Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Jedyny taki - Aston Martin Cygnet V8 za 0,5 mln funtów

Aston Martin Cygnet z silnikiem V8 Vantage’a powstał w 2018 na zamówienie pewnego upartego klienta.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

3 marca 2025
Aston Martin Cygnet V8 one-off
14

Jeden z najdziwniejszych, ale i najcudowniejszych one-offów (chętnie posłuchamy innych propozycji) może zmienić właściciela. Wyposażony w V8 z Vantage’a Aston Martin Cygnet właśnie został wystawiony na sprzedaż. Zainteresowany?

One-offy muszą być bardzo irytujące dla specjalistów od danej marki, bo jeśli nie przeszły przez ich ręce, to nie są w stanie stwierdzić, że widzieli je wszystkie. Teraz firma Nicholas Mee & Company będzie mogła tak stwierdzić, bo jako specjaliści od Aston Martina będą pośredniczyć w sprzedaży unikalnego Cygneta z rąk pierwszego właściciela.

0,5 mln funtów - na tyle szacowana jest wartość unikalnego Aston Martina Cygnet V8.

“Super Cygnet”, bo pod taką nazwą jest znany, od 2018 roku (auto było po raz pierwszy pokazane publicznie w Goodwood w tym samym roku) przejechał tylko 2900 mil (4700 km). Nie jest to znacząca liczba, ale skoro wiele hipersamochodów nie przejeżdża nawet takiego dystansu przez dekady, przebieg tego Cygneta może w jakiś sposób imponować. Co by nie mówić, łatwiej nim zaparkować niż Valkyrie, a kosztuje jedną czwartą jej ceny.

Reklama

Oczywiście cena takich samochodów jest zawsze trudna do oszacowania, bo nie istnieje historia transakcji podobnych egzemplarzy. One-off o takiej specyfice jak Cygnet V8 tym bardziej jest trudny do wyceny, ale spodziewana kwota może przekroczyć 0,5 mln funtów. Nie jest to okazja jeśli szukasz skutecznej maszyny na tor, ale jeśli chcesz mieć coś, czego będą ci zazdrościć wszyscy kolekcjonerzy Aston Martina, to jest idealna szansa.

Aston Martin Cygnet v8 sprzedaż
14

Założyciel Nicholas Mee & Company, Nicholas Mee, powiedział: „W trakcie mojej kariery miałem zaszczyt zajmować się sprzedażą wielu najbardziej znaczących i najrzadszych modeli Aston Martina. Jeśli chodzi o efekt wizualny, poziom inżynieryjny i czysty czynnik wow, nic nie może się równać z tym ‘Super Cygnetem’. To wyjątkowy, inspirujący, prawdziwy samochód kolekcjonerski, który z pewnością wywoła uśmiech na twarzy każdego entuzjasty”.

Aston Martin Cygnet V8 - jak to jest zrobione?

Reklama

Dział Q stworzył ten wyjątkowy samochód poprzez upchnięcie w niewielkim nadwoziu Cygneta 4.7-litrowego V8 o mocy 430 KM prosto z V8 Vantage’a S. Była to demonstracja możliwości jakimi dysponuje dział zamówień specjalnych marki Aston Martin jeśli tylko jedynym ograniczeniem klienta jest jego wyobraźnia. W panteonie one-offów Astona, na tle tak efektownych dzieł jak chociażby Aston Martin Victor, ten wóz przełamuje wszelkie zasady i konwencje. Nawet dziś, siedem lat później, ciężko uwierzyć, że w ogóle powstał.

Początkowo był to zwykły Cygnet, czyli tak naprawdę przerobiona Toyota iQ, którą Aston Martin sprzedawał w latach 2008-2015. Inżynierowie z Q zaczęli modyfikacje od ukształtowania nowej podłogi, aby fizycznie możliwe było włożenie silnika o pojemności niemal pięciokrotnie wyższej niż normalnie.

Aston Martin v8 Cygnet komora silnika
14

Wciśnięte między przedni grill, a deskę rozdzielczą, V8 zastąpiło jednolitrową, trzycylindrową jednostkę Toyoty. Napęd przenoszony jest przez tę samą co w Vantage zautomatyzowaną skrzynię manualną z siedmioma przełożeniami i coś, co inżynierowie nazwali “bardzo krótką tubą momentu obrotowego”.

Moc silnika pozostała na poziomie 430 KM jak w Vantage S, ale niewielkie nadwozie sprawia, że Super Cygnet waży tylko 1375 kg. To sporo mniej niż w Vantage (1600+ kg), więc stosunek mocy do masy wynosi aż 313 KM / tonę. Producent nawet podjął trud ustalenia osiągów tego auta, więc oficjalnie przyspieszenie do 100 km/h trwa 4,2 s, a prędkość maksymalna to (przerażające) 274 km/h - niemal 100 km/h więcej niż w zwykłym Cygnecie. Jakoś nie wierzymy w zadziwiającą stabilność Cygneta V8 przy takich prędkościach.

Pod poszerzeniami nadwozia widać te same co w Vantage koła w rozmiarze 19 cali (z oponami Michelin Pilot Sport Cup 2), a głębiej kryją się zaadaptowane sześciotłoczkowe zaciski hamulcowe, ramy pomocnicze i zawieszenie. Układ wydechowy wykonano na zamówienie, więc Cygnet V8 generuje dźwięki kompletnie nie pasujące do bryły miejskiego mikro-hatchbacka.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025