Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.
Audi A3 czwartej generacji znalazło się niebezpiecznie blisko utraty swojego statusu premium.
    Kluczową cechą Audi A3 i pozostałych kompaktów grupy Volkswagena (Golf, Leon, Octavia) jest platforma modułowa MQB, która pozwala na stosowanie takich samych układów napędowych w bardzo wielu modelach kilku marek. To oznacza, że chociaż silniki wszędzie są takie same (a naprawdę są identyczne, wierzcie nam), to olbrzymie nakłady poniesione na ich opracowanie mają szansę się zwrócić, więc zazwyczaj są to bardzo dobre konstrukcje.
Od momentu debiutu gama silnikowa A3 zdążyła się powiększyć i obecnie na polskim rynku mamy 5 dostępnych wersji z napędem spalinowym i jedną hybrydę. Benzynowa część gamy opiera się na jednostkach TSI - 3-cylindrowym 1.0 o mocy 110 KM i 4-cylindrowym 1.5 “EVO” o mocy 150 KM. To najpopularniejsze opcje, ale dla bardziej wymagających klientów istnieje A3 40 TFSI z silnikiem 2.0 TSI 190 KM i napędem quattro. Na wybranych rynkach, na przykład w Wielkiej Brytanii, nie ma tego wariantu, ale jest turbodiesel o mocy 200 KM. W Polsce musimy się zadowolić jednostkami 2.0 TDI 116 lub 150 KM z napędem na jedną oś.

Obiektywnie rzecz biorąc jednostki z dopiskiem “EVO” są mocnym punktem samochodu - nie brakuje im momentu obrotowego przy niskich obrotach, ale też nie męczą przy wysokich. Oprócz tego są responsywne i mają znakomitą kulturę pracy. Nie można tego samego powiedzieć o małym 3-cylindrowym silniku, który nie pasuje do prestiżowego wizerunku Audi, szczególnie w kontrowersyjnym kompakcie. W każdym razie słabe, 1-litrowe A3 nie ma za grosz charakteru premium i mogłoby z powodzeniem służyć chyba tylko w wypożyczalni na Teneryfie.
Alternatywą dla wersji czysto benzynowych czy diesli może być hybryda o mocy 245 KM. Jest to dokładnie ten sam zestaw, co w Golfie GTE, Octavii iV RS oraz w Cuprze Leon PHEV. Czterocylindrowy, turbodoładowany silnik 1.4 TSI współpracuje tutaj z motorem elektrycznym zasilanym z akumulatorów o pojemności 13 kWh (10,4 kWh netto). Elektryczny zasięg na pełnym ładowaniu w każdym z wymienionych aut wynosi mniej więcej tyle samo. Audi podaje, że jest to 59 km według normy WLTP.

Dla A3 przewidziano tylko dwie skrzynie biegów. Pierwsza z nich to 6-biegowy, klasyczny manual, a druga - dwusprzęgłowy S-tronic z siedmioma przełożeniami. S-tronic zmienia biegi gładko i ma bardzo dobrze działające łopatki przy kierownicy. Nic niezwykłego, bo potrafi się wahać przy niskich prędkościach podobnie jak wiele innych dwusprzęgłowych automatów. Nie przypomina jednak niektórych mniej udanych skrzyń DSG Volkswagena, które przedkładają żywotność sprzęgła nad szybkość reakcji.
Skrzynia ręczna to zupełnie inny przypadek, bo mimo oczywistego podobieństwa do analogicznych rozwiązań w Leonie i Golfie, tutaj działa ona wyraźnie mniej precyzyjnie. Być może coś było nie tak z egzemplarzem testowym, a może Audi trochę zaniedbało ten element ze względu na większą popularność automatów? Nie wiemy, ale A3 z 6-biegowym manualem wydaje się mniej dopracowane niż jego tańsi krewni. Zastanawiające jest też małe wykorzystanie napędu quattro w przekroju całej gamy, bo mają je tylko niszowe, najmocniejsze wersje benzynowe.
    Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.
    Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.
    Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.
    Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.
    Forch Racing by Atlas Ward bezkonkurencyjne w Porsche Sports Cup Deutschland 2025
    Lamborghini świetnie radzi sobie na zmiennym rynku i notuje zysk operacyjny ponad 592 mln euro.
    Na rok modelowy 2026 elektryczny wariant Maserati Grecale zyska istotne aktualizacje.
    Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.
    OCHNIK w sezonie jesień–zima 2025 stawia na ponadczasową elegancję i miejski styl. Skórzane kurtki, płaszcze, torby i dodatki dla mężczyzn, którzy cenią klasę i komfort.
    Nie GT R i nie Black Series - nowy torowy Mercedes-AMG nazywa się Track Sport i już rozpoczął testy.
    Dwurotorowy silnik Wankla jest elementem nowego typu napędu PHEV do przyszłych modeli Mazdy.
    Novitec prezentuje pakiet modyfikacji do Ferrari 12Cilindri obejmujący stronę wizualną i techniczną.
    Wyjątkowy Mercedes 190E 2.3-16 trafi pod młotek. Pierwszym właścicielem był sam Ayrton Senna.
    Prelude powraca jako zgrabne coupe z wydajnym napędem hybrydowym i sportowym charakterem.
    Chery świętuje w Polsce dostarczenie 5-milionowego auta i prezentuje dwa nowe modele – Tiggo 4 HEV oraz Tiggo 9 PHEV.
    Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.