Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Alpine Alpenglow Hy4 to wyścigowy prototyp zasilany wodorem

Alpenglow Hy4 to jeżdżące laboratorium dla przyszłych wyścigowych prototypów marki Alpine.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 maja 2024
Alpine Alpenglow Hy4 prezentacja
23

Prototyp Alpine Alpenglow Hy4 zadebiutował w piątek 10 maja, tuż przed wyścigiem długodystansowym 6 Hours of Spa-Francorchamps. Prezentacja wypadła niemal dwa lata po debiucie pierwszego konceptu Alpenglow na salonie w Paryżu. Samochód ten ma być jeżdżącym dowodem przydatności napędu wodorowego w wyścigach samochodowych i jest to dopiero wstęp. Jeszcze w tym roku Alpine zaprezentuje rozwinięcie tej koncepcji.

W obliczu zacieśniającej się pętli neutralności węglowej, Alpine podejmuje wiele wysiłku aby stworzyć samochody o wysokich osiągach zasilane paliwami alternatywnymi. Oficjalne zapowiedzi marki mówią o siedmiu nowych modelach cywilnych z napędem elektrycznym do 2030 r., wśród których pierwszy ma być hot hatch A290 (2024). W przyszłości jednak może to być napęd wodorowy.

Alpine widzi w wodorze duży potencjał zarówno w obszarze wyścigów, jak i pojazdów cywilnych.

Wiceprezydent marki Alpine, Bruno Famin, wierzy że wodór ma przyszłość nie tylko w wyścigach. Zapytany o potencjalny samochód drogowy Alpine zasilany wodorem odpowiedział: “(...) dopiero odkrywamy możliwości tej technologii, nauczyliśmy się sporo zarówno o samochodach drogowych jak i wyścigowych i możemy mieć na myśli pójście obiema tymi ścieżkami”, po czym dodał “z pewnością rozważymy to w przyszłości.”

Reklama

W przeciwieństwie do tego co widzieliśmy dwa lata temu, pokazane w Belgii Alpine jest w pełni funkcjonalnym, jeżdżącym samochodem zbudowanym wokół karbonowego monokoku Ligiera klasy LMP3. Za paliwo służy tutaj oczywiście wodór, jednak Alpenglow nie został wyposażony w ogniwo wodorowe produkujące energię dla silników elektrycznych. Wodór jest tu wtryskiwany do czterech cylindrów 2-litrowego wyczynowego silnika Oreca z turbodoładowaniem. Według Francuzów takie wykorzystanie wodoru jest łatwiejsze do przyswojenia dla kierowców i obserwatorów, a przy tym zachowuje zalety energii pozyskiwanej z tego pierwiastka, czyli wydajność i niskoemisyjność.

Alpine Alpenglow Hy4 prezentacja tył
23

Alpine Alpenglow Hy4 zaliczył już jazdy pokazowe na torze w Spa, a przed nim podobne występy przed francuskim klasykiem w Le Mans w połowie czerwca. Nie jest to jednak samochód nawet bliski swojej ostatecznej formy. Przede wszystkim mały silnik czterocylindrowy to tylko tymczasowe źródło napędu zanim do auta trafi nowe V6 zaprojektowane przez Alpine specjalnie z myślą o pracy na wodorze. Docelowy motor będzie zainstalowany w kolejnej wersji Alpenglow, tej której debiut odbędzie się pod koniec roku, gdy zostaną zakończone trwające testy na hamowni.

W obecnym wydaniu prototyp ma czerwone pole przy 7000 obrotów, generuje 345 KM przesyłane na koła przez wyczynową skrzynię Xtrac i rozpędza się do 270 km/h. Za kokpitem oraz w obu sekcjach bocznych auta ukryto trzy 55-litrowe zbiorniki na wodór mieszczące 2,1 kg tego pierwiastka pod ciśnieniem 700 bar. Podczas jazdy ciśnienie to zmniejsza się do 200 bar zanim trafi bezpośrednio do cylindrów pod ciśnieniem 40 bar. Ze względu na niespotykane ciśnienia w komorze spalania Alpine opracowało cylindry z kompozytów, zawory szybkiego opróżniania i specjalne czujniki obecności wodoru z alertami w różnych kolorach dla zachowania pełnego bezpieczeństwa.

Reklama

Alpenglow Hy4 nie posiada ogniwa paliwowego, tutaj wodór jest wtryskiwany do tradycyjnych cylindrów.

O ile według Alpine moc i moment obrotowy są identyczne jak w benzynowym odpowiedniku, zasięg jest sporo mniejszy. 165 litrów wodoru starcza tutaj na zaledwie 100 km jazdy w tempie wyścigowym. Twórcy przewidują, że w przyszłości rozwiązaniem tego problemu będzie zastąpienie gazu wodorem w formie ciekłej, ale głównym wyzwaniem będzie w tym przypadku zapewnienie mu ekstremalnie niskich temperatur koniecznych do jego przechowywania.

Alpine Alpenglow Hy4 wnętrze
23

Design prototypu Alpenglow Hy4 w prostej linii wywodzi się ze znanego od dwóch lat konceptu. Inspiracją dla projektantów były też aktualnie używane bolidy Alpine A424 klasy LMH jak i A220 z lat 60., przy czym Alpenglow ma też w sobie pierwiastek przyszłych drogowych modeli Alpine. Zniknęła jednomiejscowa kabina, w miejsce której zbudowano konwencjonalną kabinę z miejscem dla dwóch osób. Poszerzony rozstaw kół i zmodyfikowane strefy zderzeniowe zmieniły nieco proporcje całego auta. Dużo uwagi poświęcono aerodynamice, przede wszystkim przedni splitter i tylny dyfuzor są znacznie bardziej okazałe niż wcześniej. Przewidziano też kanały NACA do chłodzenia hamulców i silnika. Zostawiono jednak cechę charakterystyczną konceptu, czyli przeźroczyste tylne skrzydło.

Za otwieranymi do góry drzwiami zamontowano dwa kubełkowe fotele zaprojektowane tak, aby w miarę łatwo zajmować miejsce wewnątrz. Z przodu pod szybą umieszczono trójkątny wskaźnik pokazujący m.in. prędkość obrotową i przeciążenia, a cała kabina jest ozdobiona drukowanymi w 3D elementami z włókna węglowego i aluminium. Tapicerkę wykonano z czarnej alcantary, ale prawdziwą ciekawostką są specjalne miejsca na kamery nagrywające szybkie przejazdy po torze.

Jedno jest pewne: Alpine Alpenglow Hy4 nie wejdzie do produkcji seryjnej. Jest to jednak początek rozwoju tego rodzaju napędów w całej Grupie Renault, a ponieważ od 2027 roku przepisy będą dopuszczały do rywalizacji w 24h Le Mans samochody zasilane wodorem, interesujące jest gdzie Alpine będzie z tym prototypem za kilka lat.

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
Porsche Carrera GT salzburg design
Porsche / Carrera GT
Porsche Carrera GT Salzburg Design - ukłon dla legendy

Poddana fabrycznej renowacji Carrera GT składa hołd zwycięzcom 1970 24h Le Mans w Porsche 917.

21 grudnia 2025
Rimac Nevera R Founder's Edition prezentacja
Rimac / Nevera
Rimac Nevera R Founder’s Edition - dla dziesięciu wybrańców

Tylko 10 lojalnych klientów Rimaca dostało przywilej nabycia dedykowanej Nevery R Founder’s Edition.

21 grudnia 2025
Morgan 25 lat z BMW
Morgan
Morgan świętuje 25 lat współpracy z BMW

Silniki i skrzynie biegów BMW już od 25 lat stanowią podstawę napędów wszystkich modeli Morgana.

17 grudnia 2025
Samochód sportowy zabezpieczony powłokami Ceramic Pro z linią kosmetyków Spectrum na tylnym skrzydle
Prezentacja Partnera
Czy to początek nowej ery zabezpieczania samochodów?

Nowoczesne powłoki ceramiczne, folie PPF i innowacyjne rozwiązania Ceramic Pro chronią lakier, zmieniają wygląd auta i podkreślają jego styl.

17 grudnia 2025
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Przedni widok GAC Hyptec HT na brukowanej drodze, ujęcie 3/4
Prezentacja Partnera
GAC Hyptec HT – chiński elektryczny SUV, który rozumie Europę

Testujemy GAC Hyptec HT – elektrycznego SUV-a z Chin, który stawia na komfort, jakość i dojrzały styl. 

16 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Audi ujawnia sponsora tytularnego zespołu F1 i datę prezentacji bolidu

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

16 grudnia 2025
Porsche 911 GT3 Touring 90 F.A.
Porsche / 911 GT3 Touring
To wyjątkowe GT3 powstało na cześć twórcy projektu oryginalnego 911

F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.

15 grudnia 2025
Brabus 900 Superblack Bentley GT
Bentley / Continental GT
Brabus wziął się za Bentleya - ma 900 KM w coupe lub kabriolecie

Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.

15 grudnia 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025