Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
Brytyjska firma technologiczna Nyobolt tworzy samochód o unikalnej formule i technologii baterii.
Gdy jesteś projektantem, twoje CV zawiera m.in. Lotusa Elise S1, a ty zostajesz poproszony o stworzenie projektu małego i lekkiego sportowego auta przyszłości, logicznym jest cofnięcie się do korzeni i sięgnięcie jeszcze raz po kultowy wzorzec. Właśnie tak postąpił Julian Thomson, projektant samochodu Nyobolt EV zaprezentowanego w zeszłym roku. Pokazowa makieta została teraz przekształcona w prawdziwy, jeżdżący prototyp wyposażony w przełomową technologię baterii.
Thomson, którego osobista kolekcja samochodów obejmuje zarówno klasyczne Ferrari Dino, jak i szalonego Civica Type R, rozpoczął pracę nad projektem na prośbę firmy Nyobolt, brytyjskich specjalistów w dziedzinie ładowania akumulatorów. Właśnie taką nazwę otrzymał prezentowany samochód sportowy, którego główną funkcją jest demonstrowanie technologii ultraszybkiego ładowania. Na bazie podwozia modelu Exige S Thomson stworzył pierwsze szkice EV, które potem przekazał do pracowni Callum kierowanej przez byłego szefa Thomsona w JLR, Iana Calluma. Właśnie on pociągnął projekt aż do dzisiejszej fazy.
Linie nadwozia EV wprost nawiązują do Elise. Zastosowano tutaj takie same okrągłe światła przednie, wpuszczone w zderzak lampy tylne, wciętą “talię” i spoilerek typu “ducktail”. Pod karoserią kryją się jednak akumulatory najnowszej generacji Nyobolt wpasowane w podwozie starego Exige’a.
Pojemność ogniw wynosi w tym przypadku 35 kWh i w testach wykazano, że można je naładować od 10% do 80% w 4 minuty 37 sekund minut korzystając z ładowarki 350 kW. Wtedy auto będzie w stanie przejechać kolejne 250 km (mierzone wg normy WLTP).
Bateria została przetestowana do symulowanego przebiegu 600 tys. mil (blisko 1 mln km), po którym nadal miała ponad 80% pierwotnej pojemności. W osiągnięciu takich parametrów pomaga zintegrowana elektronika mocy i konstrukcja ogniw o niskiej impedancji, a celem Nyobolt jest pokazanie, że samochody elektryczne nie potrzebują dużych i ciężkich baterii, aby spełniać swoje zadanie.

Unikalne podejście do technologii sprawia, że Nyobolt EV waży tylko 1250 kg. To o wiele mniej niż konwencjonalne sportowe EV (np. MG Cyberster waży 1885 kg) i tylko 148 kg więcej niż masa spalinowego Alpine A110. Z silnikiem generującym ponad 450 KM i 475 Nm stosunek mocy do masy jest tu lepszy niż w nowym Porsche 911 GTS.
Głównym celem stworzenia tego samochodu jest prezentacja technologii Nyobolt, ale Callum na etapie projektowania przewidział możliwość małoseryjnej produkcji na poziomie 25 sztuk rocznie. Poza tym firma rozmawia z ośmioma dużymi producentami OEM o potencjalnym wykorzystaniu tej technologii w samochodach sportowych przyszłości.
Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.
Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.
Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.
Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.
Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.
Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.
Limitowana wersja 911 GT3 Ocelot łączy sportową duszę Porsche z kulturą Ameryki Łacińskiej.
Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.
Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.
Po rundzie w Bahrajnie znamy ostateczne rozstrzygnięcia tego sezonu WEC. Ferrari może świętować.
Paweł Sudoł – operator dronów i filmowiec, który pokazuje świat z nieba. Twórca zdjęć dla TVN, Discovery i National Geographic.
Fotograf, który łączy sztukę z precyzją. Tomek Mąkolski tworzy wizualne iluzje, redefiniując granice między światem rzeczywistym a kreacją.
Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.