Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Hyundai Ioniq 5 N zadebiutuje w lipcu 2023

Pierwszym EV sygnowanym przez dział N Hyundaia będzie Ioniq 5 N. Debiut już w lipcu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

31 marca 2023
Hyundai Ioniq 5 N spyshot
18

Hyundai podgrzewa atmosferę wokół Ioniq’a 5 N - swojego pierwszego EV stworzonego przy udziale departamentu N odpowiedzialnego za modele sportowe. Jeśli istnieje jakaś wyróżniająca się nowa marka na rynku modeli Performance, jest to właśnie Hyundai N. Od czasu debiutu i30 N w 2017 roku każdy kolejny model był lepszy od poprzedniego. Mimo wszystko jest to wciąż młoda marka, której przyszłość zdefiniują nadchodzące modele elektryczne. Pierwszym z nich jest Ioniq 5 N, którego debiut nastąpi w lipcu obecnego roku.

Ioniq 5 N będzie oparty o nową architekturę E-GMP wzbogaconą o typowe atrybuty modeli o wysokich osiągach. Dokładnych liczb jeszcze nie znamy, ale w powszechnej opinii Ioniq 5 dostanie układ napędowy z dwoma silnikami bardzo podobny lub identyczny jak w obecnej od niedawna na rynku bliźniaczej Kii EV6 GT. Najmocniejsza Kia może się pochwalić mocą 575 KM, więc na pewno Ioniq 5 N będzie legitymował się podobną wartością.

Ioniq 5 N będzie oparty o napęd Kii EV6 GT, ale zostanie wyposażony w szereg dedykowanych rozwiązań technicznych.

Nowością zapowiadaną przez koncept RN22e jest nowo opracowany dyferencjał o ograniczonym poślizgu wyposażony w funkcję wektorowania momentu obrotowego. Prawdopodobnie znajdzie się on w Ioniq’u 5 N oraz w późniejszym modelu Ioniq 6 N. Jest on wyposażony w dwa sprzęgiełka, co wskazuje na czysto mechaniczne rozwiązanie potrafiące fizycznie rozdzielać moc między prawe i lewe koło. Analogiczne rozwiązania stosują inni producenci np. w Mercedesie-AMG A45 S lub Audi RS3.

Dyferencjał dzięki funkcji torque vectoring będzie w stanie mechanicznie rozdzielać moment obrotowy tylnego silnika pomiędzy koła. W skrajnym przypadku większość, jeśli nie cały, moment obrotowy będzie mógł trafić na jedno z kół.

Hyundai Ioniq 5 N kamuflaż tył
18

Oprócz nowego mechanizmu różnicowego, Ioniq 5 N będzie miał znacznie ulepszone podwozie. Większy rozstaw kół i szersze opony na większych felgach (21 cali) wymusiły poszerzenie nadkoli. Oprócz nowej geometrii spodziewamy się również obniżenia zawieszenia i tym samym rezygnacji z quasi-SUV-owego wyglądu standardowego modelu. Dział N firmy Hyundai ma również zamiłowanie do wspólnego opracowywania z Pirelli indywidualnych opon do swoich modeli, co jak podejrzewamy może być efektem współpracy obu firm.

Modele N Hyundaia zyskały przychylność klientów także poprzez fakt, że ich wielkie możliwości są podane w formie rozmaitych trybów jazdy, które kierowca może dostosować pod konkretne preferencje lub warunki drogowe. Czynnik ten powinien odegrać sporą rolę we wszystkich aktywnych systemach dynamicznych nowego Ioniq’a 5 N. Pod tym kątem inżynierowie od kalibracji podwozia mają nawet większe pole do popisu niż dotychczas, głównie ze względu na charakterystykę elektrycznego układu napędowego.

Hyundai Ioniq 5 N kamuflaż przód
18

W praktyce może to się przełożyć na wiele obszarów takich jak reakcja na ruchy pedałem gazu lub krzywą momentu obrotowego, ale także generowanie podkładu dźwiękowego w kabinie. Wiele samochodów elektrycznych o sportowym profilu ma podobne systemy. Dodatkowo Hyundai pracuje nad syntetycznym “efektem zmiany biegów” - co to właściwie oznacza w aucie pozbawionym mechanicznej przekładni, tego nie wie nikt.

Reklama

Dzięki funkcji N Drift Optimizer Hyundai Ioniq 5 N będzie mógł driftować na różnych typach nawierzchni.

Najnowsze zdjęcia przedstawiają muły testowe Hyundaia w szwedzkiej bazie w okolicach Arjeplog. Technicy poddają tam intensywnym testom między innymi system “N Drift Optimizer”, który tak zmienia rozkład momentu obrotowego, zawieszenie, kontrolę stabilności i dyferencjał, aby umożliwić efektowne poślizgi na różnych typach nawierzchni.

Hyundai Ioniq 5 N drifting
18

Oprócz wymienionych wyżej modyfikacji technicznych Hyundai na pewno zaaplikuje do Ioniq’a 5 charakterystyczny design N. Tym razem jednak nie będą to trójkątne światła LED ani efektowne końcówki wydechu, a raczej elementy aerodynamiki w kontrastowym kolorze, co widzieliśmy już w koncepcie RN22e. Na pewno będzie to ciekawy dodatek do supernowoczesnego retro-designu oryginalnego Hyundaia Ioniq 5 przypominającego współczesna interpretację słynnej Lancii Delty Integrale.

Zapewne modyfikacje dotkną też wnętrze auta. Spodziewamy się sportowych akcentów i materiałów nastawionych raczej na emocje z jazdy, a nie ratowanie środowiska.

Zazwyczaj usportowiony SUV z napędem elektrycznym nie byłby w stanie nadmiernie zainteresować redakcji Evo, ale jeśli jest to Hyundai z rodziny N, sytuacja wygląda zgoła inaczej. Firma to od 5 lat udowadnia, że potrafi zamienić nudne modele masowe w prawdziwe samochody dla kierowcy. Naszym zdaniem Ioniq 5 N ma szansę podtrzymać tę tradycję.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023
Ferrari 499P Modificata 2024
Ferrari
Ferrari 499P Modificata - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Ferrari rozpoczyna program, w którym klienci mogą kupić zmodyfikowane wyścigówki 499P klasy LMH i poczuć się jak Robert Kubica

30 października 2023
Redaktor Michał Sztorc wskakuje na prawy fotel
Motosport
Work-racing balance w teamie Atlas Ward Motorsport

Ruszamy na Red Bull Ring by wraz z Atlas Ward Motorsport poznać sekret łączenia pracy zawodowej z profesjonalnym ściganiem się.

25 października 2023
BMW iM3
BMW / M3
Następne BMW M3 będzie w pełni elektryczne

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.

1 grudnia 2023
Lotus ładowarka 450 kw
Lotus
Lotus stworzył ładowarkę za mocną dla jakiegokolwiek istniejącego EV

Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.

1 grudnia 2023
Honda ZR-V test główne
Honda / ZR-V
Honda ZR-V - crossover czerpiący z Civica

Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.

29 listopada 2023
2024 Dacia Duster III premiera
Dacia / Duster
Nowa Dacia Duster - więcej praktyczności, wciąż dobre ceny

Nowa Dacia Duster jest praktyczna, rozsądna i wygląda o wiele lepiej niż dwie poprzednie generacje.

29 listopada 2023
Ferrari SF90 XX Stradale test
Ferrari / SF90 Stradale
Ferrari SF90 XX Stradale - pierwsze drogowe XX

SF90 XX Stradale z hybrydą na pokładzie jest najszybszym samochodem drogowym na torze Fiorano.

28 listopada 2023
McLaren 720S GT3 Evo Le Mans 2024
McLaren / 720s
McLaren powraca do Le Mans w sezonie 2024

McLaren Automotive potwierdził, że przystępuje do rywalizacji w WEC z modelem 720S GT3.

28 listopada 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Ferrari F250 hypercar spyshot
Ferrari
Następny hipersamochód Ferrari może otrzymać tylko sześć cylindrów

Dzięki hybrydzie z V6 następny flagowiec Ferrari połączy świat samochodów drogowych i wyścigowych.

27 listopada 2023
Adam Małysz - legenda skoków narciarskich i wielokrotny uczestnik Rajdu Dakar
Felieton
O jakich autach marzył Adam Małysz?

W EVO czytamy o autach ze snów i wszyscy o nich marzymy niezależnie od tego, ile kosztują i jak są szybkie.

24 listopada 2023
2023 Porsche Panamera lifting
Porsche / Panamera
Nowe Porsche Panamera ma się prowadzić bardziej jak 911

Po liftingu Panamera zyskała design i technologie upodabniające ten model do Porsche Taycana.

24 listopada 2023
Pagani Imola Roadster główne
Pagani / Imola
Nowe Pagani Imola Roadster - bezwzględny atak na zmysły

Imola to najbardziej radykalne drogowe Pagani w historii, a teraz debiutuje jej wersja Roadster.

24 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023