Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.
Na bazie Maserati MC20 Włosi stworzyli torowy model specjalny wyposażony w 730-konny silnik V6.
Zaprezentowane w zeszłym roku podczas Monterey Car Week Maserati MCXtrema to samochód specjalny stworzony na bazie MC20 przeznaczony do jazdy po torze. Limitowany do 62 sztuk model nie będzie miał homologacji drogowej - to ultra-egzotyczny wariant torowy, choć biorąc pod uwagę jego cenę i ograniczoną podaż, raczej nie zobaczycie go podczas lokalnego trackdaya. Samo Maserati twierdzi, że model ten “jest dedykowany wyselekcjonowanej, bardzo wymagającej klienteli”, wśród której są “oddani i lojalni kolekcjonerzy i klienci marki”.
Pierwsze dostawy MCXtrema do klientów rozpoczną się latem tego roku, tymczasem Maserati opublikowało nowe zdjęcia auta przechodzącego pierwsze testy na torze w rękach głównego kierowcy testowego Andrei Bertoliniego. Ma on na koncie cztery tytuły mistrza świata w kultowym MC12. Po łącznie 1200 godzinach symulacji i trwających od lutego testach na torze, prace rozwojowe mają dobiec końca w przyszłym miesiącu.
Podobnie jak drogowy, nieco mniej elitarny supersamochód MC20, MCXtrema jest napędzana 3-litrowym silnikiem V6 twin turbo, ale o mocy powiększonej z 630 do 730 KM. Jest to zasługa modyfikacji turbosprężarek i systemu zapłonowego. Moment obrotowy pozostał bez zmian i wynosi 730 Nm.
Samochód jest wspólnym dziełem markowego Centro Stile i działu inżynieryjnego. W niektórych detalach nawiązuje do hipersamochodu Maserati MC12 i jego wyścigowego odpowiednika. MCXtrema nie podlega regulacjom żadnej serii wyścigowej i nie posiada homologacji drogowej, więc można było iść na całość - nie brakuje tu rozbudowanej aerodynamiki, z obszernymi wlotami i skrzydłami zapewniającymi odpowiedni docisk i chłodzenie.
Maserati MCXtrema to rozwinięcie zapowiadanego w zeszłym roku torowego auta o nazwie Project24. Nie ulega wątpliwości, że część rozwiązań zaczerpnięto także z niedawno pokazanej wyścigowej wersji Maserati MC20 klasy GT2.
Punktem wyjścia dla MCXtrema było cywilne MC20, a właściwie jego schemat konstrukcyjny z karbonowym monokokiem pochodzącym od włoskiej Dallary. Za źródło mocy służy zmodyfikowany silnik Nettuno V6 twin turbo połączony z typowo wyścigowym układem przeniesienia napędu. Tak jak w aucie drogowym silnik wykorzystuje technologię podwójnych komór spalania, które poprawiają zarówno osiągi jak i wydajność. Tego typu innowacje sprawiają, że silnik V6 Maserati należy do czołówki najmocniejszych V-szóstek jakie można dziś kupić.
W środku kierowca ma do dyspozycji kubełkowy, wyścigowy fotel wraz z 6-punktowymi pasami bezpieczeństwa. Jeśli klient będzie chciał zabrać na pokład instruktora lub kogoś bliskiego, musi zamówić opcjonalny drugi fotel. Najważniejsze z punktu widzenia kierowcy informacje pojawiają się na 5-calowym ekranie wbudowanym w motosportową kierownicę. Można tam obserwować czasy okrążeń, odbierać wiadomości z garażu i zmieniać niektóre ustawienia. Regulacji podlegają takie parametry jak wspomaganie kierownicy, mapa silnika, balans hamulców i czujność kontroli trakcji. Dla bezpieczeństwa na pokładzie znajduje się system gaśniczy i otwór ewakuacyjny w dachu, tak samo jak w samochodach serii GT.
Amortyzatory Maserati mają 4-stopniową regulację, a auto ma w standardzie wyścigowe, karbonowe hamulce. Z silnikiem współpracuje 6-biegowa sekwencyjna skrzynia i mechaniczny tylny dyferencjał ze szperą, a moc trafia wyłącznie na tylną oś. MCXtrema jest zbudowany niemal w całości z karbonu, dlatego jego masa “na sucho” ma wynosić około 1300 kg - dla porównania drogowe MC20 oficjalnie waży nieco poniżej 1500 kg (w pełni gotowy do jazdy jednak zauważalnie więcej).
Ekstremalny, torowy design nowego Maserati być może jest wskazówką co do wyglądu przyszłych, mocniejszych wersji drogowego MC20, prawdopodobnie w stylu lekkiego, pół-wyczynowego Lamborghini Huracan STO.
Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.
Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.
Ducati Multistrada Pikes Peak V4 ocieka sportem, dzięki wprowadzonym innowacjom i nowemu zawieszeniu Öhlins.
Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.
Zrodzone z marzeń – to określenie doskonale opisuje najwyższej klasy inwestycje tworzone przez Archicom Collection.
992.2 GT3 może mieć tylne fotele z Isofixem, ale kluczowy w nim jest wolnossący bokser z manualem.
Wygląda na to, że Toyota testuje nowego halo-cara przeznaczonego na drogi i do wyścigów.
Zaprezentowana jako koncept w 2023 roku Honda Prelude weszła w fazę testów drogowych.
Nadjeżdża najmocniejsze drogowe Ferrari w historii. Czy flagowe F80 będzie lepsze niż McLaren W1?
Według producenta RML P39 z dużą przewagą pokona obecne 911 GT3 RS na torze Nürburgring.
Szef GM Mark Reuss osobiście rozpędził nową 1079-konną Corvette ZR1 do jej prędkości maksymalnej.
Alpine zaprezentowało kolejny prototyp Alpenglow, tym razem z wodorowym V6 twin turbo o mocy 750 KM.
Najnowszy elektryczny crossover Renault wprost nawiązuje do “czwórki” z 1961 roku.
Większa moc, większy docisk, większa cena; na salonie w Paryżu debiutuje nowe Alpine A110 R Ultime.
Limitowany DB12 Goldfinger powstał z okazji sześciu dekad współpracy Aston Martina z Jamesem Bondem.
Na salonie w Paryżu debiutują dwa nowe modele Mini John Cooper Works - Hatch i crossover Aceman.