Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Klasyczny Ford Escort powraca kręcąc wałem do 10 000 obrotów

“Kontynuacja” Forda Escorta MK1 od Boreham Motorworks ma kilka usprawnień np. silnik o mocy 300 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 grudnia 2024
Boreham Motorworks Ford Escort Mk1 RS
15

Brytyjska firma Boreham Motorworks opublikowała zdjęcia pierwszego egzemplarza kontynuacyjnej serii Forda Escorta MK1 stworzonej pod patronatem Forda. Samochód definitywnie nie jest renowacją, nie jest też restomodem, bo nie potrzebuje samochodu-dawcy. Wszystkie 150 egzemplarzy nowych Escortów otrzyma wykonane od zera podwozia z nowymi numerami zgodnymi z nomenklaturą producenta. Nie bardzo “resto”, ale zdecydowanie “mod”, bo żaden klasyczny Escort RS nie miał silnika zdolnego wkręcać się do 10 000 obrotów…

Nie jest to powrót do przeszłości w formie kolejnego elektrycznego SUV-a, ale wystarczy obejrzeć galerię, aby zauważyć że ten Escort jest daleki od naśladowania przodków z chirurgiczną dokładnością. Boreham opisuje ten projekt jako “zgodny z duchem epoki”, co brzmi wiarygodnie. Nie ma tu aktywnej aerodynamiki, wielkich skrzydeł i wlotów; bryła bardzo mocno przypomina kształtem klasycznego Forda. Tylko łuki nadkoli są delikatnie poszerzone, koła spasowane, a światła zmodernizowane technologią LED, choć nadal w oryginalnym kształcie. Przy dachu zachowano klasyczne rynienki odprowadzające wodę, element chętnie usuwany w restomodach Mini czy Porsche. Po bliższym zbadaniu widać boczne okleiny zespołu Alan Mann Racing towarzyszące klasycznym paskom biegnącym wzdłuż maski i dachu.

Kontynuacyjna seria Escorta MK1 powstanie pod patronatem Forda i będzie wierna oryginalnemu modelowi z lat 60.

To, co zostało poprawione, to szczeliny między panelami, które dzięki skanowaniu laserowemu, CAD i nowym przyrządom produkcyjnym są znacznie lepiej spasowane niż w czasach Escorta Mk1. Nadwozie i podwozie są nadal wykonane ze stali - ze wzmocnieniami tam, gdzie to konieczne - jedynie wybrane elementy jak maska, pokrywa bagażnika i części wnętrza wykonane są z włókna węglowego. Docelowa masa Escorta wynosi 800 kg, co stanowi jedną trzecią masy pewnego usportowionego niemieckiego sedana z napędem hybrydowym.

Boreham Motorworks Ford Escort Mk1 RS przód
15

A co dzieje się pod lekko zretuszowanym nadwoziem z lat 60.? Całkiem sporo. Boreham daje do wyboru dwie jednostki napędowe. Mocniejsza z nich to wyposażony w suchą miskę motor 2.1 R4 DOHC na łańcuchu rozrządu, którego zakres pracy kończy się na 10 000 obrotów na minutę, a moc wynosi 300 KM. W środku kryją się kute korbowody i skrawany z jednego kawałka stali wał korbowy. W przeciwieństwie do innych Escortów RS Mk1 z tego okresu, ten wyposażony jest w elektronicznie sterowany wtrysk paliwa. Silnik przekazuje moc na tylne koła za pośrednictwem pięciobiegowej manualnej skrzyni biegów o specjalnie dobranych przełożeniach i porozumiewa się za pomocą tytanowego układu wydechowego.

Escort RS Mk1 od Boreham może mieć jeden z dwóch silników o mocach nawet do 300 KM.

Jeśli ktoś woli większą zgodność z oryginałem, standardowo Boreham Ford Escort Mk1 RS będzie wyposażony w poprawioną wersję silnika Twin Cam. Zwiększony do 1.8 litra i wyposażony we wtrysk paliwa i suchą miskę, osiąga 9000 obr./min i 185 KM, które przesyła na tylne koła za pośrednictwem czterobiegowej manualnej skrzyni biegów. Jeśli wszystko to brzmi nieco egzotycznie i niepokojąco, cóż, pocieszeniem powinna być świadomość, że każdy Boreham Ford Escort Mk1 RS objęty jest dwuletnią gwarancją z limitem 20 000 mil.

Wszystkie Escorty Boreham będą wyposażone w zaawansowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Tym samym interakcje kierowcy z samochodem powinny być raczej swobodne. Boreham Ford Escort Mk1 RS nie posiada wspomagania kierownicy, kontroli trakcji, ABS ani nawet serwa hamulcowego. Ma to być niezwykle fizyczne, dojmujące doświadczenie - „kontrolowana, idealnie wyważona nadsterowność” jest podobno w menu. Brzmi zachęcająco.

Boreham Motorworks Ford Escort Mk1 RS wnętrze
15
Reklama

Boreham był również dość “tradycyjny” jeśli chodzi o zawieszenie. Chociażby geometria zawieszenia została „zoptymalizowana w ramach istniejących tolerancji”, choć z tyłu zastosowano nowe zawieszenie gwintowane z pionowymi amortyzatorami. Tylna oś nawiązuje do klasycznego Escorta, choć została zmodernizowana. Są to nadal wahacze pływające, choć zoptymalizowane pod kątem masy, wykonane z aluminium i tytanu.

Każdy Escort od Boreham dostanie numer VIN zgodny z nomenklaturą Forda. Powstanie 150 sztuk.

Escort będzie jeździł na przepięknych czteroramiennych felgach w nietypowym jak na dzisiejsze czasy rozmiarze 15 cali. Są one lekkie, wykonane z kutego magnezu, a opony mają odpowiednio 205 i 225 mm szerokości z przodu i z tyłu. Wewnątrz kryją się cztero- i dwutłoczkowe zaciski współpracujące z tarczami o średnicy 260 mm i 264 mm odpowiednio z przodu i z tyłu.

W środku, tak jak na zewnątrz, postarano się na zatracić ducha klasycznego Forda. Trójramienna kierownica z głębokim wgłębieniem, na której dumnie widnieje Niebieski Owal, to czyste lata 60-te. Zegary, choć analogowe i odświeżająco proste, są wykonane z pietyzmem, przejrzyste i doskonale widoczne przez kierownicę.

Boreham Motorworks Ford Escort Mk1 RS zegary
15

A jednak wiele się zmieniło. Przede wszystkim pojawiło się sporo karbonu i gustowne kubełkowe fotele przypominające te z McLarena Artura. Są w nich nowoczesne funkcje jak podgrzewanie, a auto standardowo ma klimatyzację. Zwykłe trzypunktowe pasy bezpieczeństwa można zamienić na czteropunktowe. Pełna klatka bezpieczeństwa zapewnia dodatkową sztywność, choć pręty drzwi można zdemontować.

Boreham Motorworks wyprodukuje tylko 150 egzemplarzy serii kontynuacyjnej Escorta RS MK1. Produkcja rozpocznie się w połowie przyszłego roku, a każdy z nich będzie kosztował co najmniej 295 000 funtów. Nie wlicza się w to 2,1-litrowego silnika kręcącego się do 10 000 obrotów na minutę. Mamy nadzieję, że w nowym roku uda nam się odbyć jazdę tym autem i przekonać się, czy nowy Ford Escort RS jeździ tak doskonale jak wygląda.

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Tesla Model Y lifting
Tesla / Model Y
Tesla odświeża bestsellerowy Model Y

Nowa stylizacja zewnętrzna i poprawa jakości - to główne cele dużego liftingu Tesli Model Y.

24 stycznia 2025
2025 Shelby GT350 premiera
Ford / Mustang Shelby
Shelby GT350 z doładowanym V8 wrócił i jest gotów kąsać rywali

Poprzednie GT350 było produktem licencyjnym. Nowy model to prawdziwe Shelby i ma V8 o mocy 821 KM.

24 stycznia 2025
Maserati Quattroporte V poradnik kupującego
Maserati / Quattroporte
Maserati Quattroporte V (2003 - 2012): test i poradnik kupującego

Piąta generacja Quattroporte wniosła włoską limuzynę na poziom pozwalający rywalizować z najlepszymi.

23 stycznia 2025
Lexus LFA test
Lexus / LFA
Lexus LFA (2009-2012) - japoński supersamochód wszechczasów

Niedoceniany w swoim czasie, dziś Lexus LFA urósł do rangi ikony współczesnej motoryzacji.

22 stycznia 2025
BMW iM3 EV testy zimowe
BMW / M3
Elektryczne BMW M3 przechodzi testy w niskich temperaturach

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. Zauważono pierwsze muły testowe tego auta.

22 stycznia 2025
Michelin Primacy 5 opony
Michelin
Michelin wprowadza nową oponę Primacy 5 o zwiększonej trwałości

W oponie Primacy 5 Michelin dąży do zwiększenia żywotności i zmniejszenia wpływu na środowisko.

21 stycznia 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Na 2025 rok producent symulatora jazdy Assetto Corsa zapowiada nową wersję popularnej serii.

21 stycznia 2025
2025 Porsche 911 Carrera 992.2 test
Porsche / 911 Carrera
Porsche Carrera 992.2 - czy w tym przypadku najtańszy = najlepszy?

W mediach rządzą najdroższe warianty 911, tymczasem zwykła Carrera także ma mnóstwo do zaoferowania.

18 stycznia 2025
Alpina B8 GT premiera
Alpina / B8
Alpina B8 GT - ostatnia “prawdziwa” Alpina, przy okazji najmocniejsza

Na zakończenie długiej i barwnej ery niezależności Alpina wypuszcza topowe B8 GT o mocy 634 KM.

16 stycznia 2025
2025 Aston Martin Vantage Raodster premiera
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage Roadster - suszenie włosów z prędkością 324 km/h

Jakość jazdy na równi z coupe i szybko składany dach - tym ma się wyróżniać nowy Vantage Roadster.

15 stycznia 2025
TAG Heuer w Formule 1
Formuła 1
TAG Heuer Oficjalnym Czasomierzem Formuły 1

Po wielu latach TAG Heuer powraca jako oficjalny partner cyklu Formuły 1.

11 stycznia 2025
Subaru Impreza 22B STI poradnik
Subaru
Subaru Impreza 22B STI (1998) - ikona inspirowana rajdami

Impreza 22B udowadnia swą wartość w cywilu nawet jeśli nie jest prawdziwym modelem homologacyjnym.

11 stycznia 2025