Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Hyundai Kona N - najlepszy sportowy crossover na rynku

Szybki crossover autorstwa działu N Hyundaia jest tak samo udany jak jego siostrzane hot hatche.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 października 2023
Hyundai Kona N test
11
Ocena Evo
Cena:
od 201 000 zł
Zaprojektowany zgodnie z wysokimi standardami marki N, nie z myślą o cenie
silnik nie jest aż tak żywiołowy jak układ jezdny

Na pierwszy rzut oka Kona N to po prostu i30 N ze zwiększonym prześwitem, ale byłoby to spore niedopowiedzenie patrząc na to ile starań dział N Hyundaia włożył w swojego pierwszego SUV-a, aby ten był godny swojej marki. I jest godny, w dużej mierze dzięki podzespołom odziedziczonym po bliźniaczym hot hatchu.

Ze wszystkich nisz jakie producenci stworzyli, aby zapchać rynek crossoverami i SUV-ami dla absolutnie każdego, małe usportowione crossovery wypadają zdecydowanie najgorzej. Takie auta jak Nissan Juke R Nismo, Audi SQ2 czy BMW X2 M35i to pierwsze trzy z brzegu (niestety jest ich znacznie więcej), które nie są zbyt szybkie, nie jeżdżą szczególnie dobrze, na siłę starają się być czymś, czym na pewno nie są - samochodami sportowymi.

Od tej reguły jest parę wyjątków. Pierwszego możemy wyróżnić Volkswagena T-Roc R, który korzysta ze sztuczek swoich braci z rodziny R. Podobnie ma się sprawa z Fordem Puma ST, który trzyma poziom znany z wcześniejszych modeli - Focusa ST i wycofanej już Fiesty ST (szeptem dodajmy, że uważamy Pumę za lepszego hot hatcha niż Focus). W odpowiedzi Hyundai N stworzył Konę, która myśli że jest i30 N, przez co stawka akceptowalnych szybkich crossoverów zwiększyła się do trzech.

Usportowione crossovery to trudny rynek, ale Hyundai N dobrze wykonał swoją pracę - Kona N jest świetna.

Kona N dysponuje tym samym 2-litrowym, czterocylindrowym turbodoładowanym silnikiem o mocy 280 KM (z funkcją overboost dającą +20KM przez 20 sekund) i momencie obrotowym 392 Nm w parze z 8-stopniową skrzynią dwusprzęgłową DCT. Mimo bycia crossoverem Kona N ma napęd wyłącznie na przednią oś, za to przez elektronicznie sterowany dyferencjał. Do pierwszej “setki” samochód ten przyspiesza w 6,4 s (lub 5,5 s przy funkcji overboost) i potrafi pojechać 240 km/h.

Hyundai Kona N tył
11

Tak naprawdę silnik Hyundaia to jego jedyny słabszy punkt. Mocy nie brakuje, skrzynia dobrze dobiera przełożenia do aktualnie dostępnego momentu obrotowego. Daje to dobre osiągi w dolnym i średnim zakresie, więc nie ma konieczności ciągłego poszukiwania optymalnego biegu. Problemem jest beznamiętny dźwięk, którego przemysłowe nuty nie należą do przyjemnych, niezależnie od tego ile strzałów wydobywa się akurat z wydechu.

Co prawda turbodoładowany silnik nie potrafi dowieźć odpowiedniej ścieżki dźwiękowej, ale Hyundai Kona N może pochwalić się nadspodziewanie dobrze zestrojonym podwoziem. Standardowe adaptacyjne amortyzatory Kony dają autu poziom kontroli i jakość tłumienia wykraczającą poza normy segmentu crossoverów. Zastosowane tu opony mają nieco wyższy profil i zostały opracowane przez Pirelli we współpracy z Hyundaiem specjalnie dla tego modelu. Dzięki nim jazda jest gładka i bardziej płynna niż w sztywnym, bardziej sportowo nastawionym i30 N.

Jedynym poważnym zarzutem dla Kony N jest brak odpowiedniej ścieżki dźwiękowej.

Reklama

W każdym aspekcie jazdy Kona jest nieco ugrzeczniona względem siostrzanego hot hatcha, ale nie do przesady. Nadal jest poczucie, że zawieszenie zostało skalibrowane pod kątem rzeczywistej fizyki jazdy przez inżynierów, a nie przez programistów, którzy nigdy nie siedzieli w sportowym samochodzie. Poziomem szczegółowości Kona prześciga większość, jeśli nie wszystkich, w swoim segmencie, przy czym posiada naturalną i autentyczną płynność jazdy. Widać, że w tym przypadku grupa utalentowanych osób włożyła wiele pracy i czasu, aby auto było więcej niż wystarczające. Znając szefa Hyundaia N, Alberta Biermanna, prawdopodobnie właśnie tak było.

Hyundai Kona N kokpit
11

Podobnie jak w i30 N, jest tu sporo różnych trybów jazdy, a obsługuje się je niewielkim pokrętłem na tunelu środkowym. Są też dwa przyciski z literą “N”, pod którymi kierowca może zaprogramować swoje ulubione ustawienia obejmujące sposób pracy silnika, zawieszenia, dyfra, skrzyni biegów i układu kierowniczego. Standardowy tryb Sport nie zasługuje na uwagę, ale ustawienie wszystkiego na maksimum, lecz z zawieszeniem w miękkim trybie, wydaje się optymalną opcją do dynamicznej jazdy po drogach publicznych.

Jesteśmy wielkimi fanami samochodów spod znaku N Hyundaia - stanowią one udany miks staromodnych hot hatchy z nowoczesną przystępnością, i Kona N nie należy do wyjątków. Nie ograniczono się tu do dołożenia mocnego silnika i paru znaczków, aby małym kosztem zrobić bestsellera jadącego na opinii kuzynów i20 i i30 opracowywanych między innymi na torze Nurburgring. Kona N to usportowiony crossover, który naprawdę ma co pokazać i jest w tym autentyczny.

Ceny i konkurencja

W Polsce Hyundai Kona N kosztuje minimum 201 000 zł, czyli aż o 58 000 zł więcej niż słabszy, trzycylindrowy Ford Puma ST, za to Hyundai ma więcej wyposażenia w standardzie. Z drugiej strony mamy Volkswagena T-Roc R w cenie ponad 212 tys. zł. Ma on napęd na cztery koła i nieco więcej mocy (300 KM), ale także nie dorównuje Konie wyposażeniem (na przykład adaptacyjne amortyzatory kosztują dodatkowo 5090 zł). Za pokrewną z Volkswagenem Cuprę Ateca trzeba wyłożyć jeszcze więcej (od 231 900 zł), a nie jest ona nawet w połowie tak dobra jak koreański crossover.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Aston Martin Apple CarPlay Ultra
Aston Martin
Aston Martin jako pierwszy wdraża Apple CarPlay Ultra

Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.

17 maja 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025