Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.
Alpenglow Hy4 to jeżdżące laboratorium dla przyszłych wyścigowych prototypów marki Alpine.
Prototyp Alpine Alpenglow Hy4 zadebiutował w piątek 10 maja, tuż przed wyścigiem długodystansowym 6 Hours of Spa-Francorchamps. Prezentacja wypadła niemal dwa lata po debiucie pierwszego konceptu Alpenglow na salonie w Paryżu. Samochód ten ma być jeżdżącym dowodem przydatności napędu wodorowego w wyścigach samochodowych i jest to dopiero wstęp. Jeszcze w tym roku Alpine zaprezentuje rozwinięcie tej koncepcji.
W obliczu zacieśniającej się pętli neutralności węglowej, Alpine podejmuje wiele wysiłku aby stworzyć samochody o wysokich osiągach zasilane paliwami alternatywnymi. Oficjalne zapowiedzi marki mówią o siedmiu nowych modelach cywilnych z napędem elektrycznym do 2030 r., wśród których pierwszy ma być hot hatch A290 (2024). W przyszłości jednak może to być napęd wodorowy.
Wiceprezydent marki Alpine, Bruno Famin, wierzy że wodór ma przyszłość nie tylko w wyścigach. Zapytany o potencjalny samochód drogowy Alpine zasilany wodorem odpowiedział: “(...) dopiero odkrywamy możliwości tej technologii, nauczyliśmy się sporo zarówno o samochodach drogowych jak i wyścigowych i możemy mieć na myśli pójście obiema tymi ścieżkami”, po czym dodał “z pewnością rozważymy to w przyszłości.”
W przeciwieństwie do tego co widzieliśmy dwa lata temu, pokazane w Belgii Alpine jest w pełni funkcjonalnym, jeżdżącym samochodem zbudowanym wokół karbonowego monokoku Ligiera klasy LMP3. Za paliwo służy tutaj oczywiście wodór, jednak Alpenglow nie został wyposażony w ogniwo wodorowe produkujące energię dla silników elektrycznych. Wodór jest tu wtryskiwany do czterech cylindrów 2-litrowego wyczynowego silnika Oreca z turbodoładowaniem. Według Francuzów takie wykorzystanie wodoru jest łatwiejsze do przyswojenia dla kierowców i obserwatorów, a przy tym zachowuje zalety energii pozyskiwanej z tego pierwiastka, czyli wydajność i niskoemisyjność.
Alpine Alpenglow Hy4 zaliczył już jazdy pokazowe na torze w Spa, a przed nim podobne występy przed francuskim klasykiem w Le Mans w połowie czerwca. Nie jest to jednak samochód nawet bliski swojej ostatecznej formy. Przede wszystkim mały silnik czterocylindrowy to tylko tymczasowe źródło napędu zanim do auta trafi nowe V6 zaprojektowane przez Alpine specjalnie z myślą o pracy na wodorze. Docelowy motor będzie zainstalowany w kolejnej wersji Alpenglow, tej której debiut odbędzie się pod koniec roku, gdy zostaną zakończone trwające testy na hamowni.
W obecnym wydaniu prototyp ma czerwone pole przy 7000 obrotów, generuje 345 KM przesyłane na koła przez wyczynową skrzynię Xtrac i rozpędza się do 270 km/h. Za kokpitem oraz w obu sekcjach bocznych auta ukryto trzy 55-litrowe zbiorniki na wodór mieszczące 2,1 kg tego pierwiastka pod ciśnieniem 700 bar. Podczas jazdy ciśnienie to zmniejsza się do 200 bar zanim trafi bezpośrednio do cylindrów pod ciśnieniem 40 bar. Ze względu na niespotykane ciśnienia w komorze spalania Alpine opracowało cylindry z kompozytów, zawory szybkiego opróżniania i specjalne czujniki obecności wodoru z alertami w różnych kolorach dla zachowania pełnego bezpieczeństwa.
O ile według Alpine moc i moment obrotowy są identyczne jak w benzynowym odpowiedniku, zasięg jest sporo mniejszy. 165 litrów wodoru starcza tutaj na zaledwie 100 km jazdy w tempie wyścigowym. Twórcy przewidują, że w przyszłości rozwiązaniem tego problemu będzie zastąpienie gazu wodorem w formie ciekłej, ale głównym wyzwaniem będzie w tym przypadku zapewnienie mu ekstremalnie niskich temperatur koniecznych do jego przechowywania.
Design prototypu Alpenglow Hy4 w prostej linii wywodzi się ze znanego od dwóch lat konceptu. Inspiracją dla projektantów były też aktualnie używane bolidy Alpine A424 klasy LMH jak i A220 z lat 60., przy czym Alpenglow ma też w sobie pierwiastek przyszłych drogowych modeli Alpine. Zniknęła jednomiejscowa kabina, w miejsce której zbudowano konwencjonalną kabinę z miejscem dla dwóch osób. Poszerzony rozstaw kół i zmodyfikowane strefy zderzeniowe zmieniły nieco proporcje całego auta. Dużo uwagi poświęcono aerodynamice, przede wszystkim przedni splitter i tylny dyfuzor są znacznie bardziej okazałe niż wcześniej. Przewidziano też kanały NACA do chłodzenia hamulców i silnika. Zostawiono jednak cechę charakterystyczną konceptu, czyli przeźroczyste tylne skrzydło.
Za otwieranymi do góry drzwiami zamontowano dwa kubełkowe fotele zaprojektowane tak, aby w miarę łatwo zajmować miejsce wewnątrz. Z przodu pod szybą umieszczono trójkątny wskaźnik pokazujący m.in. prędkość obrotową i przeciążenia, a cała kabina jest ozdobiona drukowanymi w 3D elementami z włókna węglowego i aluminium. Tapicerkę wykonano z czarnej alcantary, ale prawdziwą ciekawostką są specjalne miejsca na kamery nagrywające szybkie przejazdy po torze.
Jedno jest pewne: Alpine Alpenglow Hy4 nie wejdzie do produkcji seryjnej. Jest to jednak początek rozwoju tego rodzaju napędów w całej Grupie Renault, a ponieważ od 2027 roku przepisy będą dopuszczały do rywalizacji w 24h Le Mans samochody zasilane wodorem, interesujące jest gdzie Alpine będzie z tym prototypem za kilka lat.
Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.
Włoski hot hatch na bazie Fiata 500 miał długie i owocne życie, ale nadszedł czas pożegnania.
Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.
Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.
Lando Norris miał okazję przetestować na Silverstone odtworzonego z klocków Lego McLarena P1.
Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić lekkie karbonowe dodatki z palety M Performance.
16 września Lotus pokaże koncept Theory 1, który potencjalnie może być elektrycznym następcą Emiry.
Najbardziej analogowy model z rodziny Venoma F5 nadal ma 1842 KM, ale obsługiwane trzema pedałami.
Silniki elektryczne w połączeniu z V8 twin turbo skutkują najmocniejszym sedanem w historii Bentleya.
Najważniejszym zadaniem Adriana Neweya będzie przygotowanie bolidu Aston Martin na sezon 2026.
Pięć lat po prezentacji konceptu, drogowa Ginetta z wolnossącym silnikiem V8 wchodzi do produkcji.
Elektryczne Renault R17 to jeden z tych konceptów, które bardzo byśmy chcieli zobaczyć w produkcji.
Nowy wóz Alonso brzmi lepiej niż bolid i jest prawie tak samo szybki. Ale ma tablice rejestracyjne…
Cupra Terramar to sportowy kuzyn VW Tiguana z silnikiem od Golfa GTI lub hybrydą plug-in.
Aston Martin Vanquish w 2024 roku powraca z nowym designem i podwójnie uturbionym V12 o mocy 835 KM.
Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.