Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.
Czy Tesla Model 3 może być udanym substytutem typowego auta klasy premium? Wiele na to wskazuje, ale są pewne kompromisy.
Miarą dla wydajności samochodów elektrycznych często jest liczba bezwzględna, czyli zasięg deklarowany przez producenta. Można to jednak zmierzyć analogicznie jak w przypadku samochodów spalinowych, bo różne elektryki zużywają różne ilości energii na 100 km. Problem jest taki, że zużycie energii samochodu elektrycznego znacznie bardziej zależy od warunków (np. pogoda silnie wpływa na samochody elektryczne), ale powiedzmy, że da się jakoś ustandaryzować te wartości, a wyrażamy je w kilowatogodzinach na 100 km (kWh/ 100 km). Najbardziej oszczędna jest podstawowa odmiana Tesli Model 3, bo zużywa około 15,7 kWh/100 km, podczas gdy obie mocniejsze wersje mogą osiągnąć 18,2 kWh/100 km. Dla porównania BMW i3 oraz i3S zużywają trochę więcej, bo 18,6 kWh/100 km, ale oba te modele mają napęd tylko na tył i jeden silnik.
Bardziej wyraźna jest różnica między Teslą, a mniejszymi modelami na rynku, takimi jak Nissan Leaf (20,2 kWh/100 km) czy Kia e-Niro (18,8 kWh/100km). Najbardziej szokuje czysta nieefektywność dużych, europejskich SUV-ów takich jak Jaguar I-Pace (27,7 kWh/100 km) albo Audi e-tron (28,4 kWh/100km). Ponad 3-tonowa Tesla Model X Performance zużywa 24,7 kWh/100 km, to tak dla porównania. Ładowanie Tesli Model 3 to także całkiem niedrogie rzeczy w porównaniu do większych Tesli, bo można korzystać z sieci Superchargerów dedykowanych tylko dla Tesli, a ładowanie w domu zależy od całej masy różnych czynników, więc koszty mogą być skrajnie różne.
Wciąż koszty utrzymania takiego auta powinny być dosyć niskie, szczególnie w przeliczeniu na moc i osiągi, tak samo jak koszty serwisu są niskie ze względu na brak szczególnie dużej liczby ruchomych części w napędzie Tesli. Gdyby tak rozłożyć na części silnik V8 od AMG, to w prosty sposób można zauważyć jak genialnie proste są przy nim silniki elektryczne - to działa na korzyść tesli w dłuższej perspektywie, bez względu na jej dzisiejszą jakość wykonania.
Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.
Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.
Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.
Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.
Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.
MINI prezentuje specjalną edycję stworzoną z Paulem Smithem – elegancja, detale i limitowany styl.
Forch Racing by Atlas Ward bezkonkurencyjne w Porsche Sports Cup Deutschland 2025
Lamborghini świetnie radzi sobie na zmiennym rynku i notuje zysk operacyjny ponad 592 mln euro.
Na rok modelowy 2026 elektryczny wariant Maserati Grecale zyska istotne aktualizacje.
Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.
OCHNIK w sezonie jesień–zima 2025 stawia na ponadczasową elegancję i miejski styl. Skórzane kurtki, płaszcze, torby i dodatki dla mężczyzn, którzy cenią klasę i komfort.
Nie GT R i nie Black Series - nowy torowy Mercedes-AMG nazywa się Track Sport i już rozpoczął testy.
Dwurotorowy silnik Wankla jest elementem nowego typu napędu PHEV do przyszłych modeli Mazdy.
Novitec prezentuje pakiet modyfikacji do Ferrari 12Cilindri obejmujący stronę wizualną i techniczną.
Wyjątkowy Mercedes 190E 2.3-16 trafi pod młotek. Pierwszym właścicielem był sam Ayrton Senna.