Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2025 Mercedes-Benz CLA coraz bliżej premiery, AMG dołączy później

Trzecia generacja najmniejszego sedana-coupe w gamie Mercedesa wkrótce pojawi się na rynku.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

14 grudnia 2024
2025 Mercedes-Benz CLA spyshot news
7

Nowe CLA, zgrabne czterodrzwiowe coupe Mercedesa, ma zadebiutować w bliżej nieokreślonym momencie 2025 roku. Podstawą do takiego stwierdzenia jest ilość kamuflażu jaką prototypy auta zgubiły w ostatnich tygodniach, co widać na załączonych zdjęciach. W przyszłości gamę tego modelu uzupełni wersja elektryczna oraz pikantne AMG.

Nie jest żadnym zaskoczeniem, że samochód będzie stylistyczną pochodną konceptu CLA zaprezentowanego na zeszłorocznych targach IAA Frankfurt. W samej sylwetce nie będzie właściwie żadnych zmian, ale produkcyjna wersja otrzyma bardziej konwencjonalne oświetlenie (choć trójramienne gwiazdy nadal będą motywem tylnych lamp), mniejsze koła, normalne uchwyty drzwi i lusterka. Należy tutaj dodać, że w prototypie widać aerodynamiczne wysuwane klamki zewnętrzne. Zdjęcia sugerują również, że przetłoczeń w bocznej linii będzie mniej, a efektowne detale konceptu nie przeszły próby czasu. Mimo wszystko widać, że znacznie bardziej płynne linie konceptu, ucieleśnienie nowego języka stylistycznego Mercedesa, są w prototypie CLA obecne i widoczne.

Nowy Mercedes CLA przechodzi ostatnie testy drogowe. Premiera w 2025.

Zeszłoroczny koncept był sygnałem, że Mercedes planuje przesunąć CLA w górę drabinki modelowej. Samochód ten w swojej pierwszej generacji był po prostu klasą A z nadwoziem sedan. W drugiej generacji CLA poszło w swoją stronę, a równolegle zaczęła się produkcja zwyczajnej czterodrzwiowej klasy A. Tymczasem trzecia generacja, planowana na 2025 rok, będzie jedynym czterodrzwiowym coupe tej marki poniżej AMG GT 4-door (CLS wypadł z oferty rok temu), zatem pomysł upgrade’u CLA do wyższej ligi, aby częściowo uzupełnić tę lukę, wydaje się jak najbardziej realny.

Wciąż w sylwetce auta widać spore zwisy znane z poprzedników, szczególnie z przodu, co sugeruje dalsze wykorzystanie silników umieszczonych poprzecznie i napędu głównie na przód. Możemy również spodziewać się zwiększonej elektryfikacji w gamie CLA. Koncepcyjny CLA zapowiadał nową platformę MMA, która została zaprojektowana z myślą o łatwym wykorzystaniu modułów elektrycznych.

2025 Mercedes-Benz CLA spyshot tył
7

Czy zatem mamy do czynienia z platformą dedykowaną dla EV? Nie, ale akumulatory i silniki elektryczne nie będą musiały być tutaj dopasowywane na siłę, a ich wydajność wzrośnie ze względu na domyślne zastosowanie architektury 800V. Na zdjęciach szpiegowskich widzimy dwa prototypy, ale oba mają rury wydechowe, więc wersja elektryczna pewnie pojawi się w dalszej perspektywie.

CLA będzie pierwszym z czterech nowych modeli opartych na MMA, które docelowo stworzą całą dolną część gamy Mercedesa. Teasery od producenta potwierdzają, że drugim będzie CLA Shooting Brake, a pozostałe dwa będą niewielkimi SUV-ami. W momencie premiery koncepcyjnego CLA Mercedes zapewniał, że zasięg elektryczny wersji EV będzie sięgać 750 km. Nie wydaje się to realne z modelem produkcyjnym, choć sylwetka CLA wskazuje na całkiem dobre właściwości aerodynamiczne.

Reklama

Nowa platforma MMA stworzy dla gamy CLA i jego pochodnych zupełnie nowe możliwości elektryfikacji.

Czy możemy spodziewać się gamy produktów AMG na bazie CLA? Z całą pewnością. Do tej pory małe AMG sprzedawały się doskonale, podobnie jak słabsze odmiany z pakietem dodatków AMG. Jeśli rozważane jest kolejne CLA 45 S, możemy spodziewać się kolejnej ewolucji silnika M139, prawdopodobnie z miękką hybrydą i elektrycznie napędzaną turbosprężarką.

2025 Mercedes-Benz CLA spyshot profil
7

Obecne CLA 45 S ma 421 KM i napęd na cztery koła 4Matic, ale silnik ten ma większy potencjał. Chociażby w nowym C63 E-Performance jest on podstawą układu hybrydowego, gdzie generuje 474 KM, zatem możemy spodziewać się niewielkiego wzrostu mocy topowego CLA.

W tym momencie możemy tylko spekulować jak zmieni się wnętrze produkcyjnego CLA względem konceptu. Wiemy jednak, że Mercedes mocno stawia na technologię user experience, więc może dojść do adaptacji szerokiego cyfrowego kokpitu konceptu ze zintegrowanym nowym systemem MBUX wspieranym przez AI. Czy zobaczymy też efektowne schowane za ekranami kratki wentylacyjne? Czas pokaże.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Lotus Emira Limited bespoke
Lotus / Emira
Lotus Emira Limited to specjalna seria poświęcona historii Lotusa w F1

Inspirowane F1 nadwozia to próbka możliwości jakie daje nowy program personalizacji Chapman Bespoke.

14 grudnia 2024
Polestar 5 spyshot główne
Polestar / 5
W najmocniejszej wersji Polestar 5 będzie miał 883 KM

Nadal postrzegasz Polestar tylko jako elektryczny odłam Volvo? Model 5 zamierza to zmienić.

14 grudnia 2024
Renault 5 Turbo 3E premiera
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E - odrodzenie rajdowej ikony

Prawie 50 lat po kultowym Renault 5 Turbo, francuski producent wypuszcza jego duchowego następcę.

14 grudnia 2024
2025 Mercedes-Benz CLA spyshot news
Mercedes / CLA
2025 Mercedes-Benz CLA coraz bliżej premiery, AMG dołączy później

Trzecia generacja najmniejszego sedana-coupe w gamie Mercedesa wkrótce pojawi się na rynku.

14 grudnia 2024
BMW iM3 EV
BMW / M3
Elektryczne BMW M3 - producent pokazał pierwsze zdjęcia

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. Mamy pierwsze zdjęcia.

14 grudnia 2024
Boreham Motorworks Ford Escort Mk1 RS
Restomod
Klasyczny Ford Escort powraca kręcąc wałem do 10 000 obrotów

“Kontynuacja” Forda Escorta MK1 od Boreham Motorworks ma kilka usprawnień np. silnik o mocy 300 KM.

13 grudnia 2024
Mercedes-AMG PureSpeed premiera
Mercedes / PureSpeed
Mercedes-AMG Purespeed - niemiecka odpowiedź na McLarena Elva

AMG tworzy serię ekskluzywną linię projektów Mythos, a pierwszym z nich jest speedster Purespeed.

13 grudnia 2024
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: jeszcze więcej realizmu i otwarty świat

Na 2025 rok producent symulatora jazdy Assetto Corsa zapowiada nową wersję popularnej serii.

13 grudnia 2024
Caterham Project V proces rozwojowy
Caterham / Project V
Caterham Project V będzie gotowy jeszcze w 2025 r.

Nowoczesne coupe Caterhama z elektryczną technologią Yamahy zakończy proces rozwojowy w 2025 r.

13 grudnia 2024
2025 Goodwood Festival of Speed tematyka
Festival of Speed
Poznaliśmy główny motyw Goodwood Festival of Speed 2025

“Formuła Wygrywania - Mistrzowie i Pretendenci” to hasło przewodnie następnego Festiwalu Prędkości.

13 grudnia 2024
TAG Heuer otwiera pierwszą butikową lokalizację w Polsce
Zegarki
TAG Heuer otwiera pierwszą butikową lokalizację w Warszawie

Szwajcarski król zegarmistrzostwa zaprasza do świata luksusu w sercu Mokotowa

12 grudnia 2024
Aston Martin Valhalla produkcyjny
Aston Martin / Valhalla
Aston Martin Valhalla ma 1079 KM i trafi do klientów w 2025

Po sześciu latach oczekiwania hybrydowy hipersamochód Aston Martin Valhalla wchodzi do produkcji.

11 grudnia 2024