Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Bayon nie jest przełomowy, ale może złapać za serce

Koreańczycy wprowadzili do oferty małego crossovera, który może mieć przed sobą wyzwanie bratobójczej walki pod wspólnym logo.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

7 stycznia 2023
Hyundai Bayon z bliska
15

Segment małych crossoverów ma się świetnie, a zaprezentowany już 2 lata temu na polskim rynku Hyundai Bayon to najlepszy tego przykład. Mocno upraszczając, można powiedzieć, że to taki podniesiony model i20. Co prawda Koreańczycy produkowali kiedyś i20 Active (od 2015 roku), ale nie był to sprzedażowy hit, więc projekt zażegnano. Po odczekaniu kilku lat pojazd - oczywiście zupełnie skonstruowany na nowo - wrócił na rynek pod nazwą Bayon, zaczerpniętą od urokliwego, francuskiego miasteczka.

Hyundai Bayon - front
15

Pojedynek z Koną

Pod wątpliwość można poddać sensowność Bayona, kiedy w ofercie jest rozchwytywana przez rynek Kona - auto o zbliżonych gabarytach, może i delikatnie bardziej atrakcyjne (jako całokształt, bo Bayon jest po prostu efekciarski) wizualnie. Nowy model ma jednak nieco większy bagażnik (ponad 410 litrów), korzystnie wypada też jego podwójne dno, przez co aranżacja przestrzeni w podróży będzie sporo łatwiejsza. 

Hyundai Bayon - front
15

Miejsce za kierownicą przypadnie do gustu osobom lubiącym prowadzić samochód. Wbrew linii nadwozia, nie siedzi się zbyt wysoko, fotele są głębokie, komfortowe i dobrze trzymają w zakrętach. Brakuje trochę elektrycznych udogodnień (wszystko sterowane jest ręcznie), ale pamiętajmy, że to samochód poniekąd otwierający paletę Hyundaia. Jeśli chodzi o miejsce dla pasażerów, to pozytywnie można się zaskoczyć przestrzenią z tyłu. Z powodzeniem zmieści się tam dwójka nawet rosłych osób, choć nie będę mieli zbyt wiele udogodnień w trasie. Twarde plastiki dookoła, brak podłokietnika czy uchwytów na kubki… nawet kieszeń w fotelu pasażera jest dopiero opcją.

Hyundai Bayon - miejsce dla pasażerów
15

Wnętrze jest trochę bardziej smutne w zestawieniu z designem karoserii. Poziome linie idące przez całą deskę rozdzielczą próbują rozweselić szaro bure barwy kokpitu, ale jest tu po prostu ciemno, a jakość użytych materiałów pozostawia trochę do życzenia. Warto zainwestować w cyfrowe zegary (zaakceptują je również miłośnicy klasycznych wskazówek - zaufajcie!) oraz większy ekran centralny z dotykowym wyświetlaczem (opcją jest też nieco mniejszy, z kilkoma fizycznymi guzikami po bokach). Szokuje trochę fakt, że podstawowy Bayon zamiast tego ostatniego ma czarną dziurę, bo w standardzie nie ma nawet radioodtwarzacza. Producent łaskawie dorzuca za to klimatyzację manualną. W naszym egzemplarzu, nieco lepiej wyposażonym, była oczywiście automatyczna, nie zabrakło też podgrzewanych foteli i kierownicy. Auto wyposażono też w opcjonalne złącze USB oraz ładowarkę indukcyjną. To co w Hyundaiach lubimy to obecność fizycznych guzików obsługujących chociażby klimatyzację.

Hyundai Bayon - wnętrze
15
Reklama

Hyundai Bayon - bez hybryd

Pod maską klasyczne silniki benzynowe - wolnossące 1.2 MPI o mocy 84 KM (z opcjonalną instalacją gazową montowaną w Polsce) oraz trzycylindrowe 1.0 z doładowaniem generujące 100 KM, które można zestawić z automatyczną, siedmiobiegową skrzynią DCT z dwoma sprzęgłami. Testowaliśmy tę ostatnią odmianę i trzeba przyznać, że do tego typu auta automat pasuje świetnie. Niestety, pomimo tego, że skrzynie tego typu w Hyundaiach najczęściej są naprawdę udane, to w Bayonie zestawienie to pracuje jakoś szorstko. Auto opornie reaguje na gaz, potrzebuje chwili na reakcje przy starcie, co zresztą widać po przyspieszeniu do setki - wersja z automatem jest aż o sekundę wolniejsza od odmiany z manualną przekładnią! To dokładnie 11,7 vs. 10,7 sekundy. Rewelacji więc nie ma, za to Bayon rekompensuje te “emocje” spalaniem. W mieście spokojnie zmieścicie się w 6-6,5 litra, w trasie zadowoli się podobnym wynikiem, a na autostradzie potrzebował będzie litr więcej.

Hyundai Bayon - tył
15

Prowadzenie Hyundaia Bayon można uznać za zgodne z oczekiwaniami. To nie jest auto sportowe, choć Koreańczycy nauczyli nas przez ostatnie lata, że potrafią robić świetnie jeżdżące auta. Tutaj jest, powiedzmy - złoty środek. Auto nie przechyla się nadmiernie na boki, ale trudno też mówić o jakimś pocie na czole podczas pokonywania zakrętów - czy to ze strachu, czy też z euforii. Pomimo podniesionego zawieszenia, nie warto zapuszczać się poza utwardzone drogi. Nadwozia nie podniesiono zbytnio względem i20, a w ofercie brakuje choćby opcjonalnego napędu na obie osie (Kona taką wersję posiada). Tak na dobrą sprawę jedyną przewagą Bayona nad Koną pozostaje 35 litrów większy bagażnik, możliwość zamówienia wolnossącej wersji i to nawet z LPG i… minimalnie niższa cena, ale to wynik rzędu 2% oszczędności.

Jak długo Bayon wytrwa na rynku?

Z zakupem Bayona warto się spieszyć. Auta z poprzedniego rocznika startują od 76 300 zł (1.2 MPI i 5-biegowy manual), natomiast produkcja 2023 to już bazowa kwota równa 89 400 zł. Auto takie jak testowane (wersja Executive, 1.0 MPI, skrzynia 7DCT) to już 102 700 zł. W naszej opinii nieustannie więcej sensu ma Kona, ale jeśli ktoś pokusi się na przewagę w punktach, które wymieniliśmy wyżej (no i rzecz jasna ten design mocniej przemówi do jego serca), to warto rozważyć zakup Bayona, zwłaszcza, że najprawdopodobniej podzieli los i20 Active i nie będzie oferowany na naszym rynku zbyt długo.

Nowy numer EVO magazine

Zamów czwarte wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Już jest - Alfa Romeo Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo / Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato - prezent na 100-lecie współpracy

Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.

21 grudnia 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Znamy podstawowe dane silnika nowego Mustanga GT i Dark Horse

Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.

20 grudnia 2022
Pagani Zonda F Horacio Paganiego
Pagani / Zonda
Pagani Zonda F - klejnot wśród analogowych supersamochodów

Czy Zonda po 23 latach wciąż ma “to coś”? Sprawdzamy jeżdżąc prywatną Zondą F Horacio Paganiego.

13 grudnia 2022
2024 Range Rover Velar lifting
Land Rover / Range Rover Velar
Debiutuje Range Rover Velar po liftingu

Średni model w gamie Range Rovera zyskał niezbędne aktualizacje technologii i kosmetykę zewnętrzną.

1 lutego 2023
Scuderia Cameron Glickenhaus 007S prezentacja
Scuderia Cameron Glickenhaus / 007S
Glickenhaus 007S - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Wyścigowy Glickenhaus 007 właśnie zyskał wersję drogową przeznaczoną dla klientów indywidualnych.

1 lutego 2023
Maserati GranTurismo Trofeo PrimaSerie tył
Maserati / GranTurismo
Maserati zacznie produkcję GranTurismo od limitowanej serii PrimaSerie

Wersja specjalna GranTurismo PrimaSerie ma także uhonorować 75 lat produkcji dużych GT od Maserati.

27 stycznia 2023
Porsche Vision 357 koncept
Porsche
Porsche Vision 357 - koncept na 75-lecie Porsche 356

Podwozie Caymana GT4 RS posłużyło do stworzenia współczesnej interpretacji klasycznego Porsche 356.

26 stycznia 2023
Kia EV6 GT - zdjęcie główne
Kia / EV6
2023 Kia EV6 GT - koreański rywal Tesli Model Y

Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.

25 stycznia 2023
BMW M3 CS xDrive
BMW / M3 CS
Nowe BMW M3 CS - moc CSL-a z nadwoziem sedan i napędem xDrive

BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.

25 stycznia 2023
2024 Polestar 2
EV
Odświeżony Polestar 2 ma większy zasięg i lepsze osiągi

Polestar 2 po modernizacji ma aż 476 KM i potrafi pokonać do 636 km na jednym ładowaniu.

24 stycznia 2023
2023 Porsche Cayenne test
Porsche / Cayenne
2023 Porsche Cayenne - świetny SUV, choć nie w każdej wersji

Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.

24 stycznia 2023
2023 Ferrari Portofino M - przód dynamiczne
GT
Ferrari Portofino M - włoski rywal Bentleya i Aston Martina

Najtańsze GT Ferrari to jednak dalej Ferrari - Portofino M posiada naprawdę mało słabych punktów.

24 stycznia 2023
Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Alpine A110S - przód dynamiczne
Alpine / A110
2023 Alpine A110S - miniaturowy supersamochód za ułamek ceny

Alpine A110 nie przestaje nas zadziwiać, a w wersji S ten mały gokart jest jeszcze lepszy.

19 stycznia 2023
Alpine wyniki sprzedaży 2022
Rynek
W 2022 roku Alpine odnotowało 33-procentowy wzrost sprzedaży

Wzrasta zainteresowanie klientów marką Alpine, która w kolejnych latach planuje globalną ekspansję.

19 stycznia 2023