Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
1

W tym roku mijają równo 3 dekady od momentu zaprezentowania Lotusa Elise S1 podczas targów we Frankfurcie. Z tej okazji firma z Petersfield, Analogue Automotive, opracowała projekt “nowego” Elise - być może najbardziej purystycznego, lekkiego i zaprojektowanego z najwyższą starannością wśród wszystkich S1.

Samochód nazwano VHPK i jest to produkt pozycjonowany wyżej niż istniejący model SuperSport. Stanowi sumę całego doświadczenia Analogue z Lotusami, dlatego posiada takie innowacje jak w pełni karbonowe poszycie, aktywne zawieszenie, ponad 250-konny silnik serii K i, co najbardziej ekscytujące, centralnie umieszczony fotel kierowcy jak w GMA T.50. Mimo to nie kosztuje tyle co GMA, chociaż za 350 tys. funtów netto musiałbyś zrezygnować z zakupu na przykład Ferrari 296 Speciale czy Aston Martina Vanquish, aby sobie takiego kupić. Biorąc pod uwagę nasze bezpośrednie doświadczenie z produktami tej firmy, nie jest to tak głupie jak pozornie wygląda. Są to bowiem przykłady najwyższej jakości wykonania i świetnych właściwości jezdnych.

Reklama

Powstanie 35 sztuk VHPK, a każdy z nich zacznie swój żywot jako goła karoseria Lotusa S1. Od tego momentu każda część jest doprowadzana do znacznie wyższego standardu niż to co oferowało Hethel w połowie lat 90. Poprawiono praktycznie każdy obszar, który ma znaczenie. Zamiast robić typowy swap na silnik Hondy, Analogue Automotive pracuje nad seryjnym silnikiem serii K od Rovera (ma on lekką i kompaktową budowę pożądaną w takich projektach), aby wycisnąć z niego ponad 250 KM. To nie takie łatwe skoro najmocniejszy Elise pierwszej generacji w szczytowym momencie osiągał tylko 190 KM. Pozostała moc nie pochodzi jednak z żadnej formy doładowania, ale z pracy u podstaw nad częściami silnikowymi. Pojemność rośnie do 1.9 litra, co wymaga zastosowania nowych tłoków i nowego wału skrawanego z jednego kawałka stopu. Tak przygotowany silnik jest w stanie wkręcać się wyżej niż seryjna jednostka, do 8500 obrotów zamiast 7200. W teorii możliwe jest nawet ponad 9000 obr./min. jednak twórcy celowo ograniczają obroty, aby zyskać na trwałości.

VHPK od Analogue Automotive to prawdopodobnie najbardziej dopracowane Elise w historii. I najdroższe.

Jeśli przyjrzysz się Elise S1 pewnie zauważysz, że nie ma tam zbędnych elementów. Mimo to Analogue zdołało zrzucić całe 100 kg masy własnej względem seryjnego auta, przez co gotowy do jazdy VHPK, z płynami i odrobiną paliwa, waży 600 kg. To zasługa między innymi szerokiego zastosowania paneli karbonowych, które ważą połowę tego co normalne w Lotusie panele z włókna szklanego. Nie bez znaczenia dla masy są też karbonowe felgi i ceramiczne hamulce. Przy okazji powiększono zestaw hamulców, bo seryjny Lotus miał ledwo dwutłoczkowe zaciski przednie i jednotłoczkowe tylne. Jest to konieczność w samochodzie, który ma stosunek mocy do masy na poziomie 420 KM na tonę - to poziom Porsche 911 Turbo S.

Reklama

Kreacje od Analogue Automotive to w pierwszej kolejności samochody drogowe, dopiero potem torowe. VHPK ma jednak charakteryzować się nieco większym usposobieniem torowym bez wpływu na jego zachowanie na drodze. Umożliwiają to aktywne amortyzatory i szerokie wahacze na łożyskach kulistych, z możliwością regulacji ustawień w przypadku potrzeby jazdy po torze. Całą elektronikę spina tutaj wiązka od Motec.

Jedynym ograniczeniem jakie ma VHPK jest fakt, że tylko kierowca może cieszyć się jazdą, bo zastosowano tu pojedynczy fotel umieszczony centralnie jak w GMA T.50 czy McLarenie F1. Dlaczego taki wybór? Jest to nawiązanie do serii wyścigów Autobytel Lotus Championship, która odbywała się na początku XXI wieku, z udziałem jednomiejscowych samochodów Elise. Z powodu takiego układu kabiny VHPK wykorzystuje podobne rozwiązania jak ówczesne samochody wyścigowe, takie jak przedłużone połączenie UJ od zębatki kierowniczej do kolumny, ale większość z nich jest wykonana na zamówienie - w tym panele deski rozdzielczej po obu stronach kokpitu. Skrzynia biegów wykorzystuje nowe linki z tyłu samochodu, a biorąc pod uwagę brak centralnego tunelu, w którym zwykle znajduje się hamulec ręczny, VHPK jest prawdopodobnie pierwszym Elise z elektrycznym hamulcem ręcznym.

Zbieranie zamówień na planowane 35 sztuk Analogue Automotive VHPK zacznie się w przyszłym roku. Czy jakiekolwiek Elise może być warte ponad 350 tysięcy funtów? Damy znać jak tylko się nim przejedziemy.

Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Audi ujawnia sponsora tytularnego zespołu F1 i datę prezentacji bolidu

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

16 grudnia 2025
Porsche 911 GT3 Touring 90 F.A.
Porsche / 911 GT3 Touring
To wyjątkowe GT3 powstało na cześć twórcy projektu oryginalnego 911

F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.

15 grudnia 2025
Brabus 900 Superblack Bentley GT
Bentley / Continental GT
Brabus wziął się za Bentleya - ma 900 KM w coupe lub kabriolecie

Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.

15 grudnia 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Bentley Continental GT dutch masters seria
Bentley / Continental GT
Bentley prezentuje trzy unikatowe kreacje inspirowane mistrzami pędzla

Luksusowe samochody i malarstwo? Bentley i Mulliner udowadniają, że to bardzo dobre połączenie.

9 grudnia 2025
Lamborghini Temerario Ad Personam przód
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario Ad Personam - sztuka i rzemiosło w jednym

Lamborghini rozwija swój program zamówień specjalnych, stąd pomysł na nowe Temerario Ad Personam.

8 grudnia 2025
Lexus LFA Concept premiera
Lexus / LFA
Nowy Lexus LFA nie dostanie silnika V10, ani żadnego silnika tłokowego

Następca LFA będzie samochodem elektrycznym. Jego oficjalną zapowiedzią jest nowy LFA Concept.

7 grudnia 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
JAS motorsport Honda NSX restomod
Restomod
JAS Motorsport i Pininfarina stworzą restomoda na bazie Hondy NSX

NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.

4 grudnia 2025