Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Lamborghini Temerario - następca Huracána wkracza na pole hypercarów

Po ponad dekadzie na rynku Huracána zastępuje wyposażone w hybrydowe V8 Lamborghini Temerario.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

18 sierpnia 2024
Lamborghini Temerario premiera
20

Lamborghini w końcu odsłoniło wszystkie karty i zaprezentowało całkowicie nowy model Temerario. To drugi po Revuelto przedstawiciel rodziny High Performance Electrified Vehicle i następca bardzo udanego Lamborghini Huracán. Nowy konkurent dla Ferrari 296 GTB zadebiutował podczas kalifornijskiego Monterey Car Week i ma naprawdę wiele do zaoferowania.

Downsizing i elektryfikacja są kojarzone z wydajnością kosztem osiągów, ale Temerario udowadnia, że można połączyć te aspekty. Mniejszy silnik spalinowy z hybrydową asystą jest zaprojektowany tak, aby dostarczać typowe dla Lamborghini analogowe wrażenia z jazdy, jednocześnie zostawiając poprzedników daleko w tyle w kwestii czystej prędkości.

Stephan Winkelmann, Prezes Zarządu i CEO Lamborghini, powiedział na temat Temerario: “Każde nowe Lamborghini musi przewyższać swojego poprzednika w kwestii osiągów, jednocześnie będąc bardziej zrównoważonym z punktu widzenia emisji. Tworząc Temerario zakończyliśmy kluczowy rozdział strategii elektryfikacji zawartej w naszym planie Direzione Cor Tauri: staliśmy się również pierwszą luksusową marką motoryzacyjną oferującą całkowicie hybrydową gamę”.

Lamborghini Temerario design tył
20

Silnik, przeniesienie napędu i osiągi

Zazwyczaj producenci tworzą moduły hybrydowe dostosowane do istniejącego silnika spalinowego, ale w przypadku Temerario jest inaczej. Tutaj sercem układu jest owoc pięciu lat rozwoju: zaprojektowany od czystej kartki silnik V8 o kodzie L411. Sama jego pojemność i liczba cylindrów wygląda gorzej niż w Huracánie, ale parametry robocze to zupełnie nowy poziom.

Moc nowego 4-litrowego V8 wynosi 800 KM, czyli o 160 więcej niż w najmocniejszych odmianach poprzednika, ale to nie jest jego główny selling point. Chodzi o to, że taki wynik pojawia się między 9000, a 9750 obrotów, a czerwone pole na obrotomierzu wyznaczono przy liczbie 10 000 - to o 500 więcej niż w Revuelto. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu płaskiego wału korbowego i wysokowytrzymałych komponentów jak tytanowe korbowody i elementy rozrządu zdolne do pracy z prędkościami do 11 000 obrotów na minutę. Takich części można się spodziewać w bolidach startujących w Le Mans, a nie w samochodach drogowych. Aby tak wysoko kręcący się silnik miał odpowiedni moment obrotowy, para ogromnych turbosprężarek podaje ciśnienie doładowania dochodzące do 36 PSI - to o 1,4 PSI więcej niż w McLarenie P1.

Lamborghini Temerario silnik v8
20

Przy mocy z litra równej 200 KM, podczas gdy Huracán wyciągał 121 KM, zarządzanie temperaturą nie jest proste. Ciasno umieszczone komponenty, w tym cały układ doładowania plus moduł hybrydowy, wymusiły zastosowanie w Temerario znacznie bardziej wydajnego układu chłodzenia. Inżynierowie Lamborghini opracowali ten system od zera, uzyskując efektywność działania o 30% lepszą niż w poprzednich modelach.

Jednak tym razem wysokoobrotowe V8 to za mało, dlatego Temerario ma jeszcze system hybrydowy plug-in. Celem jego działania nie jest jednak czysto elektryczny zasięg. Mała bateria o pojemności 3.8 kWh schowana w tunelu środkowym wystarcza ledwie na kilka kilometrów bezemisyjnej jazdy, bo głównym zadaniem trzech motorów jest poprawa właściwości dynamicznych w taki sposób, aby odzwierciedlić charakterystykę jazdy samochodem z silnikiem bez doładowania.

Hybryda w nowym Lamborghini Temerario służy przede wszystkim do poprawy dynamiki i prędkości.

Każdy z trzech silników elektrycznych generuje 150 KM i 300 Nm. Dwa są umieszczone przy przedniej osi dając łącznie 300 KM; trzeci znajduje się między silnikiem a skrzynią biegów, tak samo jak we flagowym Revuelto. Dysponując całkowicie elektryczną przednią osią i dodatkowym motorem w roli dopełnienia silnika spalinowego i generatora odzyskowego, inżynierowie Lamborghini mieli większą niż kiedykolwiek swobodę w kalibracji systemu torque vectoring. Bateria przyjmuje do 7 kW mocy ładowania, więc można uzupełnić energię z zewnętrznego źródła w 30 minut. Moduł hybrydowy zbiera energię podczas hamowania, ale można też naładować baterię silnikiem V8 podczas jazdy, co trwa zaledwie 6 minut.

Przeniesieniem tej mocy na koła zajmuje się między innymi 8-stopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Element ten waży mniej niż jego odpowiednik w Huracánie oferując przy tym szybsze zmiany biegów. Było to możliwe przez zastosowanie specjalnego wałka skrzyni, który umożliwia wykorzystanie tych samych synchronizatorów w różnych ścieżkach, więc można zrobić skrzynię o mniejszych wymiarach i masie. W przeciwieństwie do niektórych samochodów konkurencji, gdzie jazda do tyłu odbywa się tylko na prądzie, w skrzyni Lamborghini Temerario znajduje się tradycyjny bieg wsteczny.

Lamborghini Temerario wygląd
20

Rezultatem tych wszystkich zabiegów jest moc systemowa 920 KM (tylko 85 KM mniej niż we flagowym Revuelto i 4 KM więcej niż w McLarenie P1), moment obrotowy 730 Nm i całkiem niezłe liczby. Sprint do 100 km/h trwa tylko 2,7 s, a prędkość maksymalna według producenta to 343 km/h, co stawia Temerario o pół sekundy i 18 km/h przed podstawowym Lamborghini Huracán LP610-4. Wszystko robi się jeszcze bardziej imponujące gdy doliczymy do równania masę - 1690 kg na sucho to o całe 268 kg więcej niż we wspomnianym Huracánie. Mimo wszystko stosunek mocy do masy 544 KM na tonę oznacza, że między tymi modelami jest przepaść wynosząca 114 KM n tonę.

Jak brzmi Lamborghini Temerario?

Ogromnym znakiem zapytania w całej tej rewolucji jest akustyka i dźwięk generowany przez nowy motor. Wcześniejsze V10 ma jeden z najbardziej charakterystycznych dźwięków w świecie motoryzacji, zarówno na torach wyścigowych jak i na ulicach. Zapewnienie, że mniejszy silnik, który ma mniej cylindrów i system doładowania, będzie potrafił wygenerować u kierowcy i wszystkich w promieniu dwóch kilometrów chociaż część tych emocji co wcześniej, nie jest łatwym zadaniem. Na szczęście nasze doświadczenia z przedprodukcyjnym prototypem sugerują, że Lamborghini wykonało świetną robotę.

Typowy dla hybrydy dźwięk stratera-generatora przypomina McLarena P1 i brzmi dziwnie w przypadku Lamborghini, ale staranne dostrojenie wydechu sprawia, że przy wyższych obrotach dźwięk jest oszałamiający. L411 wkręca się aż do soczystego crescendo przy 10 tysiącach z niesamowitą prędkością, prawie jak w sportowym motocyklu. Mieliśmy okazję go usłyszeć tylko wewnątrz warsztatu inżynieryjnego w Sant’Agata, więc do zrobienia pozostaje jeszcze test na otwartej przestrzeni i pod obciążeniem, ale pierwsze wrażenia są pozytywne.

Lamborghini Temerario przód
20

Oczywiście wysokoobrotowa ścieżka dźwiękowa musi być również atrakcyjna dla ludzi wewnątrz samochodu, dlatego Lamborghini przyłożyło się do tego zadania ze szczególnym pietyzmem. Układ dolotowy i turbo są przemyślane także od tej strony, a dodatkowo dołożono specjalną fizyczną tubę wzmacniającą dźwięk dochodzący do kabiny. Nie ma tu więc sztucznego hałasu pompowanego przez głośniki, jak w niektórych nowoczesnych supersamochodach. Inżynierowie nie zdradzili dlaczego, ale przebywając w symulatorze rozwoju dźwięku zauważyliśmy, że dźwięk silnika we wnętrzu drastycznie zmienia się od 4500 obr./min., dzięki czemu osiągnięcie czerwonej linii jest całkowicie uzależniające.

Będziemy musieli poczekać na naszą pierwszą jazdę, aby doświadczyć tego na własnej skórze, ale nawet mocowania silnika Temerario zostały wybrane z myślą o dźwięku i wrażeniach w kabinie. Częściowo dzięki niewyważeniu silnika z płaskim wałem korbowym, pasażerowie odczuwają zauważalny wzrost wibracji w miarę podążania w górę obrotomierza. Sterowany z kabiny zawór wydechowy i różne inne elementy również zmieniają akustykę w zależności od wybranego trybu jazdy.

Design i szczegóły techniczne

Lamborghini stworzyło dla Temerario aż pięć trybów jazdy, a ich zmiana odbywa się za pomocą fizycznego pokrętła na kierownicy. Pierwszy z nich, Città, będzie najlepszy na co dzień, Strada służy do nieco szybszej jazdy, a Corsa uwalnia maksymalną moc. Poza tym mamy jeszcze Corsa Plus, czyli tryb z wyłączoną elektroniką bezpieczeństwa, oraz Drift. W tym ostatnim kierowca może wybrać jeden z trzech poziomów czułości systemów bezpieczeństwa, czyli ustawić maksymalny możliwy kąt wychylenia podczas poślizgu.

Sam design Temerario jest kontynuacją kierunku który już wcześniej obrało Revuelto. Zwięzłe, agresywne linie, krótkie zwisy i sześciokątny motyw obecny w Lamborghini od lat 60. sprawiają, że nie da się pomylić tego auta z produktem innego producenta.

Reklama

Lamborghini Temerario linia boczna

Oczywiście wiele elementów nadwozia ma także praktyczne zastosowanie. Głęboki tylny dyfuzor, czy wycięcia w okolicach przednich świateł do jazdy dziennej, służą albo generowaniu docisku, albo chłodzeniu poszczególnych systemów. Nawet tylne światła mają w środku kratkę odprowadzającą ciepło, a ogromne wycięcia obnażające tylne opony jak w limitowanym Sesto Elemento mają za zadanie redukcję oporów powietrza. Pod spodem są jeszcze kanały vortex, aerodynamicznie ukształtowane wahacze i kanały NACA dla optymalnego balansu aerodynamicznego i zarządzania temperaturą. Rezultatem jest 103-procentowa poprawa tylnego docisku w porównaniu do Huracána Evo, która wzrasta do 158 procent, gdy samochód jest wyposażony się w opcjonalny pakiet Alleggerita.

Za standardowymi felgami w rozmiarach 20/21 cali przód/tył (dostępne są odlewane, kute albo karbonowe) pracują standardowe hamulce karbonowo-ceramiczne. Z przodu zastosowano 410-milimetrowe tarcze i 10-tłoczkowe zaciski, z tyłu tarcze mają po 390 mm i zaciski czterotłoczkowe. Wykorzystanie silników elektrycznych także wpływa na siłę hamowania, bo auto w wielu codziennych sytuacjach odzyskuje energię odciążając hamulce cierne i wydłużając ich żywotność.

Całkowicie nowa platforma sprawiła, że Temerario jest nie tylko szybsze, ale bardziej przestronne i praktyczne niż Huracán.

Temerario nie jest posadowione na tej samej platformie co Huracán. Model ten otrzymał całkowicie nowe aluminiowe podwozie stworzone od podstaw z myślą o sztywności i niskiej masie. Dzięki znacznej redukcji elementów spawanych sztywność skrętna wzrosła o 20 procent, a efektem dodatkowym jest zwiększona przestrzeń w kabinie. W przeciwieństwie do pewnego innego mocnego (V8 900+ KM) hybrydowego supersamochodu rodem z Modeny, można jednocześnie zabrać pasażera i bagaże, bo jest dostępna przestrzeń za fotelami jak i 112-litrowy bagażnik pod przednią klapą. Przestrzeń nad głową poprawiła się o 34 mm, na nogi o 46 mm, a widoczność jest lepsza o 4,8 stopnia.

Kabina wykończona skórą, karbonem i mikrofibrą Corsatex została zaprojektowana tak, aby uzyskać jak najlepszą pozycję za kierownicą. Są tu zarówno dotykowe wyświetlacze jak i całkiem słuszna liczba fizycznych przycisków, przełączników i pokręteł, wzorem większego Revuelto. Klientom na pewno przypadnie do gustu tradycyjny przycisk start-stop przykryty klapką zabezpieczającą jak w myśliwcu. Wszystkie niezbędne dla kierowcy informacje ukazują się na cyfrowym kokpicie o przekątnej 12,3 cala. Obsługę multimediów umożliwia środkowy ekran o przekątnej 8,4 cala, a po stronie pasażera pojawił się niewielki, podłużny wyświetlacz.

Lamborghini Temerario kokpit
20

Ciekawym pomysłem w Temerario jest system Lamborghini Vision Unit. To trzy kamery o wysokiej rozdzielczości, które służą albo jako zwykły wideorejestrator do użytku na co dzień, albo do monitorowania swoich osiągnięć na torze. Dwie kamery ukryto w dachu, aby nagrywały to co znajduje się przed autem i w kabinie. Trzecia, umieszczona na ścianie grodziowej, umożliwia obserwację zza pleców kierowcy.

Wspomniany wcześniej pakiet Alleggerita (“lekkość”) pojawia się w Lamborghini po raz pierwszy stanowiąc ciekawą opcję dla klientów, którzy pragną jeszcze mocniejszych wrażeń. Redukcja masy związana z większą ilością włókna węglowego na zewnątrz i wewnątrz auta, wynosi w sumie ponad 25 kg, przy jednoczesnym poprawieniu aerodynamiki o 67 procent. Na pakiet składa się większy splitter z polimeru wzmocnionego włóknem węglowym, tylna pokrywa i panel montażowy skrzydła, nowe progi boczne i panele podwozia z włókna węglowego. Dostępne są również boczki drzwi z włókna węglowego, karbonowe sportowe fotele, tylna szyba ze szkła Gorilla, a nawet stałe szyby boczne z poliwęglanu. Jako osobne opcje można zamówić też tylny dyfuzor, lusterko wsteczne i osłony wlotów z włókna węglowego, co daje korzyść kolejnych prawie 2 kg masy.

Po raz pierwszy będzie można do Lamborghini dokupić pakiet Alleggerita zmniejszający masę auta o 25 kg.

Lamborghini zwróciło się do swojego wieloletniego poddostawcy - firmy Bridgestone - aby opracować dla Temerario zestawy opon o szerokości 255/325 mm dając klientom różne możliwości wyboru w zależności od przeznaczenia auta. Najpopularniejszą oponą pewnie będzie Potenza Sport z nowo opracowanej mieszanki stworzonej z myślą o maksymalnych osiągach na suchym i mokrym torze (także opcjonalnie runflat). Z kolei model Potenza Race drastycznie wpłynie na osiągi auta na torze, ale jest to mieszanka z homologacją drogową zaprojektowana z myślą o suchej nawierzchni. Dostępna będzie nawet zimowa opona Blizzak LM005 jeśli odbiorca zamierza używać swojego Lamborghini w chłodniejszym klimacie.

Lamborghini Temerario sylwetka
20

Tak jak we wszystkich obecnych modelach Lamborghini, klienci nie są ograniczeni do kilku opcji kolorystycznych i wykończeniowych dostępnych w konfiguratorze. Program zamówień specjalnych Ad Personam otwiera drogę do ponad 400 możliwych barw nadwozia i dodatków (np. naklejek). Jeśli jednak nie chcesz dokładać do swojego Lambo kolejnej fury pieniędzy, możesz wybrać jeden z dwóch lakierów stworzonych specjalnie dla Temerario: Blu Marinus (zdjęcia) lub Verde Mercurius.

Elektryfikacja w przypadku Lamborghini jest tematem kontrowersyjnym, choć premiera Revuelto i pierwsze jazdy tym modelem pokazały, że Włosi opracowali formułę, która ma szansę się sprawdzić. Przejście na silnik z turbodoładowaniem sprawia, że baby-Lambo straciło część swojego uroku, ale Temerario w pewnym sensie powiela schematy stosowane już w większym modelu, co pozwoli mu godnie reprezentować markę w zestawieniu z rywalami: Ferrari 296 GTBMcLarenem Artura.

Lamborghini Temerario - podstawowe dane

Silnik: 4.0 V8 twin turbo + 3x motor elektryczny
Moc: 920 KM / 9000 - 9750 obr.
Moment obr.: 730 Nm / 4000 - 7000 obr.
Prędkość: 343 km/h
0-100 km/h: 2,7 s
Masa: 1690 kg (na sucho)
Stosunek moc/masa: 544 KM / tonę
Maks. obroty silnika: 10 000 obr./min.
Skrzynia biegów: dwusprzęgłowa, automatyczna 8b
Cena: brak danych

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche 911 Carrera 992.2 test
Porsche / 911 Carrera
Porsche Carrera 992.2 - czy w tym przypadku najtańszy = najlepszy?

W mediach rządzą najdroższe warianty 911, tymczasem zwykła Carrera także ma mnóstwo do zaoferowania.

18 stycznia 2025
Alpina B8 GT premiera
Alpina / B8
Alpina B8 GT - ostatnia “prawdziwa” Alpina, przy okazji najmocniejsza

Na zakończenie długiej i barwnej ery niezależności Alpina wypuszcza topowe B8 GT o mocy 634 KM.

16 stycznia 2025
2025 Aston Martin Vantage Raodster premiera
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage Roadster - suszenie włosów z prędkością 324 km/h

Jakość jazdy na równi z coupe i szybko składany dach - tym ma się wyróżniać nowy Vantage Roadster.

15 stycznia 2025
TAG Heuer w Formule 1
Formuła 1
TAG Heuer Oficjalnym Czasomierzem Formuły 1

Po wielu latach TAG Heuer powraca jako oficjalny partner cyklu Formuły 1.

11 stycznia 2025
Subaru Impreza 22B STI poradnik
Subaru
Subaru Impreza 22B STI (1998) - ikona inspirowana rajdami

Impreza 22B udowadnia swą wartość w cywilu nawet jeśli nie jest prawdziwym modelem homologacyjnym.

11 stycznia 2025
Mazda MX-5 Racing Spirit Roadster 12R design
Mazda / MX-5
Mazda MX-5 Spirit Racing 12R - japońskie ekstremum

Wersja Spirit Racing 12R to roadster Mazdy doprowadzony do skrajności. Spoiler: tylko na Japonię.

10 stycznia 2025
Subaru WRX STI S210
Subaru / WRX STI
Nowe sportowe Subaru WRX S210 STI dostało skrzynię CVT

Subaru WRX STI w wersji S210 próbuje podtrzymać ducha dawnej Imprezy, ale jest w nim jeden haczyk.

10 stycznia 2025
Hyundai Ioniq 5 N DK Edition prezentacja
Hyundai / Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 N DK Edition - EV stworzone do driftu

Specjalna wersja DK Edition jeszcze podkręca emocje jakie za kierownicą daje Hyundai Ioniq 5 N.

10 stycznia 2025
Toyota GR Yaris silnik centralny
Toyota / Yaris GR
Czy centralnosilnikowy GR Yaris M to tak naprawdę prototyp nowej MR2?

GR Yaris M z silnikiem pośrodku posłuży Toyocie do testów nowego silnika… a może to coś więcej?

10 stycznia 2025
Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
2025 Porsche 911 Carrera S 992.2 lifting
Porsche / 911 Carrera S
Nowe Porsche 992.2 Carrera S przyspiesza szybciej niż GT3

Jest już dostępne poliftowe Porsche 992.2 Carrera S, czyli model pośredni w dolnej części gamy 911.

8 stycznia 2025
Honda 0 Saloon Concept główne
Honda / 0 Saloon
Honda 0 Saloon Concept jest lekka, szybka i… ma na pokładzie Asimo

Generacja elektrycznych modeli 0 Series Hondy wystartuje w 2026 roku.

8 stycznia 2025