Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Mercedes-Benz C300d kombi - mocny diesel wciąż ma sens

Kombi z dieslem nadal sprawdza się znakomicie, a nowe C300d to aktualnie jeden z liderów klasy średniej.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

12 grudnia 2022
Mercedes-Benz C300d kombi diesel
6
Ocena Evo
Cena:
od 264 500 zł
ponadprzeciętnie dobrze wykonuje typowe dla siebie zadania
jakość wnętrza w niektórych miejscach nie przystoi Mercedesowi

Świat motoryzacji jest zdominowany coraz nowszymi autami elektrycznymi i hybrydowymi, a mało miejsca zostało na segmenty bijące niegdyś rekordy popularności, takie jak kombi klasy średniej z turbodieslem pod maską. Oszczędne, pojemne kombiaki spełniały wszystkie potrzeby większości użytkowników dróg, a teraz są na wymarciu. Na szczęście Mercedes jeszcze o tym nie wie, bo w gamie nowej klasy C pojawiło się kilka wersji na olej napędowy - idealne rozwiązanie dla wszystkich tych, którzy jeszcze nie ulegli modzie na SUV-y. Co więcej, akurat C300d jest bardzo dobrym samochodem.

Mercedes-Benz C300d - tył auta
6

Zignorujcie liczbę w nazwie modelu - kiedyś “300” oznaczałoby mocny, sześciocylindrowy motor o sporej pojemności, dziś to po prostu liczba porządkowa oznaczająca 2-litrowego, rzędowego turbodiesla o mocy 265 KM. Ważniejszy jest moment obrotowy 550 Nm przenoszony przez 9-stopniowy automat na tylne koła. Mercedes-Benz dorzucił do tego technologię mild hybrid, dzięki której w najbardziej potrzebnych momentach silnik elektryczny uzupełnia brakujący moment obrotowy lub wspomaga przyspieszanie.

C300d przyjemnie reaguje na polecenia prawej stopy, ale rekordy prędkości nie są mu pisane - osiąga 100 km/h w 5,8 s i ledwo jest w stanie dobić do elektronicznego ogranicznika przy 250 km/h. Kto nigdy nie jeździł mocnym dieslem od razu zrozumie dlaczego kiedyś były tak popularne - z dziewięcioma przełożeniami do dyspozycji silnik niemal zawsze jest na optymalnych obrotach, więc korzysta z momentu obrotowego przy rozsądnym zużyciu paliwa. Najlepiej jest między 1800, a 2200 obrotów, co doskonale pasuje do domyślnego sposobu poruszania się tym autem. Powyżej 4000 obrotów moc zaczyna zanikać, ale pamiętajcie o jednym - to nie jest żadne AMG, a turbodiesel świetnie sprawdza się w tym do czego został stworzony. Normalnie bylibyśmy krytyczni wobec silnika bez charakteru, ale jeśli w jakimkolwiek aucie silnik nie powinien zajmować centralnej pozycji, to właśnie w takim.

Mercedes-Benz C300d kombi - linia auta
6

Pod całkowicie nowym nadwoziem klasy C S206 znajdują się mocno zrewidowane podzespoły poprzednika. Mercedes pokusił się jedynie o dopracowanie rzeczy, które tego wymagały i lekkie usztywnienie całości.

Klasa C nie prowadzi się tak dobrze jak aktualne BMW serii 3. Układ kierowniczy jest przytępiony, więc auto nie reaguje precyzyjnie podczas niewielkich ruchów kierownicą. Dopiero przy mocniejszych manewrach w układzie pojawia się pożądana głębia.  To nie jest jednak auto do latania po zakrętach, choć gdy już tam się znajdzie, nie przyniesie wstydu ani sobie, ani kierowcy. Podwozie jest na tyle dobre, że auto sobie poradzi, choć bez fajerwerków.

Tłumienie wniesiono na trochę wyższy poziom niż w poprzedniku, co przy poprawionej pracy adaptacyjnych amortyzatorów składa się na lepsze wyczucie przyczepności na słabych nawierzchniach oraz większą stabilność podczas szybkiej jazdy w trasie. Być może Mercedes-Benz w końcu zrozumiał, że klienci kupując tę markę wcale nie chcą auta ślepo naśladującego dynamikę jazdy BMW.

Mercedes-Benz C300d kombi - wnętrze
6

We wnętrzu jeszcze bardziej czuć klimat Mercedesa.

Reklama
Reklama

Czasy generycznych, płaskich powierzchni minęły, teraz mamy chrom, duże ekrany i technologię, której stopień skomplikowania dla niektórych będzie wzorcem, dla innych przekleństwem. Jednakże większość funkcji obsługuje się raczej intuicyjnie, a przy codziennym użytkowaniu auta multimedia w końcu przestaną mieć jakiekolwiek tajemnice. Wciąż jest jednak problem z marną jakością niektórych elementów wnętrza. Podczas jazdy zdarzają się nieprzyjemne dźwięki dochodzące z różnych punktów kabiny - to problem od kilku lat powszechny w nowych modelach Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz C300d kombi - oświetlenie
6

Istnieje niemała grupa osób, dla których samochody takie jak C300d kombi wciąż są najbardziej atrakcyjne. Czasami potrzebujesz po prostu wygodnego środka transportu, który wymaga przerwy na tankowanie o wiele później niż ty sam. Producent podaje dla tego auta średnie spalanie 5,1 l/100 km, co oznacza uzupełnianie baku co mniej więcej 950 km. Jest tu wystarczająco dużo miejsca, komfortu i technologii jak na samochód z tym samym logo co klasa S. Wielu użytkowników ucieszy fakt, że akurat w generacji 206 Stuttgart postawił na komfort jazdy, a nie dynamikę. W Evo raczej rzadko chwalimy tego typu rozwiązania, za to dla klientów Mercedesa komfort zazwyczaj jest dużo ważniejszy niż to jak samochód składa się w zakręt. Klasa C kombi z turbodieslem pod maską jest znakomita w większości typowych dla siebie zadań.

Ceny i konkurencja

Wszystkie nowe samochody są dziś drogie, więc cena ponad 250 tys. złotych za Mercedesa klasy C nie jest specjalnie szokująca. Naszym domyślnym wyborem w tym segmencie jest BMW M340d z 340-konnym turbodieslem, sześcioma cylindrami i napędem xDrive (od 312 000 zł), ale za cenę C300d można mieć nieco słabszą wersję 286 KM z xDrive (od 262 000 zł).

Audi za S4 Avant z turbodieslem 3.0 TDI życzy sobie zdecydowanie więcej, bo ponad 350 tys. zł, a niżej w gamie nie ma bezpośredniego rywala dla C300d. Najbliżej jest A4 Avant z 204-konnym 2.0 TDI i pakietem S-line, ale nawet jako S4 Audi obecnie nie prezentuje poziomu obu rywali w dziedzinie prowadzenia i jakości jazdy.

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
Porsche Carrera GT salzburg design
Porsche / Carrera GT
Porsche Carrera GT Salzburg Design - ukłon dla legendy

Poddana fabrycznej renowacji Carrera GT składa hołd zwycięzcom 1970 24h Le Mans w Porsche 917.

21 grudnia 2025
Rimac Nevera R Founder's Edition prezentacja
Rimac / Nevera
Rimac Nevera R Founder’s Edition - dla dziesięciu wybrańców

Tylko 10 lojalnych klientów Rimaca dostało przywilej nabycia dedykowanej Nevery R Founder’s Edition.

21 grudnia 2025
Morgan 25 lat z BMW
Morgan
Morgan świętuje 25 lat współpracy z BMW

Silniki i skrzynie biegów BMW już od 25 lat stanowią podstawę napędów wszystkich modeli Morgana.

17 grudnia 2025
Samochód sportowy zabezpieczony powłokami Ceramic Pro z linią kosmetyków Spectrum na tylnym skrzydle
Prezentacja Partnera
Czy to początek nowej ery zabezpieczania samochodów?

Nowoczesne powłoki ceramiczne, folie PPF i innowacyjne rozwiązania Ceramic Pro chronią lakier, zmieniają wygląd auta i podkreślają jego styl.

17 grudnia 2025
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Przedni widok GAC Hyptec HT na brukowanej drodze, ujęcie 3/4
Prezentacja Partnera
GAC Hyptec HT – chiński elektryczny SUV, który rozumie Europę

Testujemy GAC Hyptec HT – elektrycznego SUV-a z Chin, który stawia na komfort, jakość i dojrzały styl. 

16 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Audi ujawnia sponsora tytularnego zespołu F1 i datę prezentacji bolidu

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

16 grudnia 2025
Porsche 911 GT3 Touring 90 F.A.
Porsche / 911 GT3 Touring
To wyjątkowe GT3 powstało na cześć twórcy projektu oryginalnego 911

F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.

15 grudnia 2025
Brabus 900 Superblack Bentley GT
Bentley / Continental GT
Brabus wziął się za Bentleya - ma 900 KM w coupe lub kabriolecie

Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.

15 grudnia 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025