Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
1

W tym roku mijają równo 3 dekady od momentu zaprezentowania Lotusa Elise S1 podczas targów we Frankfurcie. Z tej okazji firma z Petersfield, Analogue Automotive, opracowała projekt “nowego” Elise - być może najbardziej purystycznego, lekkiego i zaprojektowanego z najwyższą starannością wśród wszystkich S1.

Samochód nazwano VHPK i jest to produkt pozycjonowany wyżej niż istniejący model SuperSport. Stanowi sumę całego doświadczenia Analogue z Lotusami, dlatego posiada takie innowacje jak w pełni karbonowe poszycie, aktywne zawieszenie, ponad 250-konny silnik serii K i, co najbardziej ekscytujące, centralnie umieszczony fotel kierowcy jak w GMA T.50. Mimo to nie kosztuje tyle co GMA, chociaż za 350 tys. funtów netto musiałbyś zrezygnować z zakupu na przykład Ferrari 296 Speciale czy Aston Martina Vanquish, aby sobie takiego kupić. Biorąc pod uwagę nasze bezpośrednie doświadczenie z produktami tej firmy, nie jest to tak głupie jak pozornie wygląda. Są to bowiem przykłady najwyższej jakości wykonania i świetnych właściwości jezdnych.

Reklama

Powstanie 35 sztuk VHPK, a każdy z nich zacznie swój żywot jako goła karoseria Lotusa S1. Od tego momentu każda część jest doprowadzana do znacznie wyższego standardu niż to co oferowało Hethel w połowie lat 90. Poprawiono praktycznie każdy obszar, który ma znaczenie. Zamiast robić typowy swap na silnik Hondy, Analogue Automotive pracuje nad seryjnym silnikiem serii K od Rovera (ma on lekką i kompaktową budowę pożądaną w takich projektach), aby wycisnąć z niego ponad 250 KM. To nie takie łatwe skoro najmocniejszy Elise pierwszej generacji w szczytowym momencie osiągał tylko 190 KM. Pozostała moc nie pochodzi jednak z żadnej formy doładowania, ale z pracy u podstaw nad częściami silnikowymi. Pojemność rośnie do 1.9 litra, co wymaga zastosowania nowych tłoków i nowego wału skrawanego z jednego kawałka stopu. Tak przygotowany silnik jest w stanie wkręcać się wyżej niż seryjna jednostka, do 8500 obrotów zamiast 7200. W teorii możliwe jest nawet ponad 9000 obr./min. jednak twórcy celowo ograniczają obroty, aby zyskać na trwałości.

VHPK od Analogue Automotive to prawdopodobnie najbardziej dopracowane Elise w historii. I najdroższe.

Jeśli przyjrzysz się Elise S1 pewnie zauważysz, że nie ma tam zbędnych elementów. Mimo to Analogue zdołało zrzucić całe 100 kg masy własnej względem seryjnego auta, przez co gotowy do jazdy VHPK, z płynami i odrobiną paliwa, waży 600 kg. To zasługa między innymi szerokiego zastosowania paneli karbonowych, które ważą połowę tego co normalne w Lotusie panele z włókna szklanego. Nie bez znaczenia dla masy są też karbonowe felgi i ceramiczne hamulce. Przy okazji powiększono zestaw hamulców, bo seryjny Lotus miał ledwo dwutłoczkowe zaciski przednie i jednotłoczkowe tylne. Jest to konieczność w samochodzie, który ma stosunek mocy do masy na poziomie 420 KM na tonę - to poziom Porsche 911 Turbo S.

Reklama

Kreacje od Analogue Automotive to w pierwszej kolejności samochody drogowe, dopiero potem torowe. VHPK ma jednak charakteryzować się nieco większym usposobieniem torowym bez wpływu na jego zachowanie na drodze. Umożliwiają to aktywne amortyzatory i szerokie wahacze na łożyskach kulistych, z możliwością regulacji ustawień w przypadku potrzeby jazdy po torze. Całą elektronikę spina tutaj wiązka od Motec.

Jedynym ograniczeniem jakie ma VHPK jest fakt, że tylko kierowca może cieszyć się jazdą, bo zastosowano tu pojedynczy fotel umieszczony centralnie jak w GMA T.50 czy McLarenie F1. Dlaczego taki wybór? Jest to nawiązanie do serii wyścigów Autobytel Lotus Championship, która odbywała się na początku XXI wieku, z udziałem jednomiejscowych samochodów Elise. Z powodu takiego układu kabiny VHPK wykorzystuje podobne rozwiązania jak ówczesne samochody wyścigowe, takie jak przedłużone połączenie UJ od zębatki kierowniczej do kolumny, ale większość z nich jest wykonana na zamówienie - w tym panele deski rozdzielczej po obu stronach kokpitu. Skrzynia biegów wykorzystuje nowe linki z tyłu samochodu, a biorąc pod uwagę brak centralnego tunelu, w którym zwykle znajduje się hamulec ręczny, VHPK jest prawdopodobnie pierwszym Elise z elektrycznym hamulcem ręcznym.

Zbieranie zamówień na planowane 35 sztuk Analogue Automotive VHPK zacznie się w przyszłym roku. Czy jakiekolwiek Elise może być warte ponad 350 tysięcy funtów? Damy znać jak tylko się nim przejedziemy.

Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025
Mercedes klasy G Cabriolet
Mercedes / klasa G
Będzie nowy Mercedes klasy G Cabriolet, chociaż nikt go nie potrzebuje

Obecna klasa G w końcu zrzuca dach. Mercedes zapowiada nową odmianę Cabriolet.

5 września 2025
2026 Porsche Cayenne ładowanie
Porsche / Cayenne
Porsche Wireless Charging - technologia jutra zadebiutuje w Cayenne EV

Pod koniec roku poznamy nowe Porsche Cayenne EV wyposażone w technologię ładowania indukcyjnego.

4 września 2025
2026 Volkswagen ID.Polo GTI przedprodukcyjny
Volkswagen / ID.Polo
Volkswagen ID.Polo GTI - VW trzyma się dobrze znanych oznaczeń

Nowa strategia VW zakłada oznaczanie elektrycznych modeli nazwami, które klienci znają i lubią.

3 września 2025
Audi Concept C prezentacja
Audi / Concept C
Audi Concept C zapowiada nowe sportowe coupe od Audi

Widzicie tu nowy język stylistyczny Audi, a przy okazji zapowiedź sportowego samochodu przyszłości.

3 września 2025