Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Alpine Alpenglow Hy4 to wyścigowy prototyp zasilany wodorem

Alpenglow Hy4 to jeżdżące laboratorium dla przyszłych wyścigowych prototypów marki Alpine.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 maja 2024
Alpine Alpenglow Hy4 prezentacja
23

Prototyp Alpine Alpenglow Hy4 zadebiutował w piątek 10 maja, tuż przed wyścigiem długodystansowym 6 Hours of Spa-Francorchamps. Prezentacja wypadła niemal dwa lata po debiucie pierwszego konceptu Alpenglow na salonie w Paryżu. Samochód ten ma być jeżdżącym dowodem przydatności napędu wodorowego w wyścigach samochodowych i jest to dopiero wstęp. Jeszcze w tym roku Alpine zaprezentuje rozwinięcie tej koncepcji.

W obliczu zacieśniającej się pętli neutralności węglowej, Alpine podejmuje wiele wysiłku aby stworzyć samochody o wysokich osiągach zasilane paliwami alternatywnymi. Oficjalne zapowiedzi marki mówią o siedmiu nowych modelach cywilnych z napędem elektrycznym do 2030 r., wśród których pierwszy ma być hot hatch A290 (2024). W przyszłości jednak może to być napęd wodorowy.

Alpine widzi w wodorze duży potencjał zarówno w obszarze wyścigów, jak i pojazdów cywilnych.

Wiceprezydent marki Alpine, Bruno Famin, wierzy że wodór ma przyszłość nie tylko w wyścigach. Zapytany o potencjalny samochód drogowy Alpine zasilany wodorem odpowiedział: “(...) dopiero odkrywamy możliwości tej technologii, nauczyliśmy się sporo zarówno o samochodach drogowych jak i wyścigowych i możemy mieć na myśli pójście obiema tymi ścieżkami”, po czym dodał “z pewnością rozważymy to w przyszłości.”

W przeciwieństwie do tego co widzieliśmy dwa lata temu, pokazane w Belgii Alpine jest w pełni funkcjonalnym, jeżdżącym samochodem zbudowanym wokół karbonowego monokoku Ligiera klasy LMP3. Za paliwo służy tutaj oczywiście wodór, jednak Alpenglow nie został wyposażony w ogniwo wodorowe produkujące energię dla silników elektrycznych. Wodór jest tu wtryskiwany do czterech cylindrów 2-litrowego wyczynowego silnika Oreca z turbodoładowaniem. Według Francuzów takie wykorzystanie wodoru jest łatwiejsze do przyswojenia dla kierowców i obserwatorów, a przy tym zachowuje zalety energii pozyskiwanej z tego pierwiastka, czyli wydajność i niskoemisyjność.

Alpine Alpenglow Hy4 prezentacja tył
23

Alpine Alpenglow Hy4 zaliczył już jazdy pokazowe na torze w Spa, a przed nim podobne występy przed francuskim klasykiem w Le Mans w połowie czerwca. Nie jest to jednak samochód nawet bliski swojej ostatecznej formy. Przede wszystkim mały silnik czterocylindrowy to tylko tymczasowe źródło napędu zanim do auta trafi nowe V6 zaprojektowane przez Alpine specjalnie z myślą o pracy na wodorze. Docelowy motor będzie zainstalowany w kolejnej wersji Alpenglow, tej której debiut odbędzie się pod koniec roku, gdy zostaną zakończone trwające testy na hamowni.

W obecnym wydaniu prototyp ma czerwone pole przy 7000 obrotów, generuje 345 KM przesyłane na koła przez wyczynową skrzynię Xtrac i rozpędza się do 270 km/h. Za kokpitem oraz w obu sekcjach bocznych auta ukryto trzy 55-litrowe zbiorniki na wodór mieszczące 2,1 kg tego pierwiastka pod ciśnieniem 700 bar. Podczas jazdy ciśnienie to zmniejsza się do 200 bar zanim trafi bezpośrednio do cylindrów pod ciśnieniem 40 bar. Ze względu na niespotykane ciśnienia w komorze spalania Alpine opracowało cylindry z kompozytów, zawory szybkiego opróżniania i specjalne czujniki obecności wodoru z alertami w różnych kolorach dla zachowania pełnego bezpieczeństwa.

Reklama

Alpenglow Hy4 nie posiada ogniwa paliwowego, tutaj wodór jest wtryskiwany do tradycyjnych cylindrów.

O ile według Alpine moc i moment obrotowy są identyczne jak w benzynowym odpowiedniku, zasięg jest sporo mniejszy. 165 litrów wodoru starcza tutaj na zaledwie 100 km jazdy w tempie wyścigowym. Twórcy przewidują, że w przyszłości rozwiązaniem tego problemu będzie zastąpienie gazu wodorem w formie ciekłej, ale głównym wyzwaniem będzie w tym przypadku zapewnienie mu ekstremalnie niskich temperatur koniecznych do jego przechowywania.

Alpine Alpenglow Hy4 wnętrze
23

Design prototypu Alpenglow Hy4 w prostej linii wywodzi się ze znanego od dwóch lat konceptu. Inspiracją dla projektantów były też aktualnie używane bolidy Alpine A424 klasy LMH jak i A220 z lat 60., przy czym Alpenglow ma też w sobie pierwiastek przyszłych drogowych modeli Alpine. Zniknęła jednomiejscowa kabina, w miejsce której zbudowano konwencjonalną kabinę z miejscem dla dwóch osób. Poszerzony rozstaw kół i zmodyfikowane strefy zderzeniowe zmieniły nieco proporcje całego auta. Dużo uwagi poświęcono aerodynamice, przede wszystkim przedni splitter i tylny dyfuzor są znacznie bardziej okazałe niż wcześniej. Przewidziano też kanały NACA do chłodzenia hamulców i silnika. Zostawiono jednak cechę charakterystyczną konceptu, czyli przeźroczyste tylne skrzydło.

Za otwieranymi do góry drzwiami zamontowano dwa kubełkowe fotele zaprojektowane tak, aby w miarę łatwo zajmować miejsce wewnątrz. Z przodu pod szybą umieszczono trójkątny wskaźnik pokazujący m.in. prędkość obrotową i przeciążenia, a cała kabina jest ozdobiona drukowanymi w 3D elementami z włókna węglowego i aluminium. Tapicerkę wykonano z czarnej alcantary, ale prawdziwą ciekawostką są specjalne miejsca na kamery nagrywające szybkie przejazdy po torze.

Jedno jest pewne: Alpine Alpenglow Hy4 nie wejdzie do produkcji seryjnej. Jest to jednak początek rozwoju tego rodzaju napędów w całej Grupie Renault, a ponieważ od 2027 roku przepisy będą dopuszczały do rywalizacji w 24h Le Mans samochody zasilane wodorem, interesujące jest gdzie Alpine będzie z tym prototypem za kilka lat.

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Tesla Model Y lifting
Tesla / Model Y
Tesla odświeża bestsellerowy Model Y

Nowa stylizacja zewnętrzna i poprawa jakości - to główne cele dużego liftingu Tesli Model Y.

24 stycznia 2025
2025 Shelby GT350 premiera
Ford / Mustang Shelby
Shelby GT350 z doładowanym V8 wrócił i jest gotów kąsać rywali

Poprzednie GT350 było produktem licencyjnym. Nowy model to prawdziwe Shelby i ma V8 o mocy 821 KM.

24 stycznia 2025
Maserati Quattroporte V poradnik kupującego
Maserati / Quattroporte
Maserati Quattroporte V (2003 - 2012): test i poradnik kupującego

Piąta generacja Quattroporte wniosła włoską limuzynę na poziom pozwalający rywalizować z najlepszymi.

23 stycznia 2025
Lexus LFA test
Lexus / LFA
Lexus LFA (2009-2012) - japoński supersamochód wszechczasów

Niedoceniany w swoim czasie, dziś Lexus LFA urósł do rangi ikony współczesnej motoryzacji.

22 stycznia 2025
BMW iM3 EV testy zimowe
BMW / M3
Elektryczne BMW M3 przechodzi testy w niskich temperaturach

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. Zauważono pierwsze muły testowe tego auta.

22 stycznia 2025
Michelin Primacy 5 opony
Michelin
Michelin wprowadza nową oponę Primacy 5 o zwiększonej trwałości

W oponie Primacy 5 Michelin dąży do zwiększenia żywotności i zmniejszenia wpływu na środowisko.

21 stycznia 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Na 2025 rok producent symulatora jazdy Assetto Corsa zapowiada nową wersję popularnej serii.

21 stycznia 2025
2025 Porsche 911 Carrera 992.2 test
Porsche / 911 Carrera
Porsche Carrera 992.2 - czy w tym przypadku najtańszy = najlepszy?

W mediach rządzą najdroższe warianty 911, tymczasem zwykła Carrera także ma mnóstwo do zaoferowania.

18 stycznia 2025
Alpina B8 GT premiera
Alpina / B8
Alpina B8 GT - ostatnia “prawdziwa” Alpina, przy okazji najmocniejsza

Na zakończenie długiej i barwnej ery niezależności Alpina wypuszcza topowe B8 GT o mocy 634 KM.

16 stycznia 2025
2025 Aston Martin Vantage Raodster premiera
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage Roadster - suszenie włosów z prędkością 324 km/h

Jakość jazdy na równi z coupe i szybko składany dach - tym ma się wyróżniać nowy Vantage Roadster.

15 stycznia 2025
TAG Heuer w Formule 1
Formuła 1
TAG Heuer Oficjalnym Czasomierzem Formuły 1

Po wielu latach TAG Heuer powraca jako oficjalny partner cyklu Formuły 1.

11 stycznia 2025
Subaru Impreza 22B STI poradnik
Subaru
Subaru Impreza 22B STI (1998) - ikona inspirowana rajdami

Impreza 22B udowadnia swą wartość w cywilu nawet jeśli nie jest prawdziwym modelem homologacyjnym.

11 stycznia 2025