Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Bayon nie jest przełomowy, ale może złapać za serce

Koreańczycy wprowadzili do oferty małego crossovera, który może mieć przed sobą wyzwanie bratobójczej walki pod wspólnym logo.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

7 stycznia 2023
Hyundai Bayon z bliska
15

Segment małych crossoverów ma się świetnie, a zaprezentowany już 2 lata temu na polskim rynku Hyundai Bayon to najlepszy tego przykład. Mocno upraszczając, można powiedzieć, że to taki podniesiony model i20. Co prawda Koreańczycy produkowali kiedyś i20 Active (od 2015 roku), ale nie był to sprzedażowy hit, więc projekt zażegnano. Po odczekaniu kilku lat pojazd - oczywiście zupełnie skonstruowany na nowo - wrócił na rynek pod nazwą Bayon, zaczerpniętą od urokliwego, francuskiego miasteczka.

Hyundai Bayon - front
15

Pojedynek z Koną

Pod wątpliwość można poddać sensowność Bayona, kiedy w ofercie jest rozchwytywana przez rynek Kona - auto o zbliżonych gabarytach, może i delikatnie bardziej atrakcyjne (jako całokształt, bo Bayon jest po prostu efekciarski) wizualnie. Nowy model ma jednak nieco większy bagażnik (ponad 410 litrów), korzystnie wypada też jego podwójne dno, przez co aranżacja przestrzeni w podróży będzie sporo łatwiejsza. 

Reklama
Hyundai Bayon - front
15

Miejsce za kierownicą przypadnie do gustu osobom lubiącym prowadzić samochód. Wbrew linii nadwozia, nie siedzi się zbyt wysoko, fotele są głębokie, komfortowe i dobrze trzymają w zakrętach. Brakuje trochę elektrycznych udogodnień (wszystko sterowane jest ręcznie), ale pamiętajmy, że to samochód poniekąd otwierający paletę Hyundaia. Jeśli chodzi o miejsce dla pasażerów, to pozytywnie można się zaskoczyć przestrzenią z tyłu. Z powodzeniem zmieści się tam dwójka nawet rosłych osób, choć nie będę mieli zbyt wiele udogodnień w trasie. Twarde plastiki dookoła, brak podłokietnika czy uchwytów na kubki… nawet kieszeń w fotelu pasażera jest dopiero opcją.

Hyundai Bayon - miejsce dla pasażerów
15

Wnętrze jest trochę bardziej smutne w zestawieniu z designem karoserii. Poziome linie idące przez całą deskę rozdzielczą próbują rozweselić szaro bure barwy kokpitu, ale jest tu po prostu ciemno, a jakość użytych materiałów pozostawia trochę do życzenia. Warto zainwestować w cyfrowe zegary (zaakceptują je również miłośnicy klasycznych wskazówek - zaufajcie!) oraz większy ekran centralny z dotykowym wyświetlaczem (opcją jest też nieco mniejszy, z kilkoma fizycznymi guzikami po bokach). Szokuje trochę fakt, że podstawowy Bayon zamiast tego ostatniego ma czarną dziurę, bo w standardzie nie ma nawet radioodtwarzacza. Producent łaskawie dorzuca za to klimatyzację manualną. W naszym egzemplarzu, nieco lepiej wyposażonym, była oczywiście automatyczna, nie zabrakło też podgrzewanych foteli i kierownicy. Auto wyposażono też w opcjonalne złącze USB oraz ładowarkę indukcyjną. To co w Hyundaiach lubimy to obecność fizycznych guzików obsługujących chociażby klimatyzację.

Hyundai Bayon - wnętrze
15
Reklama

Hyundai Bayon - bez hybryd

Pod maską klasyczne silniki benzynowe - wolnossące 1.2 MPI o mocy 84 KM (z opcjonalną instalacją gazową montowaną w Polsce) oraz trzycylindrowe 1.0 z doładowaniem generujące 100 KM, które można zestawić z automatyczną, siedmiobiegową skrzynią DCT z dwoma sprzęgłami. Testowaliśmy tę ostatnią odmianę i trzeba przyznać, że do tego typu auta automat pasuje świetnie. Niestety, pomimo tego, że skrzynie tego typu w Hyundaiach najczęściej są naprawdę udane, to w Bayonie zestawienie to pracuje jakoś szorstko. Auto opornie reaguje na gaz, potrzebuje chwili na reakcje przy starcie, co zresztą widać po przyspieszeniu do setki - wersja z automatem jest aż o sekundę wolniejsza od odmiany z manualną przekładnią! To dokładnie 11,7 vs. 10,7 sekundy. Rewelacji więc nie ma, za to Bayon rekompensuje te “emocje” spalaniem. W mieście spokojnie zmieścicie się w 6-6,5 litra, w trasie zadowoli się podobnym wynikiem, a na autostradzie potrzebował będzie litr więcej.

Hyundai Bayon - tył
15

Prowadzenie Hyundaia Bayon można uznać za zgodne z oczekiwaniami. To nie jest auto sportowe, choć Koreańczycy nauczyli nas przez ostatnie lata, że potrafią robić świetnie jeżdżące auta. Tutaj jest, powiedzmy - złoty środek. Auto nie przechyla się nadmiernie na boki, ale trudno też mówić o jakimś pocie na czole podczas pokonywania zakrętów - czy to ze strachu, czy też z euforii. Pomimo podniesionego zawieszenia, nie warto zapuszczać się poza utwardzone drogi. Nadwozia nie podniesiono zbytnio względem i20, a w ofercie brakuje choćby opcjonalnego napędu na obie osie (Kona taką wersję posiada). Tak na dobrą sprawę jedyną przewagą Bayona nad Koną pozostaje 35 litrów większy bagażnik, możliwość zamówienia wolnossącej wersji i to nawet z LPG i… minimalnie niższa cena, ale to wynik rzędu 2% oszczędności.

Jak długo Bayon wytrwa na rynku?

Z zakupem Bayona warto się spieszyć. Auta z poprzedniego rocznika startują od 76 300 zł (1.2 MPI i 5-biegowy manual), natomiast produkcja 2023 to już bazowa kwota równa 89 400 zł. Auto takie jak testowane (wersja Executive, 1.0 MPI, skrzynia 7DCT) to już 102 700 zł. W naszej opinii nieustannie więcej sensu ma Kona, ale jeśli ktoś pokusi się na przewagę w punktach, które wymieniliśmy wyżej (no i rzecz jasna ten design mocniej przemówi do jego serca), to warto rozważyć zakup Bayona, zwłaszcza, że najprawdopodobniej podzieli los i20 Active i nie będzie oferowany na naszym rynku zbyt długo.

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
Porsche Carrera GT salzburg design
Porsche / Carrera GT
Porsche Carrera GT Salzburg Design - ukłon dla legendy

Poddana fabrycznej renowacji Carrera GT składa hołd zwycięzcom 1970 24h Le Mans w Porsche 917.

21 grudnia 2025
Rimac Nevera R Founder's Edition prezentacja
Rimac / Nevera
Rimac Nevera R Founder’s Edition - dla dziesięciu wybrańców

Tylko 10 lojalnych klientów Rimaca dostało przywilej nabycia dedykowanej Nevery R Founder’s Edition.

21 grudnia 2025
Morgan 25 lat z BMW
Morgan
Morgan świętuje 25 lat współpracy z BMW

Silniki i skrzynie biegów BMW już od 25 lat stanowią podstawę napędów wszystkich modeli Morgana.

17 grudnia 2025
Samochód sportowy zabezpieczony powłokami Ceramic Pro z linią kosmetyków Spectrum na tylnym skrzydle
Prezentacja Partnera
Czy to początek nowej ery zabezpieczania samochodów?

Nowoczesne powłoki ceramiczne, folie PPF i innowacyjne rozwiązania Ceramic Pro chronią lakier, zmieniają wygląd auta i podkreślają jego styl.

17 grudnia 2025
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Przedni widok GAC Hyptec HT na brukowanej drodze, ujęcie 3/4
Prezentacja Partnera
GAC Hyptec HT – chiński elektryczny SUV, który rozumie Europę

Testujemy GAC Hyptec HT – elektrycznego SUV-a z Chin, który stawia na komfort, jakość i dojrzały styl. 

16 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Audi ujawnia sponsora tytularnego zespołu F1 i datę prezentacji bolidu

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

16 grudnia 2025
Porsche 911 GT3 Touring 90 F.A.
Porsche / 911 GT3 Touring
To wyjątkowe GT3 powstało na cześć twórcy projektu oryginalnego 911

F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.

15 grudnia 2025
Brabus 900 Superblack Bentley GT
Bentley / Continental GT
Brabus wziął się za Bentleya - ma 900 KM w coupe lub kabriolecie

Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.

15 grudnia 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025