Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Mercedes-AMG wprowadza do oferty nowe E53 z 3-litrowym R6 turbo

Nowy układ hybrydowy wyraźnie podniósł parametry Mercedesa AMG E53 w wersji sedan jak i kombi.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

11 marca 2024
2024 Mercedes-AMG E53 W214 sedan i kombi
16

Możecie nie pamiętać poprzedniej generacji Mercedesa-AMG E53, który funkcjonował jako opcja pośrednia między E43, a pełnokrwistym E63. Naprawdę były aż trzy różne konfiguracje E-klasy AMG z totalnie różnymi silnikami i parametrami. Gamę otwierało E43 z 3.0 V6 biturbo, potem mieliśmy E53 z 3.0 R6 turbo i modułem mild hybrid, a na czele stało E63 z 4.0 V8 twin turbo. Obecna generacja nie jest aż tak rozbudowana, gdyż ograniczono wybór do E53 i E63.

Nowy Mercedes E53 bazuje na podobnym napędzie jak zaskakująco udany poprzednik, w którym naturalna elegancja limuzyny łączyła się z naprawdę mocnymi osiągami, choć nie porównywalnymi do topowego wariantu V8. Rzędowa “szóstka” wciąż ma 3 litry pojemności i jedną turbinę w odróżnieniu od dwóch turbin w V6 i V8. W tej generacji silnik spalinowy został skalibrowany z myślą o integracji z mocniejszym modułem hybrydowym plug-in. Zanim jakiekolwiek elektryczne podzespoły wejdą w rachubę E53 ma moc 449 KM i 560 Nm.

Oferta klasy E AMG została ograniczona do dwóch wersji. To pierwsza z nich - hybrydowe E53, od razu jako limuzyna i kombi.

Reklama

Na pokładzie jest bateria 28.6 kWh (pojemność użyteczna to 21.2 kWh), zasilająca motor elektryczny o mocy 164 KM zintegrowany z 9-stopniową skrzynią automatyczną i zmiennym napędem 4Matic+ realizowanym na wszystkie koła niezależnie od fazy działania napędu. Gdy oba silniki działają jednocześnie, nowe E53 dorównuje staremu E63 w kwestii liczb: 585 KM w trybie Normal i aż 611 KM w trybie Race jeśli bateria jest naładowana. Moment obrotowy dobija do 750 Nm. Spora różnica względem poprzednika rozwijającego 435 KM i 520 Nm.

Jeśli chodzi o osiągi, przyspieszenie do 100 km/h wynosi 3,8 lub 4,1 s w zależności od nadwozia (sedan lub kombi). Jeśli wybierzesz pakiet AMG Dynamic Plus prędkość maksymalna zostanie podniesiona z 250 do 275 lub 280 km/h - ponownie zależy to od liczby drzwi danego egzemplarza. Z punktu widzenia jazdy na prądzie, w trybie elektrycznym można przejechać maksymalnie 100 km z prędkościami do 140 km/h.

2024 Mercedes-AMG E53 sedan tył
16

Jeśli już mowa o trybach, jest ich mnóstwo. Konkretnie siedem mających wpływ na układ napędowy i podwozie: Comfort, Sport, Sport+, Slippery, Individual, Electric i Battery Hold - ten ostatni umożliwia synchroniczną pracę obu silników przy zachowaniu energii zgromadzonej w baterii na stałym poziomie.

Nowe E53 parametrami dorównuje staremu E63 - w najbardziej optymistycznym wariancie ma 611 KM i 750 Nm.

Reklama

Zawieszenie pierwszego AMG w gamie nowej Klasy E opiera się na sprężynach śrubowych i aktywnych amortyzatorach dwuzaworowych, które bezstopniowo regulują odpowiednio odbicie i kompresję. Inne zmiany mające na celu poprawę dynamiki obejmują wzmocnienie krzyżowe między górnymi mocowaniami przedniego zawieszenia oraz "panel oporowy" pod silnikiem, który łączy dolne wahacze ze sobą, aby poprawić reakcje przedniej części pojazdu i zwiększyć precyzję boczną przedniej osi. Tylne zawieszenie również posiada usztywnienie, zaprojektowane w celu poprawy stabilności przy dużych prędkościach. Przedni rozstaw kół jest większy (o 11 mm), tylna rama pomocnicza została zmodyfikowana, a mocowania osi są sztywniejsze. Jeśli wybierzesz pakiet Dynamic Plus, twój samochód zostanie również wyposażony w dynamiczne mocowania silnika.

2024 Mercedes-AMG E53 wnętrze
16

Wspomniany pakiet zawiera także 390-milimetrowe hamulce ceramiczne z zaciskami sześciotłoczkowymi z przodu zamiast standardowego zestawu tarcz 370 mm z zaciskami czterotłoczkowymi. Poza tym wybór pakietu AMG Dynamic Plus wiąże się z dodaniem do konfiguracji funkcji launch control oraz zmodyfikowanego tylnego dyferencjału.

Jeśli chodzi o wygląd auto jest poddane subtelnym zmianom w stylu AMG. Charakterystyczny grill, poszerzone przednie błotniki (aby pomieścić szerzej rozstawione koła), wyraźniejszy przedni spoiler, mocno wyrzeźbione wloty powietrza i większy dolny otwór w przednim zderzaku, plus “dyfuzor” i mała lotka na klapie bagażnika, składają się na przyjemną całość.

Cenniki klasy E53 od AMG nie zostały jeszcze opublikowane. Należy spodziewać się kwot większych niż w poprzedniku, zapewne przekraczających 450 tys. zł.

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Volvo wyposażone w opony Bridgestone Blizzak 6 podczas zimowych testów na śniegu.
Prezentacja Partnera
Bridgestone: Rok zwycięstw i dominacji w testach 2025

Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.

3 grudnia 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025
Audi V6 TDI mhev prezentacja
Audi
Audi prezentuje nowy silnik V6 TDI z technologią MHEV plus

Audi udowadnia, że da się jeszcze stworzy mocny i oszczędny silnik diesla o większej pojemności.

29 listopada 2025
2026 Mercedes-AMG GT 4-door ev
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG zorganizował pierwszy dynamiczny pokaz nowego GT 4-door

W światłach Las Vegas Mercedes-AMG pokazał najnowszy prototyp elektrycznego następcy AMG GT 4-door.

29 listopada 2025
BMW Z4 Final Edition prezentacja
BMW / Z4
BMW Z4 Final Edition - pożegnanie w dobrym stylu

BMW żegna roadstera Z4 limitowaną edycją dla miłośników marki i modelu.

26 listopada 2025
Land Rover Defender Dakar D7X-R prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender D7X-R gotowy na Dakar 2026

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

25 listopada 2025
2026 Mercedes-Benz CLA Shooting Brake cena
Mercedes / CLA
Nowy Mercedes CLA Shooting Brake wyceniony. Na razie tylko jako EV

Nowy Mercedes CLA Shooting Brake łączy sportowy styl z praktycznością kombi i wydajnym napędem.

25 listopada 2025
Brabus XL 800 Cabrio premiera
Mercedes / klasa G
Brabus XL 800 Cabrio - niebo nad głową i 800 KM pod maską

Pustynia w Emiratach i bulwary w Monako - Brabus XL 800 Cabrio świetnie pasuje do obu tych miejsc.

24 listopada 2025
Porsche 911 992.2 GT3 Manthey
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 z Manthey Kit - minus 2,8 sekundy na Ringu

Nowe Porsche 911 GT3 z Manthey Kit urywa kolejne kilka sekund z wyniku na torze Nürburgring.

24 listopada 2025
Genesis GV60 Magma debiut
Genesis / GV60
Genesis GV60 Magma - koreański sposób na połączenie luksusu i osiągów

Genesis GV60 Magma bazuje na rozwiązaniach Hyundaia Ioniq 5 N, ale aspiruje do segmentu premium.

21 listopada 2025