Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Toyota MR2 Mk3 (1999-2007) - test i poradnik kupującego

Trzecia generacja centralnosilnikowej Toyoty MR2 jest mocną alternatywą dla Mazdy MX-5.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 stycznia 2024
Toyota MR2 Mk3 test poradnik
13

W przeszłości kilku producentów próbowało podważyć pozycję Mazdy MX-5, ale niewielu z nich udało się wyprowadzić naprawdę celny cios. Toyota z trzecią generacją MR2 z lat 1999-2007 była prawdopodobnie najbliżej tego celu.

O ile trzecia MR2 była, podobnie jak jej poprzedniczki, tylnonapędowym samochodem sportowym z silnikiem pośrodku, przy jej konstruowaniu Toyota wróciła do korzeni. Mniejsza, lżejsza i bardziej zwinna niż jej bezpośredni poprzednik, w 1999 roku MR2 porzuciła format coupe ze zdejmowanymi panelami dachowymi na rzecz całkowicie otwartego nadwozia typu roadster. Z perspektywy czasu wyszło jej to zdecydowanie na dobre.

Główny inżynier Tadashi Nakagawa opisał model MR2 Mk3 jako ten, który przerwał "cykl wzrostu" swojej linii modelowej, co jest dziś prawie niespotykane. Zarówno wymiary, jak i masa są znacznie niższe niż w przypadku Mk2, co czyni trzecią generację znacznie bardziej atrakcyjnym samochodem dla kierowcy.

Toyota MR2 Mk3 poradnik tył
13

MR2 była ostatnim prawdziwym samochodem sportowym Toyoty do momentu prezentacji GT86 pięć lat później. Obecnie oferowany model rozwojowy o nazwie GR86 raczej nie będzie miał następcy, co oznacza trwałe wygaszenie niewielkich coupe i roadsterów tej marki. Tymczasem używane MR2 staje się coraz bardziej pożądane i stanowi prawdziwą alternatywę dla Mazdy MX-5.

Toyota MR2 Mk3 - szczegóły

Zaledwie 975 kg masy własnej w parze z 1.8-litrowym, dwuwałkowym, wolnossącym silnikiem o mocy 140 KM sprawuje się zdecydowanie lepiej niż w przypadku równolegle produkowanej Celiki. Napęd jest przenoszony na tylną oś za pomocą 5-biegowej skrzyni ręcznej. Przyspieszenie do 100 km/h trwa 8 s, a prędkość maksymalna wynosi 208 km/h. Niedługo po prezentacji auta do gamy dołączyła skrzynia automatyczna z pięcioma przełożeniami. Tymczasem ręczna przekładnia zyskała szósty bieg w roku 2002.

Już od momentu debiutu MR2 zbierała dobre recenzje, jednak model po modyfikacji z 2004 roku znacząco zyskał na sztywności nadwozia. Wprowadzono wtedy nowe belki poprzeczne, kilka mniejszych wzmocnień, tylną rozpórkę oraz zmodyfikowaną płytę podłogową i tunel skrzyni biegów. Niezależnie czy kupisz wersję przed czy po liftingu, staniesz się posiadaczem świetnego roadstera dla kierowcy. Zawieszenie MR2 z kolumnami MacPhersona nie jest tak zaawansowane jak podwójne wahacze w MX-5, ale sprawdza się doskonale, czyniąc z Toyoty równego rywala dla samochodów sportowych z wyższej półki cenowej.

Toyota MR2 Mk3 poradnik jazda
13

W 2024 roku szczególnie dobrze widoczny jest fakt, że eksploatacja lekkiego samochodu sportowego przynosi inne korzyści niż tylko emocje podczas jazdy. Koszty posiadania takiego auta nie są wysokie, gdyż zużycie paliwa, hamulców czy elementów zawieszenia w naturalny sposób przebiega wolniej. Nawet gdy już trzeba coś wymienić, części do małego i lekkiego wozu są zazwyczaj tańsze niż ich odpowiedniki przeznaczone do cięższych aut.

Najsłabsza część MR2 - blacha. Najmocniejsza - dwuwałkowy, czterocylindrowy silnik 1.8 VVTi.

Jak zwykle przy kupnie 20-letniego samochodu z rynku wtórnego należy sprawdzić kilka rzeczy. Na przykład aluminiowe felgi Toyoty korodują szybciej niż inne powodując czasami nieodwracalne zmiany i strukturalne uszkodzenie ich konstrukcji. Należy sprawdzić też całe nadwozie i podwozie pod kątem korozji, szczególnie tylną ramę pomocniczą. Jeśli samochód kiedykolwiek był użytkowany na torze, może być zużyty bardziej niż inne egzemplarze, niezależnie od przebiegu. Warto sprawdzić odpływy wody z dachu, bo ich zatkanie może spowodować przecieki wody do kabiny.

Silniki na ogół trzymają się najlepiej, choć zdarzają się w nich usterki pierwszego z dwóch katalizatorów, przez co zanieczyszczenia z kata wracają do układu korbowo-tłokowego silnika. Z oczywistych względów nie jest to korzystna sytuacja, a można jej zapobiec po prostu usuwając katalizator wstępny (ten przy silniku). Cierpią na to głównie samochody wyprodukowane przed liftingiem, czyli do roku 2003. Sygnałem ostrzegawczym przed ostateczną awarią jest kontrolka check engine z błędem sondy lambda, nadmierne zużycie oleju i kopcenie z wydechu. Jeśli sprzedawane auto ma którykolwiek z tych objawów, lepiej poszukać innego egzemplarza.

Toyota MR2 Mk3 kokpit
13

Obecnie akcje Toyoty MR2 Mk3 na rynku nie stoją wysoko. Samochody te można kupić poniżej 30 000 zł, choć na zadbany egzemplarz lepiej będzie zarezerwować 40-50 tys. Najdroższy egzemplarz wystawiony w tym momencie przekracza próg 60 000 zł.

Reklama

Toyota MR2 Mk3 - podstawowe dane

Silnik: 1.8 DOHC R4
Moc: 140 KM / 6400 obr.
Moment obrotowy: 172 Nm / 4200 obr.
Masa: 975 kg
Stosunek moc/masa: 144 KM / tonę
0-100 km/h: 8,0 s
Prędkość: 208 km/h

Nasza opinia

“Topless Darts” - Evo nr 017, marzec 2000
Na tak fantastycznych drogach nic nie jest w stanie odciągnąć mnie od Toyoty. Wystarczy kilka minut, by przekonać się że to świetnie poukładany samochód. Reaguje niewiarygodnie ostro, tnąc w lewo i w prawo z ogromną precyzją, a najmniejsze ruchy kierownicą powodują drobne, ale kluczowe zmiany w ustawieniu samochodu. Toyota jest lekka, ale daje odpowiednio dużo czucia.

MR2 ma ten sam 1.8-litrowy silnik VVTi o mocy 140 KM co nowa Celica, ale w lżejszym nadwoziu wydaje się on dużo przyjemniejszy. Przede wszystkim jest o wiele bardziej żywiołowy z góry, lepiej ciągnie z dołu i ma sporo momentu w środkowym zakresie.

Toyota MR2 vs MGF Trophy vs MX-5 1.8 - Evo 033, lipiec 2001
To, co naprawdę odróżnia Toyotę od MG, to precyzyjne współdziałanie układu kierowniczego i przepustnicy, które determinuje zachowanie samochodu w każdym kolejnym zakręcie. Regulacja odbywa się z precyzją pokrętła głośności w drogim wzmacniaczu hi-fi. Sposób, w jaki podwozie MR2 bez wysiłku usuwa najgorsze koleiny, spadki i zmiany pochylenia, jest czymś więcej niż tylko odpowiednikiem płynnie jeżdżącej Mazdy.

Toyota MR2 Mk3 poradnik sylwetka
13

Dwuwałkowy silnik Toyoty także zgarnia najlepsze noty. Pomimo najmniejszej mocy kręci się z największą swobodą, najchętniej zapuszcza się pod czerwone pole, dysponuje mechaniczną gładkością i sportowym brzmieniem. Dodajmy do tego bardzo wygodną, nisko pochyloną pozycję za kierownicą, odpowiednio dopasowane do tułowia fotele i duże, czytelne przyrządy, a wygląda to na okazję lepszą niż kiedykolwiek.

“Great UK Drives” - Evo 258, marzec 2019
Okazuje się, że lekka i zwrotna MR2 jest wprost genialna. Gładki, mokry asfalt drogi zaczyna się wić i skręcać między drzewami. Słaba widoczność wymusza zmniejszenie tempa, a podwozie małej Toyoty nadal generuje czystą frajdę.

Możesz z dużą dokładnością wyczuć na kierownicy moment gdy przednie koła zaczynają się ślizgać, ale nie trzeba odpuszczać, można zwyczajnie docisnąć jeszcze mocniej. Od czasu do czasu tył także ma ochotę uciec, więc trzeba zdecydowanie i stabilnie obchodzić się z pedałem gazu. Prowadzenie MR2 na limicie, jak i komfortowe toczenie się przez miasto, są w tym aucie tak samo satysfakcjonujące.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 Mercedes-Benz CLA premiera
Mercedes / CLA
Przybywa nowy, hybrydowy lub elektryczny, Mercedes-Benz CLA

Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.

14 marca 2025
2025 Dallara Stradale lifting
Dallara / Stradale
Nowa Dallara Stradale potrafi jeszcze więcej, na drodze i torze

Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.

13 marca 2025
Porsche wyniki 2024 rok
Porsche
Zwrot w sprawie EV sprawia, że pojawi się więcej benzynowych Porsche

Porsche 911 zyska kolejne ekscytujące, pożądane wersje o dużym stopniu personalizacji.

13 marca 2025
2025 Lexus RZ 550e F-Sport premiera
Lexus / RZ
Lexus RZ 550e F-Sport ma 408 KM i wirtualny układ kierowniczy

Lexus wkracza na europejski rynek z nowym RZ wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire.

13 marca 2025
2025 Morgan Supersport premiera
Morgan / Supersport
Debiutuje Morgan Supersport - rdzennie brytyjski rywal Porsche Cayman

Następna dekada Morgana zaczyna się tu i teraz, od premiery nowego flagowca o nazwie Supersport.

11 marca 2025
Alpine A110 EV detale
Alpine / A110
Znamy kolejne szczegóły na temat elektrycznego Alpine A110

Za mniej więcej dwa lata poznamy elektryczne sportowe Alpine, rywala Porsche Caymana EV.

10 marca 2025
Maserati MC20 folgore odwołane
Maserati / MC20
Elektryczny supersamochód Maserati MC20 Folgore odwołany

Oczekiwana elektryczna wersja Maserati MC20 najpewniej w ogóle nie trafi na rynek.

10 marca 2025
Mercedes-AMG SUV spyshot
Mercedes-AMG
Mercedes-AMG intensyfikuje prace nad 1000-konnym elektrycznym SUV-em

Prace nad elektrycznym sportowym SUV-em od Mercedesa-AMG idą pełną parą. Na celowniku Lotus Eletre.

6 marca 2025
2025 Lotus Emira Turbo SE lifting
Lotus / Emira
Lotus Emira z nową wersją Turbo SE o mocy 400 KM

Trzy lata po debiucie Lotus odświeża ofertę sportowego modelu Emira.

5 marca 2025
2025 Audi A6 Avant prezentacja
Audi / A6
2025 Audi A6 Avant - znamy wszystkie szczegóły nowej generacji A6

Rodzina modeli A6 ma być dla Audi nowym otwarciem w walce z BMW 5 i Mercedesem klasy E.

4 marca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Lanzante pracuje nad własnym hipersamochodem inspirowanym McLarenem F1

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

4 marca 2025
EuroNCAP normy 2026
EURONCAP
EuroNCAP przyczyni się do powrotu fizycznych przycisków w samochodach?

Nowe normy bezpieczeństwa EuroNCAP będą premiować modele z fizycznymi przyciskami zamiast ekranów.

3 marca 2025