Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Maserati Ghibli Trofeo - oryginalność nie ma ceny

Silnik V8 daje Maserati Ghibli Trofeo odpowiednie osiągi, choć w zupełnie innym stylu niż rywale.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

3 sierpnia 2022
Maserati Ghibli Trofeo
12
Ocena Evo
Cena:
od 160 tys. euro (~760 tys. zł)
mocne osiągi serwowane w eleganckim stylu
przesadzona cena

To prawda, że Maserati Ghibli nie jest już świeżym modelem. W jego podwoziu wciąż znajdziecie części pochodzące z katalogu Chryslera, a i tak pewnie większość osób nie jest świadomych, że Ghibli wciąż jest w produkcji. Jeśli jednak priorytetem przy wyborze supersedana jest jego charakter i osobowość, Maserati wreszcie może przedstawić przekonujące argumenty, aby nie sięgnąć po BMW M5 Competition.

Podobnie jak w przypadku większego Quattroporte niedawno włoska marka dołączyła do gamy Ghibli nową odmianę Trofeo. W przypadku mniejszej z limuzyn jest to mały przełom, bo w erze ciągłego zmniejszania silników pod maską Ghibli po raz pierwszy pracuje osiem zamiast sześciu cylindrów. Nie przeszkadza nawet fakt, że system multimedialny pochodzi z USA poprzez konotacje koncernu Fiata - każde Maserati to stuprocentowy “Włoch” stworzony pod europejskie standardy.

Maserati Ghibli Trofeo - widok z tyłu
12

Opracowany przez Maserati i budowany w zakładach Ferrari silnik V8 twin turbo jest pochodną rodziny jednostek F154 znanych z tańszych Ferrari - można go znaleźć we wszystkich modelach od Portofino do supersamochodu SF90, przy czym im bliżej jesteśmy tego ostatniego, tym powiązania się bardziej rozmywają. W Maserati silnik ten jest nieco bardziej “cywilny” - ma na przykład tradycyjną miskę olejową zamiast suchej oraz krzyżowy wał w miejsce motosportowego, płaskiego wału używanego w Ferrari. Głównie dlatego silniki z Maranello mogą kręcić się do ponad 8000 obr./min., a w Maserati kończy im się zakres przy 6750 obr./min. Średnica tłoka w obu przypadkach jest taka sama, ale skok tłoka już nie, dlatego Maserati podaje oficjalną pojemność skokową 3.8 l, a nie 3.9 l.

Maserati Ghibli Trofeo podczas pokonywania zakrętu
12

To oznacza, że moc Maserati wynosi 580 KM, a moment obrotowy potężne 730 Nm dostępne od 2250 obrotów. Te liczby brzmią bardzo interesująco, nawet jeśli niemieccy rywale potrafią dać ponad 600 KM i nieco więcej niutonometrów. Dopiero gdy docierasz do masy własnej Ghibli wynoszącej 1970 kg mina może trochę zrzednąć.

W tym wszystkim być może jest metoda. Ghibli Trofeo ma bardzo dobre osiągi jak na swoje wymiary i masę - wystarczą, aby cieszyć się autem bez wzbudzania niepotrzebnej atencji. Szybkości nie brakuje, ale zamiast śrubować czasy sprintów (0-100 km/h w 4,3 s) Maserati emanuje pewnością siebie i charyzmą. Sprawia wrażenie superlimuzyny jedynej w swoim rodzaju - takiej, która cieszy zachowaniem na drodze, ale nie generuje potrzeby zapisania sobie doradców prawnych na szybkim wybieraniu.

Maserati Ghibli Trofeo - dynamiczne ujęcie
12

W trybie Normal mocarne V8 pracuje w sposób jakiego oczekuje się od typowych samochodów GT. Nabiera prędkości za pomocą potężnego momentu obrotowego, nie przekraczając przy tym połowy skali obrotomierza, a automat ZF gładko przerzuca wszystkie osiem przełożeń. W długiej podróży ten samochód otula kierowcę nie pozwalając na niepotrzebne nerwy. W tym miejscu chciałbym zapytać - dlaczego każdy inny szybki sedan musi być napięty jak struna nawet w swoim najłagodniejszym trybie?

Przerzucenie auta w tryb Sport lub Corsa (ten drugi wyłącza kontrolę trakcji i aplikuje najbardziej sztywne nastawy zawieszenia) od razu zaostrza każdy aspekt dynamiczny procesu prowadzenia. Oprócz przyspieszenia reakcji auta otwierają się zawory w wydechu, aby każdy w okolicy mógł posłuchać z jaką pasją Włosi budują każde swoje V8. Nie jest to specjalnie agresywny dźwięk, nie doświadczycie tu wulgarnych strzałów i ryków - Maserati brzmi donośnie, ale z kulturą jakiej należy oczekiwać od szykownego, włoskiego sedana.

Maserati Ghibli Trofeo - zbliżenie na koła i zaciski hamulcowe
12

Z wyostrzonymi reakcjami i podwyższonym poziomem adrenaliny silnik V8 wchodzi w swój optymalny rytm. Nie wkręca się tak gwałtownie jak kuzyni z Maranello, nie ma też tak mocnego uderzenia w górnych partiach ani responsywności w dolnych. Nie generuje tyle mocy co wysublimowane V8 z Niemiec, ani nie jest tak oszczędne w spożywaniu paliwa. Jeśli jesteś klientem na ten samochód prawdopodobnie nie przejmiesz się tym. Docenisz Ghibli za jego podejście przystające do ubiegłej generacji superlimuzyn, które na przestrzeni lat nie zdążyło się zdezaktualizować i tak samo pasuje do dzisiejszego obrazu świata jak pasowało dekadę temu.

Reklama

Standardowe w Trofeo amortyzatory Skyhook (zawieszenie to podwójne wahacze z przodu i wielowahacz z tyłu) mają stale zmieniającą się charakterystykę tłumienia, ale zdefiniowano im dwa tryby. Bardziej komfortowy z nich załącza się wraz z trybami Normal lub ICE (tryb zbliżony do Eco tak bardzo jak to możliwe w 580-konnym aucie), a bardziej sztywny po wybraniu Sport lub Corsa. Łagodniejszy z nich pozwala bezboleśnie tłumić nierówności jak przystało na luksusową limuzynę kosztem przechyłów nadwozia na zakrętach. Na słabych nawierzchniach Maserati nie daje zapomnieć o swojej masie, gdyż hałas i wibracje z 21-calowych kół przenikają do kabiny.

Maserati Ghibli Trofeo - wychodzi z zakrętu
12

Przechyły nadwozia zanikają w momencie usztywnienia zawieszenia, ale nawet wtedy Ghibli wybiera nierówności w sposób bardziej przyjemny niż cokolwiek ze znaczkiem M, RS czy AMG w ich najbardziej miękkich trybach jazdy. Elektrycznie wspomagany układ kierowniczy, choć szybki, nawet nie aspiruje do konkurowania z techniką Niemców. Wciąż jest na tyle dobry, aby z przyjemnością prowadzić przednią oś przez zakręty, opierając się na informacjach spływających do rąk poprzez koła i kierownicę. Opony Pirelli wydają odgłosy jakby miały się poddać już na wstępie, ale trzeba przełamać początkowy kryzys, wtedy trzymają odpowiednio mocno (i głośno). Po odpowiednim rozgrzaniu umożliwiają precyzyjne ustawianie auta na obranej linii jazdy przy pomocy kierownicy lub pedału gazu w zależności od preferencji. Mechaniczna szpera na tylnej osi potrzebuje więcej czasu na załączenie niż elektronicznie sterowane, nowoczesne dyferencjały, ale dla wprawnego kierowcy nie będzie to problemem. Taka charakterystyka daje większe możliwości pracy nad balansem i precyzję ustawienia auta w zakręcie.

Maserati Ghibli Trofeo - sylwetka auta
12

Maserati nie jest typem auta, które miażdży asfalt, nie jest też żwawe jak szczeniak ganiający za piłką. Jeśli szukasz najszybszego, najbardziej agresywnego supersedana, Ghibli Trofeo nie przypadnie ci do gustu. Tutaj osiągi są serwowane z klasą, bez napinki zachęcającej do ustanawiania rekordu trasy podczas każdej jazdy. Jeśli preferujesz taki styl, pierwsze Ghibli z V8 będzie idealne.

Ceny i konkurencja

W żadnym wypadku Maserati nie jest w stanie zapewnić poziomu technologii jaki spotykamy w autach niemieckich - to po prostu inny charakter auta. To nie znaczy, że cena jest odpowiednio niższa, bo wynosi co najmniej 160 tysięcy euro (760 tys. zł) zanim dodacie jakiekolwiek opcje np. ekstremalnie drogi, ale piękny granatowy lakier.

W tej cenie nadal można zamówić Mercedesa E63 S AMG (od 622 800 zł) i dodać mu mnóstwo opcji. Podobnie ma się sprawa z BMW w najbardziej efektownej wersji Competition (od 640 600 zł) oraz Panamerą GTS (672 tys. zł). W przypadku Porsche niedobór mocy jest nadrabiany najlepszymi właściwościami jezdnymi w klasie. Cóż, żaden z Niemców nie ma duszy i charyzmy Ghibli i może zabrzmi to jak frazes, ale jest coś takiego w perspektywie jazdy Maserati V8, co nie pozwala przejść obok tego auta obojętnie.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
Maserati GranCabrio Folgore news
Maserati / GranCabrio
Maserati GranCabrio Folgore - elektryczny kabriolet o mocy MC12

Elektryczne GranCabrio Folgore to pierwszy na rynku kabriolet segmentu GT z napędem bezemisyjnym.

16 kwietnia 2024
2024 Alfa Romeo Junior EV
Alfa Romeo / Junior
Nazwa “Milano” nielegalna! Nowa Alfa Romeo będzie się nazywać Junior

Kariera Alfy Romeo Milano trwała kilka dni. Włoski rząd zmusił producenta do zmiany nazwy na Junior.

15 kwietnia 2024
GMA T.50s debiut na torze
GMA / T.50
Torowy GMA T.50s zalicza dynamiczny debiut na torze w Goodwood

Torowy GMA T.50 oznaczony literą ‘s’ jest lżejszy, mocniejszy i ma lepsze aero niż model drogowy.

15 kwietnia 2024
2024 Chevrolet Corvette C8 ZR1 teaser
Chevrolet / Corvette C8
Nowy Chevrolet Corvette ZR1 zadebiutuje w najbliższe lato

Zbliża się debiut najmocniejszej Corvette w historii - nowego ZR1 generacji C8.

12 kwietnia 2024
Pagani Alisea koncept
Pagani
Pagani Alisea - wyjątkowy koncept na 25-lecie Zondy

Pagani wraz z Instituto Europeo di Design stworzyło wizję Zondy w roli hipersamochodu przyszłości.

11 kwietnia 2024
Toyota GR86 v GT86 porównanie
Toyota / GR86
Toyota GT86 v GR86 - genialny koncept Toyoty na tanie coupe

Toyota GT86 zmieniła rynek sportowych coupe, a późniejsze GR86 doprowadziło tę formułę do perfekcji.

10 kwietnia 2024
Morgan Plus Four MY2024 lifting
Morgan / Plus 4
Morgan Plus Four otrzymał pakiet poprawek na rok 2024

W nowym Plus Four Morgan poprawił podwozie i wnętrze, ale pozostawił legendarny design z lat 30.

10 kwietnia 2024
Lamborghini Huracán STJ news
Lamborghini / Huracan STJ
Lamborghini Huracán STJ - 10 sztuk na zakończenie produkcji V10

Jeśli żegnać kultowe V10 Lamborghini to w takim stylu - limitowanym, torowym modelem opartym na STO.

10 kwietnia 2024
BMW Rimac umowa
BMW
BMW podpisało umowę na dostawę baterii z Rimac Group

Następna generacja modeli EV Neue Klasse od BMW będzie korzystać z baterii opracowanych w Chorwacji.

9 kwietnia 2024
2014 Mercedes-AMG S63 Coupe test
Mercedes / S63 AMG
Mercedes-AMG S63 Coupe (2014-2021) - luksusowe GT w cenie Civika TR

Stylowy i luksusowy Mercedes S63 Coupe to niedoceniane, choć świetne GT za dobre pieniądze.

9 kwietnia 2024
2024 Audi S3 Limousine
Audi / S3
Audi S3 ma teraz więcej mocy i elektronikę z RS3

Na rok modelowy 2024 Audi wprowadza do S3 poprawki układu napędowego i odświeżony design.

9 kwietnia 2024
BMW M5 Touring w USA
BMW / M5
BMW M5 Touring trafi także do USA. Premiera jeszcze w tym roku

BMW zdecydowało, że nowe M5 Touring będzie sprzedawane także za oceanem.

5 kwietnia 2024