Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Klasyczny Ford Escort powraca kręcąc wałem do 10 000 obrotów

“Kontynuacja” Forda Escorta MK1 od Boreham Motorworks ma kilka usprawnień np. silnik o mocy 300 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 grudnia 2024
Boreham Motorworks Ford Escort Mk1 RS
15

Brytyjska firma Boreham Motorworks opublikowała zdjęcia pierwszego egzemplarza kontynuacyjnej serii Forda Escorta MK1 stworzonej pod patronatem Forda. Samochód definitywnie nie jest renowacją, nie jest też restomodem, bo nie potrzebuje samochodu-dawcy. Wszystkie 150 egzemplarzy nowych Escortów otrzyma wykonane od zera podwozia z nowymi numerami zgodnymi z nomenklaturą producenta. Nie bardzo “resto”, ale zdecydowanie “mod”, bo żaden klasyczny Escort RS nie miał silnika zdolnego wkręcać się do 10 000 obrotów…

Nie jest to powrót do przeszłości w formie kolejnego elektrycznego SUV-a, ale wystarczy obejrzeć galerię, aby zauważyć że ten Escort jest daleki od naśladowania przodków z chirurgiczną dokładnością. Boreham opisuje ten projekt jako “zgodny z duchem epoki”, co brzmi wiarygodnie. Nie ma tu aktywnej aerodynamiki, wielkich skrzydeł i wlotów; bryła bardzo mocno przypomina kształtem klasycznego Forda. Tylko łuki nadkoli są delikatnie poszerzone, koła spasowane, a światła zmodernizowane technologią LED, choć nadal w oryginalnym kształcie. Przy dachu zachowano klasyczne rynienki odprowadzające wodę, element chętnie usuwany w restomodach Mini czy Porsche. Po bliższym zbadaniu widać boczne okleiny zespołu Alan Mann Racing towarzyszące klasycznym paskom biegnącym wzdłuż maski i dachu.

Kontynuacyjna seria Escorta MK1 powstanie pod patronatem Forda i będzie wierna oryginalnemu modelowi z lat 60.

To, co zostało poprawione, to szczeliny między panelami, które dzięki skanowaniu laserowemu, CAD i nowym przyrządom produkcyjnym są znacznie lepiej spasowane niż w czasach Escorta Mk1. Nadwozie i podwozie są nadal wykonane ze stali - ze wzmocnieniami tam, gdzie to konieczne - jedynie wybrane elementy jak maska, pokrywa bagażnika i części wnętrza wykonane są z włókna węglowego. Docelowa masa Escorta wynosi 800 kg, co stanowi jedną trzecią masy pewnego usportowionego niemieckiego sedana z napędem hybrydowym.

Boreham Motorworks Ford Escort Mk1 RS przód
15

A co dzieje się pod lekko zretuszowanym nadwoziem z lat 60.? Całkiem sporo. Boreham daje do wyboru dwie jednostki napędowe. Mocniejsza z nich to wyposażony w suchą miskę motor 2.1 R4 DOHC na łańcuchu rozrządu, którego zakres pracy kończy się na 10 000 obrotów na minutę, a moc wynosi 300 KM. W środku kryją się kute korbowody i skrawany z jednego kawałka stali wał korbowy. W przeciwieństwie do innych Escortów RS Mk1 z tego okresu, ten wyposażony jest w elektronicznie sterowany wtrysk paliwa. Silnik przekazuje moc na tylne koła za pośrednictwem pięciobiegowej manualnej skrzyni biegów o specjalnie dobranych przełożeniach i porozumiewa się za pomocą tytanowego układu wydechowego.

Escort RS Mk1 od Boreham może mieć jeden z dwóch silników o mocach nawet do 300 KM.

Jeśli ktoś woli większą zgodność z oryginałem, standardowo Boreham Ford Escort Mk1 RS będzie wyposażony w poprawioną wersję silnika Twin Cam. Zwiększony do 1.8 litra i wyposażony we wtrysk paliwa i suchą miskę, osiąga 9000 obr./min i 185 KM, które przesyła na tylne koła za pośrednictwem czterobiegowej manualnej skrzyni biegów. Jeśli wszystko to brzmi nieco egzotycznie i niepokojąco, cóż, pocieszeniem powinna być świadomość, że każdy Boreham Ford Escort Mk1 RS objęty jest dwuletnią gwarancją z limitem 20 000 mil.

Wszystkie Escorty Boreham będą wyposażone w zaawansowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Tym samym interakcje kierowcy z samochodem powinny być raczej swobodne. Boreham Ford Escort Mk1 RS nie posiada wspomagania kierownicy, kontroli trakcji, ABS ani nawet serwa hamulcowego. Ma to być niezwykle fizyczne, dojmujące doświadczenie - „kontrolowana, idealnie wyważona nadsterowność” jest podobno w menu. Brzmi zachęcająco.

Boreham Motorworks Ford Escort Mk1 RS wnętrze
15
Reklama

Boreham był również dość “tradycyjny” jeśli chodzi o zawieszenie. Chociażby geometria zawieszenia została „zoptymalizowana w ramach istniejących tolerancji”, choć z tyłu zastosowano nowe zawieszenie gwintowane z pionowymi amortyzatorami. Tylna oś nawiązuje do klasycznego Escorta, choć została zmodernizowana. Są to nadal wahacze pływające, choć zoptymalizowane pod kątem masy, wykonane z aluminium i tytanu.

Każdy Escort od Boreham dostanie numer VIN zgodny z nomenklaturą Forda. Powstanie 150 sztuk.

Escort będzie jeździł na przepięknych czteroramiennych felgach w nietypowym jak na dzisiejsze czasy rozmiarze 15 cali. Są one lekkie, wykonane z kutego magnezu, a opony mają odpowiednio 205 i 225 mm szerokości z przodu i z tyłu. Wewnątrz kryją się cztero- i dwutłoczkowe zaciski współpracujące z tarczami o średnicy 260 mm i 264 mm odpowiednio z przodu i z tyłu.

W środku, tak jak na zewnątrz, postarano się na zatracić ducha klasycznego Forda. Trójramienna kierownica z głębokim wgłębieniem, na której dumnie widnieje Niebieski Owal, to czyste lata 60-te. Zegary, choć analogowe i odświeżająco proste, są wykonane z pietyzmem, przejrzyste i doskonale widoczne przez kierownicę.

Boreham Motorworks Ford Escort Mk1 RS zegary
15

A jednak wiele się zmieniło. Przede wszystkim pojawiło się sporo karbonu i gustowne kubełkowe fotele przypominające te z McLarena Artura. Są w nich nowoczesne funkcje jak podgrzewanie, a auto standardowo ma klimatyzację. Zwykłe trzypunktowe pasy bezpieczeństwa można zamienić na czteropunktowe. Pełna klatka bezpieczeństwa zapewnia dodatkową sztywność, choć pręty drzwi można zdemontować.

Boreham Motorworks wyprodukuje tylko 150 egzemplarzy serii kontynuacyjnej Escorta RS MK1. Produkcja rozpocznie się w połowie przyszłego roku, a każdy z nich będzie kosztował co najmniej 295 000 funtów. Nie wlicza się w to 2,1-litrowego silnika kręcącego się do 10 000 obrotów na minutę. Mamy nadzieję, że w nowym roku uda nam się odbyć jazdę tym autem i przekonać się, czy nowy Ford Escort RS jeździ tak doskonale jak wygląda.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Aston Martin Apple CarPlay Ultra
Aston Martin
Aston Martin jako pierwszy wdraża Apple CarPlay Ultra

Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.

17 maja 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025