Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Ford Escort RS Cosworth (1992-1996) - test i poradnik kupującego

Bohater plakatów lat 90.- Escort Cosworth - szybko stał się ikoną rajdów i ulubieńcem kolekcjonerów.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 lutego 2025
Ford Escort RS Cosworth poradnik
20

Ford Escort Cosworth jest już dojrzałym 30-latkiem, a w ciągu tych trzech dekad zostawał kolejno legendą rajdów Grupy A, znakomitym hot hatchem, obiektem pożądania rzeszy kierowców, a od niedawna bardzo poszukiwanym, nowoczesnym klasykiem. Wielu kierowców, którzy pamiętają debiut Cossie, jest już w takim wieku (i w takim stanie zamożności), że mogą pozwolić sobie na powrót do przeszłości i spełnienie marzenia sprzed lat. Lata 90. są w modzie, a wóz taki jak Escort Cosworth docenią i fani złotej ery rajdów, i miłośnicy szybkich Fordów.

Paradoksalnie, jego staromodna prezencja właśnie teraz jest w cenie - kombinacja przesadzonych skrzydeł, szerokich błotników i kultowego tylnego spoilera nałożonego na zupełnie zwyczajne nadwozie zbliżone do nudnego Escorta MK5 w pełni oddaje realia ery, która ten wóz stworzyła. Ery, w której na trasach rajdowych można było zobaczyć Lancię Deltę Integrale, Mitsubishi Lancera Evo i Subaru Impreza Turbo, wszystkie stworzone według starej zasady “win on Sunday, sell on Monday”.

Ford Escort RS Cosworth kontynuował sukcesy wcześniejszej Sierry na trasach Rajdowych Mistrzostw Świata.

Standardowa platforma Escorta (przedni napęd, silnik w poprzek) nie była dla Forda odpowiednią bazą w świetle ówcześnie obowiązujących przepisów homologacyjnych. Rywale, w tym wymienione auta z Japonii i Włoch, od początku były rozwijane jako auta czteronapędowe, co było kluczem do sukcesów na “oesach”.

Ford miał jednak ambitny plan. W 1988 roku Stuart Turner, szef Ford Motorsport, przekonał swój zespół, że można przecież wziąć podwozie i napęd prototypowej Sierry Cosworth 4x4, zmodyfikować to i owo, po czym nałożyć na nią nadwozie Escorta RS Turbo. Ten genialny pomysł szybko zyskał aprobatę i rozpoczęto prace.

Kierownictwo Forda wzięło prototyp na przejażdżkę w tę i z powrotem po A12 i pokochało go, ale ponieważ nadchodzący Escort miał przejść na napęd przedni z silnikami w poprzek, Turnerowi nakazano stworzenie czegoś bardziej odpowiedniego. Na szczęście, dzięki wstawiennictwu ludzi z ośrodka SVO w Boreham, Escort Cosworth ostatecznie uzyskał zielone światło. Projekt nazwano kodem ACE14, gdzie litera “A” oznacza Grupę A, a “CE14” to kod nowej generacji Escorta MK5, ale prototyp szybko zaczęto nazywać po prostu “Ace”.

Ford Escort RS Cosworth skrzydło tylne
20

Znany ze Sierry motor 2.0 także doczekał się kilku zmian. Dodano m.in. nową turbinę Garrett T35 i dwustopniowy intercooler. W pierwszej serii moc wynosiła 227 KM przy 6250 obr./min., a moment obrotowy  304 Nm przy 3500 obr./min. Dzisiaj Focus ST generuje znacznie lepsze liczby, ale unikalną cechą silnika Cossie jest duża turbina z ogromną turbodziurą i następującą po niej falą momentu, co przekłada się na mocno ekscytujące wrażenia z jazdy. W 1994 roku, gdy zakończono produkcję serii pierwszej (2500 sztuk), Ford zmienił turbinę na mniejszą T25, przez co silnik miał 10 KM mniej, ale rozwijał je bardziej korzystnie. Przez to wczesne Cosworthy są lepsze do dalszego podnoszenia mocy, późne są bardziej przyjazne dla kierowcy.

Naszym zdaniem

Adam Towler, evo 271

“W środku Cossie wydaje sie wąski, mały, kierowca jest słabo zabudowany, przez co mocno pachnie latami 90. Wrażenie to jest podsycane przez upiorne podświetlenie zegarów i oddzielny odtwarzacz CD z gniazdem DIN pod głównym radioodtwarzaczem. Silnik YB budzi się do życia z warknięciem i wibracjami, w końcu to prawdziwy bad boy z lat 80., dziki i nieokrzesany typ."

“Silnik jest śmiesznie nijaki poniżej 3500 obrotów, całkowicie pozbawiony życia i entuzjazmu. Tak jak uwielbiam jego autentyczność, tak nie mogę wyobrazić sobie co dzisiaj powiedzieliby na ten temat klienci; jego po prostu nie obchodzi co ja albo ktoś inny myśli, a popiera to szerokością swojego tylnego skrzydła oraz wyjątkowo wielkim i nisko schodzącym przednim spojlerem.”

Ford Escort RS Cosworth wnętrze
20

“Fotele są dobre. Zero nonsensu, to świetnie trzymające na boki elementy, choć umieszczone trochę za wysoko. Brzydka kierownica wyposażona w airbag wydaje się mała i szybko staje się jasne, że nie trzeba nią machać na prawo i lewo, aby istotnie wpływać na kierunek w którym skręcają przednie koła, co z kolei ożywia tylną oś, sprowokowaną dodatkowo przez znaczne przechyły nadwozia.”

“Już teraz czuję, że Cossie jest stale podłączony do prądu, a gdy skorzystasz z okazji aby otworzyć przepustnicę na wystarczająco długo, przekonasz się że uderza mocniej niż sugeruje czysta liczba 227 KM.”

 

Richard Meaden, evo 157

“Mimo napędu na cztery koła, Cossie ma w sobie coś z przednionapędowych hot hatchy: mocno trzymający przód i zaskakująco mobilny tył. Szalenie przyczepna przednia oś z rozkładem momentu w proporcji 33/67 przód/tył to wysoce przemyślana, ale i ekspresyjna kombinacja.”

“Escort pozwala ci się ustawiać przed zakrętem, a wejście z odjęciem gazu momentalnie uruchamia tylną oś, którą następnie kontrujesz kierownicą i wyprowadzasz gazem wykorzystując korzystny rozkład momentu obrotowego. Należy zachować ten trik tylko na szerokie zakręty z dobrą widocznością, ale gdy już to opanujesz, nigdy ci się nie znudzi.”

Ford Escort RS Cosworth YBP silnik
20

“Ten wóz nie każdemu przypadnie do gustu i nie ma wątpliwości, że jego skromne pochodzenie i czterocylindrowy motor nie niosą ze sobą splendoru porównywalnego z czymś bardziej egzotycznym ze śpiewającymi sześcioma cylindrami, lecz jest to jaskrawe odbicie czasów, gdy rajdy były w stanie dać nam emocjonujące samochody drogowe.”

Ford Escort RS Cosworth - poradnik kupującego

Od strony mechanicznej nie ma tu nic, co mogłoby budzić większy niepokój: cztery cylindry, szesnaście zaworów i turbosprężarka. Ważne jest jednak wiedzieć na co patrzeć.

Wczesne silniki (przed 1994) z większym turbo noszą oznaczenie YBT i są rozpoznawalne po niebieskiej pokrywie zaworów. Późniejsze z mniejszą turbiną mają kod YBP i gładką, srebrną pokrywę zaworów. Te pierwsze są wdzięcznym obiektem tuningu, te drugie wymagają sporych nakładów aby przekroczyć próg 300 KM.

Podniesiona moc może jednak odbić się niekorzystnie na innych układach, więc jeśli silnik przechodził istotne modyfikacje, należy być czujnym. Jeśli auto jest oryginalne, procedura jest raczej standardowa: trzeba szukać wycieków oleju i płynu chłodniczego (mogą świadczyć o awarii UPG) i bezwzględnie obserwować kolor spalin wydobywających się z wydechu. Niebieski dym oznacza, że auto spala olej (pobiera przez pierścienie pod obciążeniem lub przez turbinę na wolnych obrotach), a biały może oznaczać konieczność zrzucenia głowicy. Nierówna praca silnika może oznaczać usterkę cewek lub świec, skutkującą wypadaniem zapłonu na jednym z cylindrów.

Reklama
Ford Escort RS Cosworth jazda
20

Wszystkie Cossie mają tę samą ręczną skrzynię pięciobiegową (oznaczenie MT75) i stały napęd na cztery koła. Podobnie jak silnik, mechanika jest solidna, ale ewentualny tuning będzie przyspieszał zużycie poszczególnych elementów, co prędzej czy później (raczej prędzej) skończy się kosztowną awarią. Na przykład mogą poddać się pierścienie synchronizatorów, ale ponieważ skrzynia nie jest tak gładka jak nowoczesne przekładnie, objawem nie będzie zwiększony opór lewarka, a prędzej wypadanie biegów i niepokojące odgłosy z okolic tunelu środkowego. Upewnij się, że skrzynia nie wyje na drugim i trzecim biegu, bo jest to wskazówka, że jej czas dobiegł już końca.

Wiele starszych aut ma za słabe hamulce jak na swoje możliwości, ale Escort Cosworth jest tu pewnym wyjątkiem. Wiele egzemplarzy ma za sobą rutynową wymianę tarcz, więc początkowe problemy z ich odkształcaniem należą do przeszłości, może poza tymi z wyjątkowo niskim przebiegiem. Mimo wszystko jest to samochód do upalania, więc bez względu na przebieg trzeba zerknąć na stan hamulców, tak tarcz jak i klocków. Jeśli są zużyte, będzie to dobry argument do negocjacji ceny.

Mechanika Escorta RS Cosworth jest raczej trwała, za to należy wystrzegać się samochodów po tuningu.

Zaciski mogą się zapiekać, szczególnie z tyłu, ale na przykład ABS nie powoduje problemów. Jeśli pojawiają się jakieś błędy z tym związane, raczej skończy się na przeczyszczeniu czujników przy kołach.

Sprężyny i amortyzatory w wielu Cosworthach były już w pewnym momencie wymienione na nowe, więc nie powinno być niespodzianek. Wszelkie niepokojące problemy z zawieszeniem, jak wybite tuleje czy zużyte amortyzatory, powinny wyjść na jaw podczas jazdy próbnej.

Ford Escort RS Cosworth w ostatnich latach mocno poszedł w cenę, więc niezależnie czy dany egzemplarz jest oryginalny, czy był zmodyfikowany do sportu, większość z nich prezentuje przyzwoity stan zachowania, przynajmniej na pierwszy rzut oka. Nadal jest to leciwy Ford, zatem mogą pojawić się oznaki korozji, ale jej obecność należy potraktować jako lampkę ostrzegawczą oznaczającą możliwe inne zaniedbania. Spora większość Escortów RS jest jednak w rękach entuzjastów, którzy utrzymują je w możliwie dobrym stanie blacharskim.

Ford Escort RS Cosworth design przód
20

Jeśli rdza występuje, to w pierwszej kolejności wychodzi na podłodze, tylnym wózku, mocowaniach zawieszenia i tylnych błotnikach. Warto wiedzieć, że znakomita większość elementów nadwozia (poza drzwiami, dachem i słupkami) jest unikalna dla Coswortha, więc wymiana nie będzie łatwa ani tania. Zniszczenia w układzie jezdnym to chleb powszedni - w końcu jest to samochód do szybkiej jazdy - ale znowu, właściwie utrzymane egzemplarze zazwyczaj są pod stałą opieką specjalistów.

Wnętrze wykonano według standardów Forda sprzed 30 lat, więc nie jest to ostoja miękkich tworzyw zmontowanych zgodnie z najwyższymi standardami jakości. Mimo to Cosworth nadal powinien być odrobinę lepszy niż typowy Escort MK5 z masowej produkcji. Oryginalne fotele Recaro po latach mogą wyglądać na zmęczone, chyba że w ogóle ich nie ma, bo ustąpiły miejsca wyścigowym “kubełkom”.

Detale wnętrza często są już nie do zdobycia - na przykład białe tarcze zegarów, które z wiekiem tracą kolor - chociaż wiele plastików jest wspólnych ze zwykłym Escortem. Samochody z pakietem Luxury były wyposażone w materiałowe fotele Recaro, elektryczne szyby, uchylne tylne okna, podgrzewaną przednią szybę, a w 1993 i 1994 roku także w elektryczny szyberdach. Fotele pokryte skórą oferowano jako płatną opcję.

Ford Escort RS Cosworth - podstawowe dane

Silnik: 2.0 R4 z turbo
Moc: 227 KM / 6250 obr.
Moment obr.: 304 Nm / 3500 obr.
Napęd: skrzynia ręczna 5b + stałe 4x4
Opony: 245/45 R16
Masa: 1275 kg
Stosunek moc/masa: 178 KM / tonę
0-100 km/h: 6,2 s
Prędkość: 221 km/h

Ford Escort RS Cosworth emblemat

Rynek

Cossie wywodzi się z modelu masowego, ale produkowano go w seriach niewspółmiernych do standardów marki. Powstało tylko 7145 sztuk Escorta RS Cosworth. Znalezienie takiego auta w oryginalnym stanie to dziś nie lada wyzwanie, a jego stopień oryginalności oraz przebieg mają bardzo duży wpływ na wartość danego egzemplarza.

Niektórych może pociągać wizja posiadania Escorta z mocą ponad 400 KM i aftermarketowymi częściami, ale są to raczej odosobnione przypadki. Poniżej 200 000 zł można kupić samochody po modyfikacjach lub zmęczone z większymi przebiegami. 250 tysięcy powinno starczyć na oryginalny egzemplarz z wysokim przebiegiem, a te mniej zużyte lub lepiej zachowane sztuki sprzedają się nawet po 350-400 tys. zł. “Cukierki” w stanie fabrycznym już teraz przebijają barierę 0,5 mln zł, a rekordem tego modelu jest 202,5 tys. funtów (1+ mln zł) za Escorta Coswortha z pierwszego roku produkcji w wersji Lux z przebiegiem poniżej 3600 km.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Cosworth silniki i fabryka
Cosworth
Cosworth - firma tworząca silniki dla Astona, Bugatti i F1 od kulis

W świecie wyśrubowanych norm emisji Cosworth potrafi budować wolnossące V8 i V12. Jak oni to robią?

25 marca 2025
Aston Martin Vanquish Volante prezentacja
Aston Martin / Vanquish
Aston Martin Vanquish Volante rzuca wyzwanie Ferrari 12Cilindri Spider

Nowy Vanquish Volante kończy gruntowne odświeżenie “tradycyjnej” gamy Aston Martina.

25 marca 2025
Porsche 911 992.2 turbo spyshot główne
Porsche / 911 Turbo
Trwają finalne testy nowego Porsche 992.2 Turbo z napędem hybrydowym

Porsche 911 Turbo przejdzie w tym roku duży lifting. Wniesie on dużo nowości, w tym napęd hybrydowy.

25 marca 2025
2026 Alfa Romeo Stelvio spyshot
Alfa Romeo / Stelvio
2026 Alfa Romeo Stelvio - Turyn testuje nowego rywala BMW X3

Nadjeżdża Alfa Romeo Stelvio drugiej generacji z napędem spalinowym, hybrydowym lub elektrycznym.

24 marca 2025
The Red Tour
Motocykle
The Red Tour 2025: przetestuj nowe modele Ducati Multistrada

Nowa Multistrada V4 Pikes Peak, Multistrada V4 S oraz Multistrada V2 S ruszają po Polsce. Chcesz je przetestować?

24 marca 2025
Volkswagen Golf GTI zapowiedź
Volkswagen / Golf
Volkswagen zapowiada celebrację 50 lat GTI podczas Nürburgring 24H

Podczas czerwcowego Nürburgring 24H może dojść do głośnej premiery nowego Golfa GTI Clubsport S.

21 marca 2025
Bugatti Tourbillon Équipe Pur Sang prezentacja
Bugatti / Tourbillon
Bugatti Tourbillon Équipe Pur Sang - jedna opcja w cenie całego 911

Do oferty nowego Bugatti dołączył pakiet Équipe Pur Sang inspirowany wyścigowym dziedzictwem marki.

20 marca 2025
Bentley wyniki finansowe
Bentley
Bentley nie zamierza rezygnować z silników V8 jeszcze przez dekadę

W ciągu następnych 10 lat Bentley ma w planach całą plejadę nowych modeli z silnikami spalinowymi.

19 marca 2025
2025 Goodwood Festival of Speed tematyka
Festival of Speed
Główna rzeźba Goodwood FoS 2025 będzie poświęcona Gordonowi Murrayowi

Tegoroczny Festival of Speed skupi się na F1, a szczególne miejsce w jej historii ma Gordon Murray.

18 marca 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E wygląda jak koncept, ale możesz go kupić

Napęd na tył, 540 KM i design wprost nawiązujący do kultowego hot hatcha - to Renault 5 Turbo 3E.

17 marca 2025
2025 Mercedes-Benz CLA premiera
Mercedes / CLA
Przybywa nowy, hybrydowy lub elektryczny, Mercedes-Benz CLA

Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.

14 marca 2025
2025 Dallara Stradale lifting
Dallara / Stradale
Nowa Dallara Stradale potrafi jeszcze więcej, na drodze i torze

Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.

13 marca 2025