Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Toyota MR2 Mk3 (1999-2007) - test i poradnik kupującego

Trzecia generacja centralnosilnikowej Toyoty MR2 jest mocną alternatywą dla Mazdy MX-5.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 stycznia 2024
Toyota MR2 Mk3 test poradnik
13

W przeszłości kilku producentów próbowało podważyć pozycję Mazdy MX-5, ale niewielu z nich udało się wyprowadzić naprawdę celny cios. Toyota z trzecią generacją MR2 z lat 1999-2007 była prawdopodobnie najbliżej tego celu.

O ile trzecia MR2 była, podobnie jak jej poprzedniczki, tylnonapędowym samochodem sportowym z silnikiem pośrodku, przy jej konstruowaniu Toyota wróciła do korzeni. Mniejsza, lżejsza i bardziej zwinna niż jej bezpośredni poprzednik, w 1999 roku MR2 porzuciła format coupe ze zdejmowanymi panelami dachowymi na rzecz całkowicie otwartego nadwozia typu roadster. Z perspektywy czasu wyszło jej to zdecydowanie na dobre.

Główny inżynier Tadashi Nakagawa opisał model MR2 Mk3 jako ten, który przerwał "cykl wzrostu" swojej linii modelowej, co jest dziś prawie niespotykane. Zarówno wymiary, jak i masa są znacznie niższe niż w przypadku Mk2, co czyni trzecią generację znacznie bardziej atrakcyjnym samochodem dla kierowcy.

Toyota MR2 Mk3 poradnik tył
13

MR2 była ostatnim prawdziwym samochodem sportowym Toyoty do momentu prezentacji GT86 pięć lat później. Obecnie oferowany model rozwojowy o nazwie GR86 raczej nie będzie miał następcy, co oznacza trwałe wygaszenie niewielkich coupe i roadsterów tej marki. Tymczasem używane MR2 staje się coraz bardziej pożądane i stanowi prawdziwą alternatywę dla Mazdy MX-5.

Toyota MR2 Mk3 - szczegóły

Zaledwie 975 kg masy własnej w parze z 1.8-litrowym, dwuwałkowym, wolnossącym silnikiem o mocy 140 KM sprawuje się zdecydowanie lepiej niż w przypadku równolegle produkowanej Celiki. Napęd jest przenoszony na tylną oś za pomocą 5-biegowej skrzyni ręcznej. Przyspieszenie do 100 km/h trwa 8 s, a prędkość maksymalna wynosi 208 km/h. Niedługo po prezentacji auta do gamy dołączyła skrzynia automatyczna z pięcioma przełożeniami. Tymczasem ręczna przekładnia zyskała szósty bieg w roku 2002.

Już od momentu debiutu MR2 zbierała dobre recenzje, jednak model po modyfikacji z 2004 roku znacząco zyskał na sztywności nadwozia. Wprowadzono wtedy nowe belki poprzeczne, kilka mniejszych wzmocnień, tylną rozpórkę oraz zmodyfikowaną płytę podłogową i tunel skrzyni biegów. Niezależnie czy kupisz wersję przed czy po liftingu, staniesz się posiadaczem świetnego roadstera dla kierowcy. Zawieszenie MR2 z kolumnami MacPhersona nie jest tak zaawansowane jak podwójne wahacze w MX-5, ale sprawdza się doskonale, czyniąc z Toyoty równego rywala dla samochodów sportowych z wyższej półki cenowej.

Toyota MR2 Mk3 poradnik jazda
13

W 2024 roku szczególnie dobrze widoczny jest fakt, że eksploatacja lekkiego samochodu sportowego przynosi inne korzyści niż tylko emocje podczas jazdy. Koszty posiadania takiego auta nie są wysokie, gdyż zużycie paliwa, hamulców czy elementów zawieszenia w naturalny sposób przebiega wolniej. Nawet gdy już trzeba coś wymienić, części do małego i lekkiego wozu są zazwyczaj tańsze niż ich odpowiedniki przeznaczone do cięższych aut.

Najsłabsza część MR2 - blacha. Najmocniejsza - dwuwałkowy, czterocylindrowy silnik 1.8 VVTi.

Jak zwykle przy kupnie 20-letniego samochodu z rynku wtórnego należy sprawdzić kilka rzeczy. Na przykład aluminiowe felgi Toyoty korodują szybciej niż inne powodując czasami nieodwracalne zmiany i strukturalne uszkodzenie ich konstrukcji. Należy sprawdzić też całe nadwozie i podwozie pod kątem korozji, szczególnie tylną ramę pomocniczą. Jeśli samochód kiedykolwiek był użytkowany na torze, może być zużyty bardziej niż inne egzemplarze, niezależnie od przebiegu. Warto sprawdzić odpływy wody z dachu, bo ich zatkanie może spowodować przecieki wody do kabiny.

Silniki na ogół trzymają się najlepiej, choć zdarzają się w nich usterki pierwszego z dwóch katalizatorów, przez co zanieczyszczenia z kata wracają do układu korbowo-tłokowego silnika. Z oczywistych względów nie jest to korzystna sytuacja, a można jej zapobiec po prostu usuwając katalizator wstępny (ten przy silniku). Cierpią na to głównie samochody wyprodukowane przed liftingiem, czyli do roku 2003. Sygnałem ostrzegawczym przed ostateczną awarią jest kontrolka check engine z błędem sondy lambda, nadmierne zużycie oleju i kopcenie z wydechu. Jeśli sprzedawane auto ma którykolwiek z tych objawów, lepiej poszukać innego egzemplarza.

Toyota MR2 Mk3 kokpit
13

Obecnie akcje Toyoty MR2 Mk3 na rynku nie stoją wysoko. Samochody te można kupić poniżej 30 000 zł, choć na zadbany egzemplarz lepiej będzie zarezerwować 40-50 tys. Najdroższy egzemplarz wystawiony w tym momencie przekracza próg 60 000 zł.

Reklama

Toyota MR2 Mk3 - podstawowe dane

Silnik: 1.8 DOHC R4
Moc: 140 KM / 6400 obr.
Moment obrotowy: 172 Nm / 4200 obr.
Masa: 975 kg
Stosunek moc/masa: 144 KM / tonę
0-100 km/h: 8,0 s
Prędkość: 208 km/h

Nasza opinia

“Topless Darts” - Evo nr 017, marzec 2000
Na tak fantastycznych drogach nic nie jest w stanie odciągnąć mnie od Toyoty. Wystarczy kilka minut, by przekonać się że to świetnie poukładany samochód. Reaguje niewiarygodnie ostro, tnąc w lewo i w prawo z ogromną precyzją, a najmniejsze ruchy kierownicą powodują drobne, ale kluczowe zmiany w ustawieniu samochodu. Toyota jest lekka, ale daje odpowiednio dużo czucia.

MR2 ma ten sam 1.8-litrowy silnik VVTi o mocy 140 KM co nowa Celica, ale w lżejszym nadwoziu wydaje się on dużo przyjemniejszy. Przede wszystkim jest o wiele bardziej żywiołowy z góry, lepiej ciągnie z dołu i ma sporo momentu w środkowym zakresie.

Toyota MR2 vs MGF Trophy vs MX-5 1.8 - Evo 033, lipiec 2001
To, co naprawdę odróżnia Toyotę od MG, to precyzyjne współdziałanie układu kierowniczego i przepustnicy, które determinuje zachowanie samochodu w każdym kolejnym zakręcie. Regulacja odbywa się z precyzją pokrętła głośności w drogim wzmacniaczu hi-fi. Sposób, w jaki podwozie MR2 bez wysiłku usuwa najgorsze koleiny, spadki i zmiany pochylenia, jest czymś więcej niż tylko odpowiednikiem płynnie jeżdżącej Mazdy.

Toyota MR2 Mk3 poradnik sylwetka
13

Dwuwałkowy silnik Toyoty także zgarnia najlepsze noty. Pomimo najmniejszej mocy kręci się z największą swobodą, najchętniej zapuszcza się pod czerwone pole, dysponuje mechaniczną gładkością i sportowym brzmieniem. Dodajmy do tego bardzo wygodną, nisko pochyloną pozycję za kierownicą, odpowiednio dopasowane do tułowia fotele i duże, czytelne przyrządy, a wygląda to na okazję lepszą niż kiedykolwiek.

“Great UK Drives” - Evo 258, marzec 2019
Okazuje się, że lekka i zwrotna MR2 jest wprost genialna. Gładki, mokry asfalt drogi zaczyna się wić i skręcać między drzewami. Słaba widoczność wymusza zmniejszenie tempa, a podwozie małej Toyoty nadal generuje czystą frajdę.

Możesz z dużą dokładnością wyczuć na kierownicy moment gdy przednie koła zaczynają się ślizgać, ale nie trzeba odpuszczać, można zwyczajnie docisnąć jeszcze mocniej. Od czasu do czasu tył także ma ochotę uciec, więc trzeba zdecydowanie i stabilnie obchodzić się z pedałem gazu. Prowadzenie MR2 na limicie, jak i komfortowe toczenie się przez miasto, są w tym aucie tak samo satysfakcjonujące.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Volvo XC40 Recharge test
Volvo / XC40
Volvo XC40 Recharge - chiński szwedzki elektryk

Volvo coraz mniej wspólnego ma ze Szwecją, ale ciągle uchodzi za premium.

5 maja 2024
Tesla Model 3 Long Range test
Tesla / Model 3
Tesla Model 3 Long Range - ciągle na topie

Już od lat synonimem auta elektrycznego jest Tesla - jak sprawdza się w życiu codziennym?

5 maja 2024
Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Abt Audi RS3-S pakiet
Audi / RS3
Abt Audi RS3-S ma 485 KM z pięciu cylindrów

Niemiecki tuner Abt Sportsline wypuszcza bazowy pakiet poprawek dla Audi RS3 o nazwie RS3-S.

4 maja 2024
Red Bull RB17 Newey
Red Bull
Po odejściu z F1 Adrian Newey skupi się na hipersamochodzie RB17

Po odejściu z teamu F1 Red Bulla Adrian Newey nadal będzie odpowiedzialny za rozwój projektu RB17.

4 maja 2024
Aston Martin Vanquish V12
Aston Martin / Vanquish
Nadchodzi nowy Aston Martin Vanquish z podwójnie uturbionym V12

Planowany na ten rok nowy flagowiec Aston Martina będzie miał pod maską V12 twin turbo o mocy 835 KM.

2 maja 2024
TWR Supercat restomod
TWR
TWR Supercat to restomod na bazie Jaguara XJS z doładowanym V12

Tom Wilkinshaw Racing znowu robi to, co wychodziło im najlepiej - ulepsza stare Jaguary.

2 maja 2024
Cupra Formentor / Cupra Leon lifting
Cupra
Cupra zaszalała: Formentor i Leon mają więcej mocy i tryb Drift

Popularne modele Cupry - Formentor i Leon - przeszły rozszerzony lifting designu, wnętrza i napędu.

30 kwietnia 2024
Bentley Bentayga Apex Edition SUV
Bentley / Bentayga
Bentley Bentayga Apex Edition - uważaj na dziury!

Limitowany do 20 sztuk Bentley Bentayga Apex Edition dostał w standardzie 22-calowe karbonowe felgi.

30 kwietnia 2024
2024 Porsche Macan Electric test
Porsche / Macan
Nowe Porsche Macan Electric - czy to nadal najlepszy SUV dla kierowcy?

Przejechaliśmy się nowym Porsche Macan w dwóch wersjach: podstawowej i Turbo o mocy 639 KM.

29 kwietnia 2024
Lotus Evija X na torze Nürburgring
Lotus / Evija
Lotus Evija X to drugi najszybszy “elektryk” na Nürburgringu

Unikatowy, torowy Lotus Evija X okrążył Północną Pętlę Nürburgringu w czasie 6:24,047.

27 kwietnia 2024
MG Cyberster cenniki
MG / Cyberster
MG Cyberster wchodzi do sprzedaży w Wielkiej Brytanii

W sierpniu pierwsi brytyjscy klienci odbiorą kluczyki do elektrycznych roadsterów MG Cyberster.

26 kwietnia 2024