że jest to pierwszy samochód drogowy, który na masce nie ma tradycyjnej gwiazdy Mercedesa, a logo AMG.

Szczegółami nowego napędu zajmiemy się w dalszej części artykułu, ale na początek kilka spektakularnych liczb. Systemowa moc deklarowana przez producenta wynosi szokujące 680 KM, a moment obrotowy “co najmniej” 1020 Nm. Takie parametry stawiają C63 w innej lidze względem dotychczasowych rywali jak BMW M3 Competition czy Alfa Romeo Giulia Q o mocy 510 KM. Do opanowania tak dużego potencjału AMG opracowało napęd na wszystkie koła oraz system skrętnej tylnej osi (wielu klientów AMG przyznało, że stare C63 z V8 i napędem na tył było już zbyt trudne w prowadzeniu).

Mercedes AMG C63 na drodze
20

Jak można łatwo się domyślić, są też słabe strony tej całej technologii, bo nowe C63 S bardzo dużo waży. Masa 2111 kg to aż 456 kg więcej niż ma Alfa Romeo oraz 301 kg więcej niż krytykowane za swoją masę BMW M3 Competition xDrive. Mimo to według zapewnień producenta samochód osiąga 100 km/h w 3,4 s, czyli szybciej niż wszyscy rywale, aczkolwiek różnica względem M3 z xDrive wynosi tylko 0,1 s. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 lub 280 km/h w zależności od wybranych opcji.

Nie ma jeszcze oficjalnego cennika nowego AMG C63 S, ale już teraz zapraszamy na dalszą część, w której omówimy szczegółowo wszystkie aspekty samochodu.

Hybrydowy układ napędowy

Jak już wspomniałem, Mercedes wyposażył C63 S w napęd o mocy 680 KM i momencie obrotowym 1020 Nm. Parametry te pochodzą z dwóch źródeł - czterocylindrowego silnika z turbodoładowaniem umieszczonego z przodu i motoru elektrycznego na tylnej osi. Układy tego typu nie są niczym innowacyjnym , ale Mercedesa wyróżnia złożoność połączeń i sposobu współpracy poszczególnych elementów tego systemu.

Mercedes AMG C63 z przodu
20

Silnik benzynowy jest rozwinięciem jednostki M139l, którą można znaleźć w A45, a ostatnio w C43. Jak sugeruje małe "l" w nazwie (longitudinally), jest on zamontowany wzdłużnie z przodu i generuje większość mocy C63. Motor ten osiąga moc 476 KM przy 6725 obr./min. i moment obrotowy 545 Nm przy 5250-5500 obr./min., co czyni go najmocniejszym seryjnie produkowanym czterocylindrowym silnikiem benzynowym na świecie.

Osiągnięcie takiej mocy wymagało dopasowania znacznie większej turbosprężarki niż w modelach oznaczonych liczbą 43.  Technologia jest jednak analogiczna, bo także tutaj w obudowie turbosprężarki pracuje mały silnik elektryczny. Dzięki niemu turbina błyskawicznie się rozkręca dając kierowcy natychmiastową odpowiedź na gaz i minimalną turbodziurę.

Silnik posiada również napędzany paskiem rozrusznik i generator, który zasila urządzenia pomocnicze samochodu, ale różni się od systemów mild hybrid stosowanych w większości obecnych Mercedesów. Nie ma tu osobnej instalacji 48V, zamiast tego generator podłączono do systemu hybrydowego pracującego na napięciu 400V.

Mercedes AMG C63 przedni grill
20

W tym miejscu mamy drugi element układu napędowego C63 S E Performance, ponieważ na tylnej osi zamontowano zaprojektowany przez AMG silnik elektryczny, który jest wyposażony w elektronicznie sterowaną dwubiegową przekładnię oraz elektronicznie sterowany tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Silnik elektryczny pracuje w trybie ciągłym, wytwarza moc 204 KM i moment obrotowy 320 Nm, a zasilany jest z akumulatora o pojemności 6.1 kWh, który zamontowano nad modułem hybrydowym na tylnej osi. Cały system hybrydowy waży około 250 kg, z czego pakiet akumulatorów to 89 kg.

Same akumulatory są stworzone specjalnie na potrzeby AMG, a ich główną zaletą ma być praca pod wielkimi obciążeniami, a nie maksymalny zasięg (13 km jeśli chcecie wiedzieć). W trybie stałym akumulator oddaje moc 70 kW, ale posiada też funkcję “overboost” gdy potrafi oddać aż 150 kW przez 10 sekund. Dwubiegowa przekładnia jest sterowana elektronicznie i wchodzi na wysoki bieg dopiero przy prędkości ponad 140 km/h. Moc z modułu hybrydowego jest przesyłana bezpośrednio do tylnych kół, gdzie łączy się z napędem z silnika spalinowego. Warto wspomnieć, że moment obrotowy silnika spalinowego przekazuje dziewięciobiegowa skrzynia automatyczna AMG z mokrym sprzęgłem.

Mercedes AMG C63 z tyłu
20

Na tylnej osi krzyżują się drogi obydwu źródeł napędu nowego C63 S, ale część momentu obrotowego zostaje wysłana z powrotem do przodu poprzez drugi wał napędowy i zamontowane z przodu półosie. W ten sposób Mercedes opracował swój mechaniczny system napędu na 4 koła o nazwie 4MATIC+.

Cały ten wysiłek podjęto głównie ze względu na troskę o jak najbardziej oszczędne gospodarowanie paliwem. Mercedes podaje, że średnie spalanie AMG C63 S wynosi 6,9 l/100 km w trybie mieszanym. Wysokie tempo rozładowywania i ładowania baterii oznacza, że właściciele nie będą musieli podłączać samochodu do prądu. AMG twierdzi, że możliwość ładowania z gniazdka będzie głównie służyć do wstępnego klimatyzowania wnętrza samochodu w ekstremalnych warunkach pogodowych. 

Reklama
Mercedes AMG C63 bagażniik
20

Układ jezdny i design

Umieszczenie tak rozbudowanego napędu w kompaktowym nadwoziu sedan lub kombi nowej klasy C W206 wymagało niemało wysiłku. Samochód od AMG dzieli większość elementów nadwozia ze słabszymi wersjami klasy C, więc nie ma tu poszerzonych tylnych nadkoli jak np. w BMW M3. Tylko od słupka A w kierunku przodu auta sprawy mają się inaczej. Przód wydłużono o 50 mm, poszerzono o 73 mm i przesunięto przednią oś o 10 mm do przodu.

Tak drastyczna zmiana pociągnęła za sobą konieczność stworzenia od nowa geometrii przedniego zawieszenia. Są nowe zwrotnice i punkty mocowania zawieszenia, a koła stoją pod dużo bardziej agresywnym kątem. Tylna oś, choć w ogólnych wymiarach niezmieniona, posiada nową kinematykę, która uwzględnia zintegrowany moduł hybrydowy.

Zawieszenie zawiera adaptacyjne amortyzatory o stale zmieniającej się charakterystyce pracy przy każdym kole. Standardem wersji C63 S jest skrętna tylna oś, w której koła wychylają się maksymalnie o 2,5 stopnia. Do prędkości 100 km/h wychylenie następuje w przeciwnym kierunku niż kierownica, powyżej tej prędkości w tym samym kierunku. AMG zdecydowało się na zaoferowanie w standardzie kompozytowych tarcz hamulcowych z 6-tłoczkowymi zaciskami z przodu i 1-tłoczkowymi z tyłu. Tak duża dysproporcja wynika z obecności na tylnej osi systemu hamowania regeneracyjnego.

Mercedes AMG C63 na torze
20

Stylistykę Mercedesa-AMG C63 S oceniamy jako najbardziej powściągliwy element całego samochodu. Jak już wspomniałem wiele paneli pokrywa się z tymi w zwyczajnych modelach nowej klasy C W206, a jedynie przód i wybrane elementy AMG dostosowało specjalnie dla tego modelu. Najbardziej oczywista zmiana to wydłużenie i poszerzenie przodu, a w pokrywie silnika pojawił się jeden nieduży kanał wentylacyjny i dwie charakterystyczne linie przetłoczeń - nie były one konieczne, ale klienci życzyli sobie bardziej agresywny design. W standardzie C63 wyjeżdża z salonu na kołach 19-calowych, ale w opcji można wybrać jeden z kilku wzorów felg w rozmiarze 20 cali.

Lektura wszystkich aspektów i niuansów technicznych tego samochodu jest naprawdę długa i interesująca. Urok modelu C63 częściowo wyparował razem z kultowym silnikiem V8 M197, ale nowy wariant hybrydowy też ma sporo do zaoferowania i będzie ciekawą propozycją w swojej klasie.

Mercedes AMG C63 wnętrze, kokpit
20

Dane techniczne:

Silnik spalinowy: 1991 cm3, R4 z elektrycznie sterowanym turbodoładowaniem
Motor elektryczny: Stale pracujący synchroniczny silnik elektryczny na tylnej osi
Przeniesienie napędu: 9-stopniowy automat MCT, dwustopniowa przekładnia dodatkowa, elektroniczna szpera
Moc: 680 KM (476 KM przy 6725 obr. + 204 KM)
Moment obrotowy: 1020 Nm (545 Nm przy 5250-550 obr. + 320 Nm
Masa: 2111 kg (320 KM/ tonę)
Zasięg elektryczny: 13 km
0-100 km/h: 3,4 s
Prędkość: 250 km/h (280 km/h z Pakietem Kierowcy AMG)
Cena: brak danych

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
2024 Tesla Model 3 Performance premiera
Tesla / Model 3
Debiutuje nowa Tesla Model 3 w sportowej wersji Performance

Druga generacja Modelu 3 Performance ma tak dobre osiągi, że w przyszłości może konkurować z BMW M3.

25 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Lamborghini Urus SE premiera
Lamborghini / Urus
Hybrydowe Lamborghini Urus SE rzuca wyzwanie Ferrari Purosangue

Jeszcze w tym roku w salonach Lamborghini zawita Urus SE z napędem plug-in o mocy 800 KM.

24 kwietnia 2024
Mercedes-Benz G580 EV premiera
Mercedes / klasa G
Mercedes-Benz G580, czyli nowa elektryczna G-klasa

Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.

24 kwietnia 2024
BMW 4 Gran Coupe / i4 lifting
BMW / seria 4
BMW serii 4 Gran Coupe oraz i4 przeszły niewielki facelifting

Seria 4 w wersji Gran Coupe oraz elektryczne i4 przeszły niewielkie odświeżenie designu i wnętrza.

24 kwietnia 2024
2024 BMW i4 eDrive35 test
BMW / i4
BMW i4 eDrive35 Gran Coupe - czy mniej znaczy więcej?

Najtańsze BMW i4 ma mniejszą baterię, mniej mocy i kosztuje 259 tysięcy. Czy warto go wybrać?

23 kwietnia 2024
2024 Range Rover Electric prototyp
Land Rover / Range Rover
Pojawiły się pierwsze oficjalne informacje na temat Range Rovera EV

Koncern JLR opublikował zdjęcia z testów pierwszego w historii elektrycznego Range Rovera.

23 kwietnia 2024
2024 Aston Martin DBX707 lifting
Aston Martin / DBX707
Aston Martin DBX707 przeszedł udany przeszczep wnętrza z Vantage’a

Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.

22 kwietnia 2024
2024 Porsche Cayenne GTS prezentacja
Porsche / Cayenne
2024 Porsche Cayenne GTS - nowy konkurent dla X5M i X6M

Najlepsze rzeczy z Cayenne Turbo GT poprzedniej generacji znalazły drugie życie w nowym Cayenne GTS.

22 kwietnia 2024
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe premiera
Mercedes / AMG GT63 S
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe - najszybsze AMG w historii

Mercedes-AMG dodał flagowe coupe GT do gamy modeli z napędem hybrydowym E-Performance.

22 kwietnia 2024
Aston Martin DB12 Volante test
Aston Martin / DB12
Aston Martin DB12 Volante - brytyjski pogromca Ferrari?

Jeździmy najnowszym DB12 Volante, którego misją jest przywrócić Aston Martina na właściwe tory.

18 kwietnia 2024
Maserati GranCabrio Folgore news
Maserati / GranCabrio
Maserati GranCabrio Folgore - elektryczny kabriolet o mocy MC12

Elektryczne GranCabrio Folgore to pierwszy na rynku kabriolet segmentu GT z napędem bezemisyjnym.

16 kwietnia 2024