Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Tesla Model 3 - przewodnik po popularnym elektryku okiem entuzjasty motoryzacji

Czy Tesla Model 3 może być udanym substytutem typowego auta klasy premium? Wiele na to wskazuje, ale są pewne kompromisy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

21 stycznia 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie energii i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Tesla model 3 na drodze
18
Ocena Evo
Cena:
od 219 990 zł
osiągi nie z tego świata w połączeniu z całkiem dobrym układem jezdnym
wciąż sprawia wrażenie niedopracowania i niskiej jakości

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne - zamiast “silnik” powinniśmy raczej mówić “motor”. Model 3 może mieć jeden lub dwa motory elektryczne.

Bez tradycyjnego silnika charakterystyka techniczna Modelu 3 jest dość prosta. Samochód jest zbudowany na tej samej platformie, która wcześniej posłużyła do stworzenia Modelu S. Akumulatory są zgrupowane między osiami, w podłodze pod kabiną jako jeden, wielki, płaski element. Wszystkie wersje mają napędzaną tylną oś, bo domyślnie silnik wraz z przeniesieniem napędu znajduje się na tylnej osi, dokładnie pośrodku. Od wersji Long Range Tesla ma także drugi motor na przedniej osi, który poprawia osiągi i trakcję. Przy obu osiach zawieszenie jest klasyfikowane jako wielowahaczowe, ale różni się od typowych układów dzięki odmiennym wymaganiom technicznym stawianym przez elektryczny układ napędowy.

Moc układu dla każdej wersji jest inna, a podstawowy model z napędem na jedną oś ma 285 KM. Z silnika na koła trafia poprzez układ typu direct-drive, czyli bez tradycyjnej skrzyni biegów. Model Long Range dokłada do tego drugi motor elektryczny, dzięki któremu osiąga sumaryczną moc 410 KM, co jest istotną częścią, ponieważ silniki wytwarzają różne krzywe mocy w całym zakresie obrotów (tak, samochody elektryczne też to mają), ale dla uproszczenia powiem, że moc sumowana wprost jest wystarczająco precyzyjna, by się nią posługiwać. Tesla Model 3 Performance ma również dwa silniki, ale już razem 480 KM i mnóstwo unikalnego oprogramowania, dzięki któremu jest w stanie robić rakietowe przyspieszenia.

Tesla nie posiada przekładni z kilkoma biegami jaką ma np. Porsche Taycan, ale amerykańskie korzenie Tesli oznaczają, że dostosowanie auta do podróżowania z wysoką prędkością jak to zrobiło Porsche nie było najważniejszym priorytetem w procesie projektowania auta. Tryb “Track”  jest specyficzny dla Modelu 3 Performance. Wybiera się go bez fanfar, z jednym tylko zastrzeżeniem na ekranie, które należy zamknąć, zanim zacznie działać. W normalnym języku motoryzacyjnym brzmi to jak wyłączenie ESP, ale tutaj znaczy o wiele, wiele więcej. 

Reklama
Reklama
Tesla-Model-3 jazda z górki
18

Nie tylko akumulatory i motory nastawiają się na maksymalny wysiłek, ale zmienia się też sposób gospodarowania energią cieplną, gdy dwa układy chłodzenia baterii Modelu 3 zaczynają pracować pełną parą (nawet jeszcze przed rozgrzaniem baterii), gdyż ciepło jest wielkim wrogiem napędu elektrycznego. Inżynierowie, z którymi rozmawialiśmy zapewniali, że Model 3 Performance może znakomicie radzić sobie na track-dayu przez całą poranną sesję bez jakiejkolwiek straty mocy, a bateria powinna wytrzymać mniej więcej do obiadu. Potem ładowanie w czasie, gdy ty czekasz na swoje zapiekanki i można na uzupełnionej baterii przejeździć całą sesję popołudniową. Jednak znacznie bardziej interesujące jest to, co tryb Track robi z dynamiką Modelu 3. Model 3 nie został pomyślany jako maszyna sportowa, ale pod koniec jego rozwoju Elon Musk zarządził, że powinien być szybszy na torze niż BMW M3, i w tym momencie inżynier podniósł rękę i wyznał, że pracował nad czymś, co może w tym pomóc…

Osiągi i czas 0-100
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025