Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Cadillac CT4-V Blackwing - supersedan z V6 bierze na celownik BMW M3

Większy Cadillac CT5-V nas zachwycił, ale czy rywalizujący z M3 CT4-V ma w sobie tę samą magię?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

29 grudnia 2023
2023 Cadillac CT4-V Blackwing test
6
Ocena Evo
Cena:
od $62 390 (USA)
osiągi, skrzynia manualna, dobrze zestrojone podwozie
układ kierowniczy daje za mało czucia, silnikowi brakuje charakteru

Przez ćwierć wieku funkcjonowania tego magazynu nie zajmowały nas takie samochody jak Cadillac. Marka ta kilkukrotnie próbowała swoich sił w Europie, ale zazwyczaj te eksperymenty szybko się wypalały. W pewien sposób Cadillac to najbardziej amerykańska marka ze wszystkich. W naszym zachodnioeuropejskim rozumieniu oznacza to mniej więcej to samo co… dość kiepska. “Luksus” jest tu serwowany w postaci marnych plastików, a dynamika pracy podwozia dostosowana do dróg zupełnie innych niż nasze. Do tego lekko spłowiały wizerunek marki, która próbuje przełożyć dawną chwałę na obecne czasy.

Ale co tak naprawdę wiemy? Co ktokolwiek wie w tych niepewnych czasach? Nowe marki pojawiają się co pięć minut, nowe technologie dziesiątkują to, co jest nam bliskie, ale potem obietnica e-paliw i elastycznych rozwiązań daje przebłysk świetlanej przyszłości. A Cadillac? Nawet przed tymi burzliwymi czasami po cichu szedł do przodu i skupiał się na dynamice jazdy w małostkowy sposób. Ten CT4-V Blackwing (wraz ze swoim starszym bratem, CT5-V Blackwing) został wprowadzony na rynek pod koniec 2021 roku i prawdopodobnie nie powinniśmy byli go tak długo ignorować. Choć pochodzi spoza głównego nurtu, CT4-V to rywal BMW M3 z błyszczącą nową aureolą w postaci wspaniałego prototypu wyścigowego V-Series.R, który rywalizuje w WEC i IMSA z sukcesami takimi jak podium w tegorocznym wyścigu 24h Le Mans.

Cadillac buduje swoją sportową markę popartą udanymi modelami drogowymi oraz programem wyścigowym Le Mans.

CT4-V jest ciut mniejszy niż aktualne M3, a z masą 1751 kg także nieco lżejszy. Z przodu ma sprężyny, z tyłu układ wielowahaczowy, a do tego drążone (rurkowe) stabilizatory i amortyzatory Magnetic Ride Control. Można wybrać między sześciobiegową skrzynią manualną, a dziesięciobiegowym automatem. Ponadto dostępny jest elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy, wszelkiego rodzaju opcje wspomagania dzięki Performance Traction Management oraz wysoce wyrafinowana kontrola startu, która pozwala kierowcy dostosować początkowe obroty z dokładnością do 100 obr./min. w zakresie od 2400 do 4000 obr./min.

To czego nie ma, to znany z CT5-V wspaniały silnik 6.2 V8 z doładowaniem sprężarką. Zamiast niego jest podwójnie turbodoładowane 3.6 V6 z bezpośrednim wtryskiem o mocy 479 KM przy 5750 obr. i momencie obrotowym 603 Nm w zakresie 3500-5000 obr. Jak widać nie jest to realizacja marzenia o idealnym supersedanie z V8, choć 304 km/h i “setka” w 4,1 s to kawał osiągów. Bardziej imponujące jest to, że Cadillac tworzył Blackwinga z myślą o upalaniu na torze, dlatego wyposażył go w dodatkową chłodnicę dyferencjału, potężne tarcze Brembo, sześciotłoczkowe zaciski z przodu i czterotłoczkowe z tyłu.

Cadillac CT4‑V Blackwing tył
6

Podoba mi się ich pewność, że ten samochód nadaje się na tor, ponieważ bardzo mi to ułatwia jego ocenę. Tak naprawdę liczy się tylko to, czy jest lepszy od BMW M3. Jeśli odpowiedź brzmi "tak", będzie to nie lada osiągnięcie. Tym bardziej, jeśli weźmiemy pod uwagę, że przy cenie $62 390 na rodzimym rynku, jest on tańszy od bazowego BMW M3 o około $14 000, a od mocniejszego Competition aż o $18 000.

Na pierwszy rzut oka CT4-V przypomina samochody o generację lub dwie wstecz. Wygląda ostro, ale czysto, w przeciwieństwie do typowo agresywnego BMW, a jego historię opowiadają poszczególne detale. Niski prześwit, gruba tylna opona (rozmiar 275/35 ZR18), tarcze hamulcowe w rozmiarze 380 mm połyskujące za ciemnymi felgami - to ukryta wiadomość dla wtajemniczonych. Karbonowe skrzydełka w zderzaku i wysoka lotka na krawędzi tylnej klapy tylko podkreślają złożoną obietnicę. W środku także powrót do przeszłości, ale w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Kierownica jest całkowicie okrągła, ekran dotykowy nie dominuje całego wnętrza, a prosta dźwignia zmiany biegów ze skórzanym mieszkiem jest ponadczasowa i, cóż, pokrzepiająca.

CT4-V Blackwing w teorii rywalizuje z BMW M3 Competition, choć wyglądem i specyfikacją przypomina stare, dobre czasy.

Jazda Blackwingiem jest tak intuicyjna jak myślisz. Samochód wydaje się dość kompaktowy, lewarek ma krótki skok i stawia solidny opór - większy niż np. w nowych BMW, ale nie jest zbyt sztywny czy niewygodny w obsłudze, a praca amortyzatorów ma w sobie pierwiastek jakości. Zwyczajne nierówności są dokładnie wybierane bez utraty silnego poczucia kontroli nad autem. Wyczucie hamulca także jest świetne. Układ reaguje natychmiastowo i w jakiś sposób zapewnia wytrzymałość, nawet zanim zaczniesz mocniej naciskać. Rozczarowuje jedynie elektryczne wspomaganie kierownicy. Jest trochę zbyt lekkie i niesie zbyt mało informacji zwrotnej z kół. Pod tym względem M3 jest zdecydowanie lepsze.

Cadillac CT4‑V Blackwing design
6
Reklama

Po niewiarygodnej symfonii, elastyczności i responsywności silnika V8 w CT5-V Blackwing, dźwięk i praca uturbionej V-szóstki także jest lekkim rozczarowaniem. Cadillac jest niewątpliwie szybki, ma przyjemny dźwięk, a reakcja na gaz potrafi pozytywnie zaskoczyć. Mimo to silnik w CT4-V nie potrafi tak nadać kolorów całemu procesowi jak ma to miejsce w ośmiocylindrowym CT5, ani nie ma tej szalonej, nienasyconej obrotami charakterystyki jaką BMW stworzyło w M3. Ogranicznik ustawiony na poziomie 6500 obr./min. tylko potwierdza moje przypuszczenia - motor jest przede wszystkim skuteczny, ale nieszczególnie inspirujący.

Silnik V6 Blackwinga nie ma tak bogatej osobowości jak doładowane V8 CT5-V ani rzędowy motor BMW M3.

Na szczęście Cadillac ma sporo innych rzeczy do czerpania przyjemności z jazdy. Chociażby tryby jazdy - Snow/Ice, Tour, Sport, Track, konfigurowalny tryb My Mode i dodatkowy V mode - wszystkie mają swoją odrębną i wyczuwalną charakterystykę. Na przykład zawieszenie w trybie Track naprawdę zachowuje się jak w typowo torowym aucie. Na drogach wokół LA jest aż zbyt sztywne, pomaga dopiero ręczne zmniejszenie twardości o jeden stopień. Możesz także ręcznie dostosować siłę wspomagania, czułość hamulca, ton silnika i reakcję na gaz, a to wszystko jeszcze zanim zagłębisz się w menu systemu PTM odpowiedzialnego za aktywne systemy kontroli trakcji i stabilności.

Cadillac CT4‑V Blackwing wnętrze
6

Być może ważniejsze jest to, że Blackwing ma wrodzoną równowagę i progresywność, która daje o sobie znać w każdym trybie. Jest to samochód, który uwielbia skręcać, nigdy nie brakuje mu przyczepności z przodu i bardzo dobrze oddaje moc. Dodajmy do tego mocne, czułe hamulce, genialną manualną skrzynię biegów i mechanizm różnicowy, który działa szybko i daje wiele opcji, a efektem końcowym jest prosty, bardzo przyjemny samochód, który można naprawdę mocno docisnąć bez obawy o nagłą nadsterowność. CT4-V nie ma w sobie ostrości M3 Competition, ani dramatyzmu swojego większego brata, ale to prawdziwy samochód w stylu Evo.

Cadillac CT4-V Blackwing - podstawowe dane

Silnik: 3.6 V6 twin turbo
Moc: 479 KM / 5750 obr.
Moment obrotowy: 603 Nm / 3500-5000 obr.
Masa: 1751 kg (274 KM/tonę)
0-100 km/h: 4,1 s
Prędkość: 304 km/h
Cena: $62 390 (w przeliczeniu 245 tys. zł)

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Marcin Mroziewicz w Mclarenie
Hybrydy PHEV
Koniec mitu PHEV: Dlaczego plug-in hybrydy przestają mieć sens?

Hybrydy plug-in (PHEV) miały być złotym środkiem między elektrykiem a spalinówką. W praktyce stały się narzędziem do omijania norm emisji CO2

20 maja 2025
Aston Martin Apple CarPlay Ultra
Aston Martin
Aston Martin jako pierwszy wdraża Apple CarPlay Ultra

Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.

17 maja 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025