Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.
Czy Tesla Model 3 może być udanym substytutem typowego auta klasy premium? Wiele na to wskazuje, ale są pewne kompromisy.
Miarą dla wydajności samochodów elektrycznych często jest liczba bezwzględna, czyli zasięg deklarowany przez producenta. Można to jednak zmierzyć analogicznie jak w przypadku samochodów spalinowych, bo różne elektryki zużywają różne ilości energii na 100 km. Problem jest taki, że zużycie energii samochodu elektrycznego znacznie bardziej zależy od warunków (np. pogoda silnie wpływa na samochody elektryczne), ale powiedzmy, że da się jakoś ustandaryzować te wartości, a wyrażamy je w kilowatogodzinach na 100 km (kWh/ 100 km). Najbardziej oszczędna jest podstawowa odmiana Tesli Model 3, bo zużywa około 15,7 kWh/100 km, podczas gdy obie mocniejsze wersje mogą osiągnąć 18,2 kWh/100 km. Dla porównania BMW i3 oraz i3S zużywają trochę więcej, bo 18,6 kWh/100 km, ale oba te modele mają napęd tylko na tył i jeden silnik.
Bardziej wyraźna jest różnica między Teslą, a mniejszymi modelami na rynku, takimi jak Nissan Leaf (20,2 kWh/100 km) czy Kia e-Niro (18,8 kWh/100km). Najbardziej szokuje czysta nieefektywność dużych, europejskich SUV-ów takich jak Jaguar I-Pace (27,7 kWh/100 km) albo Audi e-tron (28,4 kWh/100km). Ponad 3-tonowa Tesla Model X Performance zużywa 24,7 kWh/100 km, to tak dla porównania. Ładowanie Tesli Model 3 to także całkiem niedrogie rzeczy w porównaniu do większych Tesli, bo można korzystać z sieci Superchargerów dedykowanych tylko dla Tesli, a ładowanie w domu zależy od całej masy różnych czynników, więc koszty mogą być skrajnie różne.
Wciąż koszty utrzymania takiego auta powinny być dosyć niskie, szczególnie w przeliczeniu na moc i osiągi, tak samo jak koszty serwisu są niskie ze względu na brak szczególnie dużej liczby ruchomych części w napędzie Tesli. Gdyby tak rozłożyć na części silnik V8 od AMG, to w prosty sposób można zauważyć jak genialnie proste są przy nim silniki elektryczne - to działa na korzyść tesli w dłuższej perspektywie, bez względu na jej dzisiejszą jakość wykonania.
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.
Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji
Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.
Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.
Poddana fabrycznej renowacji Carrera GT składa hołd zwycięzcom 1970 24h Le Mans w Porsche 917.
Tylko 10 lojalnych klientów Rimaca dostało przywilej nabycia dedykowanej Nevery R Founder’s Edition.
Silniki i skrzynie biegów BMW już od 25 lat stanowią podstawę napędów wszystkich modeli Morgana.
Nowoczesne powłoki ceramiczne, folie PPF i innowacyjne rozwiązania Ceramic Pro chronią lakier, zmieniają wygląd auta i podkreślają jego styl.
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.
Testujemy GAC Hyptec HT – elektrycznego SUV-a z Chin, który stawia na komfort, jakość i dojrzały styl.
Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji
Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.
F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.
Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.
MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru.
Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.