Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Kalmar 9X9 to nowoczesna wersja Porsche 959 z mocą 930 KM

Brytyjska firma Kalmar Automotive prezentuje światu swoją wizję następcy Porsche 959 z lat 80.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 sierpnia 2024
Kalmar 9X9 porsche premiera
16

Porsche 959 niewątpliwie wyprzedzało swoje czasy, a najnowsze technologie podwozia, innowacyjny napęd na cztery koła i rekord prędkości maksymalnej wśród aut produkcyjnych przyniosły mu status legendy. Prawie cztery dekady po debiucie 959 na targach we Frankfurcie, brytyjska firma Kalmar Automotive prezentuje swoją interpretację ikony: 9X9. Samochód będzie dostępny w wersji standard, Sport lub Leichtbau, ale każdej z nich powstanie tylko 9 sztuk.

Proces rozwojowy trwał ponad 3 lata, ale produkt końcowy jest czymś z pogranicza coachbuildingu i najnowszej technologii napędu i podwozia. Z powodów homologacyjnych samochód bazuje na Porsche 993 (i jego sztywnej przestrzennej ramie), ale układ jezdny każdego egzemplarza pochodzi z najnowszej generacji 992 i będzie zaadaptowany z różnych modeli w zależności od preferencji właściciela.

Kalmar 9X9 wprost nawiązuje do legendarnego Porsche 959, nie tylko wyglądem, ale także technologią.

Kalmar 9X9 w swojej standardowej wersji ma imponować przede wszystkim na drodze, dlatego zaadaptowano mu pochodzący z 992 Turbo silnik typu bokser o pojemności 3.8 i mocy podkręconej do 930 KM. Do tego znakomita skrzynia automatyczna PDK i napęd na cztery koła. Taki zestaw sprawia, że auto jest niedorzecznie szybkie - mówi się o 2 sekundach od zera do 100 km/h - ale producent podkreśla jego zdolność do długich podróży, w czym pomagają aktywne mocowania silnika i zoptymalizowane systemy chłodzenia i dolotu, jak w oryginalnym 959.

Jeśli wybierzesz wersję 9X9 Sport, dostaniesz napęd z Porsche 992 Carrera GTS. Trzylitrowy bokser z dwoma turbinami o mocy 650 KM połączony jest z ręczną siedmiostopniową skrzynią i napędem na cztery koła. Niższa masa i inaczej skalibrowane zawieszenie pozytywnie wpływają na przyjemność z jazdy, a klienci mogą nawet zażyczyć sobie usunięcie poduszek powietrznych, aby 9X9 był jeszcze bardziej ascetyczny.

Kalmar 9X9 design
16

Z kolei wersja Leichtbau (“lekkość”) jest dokładnie tym co sugeruje nazwa - to najbardziej hardkorowa odmiana Kalmara 9X9. Z masą 1250 kg auto jest lżejsze nawet niż 911 S/T, a pracuje w nim 4-litrowy silnik wolnossący wzięty prosto z modelu GT3. Napęd jest przekazywany na tylne koła przez 6-biegowy manual, a PDK można zamówić jako opcję. Jak przyznaje producent, usunięto wyposażenie komfortowe w imię niskiej masy, dlatego zniknęły nawet poduszki powietrzne. W takiej specyfikacji 9X9 jest 95 kg lżejszy niż wersja Sport i 180 kg lżejszy niż standardowy model.

Na ten wynik ma wpływ również inspirowane kultowym 959 nadwozie wykonane z karbonu, którego masa całkowita to zaledwie 100 kg. Szczególnie efektowny tył ze zintegrowanym spojlerem wprost nawiązuje do 959 i nadaje Kalmarowi niepowtarzalny wygląd. Poza tym skrzydło daje też sporo docisku, bo samochód jest w stanie wygenerować do 1450 kg docisku i według symulacji okrąży Nürburgring w 7 minut. To czas porównywalny z seryjnym Porsche 991 GT3.

Reklama

Kalmar wyprodukuje po 9 sztuk każdej wersji 9X9: standard, Sport i Leichtbau.

Podobnie jak w Porsche 992.1 na którym bazuje 9X9, w środku mieszają się cyfrowe i analogowe wskaźniki (aczkolwiek ekran nawigacji i radia usunięto dla bardziej klasycznego układu wnętrza). Moduł Bluetooth pozwala na połączenia telefoniczne i streaming muzyki, a dyskretnie wbudowana klatka bezpieczeństwa nie rzuca się w oczy. Lekkie fotele są wykonane na miarę pod konkretnego kierowcę.

Kalmar 9X9 wnętrze
16

Poza tym Kalmar w niektórych wersjach montuje skrętną tylną oś oraz pół-wyczynowe zawieszenie typu pushrod z podwójnymi wahaczami dostarczane przez włoską firmę Danisi Engineering; system jest kompatybilny z wersjami napędzanymi na tył jak i na wszystkie koła oraz współpracuje z adaptacyjnymi amortyzatorami Tractive. Magnezowe koła powstają na zamówienie i są wyposażone w gumy Michelin. Zaciski hamulcowe firmy CarboBrake są drukowane w 3D z magnezu i współpracują z karbonowo-ceramicznymi tarczami dla osiągnięcia jak najmniejszej masy nieresorowanej.

Jan Kalmar, założyciel Kalmar Automotive, powiedział: „9X9 to hołd Kalmar Automotive dla jednego z najwspanialszych sportowych samochodów drogowych millenium, ulepszony w najwyższym możliwym stopniu, na jaki pozwala dzisiejsza technologia. W rezultacie stworzyliśmy zupełnie nową klasę pojazdu, retro-hipersamochód”.

Kalmar 9X9 powstanie w liczbie 27 sztuk (po 9 sztuk każdej odmiany) i właśnie rozpoczęło się zbieranie zamówień. Pierwsze samochody klienckie opuszczą zakład montażowy w lipcu 2025.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025
Aston Martin Valkyrie LM prezentacja
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie LM pozwoli 10 osobom poczuć się jak w Le Mans

Valkyrie LM będzie dla garstki osób okazją, aby przejechać się bolidem wyścigowym rodem z Le Mans.

9 czerwca 2025
Porsche 963 RSP na drodze
Porsche / 963 RSP
Porsche 963 RSP: drogowy samochód klasy Le Mans Hypercar (tak jakby)

Niemcy przerobili hipersamochód Porsche 963 z serii WEC na auto drogowe. Są tylko dwa haczyki.

9 czerwca 2025
2025 Aston Martin Vantage Roadster test
Aston Martin / Vantage
2025 Aston Martin Vantage Roadster - największy rywal Ferrari Roma

Opracowany równolegle z coupe Vantage Roadster pokazuje sportową spójność w jeździe bez dachu.

6 czerwca 2025
2025 Lotus Emira V6 SE
Lotus / Emira
Lotus wprowadza nowego flagowca do gamy Emiry

Debiutuje Emira V6 SE z poprawioną kalibracją podwozia i mocą 400 KM. Cel: Porsche 911 Carrera.

5 czerwca 2025
2025 Honda Civic Type R Ultimate Edition debiut
Honda / Civic
Honda Civic Type R Ultimate - koniec najlepszego hot hatcha na rynku

Honda wycofuje Civika Type R z Europy. Tak odchodzi jeden z najlepszych hot hatchy w historii.

5 czerwca 2025
Pogea Classics Mercedes SL R107 project
Restomod
Idealny przepis na restomoda? Współczesne V8 AMG w klasycznym SL-u

Pogea R107 może być dla wielu urzeczywistnieniem wizji idealnego klasyka na letnie przejażdżki.

5 czerwca 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Zapowiedź: Le Mans 24h 2025 - najważniejszy test dla AM Valkyrie LMH

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzą się na torze pod Le Mans w morderczej 24-godzinnej batalii.

4 czerwca 2025
Peugeot 208 GTi teaser
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powróci, ale nie w takiej formie jaką byście chcieli

13 czerwca Peugeot odsłoni nowego 208 GTi, który ma reprezentować inną koncepcję niż poprzednicy.

4 czerwca 2025
Ford Focus ST koniec produkcji
Ford / Focus ST
Po 23 latach Ford kończy produkcję Focusa ST

Zniknięcie Focusa ST oznacza koniec ery szybkich Fordów jakie znamy i kochamy.

4 czerwca 2025
2025 Bentley Bentayga Speed prezentacja
Bentley / Bentayga
Nowy Bentley Bentayga Speed ma V8 i skutecznie opiera się hybrydyzacji

Napędzany wyłącznie 650-konnym V8 nowy Bentley Bentayga Speed ma być najszybszym SUV-em tej marki.

2 czerwca 2025