Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Hyundai Kona N - najlepszy sportowy crossover na rynku

Szybki crossover autorstwa działu N Hyundaia jest tak samo udany jak jego siostrzane hot hatche.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 października 2023
Hyundai Kona N test
11
Ocena Evo
Cena:
od 201 000 zł
Zaprojektowany zgodnie z wysokimi standardami marki N, nie z myślą o cenie
silnik nie jest aż tak żywiołowy jak układ jezdny

Na pierwszy rzut oka Kona N to po prostu i30 N ze zwiększonym prześwitem, ale byłoby to spore niedopowiedzenie patrząc na to ile starań dział N Hyundaia włożył w swojego pierwszego SUV-a, aby ten był godny swojej marki. I jest godny, w dużej mierze dzięki podzespołom odziedziczonym po bliźniaczym hot hatchu.

Ze wszystkich nisz jakie producenci stworzyli, aby zapchać rynek crossoverami i SUV-ami dla absolutnie każdego, małe usportowione crossovery wypadają zdecydowanie najgorzej. Takie auta jak Nissan Juke R Nismo, Audi SQ2 czy BMW X2 M35i to pierwsze trzy z brzegu (niestety jest ich znacznie więcej), które nie są zbyt szybkie, nie jeżdżą szczególnie dobrze, na siłę starają się być czymś, czym na pewno nie są - samochodami sportowymi.

Od tej reguły jest parę wyjątków. Pierwszego możemy wyróżnić Volkswagena T-Roc R, który korzysta ze sztuczek swoich braci z rodziny R. Podobnie ma się sprawa z Fordem Puma ST, który trzyma poziom znany z wcześniejszych modeli - Focusa ST i wycofanej już Fiesty ST (szeptem dodajmy, że uważamy Pumę za lepszego hot hatcha niż Focus). W odpowiedzi Hyundai N stworzył Konę, która myśli że jest i30 N, przez co stawka akceptowalnych szybkich crossoverów zwiększyła się do trzech.

Usportowione crossovery to trudny rynek, ale Hyundai N dobrze wykonał swoją pracę - Kona N jest świetna.

Kona N dysponuje tym samym 2-litrowym, czterocylindrowym turbodoładowanym silnikiem o mocy 280 KM (z funkcją overboost dającą +20KM przez 20 sekund) i momencie obrotowym 392 Nm w parze z 8-stopniową skrzynią dwusprzęgłową DCT. Mimo bycia crossoverem Kona N ma napęd wyłącznie na przednią oś, za to przez elektronicznie sterowany dyferencjał. Do pierwszej “setki” samochód ten przyspiesza w 6,4 s (lub 5,5 s przy funkcji overboost) i potrafi pojechać 240 km/h.

Hyundai Kona N tył
11

Tak naprawdę silnik Hyundaia to jego jedyny słabszy punkt. Mocy nie brakuje, skrzynia dobrze dobiera przełożenia do aktualnie dostępnego momentu obrotowego. Daje to dobre osiągi w dolnym i średnim zakresie, więc nie ma konieczności ciągłego poszukiwania optymalnego biegu. Problemem jest beznamiętny dźwięk, którego przemysłowe nuty nie należą do przyjemnych, niezależnie od tego ile strzałów wydobywa się akurat z wydechu.

Co prawda turbodoładowany silnik nie potrafi dowieźć odpowiedniej ścieżki dźwiękowej, ale Hyundai Kona N może pochwalić się nadspodziewanie dobrze zestrojonym podwoziem. Standardowe adaptacyjne amortyzatory Kony dają autu poziom kontroli i jakość tłumienia wykraczającą poza normy segmentu crossoverów. Zastosowane tu opony mają nieco wyższy profil i zostały opracowane przez Pirelli we współpracy z Hyundaiem specjalnie dla tego modelu. Dzięki nim jazda jest gładka i bardziej płynna niż w sztywnym, bardziej sportowo nastawionym i30 N.

Jedynym poważnym zarzutem dla Kony N jest brak odpowiedniej ścieżki dźwiękowej.

Reklama

W każdym aspekcie jazdy Kona jest nieco ugrzeczniona względem siostrzanego hot hatcha, ale nie do przesady. Nadal jest poczucie, że zawieszenie zostało skalibrowane pod kątem rzeczywistej fizyki jazdy przez inżynierów, a nie przez programistów, którzy nigdy nie siedzieli w sportowym samochodzie. Poziomem szczegółowości Kona prześciga większość, jeśli nie wszystkich, w swoim segmencie, przy czym posiada naturalną i autentyczną płynność jazdy. Widać, że w tym przypadku grupa utalentowanych osób włożyła wiele pracy i czasu, aby auto było więcej niż wystarczające. Znając szefa Hyundaia N, Alberta Biermanna, prawdopodobnie właśnie tak było.

Hyundai Kona N kokpit
11

Podobnie jak w i30 N, jest tu sporo różnych trybów jazdy, a obsługuje się je niewielkim pokrętłem na tunelu środkowym. Są też dwa przyciski z literą “N”, pod którymi kierowca może zaprogramować swoje ulubione ustawienia obejmujące sposób pracy silnika, zawieszenia, dyfra, skrzyni biegów i układu kierowniczego. Standardowy tryb Sport nie zasługuje na uwagę, ale ustawienie wszystkiego na maksimum, lecz z zawieszeniem w miękkim trybie, wydaje się optymalną opcją do dynamicznej jazdy po drogach publicznych.

Jesteśmy wielkimi fanami samochodów spod znaku N Hyundaia - stanowią one udany miks staromodnych hot hatchy z nowoczesną przystępnością, i Kona N nie należy do wyjątków. Nie ograniczono się tu do dołożenia mocnego silnika i paru znaczków, aby małym kosztem zrobić bestsellera jadącego na opinii kuzynów i20 i i30 opracowywanych między innymi na torze Nurburgring. Kona N to usportowiony crossover, który naprawdę ma co pokazać i jest w tym autentyczny.

Ceny i konkurencja

W Polsce Hyundai Kona N kosztuje minimum 201 000 zł, czyli aż o 58 000 zł więcej niż słabszy, trzycylindrowy Ford Puma ST, za to Hyundai ma więcej wyposażenia w standardzie. Z drugiej strony mamy Volkswagena T-Roc R w cenie ponad 212 tys. zł. Ma on napęd na cztery koła i nieco więcej mocy (300 KM), ale także nie dorównuje Konie wyposażeniem (na przykład adaptacyjne amortyzatory kosztują dodatkowo 5090 zł). Za pokrewną z Volkswagenem Cuprę Ateca trzeba wyłożyć jeszcze więcej (od 231 900 zł), a nie jest ona nawet w połowie tak dobra jak koreański crossover.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Red Bull RB17 premiera
Red bull
Debiutuje Red Bull RB17 - najbliższy Formule 1 pojazd dla dwojga

Adrian Newey opuszcza RBR, ale jego ostatnie dzieło to 1200-konny hipersamochód z silnikiem V10.

12 lipca 2024
Evoluto Ferrari 355 restomod
Restomod
Ferrari 355 od Evoluto ma przede wszystkim dobrze jeździć

Evoluto Automobili stworzy 55 egzemplarzy unikalnego restomoda na bazie Ferrari 355.

11 lipca 2024
MG Cyberster test UK
MG / Cyberster
MG Cyberster - wygląd to jedno, prowadzenie drugie

MG znów oferuje roadstera, ale tym razem na prąd. Czy Cyberster udanie nawiązuje do historii marki?

10 lipca 2024
Ariel Nomad 2 główne
Ariel / Nomad
Ariel Nomad 2 ma lepszy stosunek mocy do masy niż Huracán Sterrato

Brytyjski łazik dostał gruntowną modernizację i nowy turbodoładowany silnik Forda.

10 lipca 2024
2025 Honda Prelude Concept
Honda / Prelude
Honda Prelude powróci jako zgrabne coupe z napędem hybrydowym

Prelude Concept ma być powrotem Hondy do produkcji niewielkich samochodów sportowych.

8 lipca 2024
Mini John Cooper Works E Prototype
Mini / John Cooper Works
Nadchodzi Mini JCW E - najgorętszy elektryczny hot hatch tej marki

Pokazany prototyp pierwszego elektrycznego Mini JCW zadebiutuje przed publicznością w Goodwood.

6 lipca 2024
Zenvo Aurora dwie wersje
Zenvo / Aurora
Hybrydowy hipercar z Danii - Zenvo Aurora - pojawi się na Goodwood FoS

Nowe Zenvo Aurora ma silnik V12 quad-turbo i chce rywalizować z Bugatti, Koenigseggiem i Rimakiem.

5 lipca 2024
2024 BMW M240i lifting
BMW / M240i
BMW M240i po liftingu zyskało na opcjach personalizacji

Obecna na rynku od 3 lat seria 2, w tym topowe M240i, przeszła właśnie subtelne zmiany.

4 lipca 2024
Pagani Huayra Epitome one-off
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Epitome ma V12, 864 KM i manualną skrzynię biegów

Najnowszy one-off Pagani łączy magię skrzyni manualnej z silnikiem V12 twin turbo AMG.

3 lipca 2024
Aston Martin DBX707 AMR24 prezentacja
Aston Martin / DBX707
Nie ma SUV-a bardziej inspirowanego F1 niż Aston Martin DBX707 AMR24

Aston Martin podkreśla swój udział w Formule 1 wypuszczając DBX-a w efektownej wersji AMR24.

3 lipca 2024
Land Rover Defender Octa V8 debiut
Land Rover / Defender
Debiutuje Defender Octa - terenowy niszczyciel z 635-konnym V8

SVR jest już przeszłością, nowym znacznikiem wyróżniającym najmocniejsze Land Rovery stało się Octa.

3 lipca 2024
Goodwood Festival of Speed 2024
Festival of speed
Goodwood Festival of Speed 2024 - zapowiedź

Aston Martin, BMW i Red Bull zapowiedziały globalne premiery nowych modeli podczas tegorocznego Goodwood FoS.

2 lipca 2024