Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mercedes-AMG C63 (W204, 2008-2014) - test i poradnik kupującego

Niemiecka jakość, wolnossące V8 i cena poniżej 100 tysięcy złotych. Czy C63 AMG W204 ma jakieś wady?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

21 grudnia 2023
Mercedes-Benz C63 W204 poradnik główne
26

W 1984 roku Mercedes-Benz nieśmiało zaczął eksplorować rynek usportowionych sedanów klasy średniej za sprawą modelu 190E Cosworth, ale później przez długie lata produkty AMG na bazie klasy C nie mogły równać się z konkurencyjnym BMW M3. Sytuacja zmieniła się w roku 2008, gdy Mercedes postanowił rozwiązać ten problem wkładając “nieco” większy silnik, dzięki któremu klasa C nie tylko zaczęłaby podbierać klientów BMW, ale także wyznaczać standardy w swoim segmencie. Oczywiście nie wszystko tu jest czarno-białe, ale faktem jest, że W204 C63 jest w dużej mierze zdefiniowane przez swój spektakularny silnik M156 V8 o pojemności 6.2 l.

Włóżmy W204 w pewną perspektywę - BMW M3 dopiero dwie generacje później zaoferowało więcej niż 457 KM generowane przez C63, a i tak prawdopodobnie żaden wcześniejszy ani późniejszy sedan nie ma w sobie tak dużo z hot roda jak właśnie rodzina 204. Jego motor to petarda, dźwięk uzależnia, a tak rewelacyjna reakcja na gaz może pochodzić tylko z wolnossącego silnika o dużej pojemności. Na szczęście reszta auta również nie zawodzi, ale to silnik sprawia, że zwykły sedan klasy średniej potrafi być niebywale ekscytujący. W porównaniu z nowszymi modelami W204 ma dość prosty, analogowy charakter tworzony przez hydrauliczny układ kierowniczy i zaskakująco zbalansowane prowadzenie. Z taką liczbą koni mechanicznych na tylnej osi samochód ten wymaga pewnej ostrożności w operowaniu gazem, ale z drugiej strony, dzięki linearności w oddawaniu momentu obrotowego precyzyjnie i przewidywalnie dawkujesz proporcję gazu i kontry potrzebnej na wyjściu z zakrętu.

Mercedes szeregu 204 w wersji AMG potrafi odwdzięczyć się bezproblemową eksploatacją, jest szybki i efektowny.

Pod względem kontroli i komunikacji z kierowcą M3 E92 będzie lepsze, a na granicy przyczepności zachowa pełen spokój, gdy C63 momentami bywa nieokrzesany. Jednak tak blisko te dwa skrajnie różne auta nigdy wcześniej nie były, a zdaniem wielu właśnie silnik sprawia, że AMG jest tu górą. Jazda nim to jak próba ujarzmienia sił natury, a z czasem C63 udowodnił, że jest równie dobry pod kątem trwałości jak pod kątem wyglądu i dźwięku.

Mercedes W204 przeszedł duży facelifting w roku 2011, gdy otrzymał nowy design zewnętrzny i wewnętrzny oraz podzespoły, przede wszystkim szybką skrzynię automatyczną MCT w miejsce starej skrzyni z konwerterem momentu 7G-tronic. Kinematyka podwozia, sprężyny i amortyzatory otrzymały pierwsze poprawki niedługo po premierze w 2008 roku, aby zoptymalizować ich działanie wraz z dedykowaną przednią osią oraz szerzej rozstawionymi kołami. Po liftingu model ten otrzymał zrewidowany silnik pozbawiony słabego punktu jakim były pękające śruby głowicy - problem ten był zmorą niektórych wczesnych egzemplarzy W204 C63. Teoretycznie późniejsze wersje są najbardziej polecane w kontekście długotrwałej eksploatacji, ale naszym zdaniem C63 nie jest kompletne bez tylnego dyfra ze szperą. Co zaskakujące, otwarty dyfer był standardem przez cały okres sprzedaży tego modelu, a jedynie na liście opcji figurował dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Można było go mieć jako pojedynczą opcję lub w pakiecie Performance wraz z większymi hamulcami, a przed 2010 rokiem, również ze sztywniejszym zawieszeniem. Później, po lifcie, gama modelowa się zmieniła i LSD było oferowane tylko jako pojedyncza opcja, a pakiet Performance dawał wzrost mocy do 487 KM dzięki częściom zaadaptowanym z flagowego modelu SLS (analogiczny pakiet przed liftingiem był dostępny tylko pod nazwą Performance Pack Plus).

Mercedes-Benz C63 W204 poradnik przedlift polift
26

Bez LSD zachowanie auta na limicie może być nieco nerwowe, szczególnie na mokrym, dlatego wielu właścicieli decyduje się na aftermarketowy dyferencjał Quaife ATB (koszt przeróbki do 10 tys. zł). Oferowana na zakończenie produkcji edycja 507 miała właśnie 507 KM uzyskane zmianą softu, co świadczy o pewnych rezerwach jakie jeszcze leżą w seryjnym silniku, szczególnie jeśli ma on pakiet Performance. Więcej mocy przekłada się na większe zużycie opon, a C63 ważące do 1730 kg potrafi rozprawić się z nimi bardzo szybko. Mimo wszystko ceny tego modelu są obecnie niższe niż za porządne hot hatche z rynku pierwotnego, więc zostaje trochę budżetu na hamulce i opony.

Moc, dźwięk i prawie 500 KM z dużej pojemności - to główne zalety W204 AMG, ale model ten potrafi także dobrze jeździć.

W ramach ciekawostki można tutaj wspomnieć o najbardziej unikalnej wersji Mercedesa-AMG C63 rodziny 204 - modelu DR520. W 2010 roku w Mercedes-Benz West Brooklands powstała krótka seria tych aut licząca 20 egzemplarzy. Wyróżniają się one kontrowersyjnym ciemnym wystrojem zewnętrznym, matową okleiną i wnętrzem wyłożonym alcantarą. Moc wynosiła 520 KM, czyli więcej niż miał późniejszy C63 W205 z turbodoładowanym silnikiem.

Mercedes-Benz C63 W204 kombi
26

W 2011 wraz z faceliftingiem na rynek weszła wersja coupe, w topowej odmianie Black Series o mocy nawet 517 KM. Zmieniona stylizacja przodu, szybka skrzynia biegów z dodatkowym trybem “S+” i liczne mniejsze zmiany były podwaliną dla modelu Edition 507 z roku 2013. Był on zwieńczeniem kariery linii W204, miał standardowo moc 507 KM i poprawiony układ hamulcowy.

W tym momencie ceny używanych W204 oparły się naturalnemu procesowi deprecjacji, więc jest to dobry moment na kupno. Oczywiście najbardziej pożądane konfiguracje i doskonale utrzymane egzemplarze już w tej chwili znacząco zyskują na wartości.

Mercedes-AMG C63 W204 - podstawowe dane

Silnik: 6208 ccm, V8 N/A
Moc: 457 KM / 6800 obr.
Moment obrotowy: 600 Nm / 5000 obr.
Skrzynia biegów: 7b automatyczna, RWD
Masa: 1655 kg
Stosunek moc/masa: 276 KM/tonę
0-100 km/h: 4,5 s
Prędkość: 250 km/h / 280 km/h (opcja)
Cena nowego: około 350 tys. zł (2011)
Cena dziś: 85 - 300 tys. zł

Mercedes-AMG C63 W204 - poradnik kupującego

Silnik

Według Ollie Stonera z Mercedes Specialist Prestige Car Service, silniki w wersji standardowej i Performance Pack Plus są "praktycznie pancerne". Znane są przypadki wczesnych egzemplarzy cierpiących na zużycie przekładni zaworowej (krzywki wałka rozrządu i popychacze) i pękające śruby głowicy, ale i jedne i drugie zdarzały się sporadycznie. Inną rzadką usterką są zacinające się wtryskiwacze, które pozostają otwarte zalewając komorę paliwem; powstałe ciśnienie hydrauliczne może uszkodzić korbowody.

Mercedes-Benz C63 W204 poradnik silnik
26

Choć usterki te należą do rzadkości, przed zakupem warto zlecić specjalistom przeprowadzenie inspekcji. Remont jednostki M156 może wynieść kilkadziesiąt tysięcy złotych, a samej głowicy 20 tysięcy. “W204 po faceliftingu (od 2011 do końca produkcji) jest w zasadzie bezproblemowy” - mówi Ollie - “i ma lepszą skrzynię biegów.” Zużycie oleju w tych samochodach jest wysokie, więc trzeba regularnie sprawdzać poziom na bagnecie.

Przeniesienie napędu

"Automatyczna skrzynia biegów jest wyjątkowo niezawodna", uważa Ollie. Polecamy samochody wyposażone w dyfer LSD - na torze i podczas szybkiej jazdy po drogach poprawia on zachowanie auta. Jeśli nie ma LSD, można doposażyć samochód w nieoryginalną przekładnię ATB firmy Quaife, która jest popularnym wyborem i często postrzegana jest jako ulepszenie standardowej przekładni LSD. Jeśli chodzi o przyczepność, warto porozmawiać o oponach. Budżetowe rozwiązania nie wchodzą w grę jeśli masz pod stopami prawie 500 KM. Tylko dobre opony mogą zapewnić odpowiednią przyczepność i prowadzenie.

Zawieszenie, układ kierowniczy, hamulce

Sporadycznie występują cieknące amortyzatory, a egzemplarze z dużymi przebiegami będą pewnie potrzebowały nowych połączeń gumowych, ale zawieszenie jest prawie bezobsługowe. Nasłuchuj wszelkich stuków podczas pokonywania nierówności - to podstawowy objaw luzów w przekładni kierowniczej, ale problem ten stosunkowo łatwo rozwiązać.

Mercedes-Benz C63 W204 poradnik fotele
26

Za wielką mocą idzie wielka odpowiedzialność - hamulce. Przy ostrej jeździe mocno dostają w kość, ale na szczęście ich wymiana nie jest aż tak bardzo kosztowna. Same klocki to kilkaset złotych za komplet, a pojedyncza tarcza kosztuje około 500-600 zł. Gorzej jeśli masz egzemplarz z większymi hamulcami Performance Pack - tutaj koszt jednej tarczy wzrasta do kilku tysięcy złotych, a kompozytowe tarcze oferowane w najwyższych wersjach są jeszcze kilkukrotnie droższe. Klocki powinny starczyć na 40 tysięcy kilometrów jeśli nie przesadzasz, ale jest prawdopodobne, że wraz z nimi trzeba będzie wymienić też tarcze, bo ich trwałość jest ograniczona. Upgrade hamulców na mocniejsze to popularna forma modyfikacji.

Nadwozie, wnętrze, elektryka

Spora moc i napęd na tył to przepis na wypadek, dlatego trzeba poświęcić sporo czasu na poszukiwania śladów napraw blacharskich. Jak można się spodziewać, wnętrze jest dobrej jakości, choć poduszki przednich foteli mogą być wytarte od częstego wsiadania i wysiadania. Elektryka jest w porządku, ale oprogramowanie sterujące silnikiem i skrzynią biegów może być nieaktualne, więc należy udać się do specjalisty w celu pobrania aktualizacji.

Reklama

Sytuacja rynkowa

Rozstrzał cenowy jest ogromny. Najtańsze C63 AMG W204 stoją po 85-90 tysięcy złotych i zwykle mają przebiegi powyżej 200 tysięcy kilometrów. Lepsze samochody z przebiegiem 100-150 tysięcy kilometrów kosztują już w okolicach 150 tysięcy złotych. Za 200 tysięcy można dostać wersje specjalne Edition 1 i wzorowo utrzymane egzemplarze z bogatym wyposażeniem, choć ceny najbardziej pożądanych samochodów przekraczają w Polsce 300 tysięcy złotych.

Rywale

BMW M3 E90/E92

Bardzo podobnie prezentują się ceny używanych M3 generacji E90/E92. Samochodów poniżej 150 tysięcy raczej byśmy unikali, ale przy odpowiednio dobranym budżecie można nawet znaleźć fajne auto z manualną skrzynią.

Audi RS5 (B8)

RS5 w naszym odczuciu nie jest bezpośrednim rywalem dla C63. Jego cechy to napęd na cztery koła i charakter zbliżony do samochodów GT, ale silnik o mocy 450 KM i podobne ceny na rynku wtórnym mogą przyciągnąć uwagę tego samego klienta.

Naszym zdaniem

Było wiadome, że z testowanej trójki najdzikszym zwierzęciem na Bedford Autodrome będzie właśnie C63 AMG. W końcu jest najmocniejszy i najchętniej zamienia swoje tylne opony w chmury dymu. Tak też się stało, choć moją największą troską jest jak najlepsze wykorzystanie staromodnej automatycznej skrzyni biegów. Trzeba tu planować i przewidywać każdą zmianę. Jednak gdy już się to opanuje, C63 zaserwuje solidną porcję rozrywki bokiem do kierunku jazdy. Nie jest to najbardziej efektywny sposób poruszania się, ale z pewnością daje masę satysfakcji.

Mercedes-Benz C63 W204 poradnik jazda po torze
26

"To mógłby być zwyczajny drag-racer, ale C63 to coś znacznie więcej. Naprawdę. Choć można w nim spalić opony dając tylko połowę gazu, jest w pełni użyteczny i daje mnóstwo przyjemności, a to za sprawą kompaktowych wymiarów i chyba najlepszego w tej grupie wyczucia układu kierowniczego." - twierdzi Henry Catchpole. "Rzeczywiście, połączenie tak dużej mocy z bardzo sprawnym i satysfakcjonującym tylnonapędowym podwoziem jest niezwykle atrakcyjne. Genialny w jeździe po mieście, niezwykle sprawny i angażujący aż do granic możliwości." - mówi Richard Meaden. "Nie jest tak sportowo nastawiony jak M3, ale to prawdopodobnie czyni go przyjemniejszym i bardziej satysfakcjonującym samochodem we wszystkich przypadkach z wyjątkiem najbardziej ekstremalnej jazdy. Uwielbiam go."

“Kupiłem i używam”

Przez trzy tygodnie przed kupnem C63 miałem Monaro VXR. Do jego kupna zainspirował mnie kolega, który prywatnie jeździ Vauxhallem VXR8. Lubiłem w nim zapas mocy i dźwięk, więc zdecydowanie chciałem iść w kierunku V8. Wtedy inny kolega zabrał mnie na odbiór swojego nowego C63… Był lepszy pod każdym względem: wyglądu, dźwięku, jakości wykonania.

Zrobiłem szybki research jaki model najbardziej by mnie interesował. Samochód tamtego kolegi to przedliftowy egzemplarz, ale im więcej o nich czytałem, tym bardziej byłem przekonany, że poliftowy Mercedes będzie po prostu lepszym wyborem. Przede wszystkim ze względu na poprawioną skrzynię biegów i usprawniony silnik.

Miałem szczęście z tym samochodem, bo pojawił się w ogłoszeniach w dobrym momencie i był dość blisko, więc udało mi się go kupić w ciągu trzech godzin od momentu wystawienia. To sedan Edition 125 z 2011 roku w kolorze białym z pakietem Performance Plus. Jest niesamowity we wszystkim: spokojny gdy potrzebujesz, więc może sprawnie wtopić się w tłum, a także głośny i dziki gdy masz ochotę poszaleć, a warunki drogowe są sprzyjające.

Mercedes-Benz C63 W204 poradnik coupe design
26

Do tej pory zamontowałem kolektory wydechowe IPE, sportowe katalizatory i nowy soft, dlatego teraz silnik brzmi jak marzenie. Dodałem także wysokoprzepływowe filtry powietrza i karbonowy airbox, ale nie jestem pewien czy ma to jakiekolwiek przełożenie na pracę silnika. Ponieważ zawsze chciałem spróbować jazdy podczas track dayów i wyścigów równoległych, zainwestowałem 870 funtów w tarcze i klocki hamulcowe. Potem, po pierwszym track dayu, znowu potrzebowałem kompletu klocków w cenie 175 funtów.

Zawody Terminal Velocity, w których brałem udział, odbywały się na 5,5-kilometrowym pasie startowym RAF-u; od startu zatrzymanego do maksymalnej możliwej prędkości. Osiągnąłem 278 km/h, ale da się więcej - przejazd odbywał się pod wiatr, a silny fading hamulców sprawił, że nie wiedziałem kiedy odpuścić. Ale wracam z nadzieją, że będę szybszy. Czy kiedykolwiek bym go zmienił? Na co? Aby jechać szybciej, musiałbym wydać dwa razy więcej pieniędzy.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Lotus Evija X na torze Nürburgring
Lotus / Evija
Lotus Evija X to drugi najszybszy “elektryk” na Nürburgringu

Unikatowy, torowy Lotus Evija X okrążył Północną Pętlę Nürburgringu w czasie 6:24,047.

27 kwietnia 2024
MG Cyberster cenniki
MG / Cyberster
MG Cyberster wchodzi do sprzedaży w Wielkiej Brytanii

W sierpniu pierwsi brytyjscy klienci odbiorą kluczyki do elektrycznych roadsterów MG Cyberster.

26 kwietnia 2024
Land Rover Defender OCTA teaser
Land Rover / Defender
Land Rover Defender OCTA z podwójnie uturbionym V8 zadebiutuje 3 lipca

OCTA będzie najszybszym i najdzielniejszym w terenie Defenderem w historii.

26 kwietnia 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
2024 Tesla Model 3 Performance premiera
Tesla / Model 3
Debiutuje nowa Tesla Model 3 w sportowej wersji Performance

Druga generacja Modelu 3 Performance ma tak dobre osiągi, że w przyszłości może konkurować z BMW M3.

25 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Lamborghini Urus SE premiera
Lamborghini / Urus
Hybrydowe Lamborghini Urus SE rzuca wyzwanie Ferrari Purosangue

Jeszcze w tym roku w salonach Lamborghini zawita Urus SE z napędem plug-in o mocy 800 KM.

24 kwietnia 2024
Mercedes-Benz G580 EV premiera
Mercedes / klasa G
Mercedes-Benz G580, czyli nowa elektryczna G-klasa

Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.

24 kwietnia 2024
BMW 4 Gran Coupe / i4 lifting
BMW / seria 4
BMW serii 4 Gran Coupe oraz i4 przeszły niewielki facelifting

Seria 4 w wersji Gran Coupe oraz elektryczne i4 przeszły niewielkie odświeżenie designu i wnętrza.

24 kwietnia 2024
2024 BMW i4 eDrive35 test
BMW / i4
BMW i4 eDrive35 Gran Coupe - czy mniej znaczy więcej?

Najtańsze BMW i4 ma mniejszą baterię, mniej mocy i kosztuje 259 tysięcy. Czy warto go wybrać?

23 kwietnia 2024
2024 Range Rover Electric prototyp
Land Rover / Range Rover
Pojawiły się pierwsze oficjalne informacje na temat Range Rovera EV

Koncern JLR opublikował zdjęcia z testów pierwszego w historii elektrycznego Range Rovera.

23 kwietnia 2024
2024 Aston Martin DBX707 lifting
Aston Martin / DBX707
Aston Martin DBX707 przeszedł udany przeszczep wnętrza z Vantage’a

Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.

22 kwietnia 2024