Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Toyota MR2 Mk3 (1999-2007) - test i poradnik kupującego

Trzecia generacja centralnosilnikowej Toyoty MR2 jest mocną alternatywą dla Mazdy MX-5.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 stycznia 2024
Toyota MR2 Mk3 test poradnik
13

W przeszłości kilku producentów próbowało podważyć pozycję Mazdy MX-5, ale niewielu z nich udało się wyprowadzić naprawdę celny cios. Toyota z trzecią generacją MR2 z lat 1999-2007 była prawdopodobnie najbliżej tego celu.

O ile trzecia MR2 była, podobnie jak jej poprzedniczki, tylnonapędowym samochodem sportowym z silnikiem pośrodku, przy jej konstruowaniu Toyota wróciła do korzeni. Mniejsza, lżejsza i bardziej zwinna niż jej bezpośredni poprzednik, w 1999 roku MR2 porzuciła format coupe ze zdejmowanymi panelami dachowymi na rzecz całkowicie otwartego nadwozia typu roadster. Z perspektywy czasu wyszło jej to zdecydowanie na dobre.

Główny inżynier Tadashi Nakagawa opisał model MR2 Mk3 jako ten, który przerwał "cykl wzrostu" swojej linii modelowej, co jest dziś prawie niespotykane. Zarówno wymiary, jak i masa są znacznie niższe niż w przypadku Mk2, co czyni trzecią generację znacznie bardziej atrakcyjnym samochodem dla kierowcy.

Toyota MR2 Mk3 poradnik tył
13

MR2 była ostatnim prawdziwym samochodem sportowym Toyoty do momentu prezentacji GT86 pięć lat później. Obecnie oferowany model rozwojowy o nazwie GR86 raczej nie będzie miał następcy, co oznacza trwałe wygaszenie niewielkich coupe i roadsterów tej marki. Tymczasem używane MR2 staje się coraz bardziej pożądane i stanowi prawdziwą alternatywę dla Mazdy MX-5.

Toyota MR2 Mk3 - szczegóły

Zaledwie 975 kg masy własnej w parze z 1.8-litrowym, dwuwałkowym, wolnossącym silnikiem o mocy 140 KM sprawuje się zdecydowanie lepiej niż w przypadku równolegle produkowanej Celiki. Napęd jest przenoszony na tylną oś za pomocą 5-biegowej skrzyni ręcznej. Przyspieszenie do 100 km/h trwa 8 s, a prędkość maksymalna wynosi 208 km/h. Niedługo po prezentacji auta do gamy dołączyła skrzynia automatyczna z pięcioma przełożeniami. Tymczasem ręczna przekładnia zyskała szósty bieg w roku 2002.

Już od momentu debiutu MR2 zbierała dobre recenzje, jednak model po modyfikacji z 2004 roku znacząco zyskał na sztywności nadwozia. Wprowadzono wtedy nowe belki poprzeczne, kilka mniejszych wzmocnień, tylną rozpórkę oraz zmodyfikowaną płytę podłogową i tunel skrzyni biegów. Niezależnie czy kupisz wersję przed czy po liftingu, staniesz się posiadaczem świetnego roadstera dla kierowcy. Zawieszenie MR2 z kolumnami MacPhersona nie jest tak zaawansowane jak podwójne wahacze w MX-5, ale sprawdza się doskonale, czyniąc z Toyoty równego rywala dla samochodów sportowych z wyższej półki cenowej.

Toyota MR2 Mk3 poradnik jazda
13

W 2024 roku szczególnie dobrze widoczny jest fakt, że eksploatacja lekkiego samochodu sportowego przynosi inne korzyści niż tylko emocje podczas jazdy. Koszty posiadania takiego auta nie są wysokie, gdyż zużycie paliwa, hamulców czy elementów zawieszenia w naturalny sposób przebiega wolniej. Nawet gdy już trzeba coś wymienić, części do małego i lekkiego wozu są zazwyczaj tańsze niż ich odpowiedniki przeznaczone do cięższych aut.

Najsłabsza część MR2 - blacha. Najmocniejsza - dwuwałkowy, czterocylindrowy silnik 1.8 VVTi.

Jak zwykle przy kupnie 20-letniego samochodu z rynku wtórnego należy sprawdzić kilka rzeczy. Na przykład aluminiowe felgi Toyoty korodują szybciej niż inne powodując czasami nieodwracalne zmiany i strukturalne uszkodzenie ich konstrukcji. Należy sprawdzić też całe nadwozie i podwozie pod kątem korozji, szczególnie tylną ramę pomocniczą. Jeśli samochód kiedykolwiek był użytkowany na torze, może być zużyty bardziej niż inne egzemplarze, niezależnie od przebiegu. Warto sprawdzić odpływy wody z dachu, bo ich zatkanie może spowodować przecieki wody do kabiny.

Silniki na ogół trzymają się najlepiej, choć zdarzają się w nich usterki pierwszego z dwóch katalizatorów, przez co zanieczyszczenia z kata wracają do układu korbowo-tłokowego silnika. Z oczywistych względów nie jest to korzystna sytuacja, a można jej zapobiec po prostu usuwając katalizator wstępny (ten przy silniku). Cierpią na to głównie samochody wyprodukowane przed liftingiem, czyli do roku 2003. Sygnałem ostrzegawczym przed ostateczną awarią jest kontrolka check engine z błędem sondy lambda, nadmierne zużycie oleju i kopcenie z wydechu. Jeśli sprzedawane auto ma którykolwiek z tych objawów, lepiej poszukać innego egzemplarza.

Toyota MR2 Mk3 kokpit
13

Obecnie akcje Toyoty MR2 Mk3 na rynku nie stoją wysoko. Samochody te można kupić poniżej 30 000 zł, choć na zadbany egzemplarz lepiej będzie zarezerwować 40-50 tys. Najdroższy egzemplarz wystawiony w tym momencie przekracza próg 60 000 zł.

Reklama

Toyota MR2 Mk3 - podstawowe dane

Silnik: 1.8 DOHC R4
Moc: 140 KM / 6400 obr.
Moment obrotowy: 172 Nm / 4200 obr.
Masa: 975 kg
Stosunek moc/masa: 144 KM / tonę
0-100 km/h: 8,0 s
Prędkość: 208 km/h

Nasza opinia

“Topless Darts” - Evo nr 017, marzec 2000
Na tak fantastycznych drogach nic nie jest w stanie odciągnąć mnie od Toyoty. Wystarczy kilka minut, by przekonać się że to świetnie poukładany samochód. Reaguje niewiarygodnie ostro, tnąc w lewo i w prawo z ogromną precyzją, a najmniejsze ruchy kierownicą powodują drobne, ale kluczowe zmiany w ustawieniu samochodu. Toyota jest lekka, ale daje odpowiednio dużo czucia.

MR2 ma ten sam 1.8-litrowy silnik VVTi o mocy 140 KM co nowa Celica, ale w lżejszym nadwoziu wydaje się on dużo przyjemniejszy. Przede wszystkim jest o wiele bardziej żywiołowy z góry, lepiej ciągnie z dołu i ma sporo momentu w środkowym zakresie.

Toyota MR2 vs MGF Trophy vs MX-5 1.8 - Evo 033, lipiec 2001
To, co naprawdę odróżnia Toyotę od MG, to precyzyjne współdziałanie układu kierowniczego i przepustnicy, które determinuje zachowanie samochodu w każdym kolejnym zakręcie. Regulacja odbywa się z precyzją pokrętła głośności w drogim wzmacniaczu hi-fi. Sposób, w jaki podwozie MR2 bez wysiłku usuwa najgorsze koleiny, spadki i zmiany pochylenia, jest czymś więcej niż tylko odpowiednikiem płynnie jeżdżącej Mazdy.

Toyota MR2 Mk3 poradnik sylwetka
13

Dwuwałkowy silnik Toyoty także zgarnia najlepsze noty. Pomimo najmniejszej mocy kręci się z największą swobodą, najchętniej zapuszcza się pod czerwone pole, dysponuje mechaniczną gładkością i sportowym brzmieniem. Dodajmy do tego bardzo wygodną, nisko pochyloną pozycję za kierownicą, odpowiednio dopasowane do tułowia fotele i duże, czytelne przyrządy, a wygląda to na okazję lepszą niż kiedykolwiek.

“Great UK Drives” - Evo 258, marzec 2019
Okazuje się, że lekka i zwrotna MR2 jest wprost genialna. Gładki, mokry asfalt drogi zaczyna się wić i skręcać między drzewami. Słaba widoczność wymusza zmniejszenie tempa, a podwozie małej Toyoty nadal generuje czystą frajdę.

Możesz z dużą dokładnością wyczuć na kierownicy moment gdy przednie koła zaczynają się ślizgać, ale nie trzeba odpuszczać, można zwyczajnie docisnąć jeszcze mocniej. Od czasu do czasu tył także ma ochotę uciec, więc trzeba zdecydowanie i stabilnie obchodzić się z pedałem gazu. Prowadzenie MR2 na limicie, jak i komfortowe toczenie się przez miasto, są w tym aucie tak samo satysfakcjonujące.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024