Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Dlaczego nowe Porsche 911 GT3 nie jest hybrydą?

Andreas Preuninger wyjaśnia dlaczego był przeciwny hybrydyzacji Porsche 911 GT3.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

28 października 2024
Porsche 911 GT3 Andreas Preuninger
2

Szef ds. produktów GT w Porsche, Andreas Preuninger, ujawnił podczas krótkiej prezentacji nowego 911 GT3 992.2 , że największym wyzwaniem związanym z tym autem było zachowanie wolnossącego 4-litrowego boksera kręcącego się do 9000 obr./min. i mocy ponad 500 KM. Wynika to z faktu, że nawet od czasu wprowadzenia 992.1 w 2021 r. przepisy dotyczące emisji zostały zaostrzone, a niektóre limity cząstek stałych spadły nawet o połowę.

Na początku Preuninger i jego zespół obawiali się, że nie będzie to możliwe, więc choć ostatecznie się udało, nasuwa się pytanie czy na wczesnym etapie rozważano inne rozwiązania? Czy w innych okolicznościach bylibyśmy świadkami debiutu pierwszego turbodoładowanego lub hybrydowego Porsche 911 GT3? Technologia została przecież przetestowana zarówno w samochodzie wyścigowym 997 GT3 R Hybrid, jak i w prototypie 997 GT3, który obecnie znajduje się pod opieką Muzeum Porsche.

W świecie elektryfikacji Porsche 911 GT3 wydaje się jednym z ostatnich tradycyjnych samochodów sportowych.

Wszystkie Lamborghini wkrótce będą hybrydami, nowe BMW M5 jest plug-inem, a kolejne benzynowe M3 ma dostać moduł mild hybrid, nie wspominając o aktualnym Porsche 911 GTS T-Hybrid, które już teraz jest w sprzedaży. Trudno się nie domyślać, że jeśli jeszcze nie dziś, to jutro elektryfikacja dotknie również 911 GT3. Zadaliśmy więc Preuningerowi pytanie czy był taki moment, gdy w obliczu coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji, elektryfikacja była na poważnie rozważana także dla GT3.

„Myśleliśmy o tym... ale byliśmy bardzo ostrożni w kwestii zmian” - powiedział Preuninger, marszcząc brwi i drapiąc się po brodzie. „Wymagałoby to zastosowania o 20 kg cięższej skrzyni PDK, której używamy w standardowych Carrerach, a wtedy nie moglibyśmy użyć naszej sekwencyjnej ręcznej zmiany biegów. Auto miałoby tendencję do pełzania, przez co nie byłoby tak “łobuzerskie” ze startu zatrzymanego. Byłoby szybsze, oczywiście, ale bez względu na to, jak lekkie by się nie wydawało, bez względu na to, jak płynnie działałoby z napędem elektrycznym i jak bardzo maskowałoby swoją masę, opony odczuwałyby dodatkowy ciężar. To czysta fizyka.

Dlaczego GT3 nie jest hybrydą
2

“Obecność e-motoru i baterii byłaby wstrząsem dla naszych klientów. Dotychczas 992 to zdecydowanie najpopularniejsze i najbardziej udane GT3 w historii i klienci wciąż chcą je mieć, więc nie chcieliśmy wprowadzać elektryfikacji ani turbosprężarek tylko po to, aby dodać trochę mocy. Wrażenia rodem z czystego samochodu wyścigowego są dla wszystkich kluczową i największą wartością. To samochód dla purystów.”

Reklama

“Chcieliśmy zachować możliwie największą lekkość i zwinność, aby to nadal było prawdziwe GT3, bez turbo, najlepiej w ogóle bez doładowania. Bardzo zależało nam na tym, by nie dodawać zbyt wiele masy, pomimo obowiązujących przepisów. Chcieliśmy uzyskać możliwie najlżejszy samochód, jaki da się teraz wyprodukować. Być może po raz ostatni, ponieważ za dwa lata przepisy w Europie będą jeszcze bardziej restrykcyjne”.

Częścią tożsamości Porsche GT3 jest atmosferyczny silnik i niska masa. W 992.2 udało się je zachować.

Wiemy, że w pewnym stopniu hybrydyzacja potrafi wnieść coś pozytywnego do samochodów sportowych. Nawet takich jak GMA T.50 Gordona Murraya, duchowego następcy McLarena F1, w którym zdecydowano się na najmniejszy możliwy moduł elektryczny. 48-woltowa instalacja z małym silniczkiem pracuje przy V12 Coswortha jako starter i generator w miejsce tradycyjnego rozrusznika i alternatora. Między innymi dlatego napęd T.50 może być tak ekstremalny i wciąż spełniać założenia wymagane dla pojazdów z homologacją drogową. W modelu Artura McLaren poszedł o krok dalej, bo silnik elektryczny odpowiada również za jazdę do tyłu. Przez to skrzynia biegów ma o jedno przełożenie mniej, więc może być bardziej zwarta i lżejsza.

Niemniej jednak priorytetem konstruktorów nowego GT3 była lekkość, zwinność, możliwie duża interaktywność i mały stopień skomplikowania. Innymi słowy, zachowano GT3 takim jakim zawsze był, a jego liczne atrybuty (oraz znikoma konkurencja) przekładają się na coraz lepszą sprzedaż.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc przedstawia nowe wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w czternastym wydaniu EVO Magazine?

To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?

23 października 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Zamki, dworki, legendy, winnice w towarzystwie cudownych dróg

Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.

22 października 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Jaguar GT EV zapowiedź
Jaguar / GT EV
Elektryczna limuzyna GT Jaguara dostanie zupełnie nowe logo

Jaguar wchodzi w okres zmian, a ich nowa limuzyna EV dostanie nowy napęd, design i logo.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
Mazda Iconic SP koncept główne
Mazda
Mazda Iconic SP ma zielone światło do produkcji. Czy to nowe RX-7?

Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.

9 listopada 2024
Bentley EV teaser
Bentley
Bentley odkłada pełną elektryfikację, ale pierwsze EV zobaczymy w 2026

Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 roku, ale marka zamierza pozostać przy ICE do 2035.

9 listopada 2024