Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Ferrari 458 Italia (2009-2015) - test i poradnik kupującego

Niewiele supersamochodów starzeje się tak pięknie jak Ferrari 458. To nadal świetne i pożądane auto.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

30 października 2023
Ferrari 458 Italia poradnik
7

458 to ostatni supersamochód Ferrari z centralnie umieszczonym wolnossącym V8 i samo to gwarantuje mu tytuł przyszłego klasyka. Oczywiście bardziej pożądane zawsze będzie hardkorowe Speciale, które wciąż jest w ścisłej czołówce samochodów dla kierowcy, lecz standardowe 458 Italia także jest fantastycznym “egzotykiem”. W 2009 roku, gdy ten model debiutował, prezentował się w każdym aspekcie o niebo lepiej niż poprzednik - F430. Na dodatek projekt nadwozia autorstwa Pininfariny świetnie znosi próbę czasu.

Napędzana wkręcającym się do 9000 obrotów silnikiem V8 o pojemności 4.5 litra (kod wewn. F136) Italia ma 570 KM i 540 Nm przekazywane na tylną oś. Przyspiesza do 100 km/h w 3,4 s, czyli szybciej niż ówczesne Lamborghini Gallardo, które ma przewagę napędu na cztery koła. 458 nie tylko imponuje na prostej, ale oferuje też dynamikę jazdy niespotykaną w innych centralnosilnikowych supersamochodach - dowodem niech będzie lepszy czas wokół toru Fiorano niż starszym, lecz bardziej ekstremalnym, przygotowywanym z myślą o jeździe po torze, modelu 430 Scuderia.

Jednym z najważniejszych nowych podzespołów w 458 była skrzynia biegów - siedmiobiegowy, dwusprzęgłowy automat. Twórcą tej skrzyni była niemiecka firma Getrag i właśnie ta jednostka o nazwie Powershift 7DCL750 była ich pierwszą w historii “dwusprzęgłówką”. Parametry tej skrzyni były i są imponujące - zmiana biegu trwa poniżej 50 milisekund. Później ta sama skrzynia po większych lub mniejszych modyfikacjach trafiła m.in. do Mercedesa-AMG SLS oraz Forda GT z podwójnie doładowanym V6.

Ferrari 458 Italia w poślizgu
7

Smukłe nadwozie Italii nie posiada żadnych wyraźnych skrzydeł i splitterów, a i tak potrafi wygenerować do 360 kg docisku. Po części jest to zasługa ruchomych lotek w przednich wlotach powietrza, które przy pewnej prędkości obniżają się maksymalnie o 20 mm. W imponującym pakiecie elektroniki użytkowej inżynierowie Ferrari zawarli standardowo elektroniczny tylny dyferencjał oraz innowacyjną kontrolę stabilności F1-Trac. W tym roku mija 14 lat od debiutu tego auta, ale przez ten czas nie zasłynęło ono z żadnych poważnych usterek, co pozytywnie wpływa na atrakcyjność 458 na rynku wtórnym.

Silnik

V8 z płaskim wałem nie wykazuje żadnych słabych punktów i jest uznawane za jednostkę całkowicie bezawaryjną. Wysokie rachunki za serwis także nie są problemem ze względu na brak pasków rozrządu. Wykrycie źródła elektronicznych usterek może być trudne, dlatego trzeba zawsze oddawać auto do warsztatu, który ma odpowiedni sprzęt diagnostyczny. Właśnie dlatego zdecydowana większość Ferrari 458 jest serwisowana wyłącznie w punktach dealerskich i - chociaż wartości aut pozostają stabilne - prawdopodobnie dalej będą utrzymywane w ten sposób w dającej się przewidzieć przyszłości.

W 2011 roku Ferrari wprowadziło autorski program 7-letniej obsługi serwisowej, który miał być “dziedziczony” przez kolejnych właścicieli pojazdu, dlatego szukając odpowiedniego egzemplarza należy wymagać pełnej historii serwisowej. Egzemplarze 458 sprzed 2011 roku nie będą objęte już żadną gwarancją - nawet rozszerzony plan gwarancyjny obowiązywał tylko przez 5 lat.

Skrzynia biegów

Dwusprzęgłowy automat produkcji Getraga to zrewidowana skrzynia wcześniej montowana w Ferrari California, ale z krótszymi przełożeniami i na nowo skalibrowaną elektroniką. Podobnie jak silnik rzadko sprawia problemy i uchodzi za niezawodną. Niektórzy użytkownicy zgłaszali problem ze ślizgającym sprzęgłem, ale zazwyczaj naprawa jest prosta i polega na zresetowaniu czujników położenia sprzęgła i aktualizacji oprogramowania. Można komputerem sprawdzić jak bardzo zużyta jest tarcza sprzęgłowa i zdecydowanie warto to zrobić, bo wymiana tego podzespołu to koszty rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Ferrari 458 Italia silnik v8
7

Zawieszenie, układ kierowniczy, hamulce

Standardowe amortyzatory adaptacyjne kosztują około 9000 zł za sztukę i kupuje się je tylko parami, dlatego należy dokładnie sprawdzić czy nie mają wycieków - gwarancja zwykle nie obejmuje tego elementu. Wszelkie problemy z hamulcami także będą się wiązały z ogromnym kosztem naprawy - sam zestaw przednich klocków to kilka tysięcy złotych, wymiana tarcz dochodzi do 50 tys. zł. Sprawdź czy zostały przetestowane pod kątem zużycia i stanu. 458 dość szybko zużywa opony, więc niedawno wymieniony komplet będzie atutem. Tylne opony kosztują około 1500 zł za sztukę. Warto dokładnie obejrzeć felgi - od zewnątrz i od wewnątrz - nowy komplet kosztuje kilkanaście tysięcy złotych.

Karoseria, wnętrze, elektronika

Stan blachy nie jest w tym modelu dużym problemem, choć zdarzały się pojedyncze przypadki korozji w okolicach tylnych nadkoli. Trzeba szukać wszelkich oznak napraw powypadkowych - nierówne szczeliny, wady lakiernicze, widoczne przejścia między kolorami. Zajrzyj pod przedni zderzak w poszukiwaniu otarć i dokładnie obejrzyj cały przód pod kątem odprysków.

Przetestuj wszystkie elektroniczne i elektryczne dodatki pod kątem poprawnego działania. Ekrany TFT czasami są źródłem problemów. W pierwszych latach produkcji sporo egzemplarzy Ferrari 458 stanęło w płomieniach - warto sprawdzić czy dany egzemplarz był objęty akcją serwisową mającą na celu wyeliminowanie tego problemu.

Ferrari 458 Italia jazda
7

Rynek

Kwota 850 000 zł powinna wystarczyć na zakup bezwypadkowego egzemplarza w dobrym stanie. Jeśli uważasz, że to dużo, pamiętaj że jako nowe (2010) te samochody kosztowały mniej więcej 1,1 mln zł bez dodatków. Nie naprawiane, regularnie serwisowane egzemplarze z przebiegami poniżej 30 000 km to wydatek mniej więcej 1 mln zł, a otwarte Spidery są jeszcze o 100-200 tys. droższe, bo jest ich mniej. Najdroższe są oczywiście 458 Speciale, których ceny wciąż wynoszą mniej więcej tyle ile trzeba było zapłacić za nowy samochód - w tej chwili mowa o 2 mln zł. Otwarta 458 Speciale Aperta na rynku niemieckim kosztuje w przeliczeniu 3,5-4 mln zł.

Nasza opinia (evo nr 139)

Reklama

Już po pierwszych kilku kilometrach widać, że decyzja Ferrari o zastosowaniu dwusprzęgłowej skrzyni biegów była słuszna. Mniej niż 50 milisekund po naciśnięciu jednej z łopatek, bieg się włącza. Prawdziwe zalety tego rozwiązania widać przy niskiej prędkości - w 458 nie słychać stukających siłowników i nie czuć nieprzyjemnego zapachu sprzęgła.

Zbliżamy się do wzgórz, a droga robi się mokra i nosi ślady nieudolnych napraw nawierzchni - to nie jest miejsce, gdzie chciałbyś jeździć 570-konnym Ferrari - ale 458 pozostaje niebywale posłuszne jak na samochód tego typu w takich warunkach. Jego elektroniczny arsenał podwozia jest teraz nie do pobicia - F1-Trac łączy się z E-Diff3, tworząc orgię akronimów niezrównanego dynamicznego geniuszu.

Ferrari 458 Italia kokpit
7

458 wyznacza nowe standardy w dziedzinie przyśpieszenia dla całej swojej klasy. Nabiera prędkości z werwą już od 2000 obrotów, a w średnim zakresie jest tak mocny, że gdy już czekasz na ostateczny, szaleńczy atak na ogranicznik obrotów, czujesz coś w rodzaju rozczarowania, że nie doznałeś urazu szyi. 458 kontynuuje znakomitą tradycję Ferrari w dziedzinie tworzenia najlepszych samochodów drogowych, bo takie miano Włosi wypracowali sobie w ostatnich latach.

“Kupiłem i używam”

Ferrari kupiłem głównie po to, by brać udział w imprezach 6th Gear poświęconych doświadczeniom z jazdy supersamochodem, choć na początku używałem go również do regularnych dojazdów do pracy.

Mieliśmy trudne początki, bo samochód uległ awarii czujnika paliwa i utknął na poboczu autostrady M1. Wtedy komputer pokładowy wydawał mi się zbyt skomplikowany i nie radziłem sobie z przyciskami kierunkowskazów na kierownicy. Jednak w miarę upływu czasu nabrałem szczerego podziwu dla wachlarza możliwości jakie daje 458. To Ferrari, którym w trybie Auto moja mama jest w stanie pojechać do sklepu, a na drugi dzień mogę nim szturmować zakręty toru Castle Combe.

Było parę elektronicznych błędów i powracających kontrolek ostrzegawczych, z których większość dotyczyła systemu kontroli trakcji. Jedynym poważnym problemem był bardzo niepokojący dźwięk z górnej części silnika przy przebiegu około 100 tys. km. Serwis Ferrari zbadał sprawę i okazało się, że poważnemu uszkodzeniu uległ jeden z wałków rozrządu. Na szczęście Ferrari UK naprawiło pojazd na gwarancji.

Ferrari 458 Italia design
7

Przez prawie sześć lat w moich rękach Ferrari pokonało blisko 130 tysięcy kilometrów, większość z nich po torze, w rękach ogromnej liczby kierowców. Co istotne, nie straciło nic ze swojej dynamiki, a co więcej, klasyczna jasna tapicerka jest praktycznie nietknięta, a panele wnętrza wolne od rys i wad. Historia serwisowa pokazuje, że bezawaryjnością i kosztami utrzymania 458 może konkurować z Audi R8 V10. Na pewno wypada zdecydowanie lepiej niż F430, które przy intensywnej eksploatacji na torze szybko wykazywało oznaki zmęczenia i zużycia.

Ferrari 458 Italia utwierdziło mnie w przekonaniu, że nowoczesny włoski supersamochód może być użytkowany na długim dystansie. Nie ma potrzeby bać się używać tego auta na co dzień, no może poza kwestiami utraty wartości. Wielka szkoda, że większość właścicieli tych aut nie cieszy się jazdą tym autem równie często. - Simon George.

Ferrari 458 Italia - podstawowe dane

Silnik: 4.5 V8 N/A
Moc: 570 KM / 9000 obr.
Moment obrotowy: 540 Nm / 6000 obr.
Masa: 1485 kg
Stosunek moc/masa: 384 KM / tonę
0-100 km/h: 3,4 s
Prędkość: 325 km/h
Cena nowego: około 1,1 mln zł (2010)
Cena obecnie: od 850 000 zł

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025
Aston Martin Valkyrie LM prezentacja
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie LM pozwoli 10 osobom poczuć się jak w Le Mans

Valkyrie LM będzie dla garstki osób okazją, aby przejechać się bolidem wyścigowym rodem z Le Mans.

9 czerwca 2025
Porsche 963 RSP na drodze
Porsche / 963 RSP
Porsche 963 RSP: drogowy samochód klasy Le Mans Hypercar (tak jakby)

Niemcy przerobili hipersamochód Porsche 963 z serii WEC na auto drogowe. Są tylko dwa haczyki.

9 czerwca 2025
2025 Aston Martin Vantage Roadster test
Aston Martin / Vantage
2025 Aston Martin Vantage Roadster - największy rywal Ferrari Roma

Opracowany równolegle z coupe Vantage Roadster pokazuje sportową spójność w jeździe bez dachu.

6 czerwca 2025
2025 Lotus Emira V6 SE
Lotus / Emira
Lotus wprowadza nowego flagowca do gamy Emiry

Debiutuje Emira V6 SE z poprawioną kalibracją podwozia i mocą 400 KM. Cel: Porsche 911 Carrera.

5 czerwca 2025
2025 Honda Civic Type R Ultimate Edition debiut
Honda / Civic
Honda Civic Type R Ultimate - koniec najlepszego hot hatcha na rynku

Honda wycofuje Civika Type R z Europy. Tak odchodzi jeden z najlepszych hot hatchy w historii.

5 czerwca 2025
Pogea Classics Mercedes SL R107 project
Restomod
Idealny przepis na restomoda? Współczesne V8 AMG w klasycznym SL-u

Pogea R107 może być dla wielu urzeczywistnieniem wizji idealnego klasyka na letnie przejażdżki.

5 czerwca 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Zapowiedź: Le Mans 24h 2025 - najważniejszy test dla AM Valkyrie LMH

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzą się na torze pod Le Mans w morderczej 24-godzinnej batalii.

4 czerwca 2025
Peugeot 208 GTi teaser
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powróci, ale nie w takiej formie jaką byście chcieli

13 czerwca Peugeot odsłoni nowego 208 GTi, który ma reprezentować inną koncepcję niż poprzednicy.

4 czerwca 2025
Ford Focus ST koniec produkcji
Ford / Focus ST
Po 23 latach Ford kończy produkcję Focusa ST

Zniknięcie Focusa ST oznacza koniec ery szybkich Fordów jakie znamy i kochamy.

4 czerwca 2025
2025 Bentley Bentayga Speed prezentacja
Bentley / Bentayga
Nowy Bentley Bentayga Speed ma V8 i skutecznie opiera się hybrydyzacji

Napędzany wyłącznie 650-konnym V8 nowy Bentley Bentayga Speed ma być najszybszym SUV-em tej marki.

2 czerwca 2025