Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Dwa cylindry więcej za 115 tys. mniej niż w C63 - tak w skrócie wygląda nowe coupe Mercedesa od AMG.
W zeszłym roku Mercedes-Benz zaprezentował nowe coupe CLE, ale do teraz w konfiguratorze tego modelu brakowało wersji AMG. Topowe, hybrydowe CLE63 nadal jest w przygotowaniu, ale do gamy właśnie dołączyła niższa wersja CLE53 z dedykowanym designem, ciekawym napędem i zaawansowaną technologią dynamiczną.
W przeciwieństwie do mocniejszego, czterodrzwiowego C63 S E-Performance, CLE53 ma pod maską poprawioną jednostkę M256M - sześciocylindrowy, 3-litrowy motor z dwoma turbinami generujący 449 KM i 560 Nm (600 Nm przez 12 s z funkcją overboost).
Zmodyfikowany kształt komór spalania wraz z powiększonymi kanałami dolotowymi i wylotowymi, nowymi pierścieniami tłokowymi i zoptymalizowanym wtryskiem paliwa przyczyniają się do zauważalnej poprawy osiągów. CLE53 przyspiesza do 100 km/h w 4,2 s i osiąga 250 lub 270 km/h w zależności od wybranych opcji. Dla porównania poprzednie E53 coupe osiąga “setkę” w 4,4 s mając moc 435 KM. Cena? Cennik zaczyna się od 415 000 zł, zatem o 115 000 zł mniej niż trzeba wydać za czterocylindrowe C63. Ponieważ oba te modele bazują na tej samej architekturze, a CLE ma być efektywnym zastępcą dwudrzwiowej klasy C i E, w pewnym momencie napęd hybrydowy E-Performance na pewno trafi także do CLE.
Wprowadzone do CLE ustawienia podwozia sprawiły, że model ten jest bardziej neutralny w prowadzeniu i zwinny niż modele schodzące. Jest to zasługa zawieszenia z adaptacyjnymi amortyzatorami aktywnie reagującymi na zastane warunki drogowe. Podobnie jak w E53 poprzedniej generacji, moment obrotowy jest rozdzielany inteligentnie na wszystkie koła. Napęd jest w stanie przekazać do 100% mocy na tylną oś w trybie Drift. Podczas spokojnej jazdy auto również jest tylnonapędowe, aby było bardziej oszczędne.
Standardowo montowana jest skrętna tylna oś, z którą tylne koła mogą wychylać się do 2,5 stopnia w kierunku przeciwnym niż przednie poprawiając zwrotność i reakcje na ruchy kierownicą. Powyżej 100 km/h tylna koła skręcają się w tę samą stronę co przednie maksymalnie o 0,7 stopnia, przez co auto wydaje się dłuższe i jest bardziej stabilne. Na start dostępny będzie tylko zwykły zestaw hamulców z tarczami 370 mm i czterotłoczkowymi zaciskami z przodu oraz tarczami 360 mm i zaciskiem pływającym z tyłu.
W designie CLE da się dostrzec motywy wspólne z klasą E coupe oraz klasą C coupe, które ten model zastępuje. Maska ma takie same podłużne przetłoczenia z dodatkową szczeliną wylotową identyczną jak w topowym AMG C63. Grill Panamericana jednoznacznie określa przynależność CLE53 do rodziny AMG, a z przodu pojawiły się nowe światła Digital Light LED. W przeszłości pośrednie modele AMG często nie miały istotnych modyfikacji nadwozia, ale CLE53 otrzymał mocno poszerzone nadkola i błotniki, odpowiednio o 58 i 75 mm z przodu i z tyłu. Mocno wyrzeźbione 20-calowe felgi unikalne dla modelu AMG (wzór podobny jak w EQS53) to kolejna nowość, podobnie jak charakterystyczne podwójne końcówki wydechu i subtelna lotka na krańcu tylnej klapy.
Działania AMG z łatwością zauważycie także w środku, gdzie osiągnięto typowy dla tej marki sportowy, nowoczesny styl. Najnowsza generacja systemu MBUX współpracuje z 12.3-calowym ekranem za kierownicą oraz centralnym ekranem o przekątnej 11.9 cala. Dynamiczne oświetlenie nastrojowe oferuje 64 kolory podświetlenia, a klienci mogą wybierać wśród trzech rodzajów tapicerki: skóra z mikrofibrą, pełna skóra lub skóra nappa. W przypadku wyboru droższych opcji zagłówki foteli otrzymają wytłoczone logo AMG. Kierownica AMG Performance z podcięciem jest w tym modelu standardem, podobnie jak dwa konfigurowalne pokrętła umożliwiające szybkie przywołanie ulubionych presetów.
Polscy klienci mogą już konfigurować nowego Mercedesa-AMG CLE53 na oficjalnej stronie producenta. Za dopłatą można wyposażyć ten model w dodatki zewnętrzne z karbonu oraz pakiet wewnętrzny AMG Dynamic Plus. W jego skład wchodzi tryb jazdy Race oraz funkcja Drift, kierownica obszyta mikrofibrą MICROCUT, czerwone zaciski hamulcowe AMG i aktywne mocowania silnika współpracujące z elektroniką sterującą programami i trybami jazdy.
Silnik: 3.0 R6 twin turbo
Moc: 449 KM
Moment obrotowy: 560 Nm (600 Nm overboost)
0-100 km/h: 4,2 s
Prędkość: 250 km/h (ogr. elektr.) / 270 km/h (z pakietem kierowcy AMG)
Cena: brak danych
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzyli się na torze pod Le Mans, ale to znów Ferrari było górą.
Czas płynie, a w 2025 roku praktyczny Hyundai Ioniq 5 nadal jest jednym z liderów swojego segmentu.
Rynek elektrycznych hot hatchy rośnie. Podczas 24h Le Mans Peugeot przedstawił nowego 208 GTi.
W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.
Ofensywa modelowa Alpine nabiera rozpędu. Podczas 24h Le Mans debiutuje sportowy SUV A390 na prąd.
VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.
Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.
Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.
Valkyrie LM będzie dla garstki osób okazją, aby przejechać się bolidem wyścigowym rodem z Le Mans.
Niemcy przerobili hipersamochód Porsche 963 z serii WEC na auto drogowe. Są tylko dwa haczyki.
Opracowany równolegle z coupe Vantage Roadster pokazuje sportową spójność w jeździe bez dachu.
Debiutuje Emira V6 SE z poprawioną kalibracją podwozia i mocą 400 KM. Cel: Porsche 911 Carrera.