Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Shelby GT350 z doładowanym V8 wrócił i jest gotów kąsać rywali

Poprzednie GT350 było produktem licencyjnym. Nowy model to prawdziwe Shelby i ma V8 o mocy 821 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

24 stycznia 2025
2025 Shelby GT350 premiera
7

Niemal dokładnie 60 lat od dnia, w którym Carroll Shelby zaprezentował oryginalnego Mustanga Shelby GT350, Shelby American wypuszcza nowe modele GT350GT350R z potężnym V8.

W przeciwieństwie do modelu z roku 2015, nowy GT350 powstał jako produkt Shelby American, podmiot odrębny od Ford Performance. Tamto auto używało tylko znaku licencyjnego użyczonego przez Shelby American, ale jego rozwojem w całości zajmował się sportowy oddział Forda. Ten jest w stu procentach Shelbym, choć bazuje na seryjnie produkowanym Mustangu.

Choć bije w nim serce Mustanga, nowy GT350 jest produktem niezależnego od Forda przedsiębiorstwa Shelby American.

Nowy GT350 przeszedł poważne modyfikacje obejmujące zawieszenie, układ wydechowy i stylizację. Vince LaViolette, wiceprezes Shelby American, powiedział: „Zwiększyliśmy moc o prawie 70 procent, dostroiliśmy zawieszenie, otworzyliśmy wydech, wygładziliśmy aerodynamikę i nadaliśmy mu więcej seksapilu”.

Te 70% dodatkowej mocy wygenerowała głównie sprężarka mechaniczna Whipple, choć GT350 dla chętnych może być sprzedany z seryjną, wolnossącą odmianą silnika 5.0 V8 Coyote o mocy 486 KM. Niezależnie od wersji silnika klienci będą mogli wybrać 6-biegowy manual z short-shifterem lub automat. Nie podano żadnych licz określających osiągi Shelby’ego GT350, lecz śmiało można założyć, że wersja doładowana z mocą 821 KM będzie sporo szybsza niż seryjny Mustang osiągający 100 km/h w 4,5 s.

Shelby Mustang GT350 design tył
7

Układ wydechowy cat-back zgodny z założeniami Shelby przygotowała firma Borla. Zrewidowane zawieszenie obejmuje sprężyny obniżające przy obu osiach oraz wzmocnione stabilizatory. Standardowe dla GT350 lekkie 20-calowe obręcze wykonano metodą flow forged - mają 9,5 cala szerokości z przodu i 10 cali z tyłu - a hamulce dostarczyło włoskie Brembo. Mimo ewidentnie sportowego profilu zawieszenia Shelby twierdzi, że jest ono wystarczająco elastyczne do codziennego użytku.

Tego samego nie można pewnie powiedzieć o odmianie GT350R. Ten najbardziej ekstremalny z Mustangów ma jeszcze więcej mocy - mówi się o 840+ KM - i będzie oferowany tylko z manualną skrzynią. Jest to samochód przygotowany głównie na tor, zatem pojawi się w nim klatka bezpieczeństwa, sporo dodatkowego karbonu na nadwoziu, zdalnie kontrolowane kolumny zawieszenia wraz z amortyzatorami oraz hamulce Alcon. We wnętrzu rządzi goły karbon, a za dopłatą można zamówić także karbonowe fotele z czteropunktową uprzężą.

Reklama

Shelby GT350 ma też torowego brata - GT350R z mocą ponad 840 KM. Powstanie tylko 36 takich aut.

Z zewnątrz poznacie Shelby po aluminiowej masce ze sporym otworem wlotowym, nowych wypełnieniach wlotów powietrza i kanałów chłodzenia, trzyczęściowym splitterze i tylnej lotce typu ducktail. Stylowe pasy na karoserii nawiązują do oryginalnego Shelby GT350 zaprezentowanego w 1965 r.

Shelby Mustang GT350 silnik V8
7

Ukłonem w stronę pierwszego Mustanga od Shelby American jest też planowana liczba egzemplarzy. Będzie ich tylko 562, tyle samo ile wyprodukowano w latach 60. Z góry określono, że wśród nich będzie tylko 36 sztuk odmiany GT350R - znów powtórka z historii. Dodatkowo “R” będzie lakierowane tylko na biało, choć można będzie je spersonalizować za pomocą koloru pasów lub dedykowanych oklein.

Shelby GT350 w cenie od $109,995 to niezła okazja zważając na moc ponad 800 KM, choć w Europie pozyskanie tego modelu będzie mocno utrudnione. Producent zdradził, że tylko niewielka część produkcji pójdzie do “międzynarodowych dystrybutorów”, więc istnieje minimalna szansa, że parę tych aut trafi także na polskie drogi.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Bugatti Brouillard prezentacja
Bugatti / Brouillard
Bugatti Brouillard to pierwszy z wielu nowych one-offów z Molsheim

Kto powiedział że W16 zniknęło? Jeśli masz kasę i wyobraźnię, Bugatti jest gotowe współpracować.

7 sierpnia 2025
2025 Bentley Bentayga Speed test
Bentley / Bentayga
2025 Bentley Bentayga Speed - godny rywal Aston Martina DBX?

Już bez W12, ale z V8 i plejadą zmyślnej elektroniki - Bentley Bentayga Speed może zagrozić liderom.

6 sierpnia 2025
Range Rover Sport SV Carbon 2025
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport SV teraz także w wersji specjalnej Carbon

Range Rover Sport SV w wersji Carbon nie posiada w standardzie dwóch najlepszych karbonowych opcji…

6 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Range Rover EV pierwsza jazda
Land Rover / Range Rover
Range Rover Electric to najwygodniejszy i najcichszy RR w historii

Zasiedliśmy za kierownicą prototypu Range Rovera Electric - potencjalnie najlepszego RR w historii.

31 lipca 2025
Porsche 911 992.2 Speedster spyshot
Porsche / 911
Nadchodzi nowe Porsche 911 Speedster i nie, to nie jest GT3 Cabriolet

Wiele wskazuje na to, że pod nadwoziem przypominającym GT3 kabrio kryje się nowy Porsche Speedster.

29 lipca 2025
Mercedes-AMG GT Track Sport teaser
Mercedes / AMG GT
Mercedes Concept AMG GT Track Sport - AMG tworzy rywala dla 911 GT3?

Zanim powstanie następca AMG GT R czy Black Series, AMG szykuje pro-torową wersję auta drogowego.

25 lipca 2025
Opel Mokka GSE prezentacja
Opel / Mokka
Opel Mokka GSE to kolejny kuzyn Alfy Romeo Junior i Abartha 600e

Niemcy skorzystali z zasobów magazynu Peugeota i Alfy Romeo i zaprezentowali elektryczną Mokkę GSE.

23 lipca 2025
Pirelli P Zero 2025
Pirelli
Nowe Pirelli P Zero stworzono z myślą o środowisku i… Range Roverach

Najnowsza opona z rodziny P Zero jest zrobiona głównie z bioodpadów. Wkrótce trafi do produktów JLR.

21 lipca 2025
2025 Ferrari F80 test na torze i drodze
Ferrari / F80
Ferrari F80 - demonstracja siły Ferrari na drodze i na torze

Nowa perła w koronie Maranello - Ferrari F80 - łączy nierealne osiągi z intuicyjnością jazdy.

20 lipca 2025
2027 BMW M5 spyshot
BMW / M5
BMW już testuje poliftowe M5 z zupełnie nowym przodem

W ramach liftingu BMW M5 dostanie kontrowersyjny front według języka designu Neue Klasse.

18 lipca 2025