Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Audi A3 - pierwowzór hatchbacka klasy premium w nowej odsłonie

Audi A3 czwartej generacji znalazło się niebezpiecznie blisko utraty swojego statusu premium.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 lutego 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
  8. 8.Ceny, wyposażenie i konkurencja
Audi A3 czwartej generacji
29
Ocena Evo
Cena:
Układ jezdny; niska masa; podstawowa ergonomia
Jakość tłumienia, skrzyni biegów i wykonania wnętrza

W ofercie Audi A3 znajdziecie silniki benzynowe, turbodiesle i hybrydy typu plug-in. Wybór przekładni ogranicza się do skrzyni manualnej i różnych wersji DSG.

Kluczową cechą Audi A3 i pozostałych kompaktów grupy Volkswagena (Golf, Leon, Octavia) jest platforma modułowa MQB, która pozwala na stosowanie takich samych układów napędowych w bardzo wielu modelach kilku marek. To oznacza, że chociaż silniki wszędzie są takie same (a naprawdę są identyczne, wierzcie nam), to olbrzymie nakłady poniesione na ich opracowanie mają szansę się zwrócić, więc zazwyczaj są to bardzo dobre konstrukcje.

Od momentu debiutu gama silnikowa A3 zdążyła się powiększyć i obecnie na polskim rynku mamy 5 dostępnych wersji z napędem spalinowym i jedną hybrydę. Benzynowa część gamy opiera się na jednostkach TSI - 3-cylindrowym 1.0 o mocy 110 KM i 4-cylindrowym 1.5 “EVO” o mocy 150 KM. To najpopularniejsze opcje, ale dla bardziej wymagających klientów istnieje A3 40 TFSI z silnikiem 2.0 TSI 190 KM i napędem quattro. Na wybranych rynkach, na przykład w Wielkiej Brytanii, nie ma tego wariantu, ale jest turbodiesel o mocy 200 KM. W Polsce musimy się zadowolić jednostkami 2.0 TDI 116 lub 150 KM z napędem na jedną oś.

Audi A3 silnik

Obiektywnie rzecz biorąc jednostki z dopiskiem “EVO” są mocnym punktem samochodu - nie brakuje im momentu obrotowego przy niskich obrotach, ale też nie męczą przy wysokich. Oprócz tego są responsywne i mają znakomitą kulturę pracy. Nie można tego samego powiedzieć o małym 3-cylindrowym silniku, który nie pasuje do prestiżowego wizerunku Audi, szczególnie w kontrowersyjnym kompakcie. W każdym razie słabe, 1-litrowe A3 nie ma za grosz charakteru premium i mogłoby z powodzeniem służyć chyba tylko w wypożyczalni na Teneryfie.

Reklama

Alternatywą dla wersji czysto benzynowych czy diesli może być hybryda o mocy 245 KM. Jest to dokładnie ten sam zestaw, co w Golfie GTE, Octavii iV RS oraz w Cuprze Leon PHEV. Czterocylindrowy, turbodoładowany silnik 1.4 TSI współpracuje tutaj z motorem elektrycznym zasilanym z akumulatorów o pojemności 13 kWh (10,4 kWh netto). Elektryczny zasięg na pełnym ładowaniu w każdym z wymienionych aut wynosi mniej więcej tyle samo. Audi podaje, że jest to 59 km według normy WLTP.

Manualna skrzynia biegów Audi A3
29

Dla A3 przewidziano tylko dwie skrzynie biegów. Pierwsza z nich to 6-biegowy, klasyczny manual, a druga - dwusprzęgłowy S-tronic z siedmioma przełożeniami. S-tronic zmienia biegi gładko i ma bardzo dobrze działające łopatki przy kierownicy. Nic niezwykłego, bo potrafi się wahać przy niskich prędkościach podobnie jak wiele innych dwusprzęgłowych automatów. Nie przypomina jednak niektórych mniej udanych skrzyń DSG Volkswagena, które przedkładają żywotność sprzęgła nad szybkość reakcji.

Skrzynia ręczna to zupełnie inny przypadek, bo mimo oczywistego podobieństwa do analogicznych rozwiązań w Leonie i Golfie, tutaj działa ona wyraźnie mniej precyzyjnie. Być może coś było nie tak z egzemplarzem testowym, a może Audi trochę zaniedbało ten element ze względu na większą popularność automatów? Nie wiemy, ale A3 z 6-biegowym manualem wydaje się mniej dopracowane niż jego tańsi krewni. Zastanawiające jest też małe wykorzystanie napędu quattro w przekroju całej gamy, bo mają je tylko niszowe, najmocniejsze wersje benzynowe.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Osiągi i czas 0-100
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
2024 Lamborghini Urus SE premiera
Lamborghini / Urus
Hybrydowe Lamborghini Urus SE rzuca wyzwanie Ferrari Purosangue

Jeszcze w tym roku w salonach Lamborghini zawita Urus SE z napędem plug-in o mocy 800 KM.

24 kwietnia 2024
Mercedes-Benz G580 EV premiera
Mercedes / klasa G
Mercedes-Benz G580, czyli nowa elektryczna G-klasa

Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.

24 kwietnia 2024
BMW 4 Gran Coupe / i4 lifting
BMW / seria 4
BMW serii 4 Gran Coupe oraz i4 przeszły niewielki facelifting

Seria 4 w wersji Gran Coupe oraz elektryczne i4 przeszły niewielkie odświeżenie designu i wnętrza.

24 kwietnia 2024
2024 BMW i4 eDrive35 test
BMW / i4
BMW i4 eDrive35 Gran Coupe - czy mniej znaczy więcej?

Najtańsze BMW i4 ma mniejszą baterię, mniej mocy i kosztuje 259 tysięcy. Czy warto go wybrać?

23 kwietnia 2024
2024 Range Rover Electric prototyp
Land Rover / Range Rover
Pojawiły się pierwsze oficjalne informacje na temat Range Rovera EV

Koncern JLR opublikował zdjęcia z testów pierwszego w historii elektrycznego Range Rovera.

23 kwietnia 2024
2024 Aston Martin DBX707 lifting
Aston Martin / DBX707
Aston Martin DBX707 przeszedł udany przeszczep wnętrza z Vantage’a

Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.

22 kwietnia 2024
2024 Porsche Cayenne GTS prezentacja
Porsche / Cayenne
2024 Porsche Cayenne GTS - nowy konkurent dla X5M i X6M

Najlepsze rzeczy z Cayenne Turbo GT poprzedniej generacji znalazły drugie życie w nowym Cayenne GTS.

22 kwietnia 2024
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe premiera
Mercedes / AMG GT63 S
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe - najszybsze AMG w historii

Mercedes-AMG dodał flagowe coupe GT do gamy modeli z napędem hybrydowym E-Performance.

22 kwietnia 2024
Aston Martin DB12 Volante test
Aston Martin / DB12
Aston Martin DB12 Volante - brytyjski pogromca Ferrari?

Jeździmy najnowszym DB12 Volante, którego misją jest przywrócić Aston Martina na właściwe tory.

18 kwietnia 2024
Maserati GranCabrio Folgore news
Maserati / GranCabrio
Maserati GranCabrio Folgore - elektryczny kabriolet o mocy MC12

Elektryczne GranCabrio Folgore to pierwszy na rynku kabriolet segmentu GT z napędem bezemisyjnym.

16 kwietnia 2024
2024 Alfa Romeo Junior EV
Alfa Romeo / Junior
Nazwa “Milano” nielegalna! Nowa Alfa Romeo będzie się nazywać Junior

Kariera Alfy Romeo Milano trwała kilka dni. Włoski rząd zmusił producenta do zmiany nazwy na Junior.

15 kwietnia 2024
GMA T.50s debiut na torze
GMA / T.50
Torowy GMA T.50s zalicza dynamiczny debiut na torze w Goodwood

Torowy GMA T.50 oznaczony literą ‘s’ jest lżejszy, mocniejszy i ma lepsze aero niż model drogowy.

15 kwietnia 2024