Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Jedyny taki - Aston Martin Cygnet V8 za 0,5 mln funtów

Aston Martin Cygnet z silnikiem V8 Vantage’a powstał w 2018 na zamówienie pewnego upartego klienta.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

3 marca 2025
Aston Martin Cygnet V8 one-off
14

Jeden z najdziwniejszych, ale i najcudowniejszych one-offów (chętnie posłuchamy innych propozycji) może zmienić właściciela. Wyposażony w V8 z Vantage’a Aston Martin Cygnet właśnie został wystawiony na sprzedaż. Zainteresowany?

One-offy muszą być bardzo irytujące dla specjalistów od danej marki, bo jeśli nie przeszły przez ich ręce, to nie są w stanie stwierdzić, że widzieli je wszystkie. Teraz firma Nicholas Mee & Company będzie mogła tak stwierdzić, bo jako specjaliści od Aston Martina będą pośredniczyć w sprzedaży unikalnego Cygneta z rąk pierwszego właściciela.

0,5 mln funtów - na tyle szacowana jest wartość unikalnego Aston Martina Cygnet V8.

“Super Cygnet”, bo pod taką nazwą jest znany, od 2018 roku (auto było po raz pierwszy pokazane publicznie w Goodwood w tym samym roku) przejechał tylko 2900 mil (4700 km). Nie jest to znacząca liczba, ale skoro wiele hipersamochodów nie przejeżdża nawet takiego dystansu przez dekady, przebieg tego Cygneta może w jakiś sposób imponować. Co by nie mówić, łatwiej nim zaparkować niż Valkyrie, a kosztuje jedną czwartą jej ceny.

Oczywiście cena takich samochodów jest zawsze trudna do oszacowania, bo nie istnieje historia transakcji podobnych egzemplarzy. One-off o takiej specyfice jak Cygnet V8 tym bardziej jest trudny do wyceny, ale spodziewana kwota może przekroczyć 0,5 mln funtów. Nie jest to okazja jeśli szukasz skutecznej maszyny na tor, ale jeśli chcesz mieć coś, czego będą ci zazdrościć wszyscy kolekcjonerzy Aston Martina, to jest idealna szansa.

Aston Martin Cygnet v8 sprzedaż
14

Założyciel Nicholas Mee & Company, Nicholas Mee, powiedział: „W trakcie mojej kariery miałem zaszczyt zajmować się sprzedażą wielu najbardziej znaczących i najrzadszych modeli Aston Martina. Jeśli chodzi o efekt wizualny, poziom inżynieryjny i czysty czynnik wow, nic nie może się równać z tym ‘Super Cygnetem’. To wyjątkowy, inspirujący, prawdziwy samochód kolekcjonerski, który z pewnością wywoła uśmiech na twarzy każdego entuzjasty”.

Aston Martin Cygnet V8 - jak to jest zrobione?

Reklama

Dział Q stworzył ten wyjątkowy samochód poprzez upchnięcie w niewielkim nadwoziu Cygneta 4.7-litrowego V8 o mocy 430 KM prosto z V8 Vantage’a S. Była to demonstracja możliwości jakimi dysponuje dział zamówień specjalnych marki Aston Martin jeśli tylko jedynym ograniczeniem klienta jest jego wyobraźnia. W panteonie one-offów Astona, na tle tak efektownych dzieł jak chociażby Aston Martin Victor, ten wóz przełamuje wszelkie zasady i konwencje. Nawet dziś, siedem lat później, ciężko uwierzyć, że w ogóle powstał.

Początkowo był to zwykły Cygnet, czyli tak naprawdę przerobiona Toyota iQ, którą Aston Martin sprzedawał w latach 2008-2015. Inżynierowie z Q zaczęli modyfikacje od ukształtowania nowej podłogi, aby fizycznie możliwe było włożenie silnika o pojemności niemal pięciokrotnie wyższej niż normalnie.

Aston Martin v8 Cygnet komora silnika
14

Wciśnięte między przedni grill, a deskę rozdzielczą, V8 zastąpiło jednolitrową, trzycylindrową jednostkę Toyoty. Napęd przenoszony jest przez tę samą co w Vantage zautomatyzowaną skrzynię manualną z siedmioma przełożeniami i coś, co inżynierowie nazwali “bardzo krótką tubą momentu obrotowego”.

Moc silnika pozostała na poziomie 430 KM jak w Vantage S, ale niewielkie nadwozie sprawia, że Super Cygnet waży tylko 1375 kg. To sporo mniej niż w Vantage (1600+ kg), więc stosunek mocy do masy wynosi aż 313 KM / tonę. Producent nawet podjął trud ustalenia osiągów tego auta, więc oficjalnie przyspieszenie do 100 km/h trwa 4,2 s, a prędkość maksymalna to (przerażające) 274 km/h - niemal 100 km/h więcej niż w zwykłym Cygnecie. Jakoś nie wierzymy w zadziwiającą stabilność Cygneta V8 przy takich prędkościach.

Pod poszerzeniami nadwozia widać te same co w Vantage koła w rozmiarze 19 cali (z oponami Michelin Pilot Sport Cup 2), a głębiej kryją się zaadaptowane sześciotłoczkowe zaciski hamulcowe, ramy pomocnicze i zawieszenie. Układ wydechowy wykonano na zamówienie, więc Cygnet V8 generuje dźwięki kompletnie nie pasujące do bryły miejskiego mikro-hatchbacka.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Mercedes-AMG E53 Brabus 700
Brabus
Brabus Mercedes-AMG E53 dobił mocą do poziomu 911 GT2 RS

Brabus opracował własną wersję flagowej klasy E od AMG, ale pod maską nadal spoczywa R6, nie V8.

24 kwietnia 2025
Porsche 911 Spirit 70 premiera
Porsche / 911
Porsche 911 Spirit 70 to GTS Cabriolet nawiązujący stylem do lat 70.

Nowe 911 od Porsche Heritage, na swoje szczęście lub nieszczęście, inspirowane jest latami 70. i 80.

23 kwietnia 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Oficjalnie: Ferrari Elettrica zadebiutuje w październiku 2025

Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku, a jego nazwa to po prostu Elettrica.

22 kwietnia 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E to najdroższy hot hatch w historii. Ponad 700 tys.!

Nowe elektryczne Renault 5 Turbo 3E kosztuje tyle co używane supersamochody Ferrari czy McLarena.

22 kwietnia 2025
Audi A5 limousine test PL
Audi / A5
Audi A5 Limousine - klasyka nowej ery

Odświeżony model zastępuje kilka pozycji w ofercie Audi. Czy będzie to sukces?

22 kwietnia 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

17 kwietnia 2025
Hennessey Venom F5 Evolution prezentacja
Hennessey / Venom F5
Nowy Hennessey Venom F5 Evolution ma dwa razy tyle mocy co Veyron

W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.

17 kwietnia 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

16 kwietnia 2025
2026 Lamborghini Urus Performante spyshot
Lamborghini / Urus Performante
Nowe Lamborghini Urus Performante coraz bliżej premiery

Niedługo poznamy nowe Lamborghini Urus Performante - rywala Astona DBX707 i Ferrari Purosangue.

15 kwietnia 2025
Włókna węglowe zakaz 2029
Rynek
Parlament Europejski planuje zakazać używania włókien węglowych

Unijni urzędnicy wzięli na celownik włókna węglowe, których rozpad jest szkodliwy dla zdrowia.

15 kwietnia 2025
2027 McLaren WEC
McLaren
McLaren z silnikiem V10 powalczy o triumf w Le Mans

Od 2027 roku do Ferrari, Porsche i Aston Martina w stawce WEC dołączy nowy gracz - McLaren.

14 kwietnia 2025
MGA Factory Edition Frontline restomod
Restomod
To klasyczne MG ma stosunek mocy do masy niczym Porsche 911 GT3

MGA Factory Edition od brytyjskiej firmy Frontline to klasyk o osiągach godnych supersamochodów.

10 kwietnia 2025