Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Kalmar 9X9 to nowoczesna wersja Porsche 959 z mocą 930 KM

Brytyjska firma Kalmar Automotive prezentuje światu swoją wizję następcy Porsche 959 z lat 80.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 sierpnia 2024
Kalmar 9X9 porsche premiera
16

Porsche 959 niewątpliwie wyprzedzało swoje czasy, a najnowsze technologie podwozia, innowacyjny napęd na cztery koła i rekord prędkości maksymalnej wśród aut produkcyjnych przyniosły mu status legendy. Prawie cztery dekady po debiucie 959 na targach we Frankfurcie, brytyjska firma Kalmar Automotive prezentuje swoją interpretację ikony: 9X9. Samochód będzie dostępny w wersji standard, Sport lub Leichtbau, ale każdej z nich powstanie tylko 9 sztuk.

Proces rozwojowy trwał ponad 3 lata, ale produkt końcowy jest czymś z pogranicza coachbuildingu i najnowszej technologii napędu i podwozia. Z powodów homologacyjnych samochód bazuje na Porsche 993 (i jego sztywnej przestrzennej ramie), ale układ jezdny każdego egzemplarza pochodzi z najnowszej generacji 992 i będzie zaadaptowany z różnych modeli w zależności od preferencji właściciela.

Kalmar 9X9 wprost nawiązuje do legendarnego Porsche 959, nie tylko wyglądem, ale także technologią.

Kalmar 9X9 w swojej standardowej wersji ma imponować przede wszystkim na drodze, dlatego zaadaptowano mu pochodzący z 992 Turbo silnik typu bokser o pojemności 3.8 i mocy podkręconej do 930 KM. Do tego znakomita skrzynia automatyczna PDK i napęd na cztery koła. Taki zestaw sprawia, że auto jest niedorzecznie szybkie - mówi się o 2 sekundach od zera do 100 km/h - ale producent podkreśla jego zdolność do długich podróży, w czym pomagają aktywne mocowania silnika i zoptymalizowane systemy chłodzenia i dolotu, jak w oryginalnym 959.

Jeśli wybierzesz wersję 9X9 Sport, dostaniesz napęd z Porsche 992 Carrera GTS. Trzylitrowy bokser z dwoma turbinami o mocy 650 KM połączony jest z ręczną siedmiostopniową skrzynią i napędem na cztery koła. Niższa masa i inaczej skalibrowane zawieszenie pozytywnie wpływają na przyjemność z jazdy, a klienci mogą nawet zażyczyć sobie usunięcie poduszek powietrznych, aby 9X9 był jeszcze bardziej ascetyczny.

Kalmar 9X9 design
16

Z kolei wersja Leichtbau (“lekkość”) jest dokładnie tym co sugeruje nazwa - to najbardziej hardkorowa odmiana Kalmara 9X9. Z masą 1250 kg auto jest lżejsze nawet niż 911 S/T, a pracuje w nim 4-litrowy silnik wolnossący wzięty prosto z modelu GT3. Napęd jest przekazywany na tylne koła przez 6-biegowy manual, a PDK można zamówić jako opcję. Jak przyznaje producent, usunięto wyposażenie komfortowe w imię niskiej masy, dlatego zniknęły nawet poduszki powietrzne. W takiej specyfikacji 9X9 jest 95 kg lżejszy niż wersja Sport i 180 kg lżejszy niż standardowy model.

Na ten wynik ma wpływ również inspirowane kultowym 959 nadwozie wykonane z karbonu, którego masa całkowita to zaledwie 100 kg. Szczególnie efektowny tył ze zintegrowanym spojlerem wprost nawiązuje do 959 i nadaje Kalmarowi niepowtarzalny wygląd. Poza tym skrzydło daje też sporo docisku, bo samochód jest w stanie wygenerować do 1450 kg docisku i według symulacji okrąży Nürburgring w 7 minut. To czas porównywalny z seryjnym Porsche 991 GT3.

Reklama

Kalmar wyprodukuje po 9 sztuk każdej wersji 9X9: standard, Sport i Leichtbau.

Podobnie jak w Porsche 992.1 na którym bazuje 9X9, w środku mieszają się cyfrowe i analogowe wskaźniki (aczkolwiek ekran nawigacji i radia usunięto dla bardziej klasycznego układu wnętrza). Moduł Bluetooth pozwala na połączenia telefoniczne i streaming muzyki, a dyskretnie wbudowana klatka bezpieczeństwa nie rzuca się w oczy. Lekkie fotele są wykonane na miarę pod konkretnego kierowcę.

Kalmar 9X9 wnętrze
16

Poza tym Kalmar w niektórych wersjach montuje skrętną tylną oś oraz pół-wyczynowe zawieszenie typu pushrod z podwójnymi wahaczami dostarczane przez włoską firmę Danisi Engineering; system jest kompatybilny z wersjami napędzanymi na tył jak i na wszystkie koła oraz współpracuje z adaptacyjnymi amortyzatorami Tractive. Magnezowe koła powstają na zamówienie i są wyposażone w gumy Michelin. Zaciski hamulcowe firmy CarboBrake są drukowane w 3D z magnezu i współpracują z karbonowo-ceramicznymi tarczami dla osiągnięcia jak najmniejszej masy nieresorowanej.

Jan Kalmar, założyciel Kalmar Automotive, powiedział: „9X9 to hołd Kalmar Automotive dla jednego z najwspanialszych sportowych samochodów drogowych millenium, ulepszony w najwyższym możliwym stopniu, na jaki pozwala dzisiejsza technologia. W rezultacie stworzyliśmy zupełnie nową klasę pojazdu, retro-hipersamochód”.

Kalmar 9X9 powstanie w liczbie 27 sztuk (po 9 sztuk każdej odmiany) i właśnie rozpoczęło się zbieranie zamówień. Pierwsze samochody klienckie opuszczą zakład montażowy w lipcu 2025.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 Mercedes-Benz CLA premiera
Mercedes / CLA
Przybywa nowy, hybrydowy lub elektryczny, Mercedes-Benz CLA

Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.

14 marca 2025
2025 Dallara Stradale lifting
Dallara / Stradale
Nowa Dallara Stradale potrafi jeszcze więcej, na drodze i torze

Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.

13 marca 2025
Porsche wyniki 2024 rok
Porsche
Zwrot w sprawie EV sprawia, że pojawi się więcej benzynowych Porsche

Porsche 911 zyska kolejne ekscytujące, pożądane wersje o dużym stopniu personalizacji.

13 marca 2025
2025 Lexus RZ 550e F-Sport premiera
Lexus / RZ
Lexus RZ 550e F-Sport ma 408 KM i wirtualny układ kierowniczy

Lexus wkracza na europejski rynek z nowym RZ wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire.

13 marca 2025
2025 Morgan Supersport premiera
Morgan / Supersport
Debiutuje Morgan Supersport - rdzennie brytyjski rywal Porsche Cayman

Następna dekada Morgana zaczyna się tu i teraz, od premiery nowego flagowca o nazwie Supersport.

11 marca 2025
Alpine A110 EV detale
Alpine / A110
Znamy kolejne szczegóły na temat elektrycznego Alpine A110

Za mniej więcej dwa lata poznamy elektryczne sportowe Alpine, rywala Porsche Caymana EV.

10 marca 2025
Maserati MC20 folgore odwołane
Maserati / MC20
Elektryczny supersamochód Maserati MC20 Folgore odwołany

Oczekiwana elektryczna wersja Maserati MC20 najpewniej w ogóle nie trafi na rynek.

10 marca 2025
Mercedes-AMG SUV spyshot
Mercedes-AMG
Mercedes-AMG intensyfikuje prace nad 1000-konnym elektrycznym SUV-em

Prace nad elektrycznym sportowym SUV-em od Mercedesa-AMG idą pełną parą. Na celowniku Lotus Eletre.

6 marca 2025
2025 Lotus Emira Turbo SE lifting
Lotus / Emira
Lotus Emira z nową wersją Turbo SE o mocy 400 KM

Trzy lata po debiucie Lotus odświeża ofertę sportowego modelu Emira.

5 marca 2025
2025 Audi A6 Avant prezentacja
Audi / A6
2025 Audi A6 Avant - znamy wszystkie szczegóły nowej generacji A6

Rodzina modeli A6 ma być dla Audi nowym otwarciem w walce z BMW 5 i Mercedesem klasy E.

4 marca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Lanzante pracuje nad własnym hipersamochodem inspirowanym McLarenem F1

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

4 marca 2025
EuroNCAP normy 2026
EURONCAP
EuroNCAP przyczyni się do powrotu fizycznych przycisków w samochodach?

Nowe normy bezpieczeństwa EuroNCAP będą premiować modele z fizycznymi przyciskami zamiast ekranów.

3 marca 2025