Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Maserati MCXtrema zaliczyło serię testów na torze

Na bazie Maserati MC20 Włosi stworzyli torowy model specjalny wyposażony w 730-konny silnik V6.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

27 marca 2024
Maserati MCXtrema główne
23

Zaprezentowane w zeszłym roku podczas Monterey Car Week Maserati MCXtrema to samochód specjalny stworzony na bazie MC20 przeznaczony do jazdy po torze. Limitowany do 62 sztuk model nie będzie miał homologacji drogowej - to ultra-egzotyczny wariant torowy, choć biorąc pod uwagę jego cenę i ograniczoną podaż, raczej nie zobaczycie go podczas lokalnego trackdaya. Samo Maserati twierdzi, że model ten “jest dedykowany wyselekcjonowanej, bardzo wymagającej klienteli”, wśród której są “oddani i lojalni kolekcjonerzy i klienci marki”.

Pierwsze dostawy MCXtrema do klientów rozpoczną się latem tego roku, tymczasem Maserati opublikowało nowe zdjęcia auta przechodzącego pierwsze testy na torze w rękach głównego kierowcy testowego Andrei Bertoliniego. Ma on na koncie cztery tytuły mistrza świata w kultowym MC12. Po łącznie 1200 godzinach symulacji i trwających od lutego testach na torze, prace rozwojowe mają dobiec końca w przyszłym miesiącu.

Podobnie jak drogowy, nieco mniej elitarny supersamochód MC20, MCXtrema jest napędzana 3-litrowym silnikiem V6 twin turbo, ale o mocy powiększonej z 630 do 730 KM. Jest to zasługa modyfikacji turbosprężarek i systemu zapłonowego. Moment obrotowy pozostał bez zmian i wynosi 730 Nm.

MCXtrema to pierwszy typowo torowy samochód Maserati od czasów modelu MC12 Corsa.

Samochód jest wspólnym dziełem markowego Centro Stile i działu inżynieryjnego. W niektórych detalach nawiązuje do hipersamochodu Maserati MC12 i jego wyścigowego odpowiednika. MCXtrema nie podlega regulacjom żadnej serii wyścigowej i nie posiada homologacji drogowej, więc można było iść na całość - nie brakuje tu rozbudowanej aerodynamiki, z obszernymi wlotami i skrzydłami zapewniającymi odpowiedni docisk i chłodzenie.

Maserati MCXtrema to rozwinięcie zapowiadanego w zeszłym roku torowego auta o nazwie Project24. Nie ulega wątpliwości, że część rozwiązań zaczerpnięto także z niedawno pokazanej wyścigowej wersji Maserati MC20 klasy GT2.

Maserati MCXtrema testing 2024
23

Punktem wyjścia dla MCXtrema było cywilne MC20, a właściwie jego schemat konstrukcyjny z karbonowym monokokiem pochodzącym od włoskiej Dallary. Za źródło mocy służy zmodyfikowany silnik Nettuno V6 twin turbo połączony z typowo wyścigowym układem przeniesienia napędu. Tak jak w aucie drogowym silnik wykorzystuje technologię podwójnych komór spalania, które poprawiają zarówno osiągi jak i wydajność. Tego typu innowacje sprawiają, że silnik V6 Maserati należy do czołówki najmocniejszych V-szóstek jakie można dziś kupić.

Reklama

Pod kompozytowym nadwoziem Maserati MCXtrema pracuje silnik V6 Nettuno wzmocniony do 730 KM i 730 Nm.

W środku kierowca ma do dyspozycji kubełkowy, wyścigowy fotel wraz z 6-punktowymi pasami bezpieczeństwa. Jeśli klient będzie chciał zabrać na pokład instruktora lub kogoś bliskiego, musi zamówić opcjonalny drugi fotel. Najważniejsze z punktu widzenia kierowcy informacje pojawiają się na 5-calowym ekranie wbudowanym w motosportową kierownicę. Można tam obserwować czasy okrążeń, odbierać wiadomości z garażu i zmieniać niektóre ustawienia. Regulacji podlegają takie parametry jak wspomaganie kierownicy, mapa silnika, balans hamulców i czujność kontroli trakcji. Dla bezpieczeństwa na pokładzie znajduje się system gaśniczy i otwór ewakuacyjny w dachu, tak samo jak w samochodach serii GT.

Maserati MCXtrema kokpit
23

Amortyzatory Maserati mają 4-stopniową regulację, a auto ma w standardzie wyścigowe, karbonowe hamulce. Z silnikiem współpracuje 6-biegowa sekwencyjna skrzynia i mechaniczny tylny dyferencjał ze szperą, a moc trafia wyłącznie na tylną oś. MCXtrema jest zbudowany niemal w całości z karbonu, dlatego jego masa “na sucho” ma wynosić około 1300 kg - dla porównania drogowe MC20 oficjalnie waży nieco poniżej 1500 kg (w pełni gotowy do jazdy jednak zauważalnie więcej).

Ekstremalny, torowy design nowego Maserati być może jest wskazówką co do wyglądu przyszłych, mocniejszych wersji drogowego MC20, prawdopodobnie w stylu lekkiego, pół-wyczynowego Lamborghini Huracan STO.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc przedstawia nowe wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w czternastym wydaniu EVO Magazine?

To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?

23 października 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Zamki, dworki, legendy, winnice w towarzystwie cudownych dróg

Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.

22 października 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
Mazda Iconic SP koncept główne
Mazda
Mazda Iconic SP ma zielone światło do produkcji. Czy to nowe RX-7?

Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.

9 listopada 2024
Bentley EV teaser
Bentley
Bentley odkłada pełną elektryfikację, ale pierwsze EV zobaczymy w 2026

Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 roku, ale marka zamierza pozostać przy ICE do 2035.

9 listopada 2024
2025 Morgan Plus Four lifting
Morgan / Plus 4
Morgan Plus Four ze znaczącymi poprawkami na 2025 rok

Morgan wprowadza istotny lifting całej gamy Plus Four. Model ten po raz pierwszy trafi do USA.

8 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Pirelli Cyber Tyre
Prezentacja Partnera
Pirelli Cyber Tyre - wkraczamy w erę danych

Pirelli i Bosch dążą do wykorzystania technologii MEMS Boscha w aplikacjach wewnątrzoponowych.

6 listopada 2024
Toyota GR86 Rally Legacy Concept
Toyota / GR86
Toyota GR86 Rally - koncept współczesnej Celiki GT-Four

Napęd na cztery koła z Corolli GR zrobił z GR86 unikalną współczesną wersję Celiki GT-Four.

5 listopada 2024