Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowe BMW M4 CS - mocniejsze, lżejsze i szybsze niż M4 Competition

Większa moc, mniejsza masa i ulepszone zawieszenie mają pomóc BMW M4 CS rywalizować z Porsche 911.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

8 maja 2024
2024 BMW M4 CS G82 drift
23

Emblemat CS na jednym z nowych BMW zawsze przynosi lawinę oczekiwań. M2 CS było zadziornym, fantastycznym małym coupe, które zgarnęło tytuł Evo Car of The Year 2020, a wspaniałe M5 CS powtórzyło ten wyczyn rok później. Ostatnie M3 CS także jeździ bajkowo, a teraz BMW przygotowało ten przepis jeszcze raz. Oto nowe M4 G82 CS.

M4 CS to model stworzony, aby realnie podgryzać Porsche 911. W tym celu zastosowano w coupe podobny zestaw modyfikacji mechanicznych jak w czterodrzwiowym odpowiedniku, co ma przełożyć się na precyzję, trakcję i oczywiście osiągi.

Za nowym karbonowym grillem spoczywa dobrze znany sześciocylindrowy silnik S58 z dwoma turbinami, w którym moc urosła z poziomu 530 KM w zwykłym M4 Competition aż do 550 KM (moment obrotowy pozostał bez zmian: 650 Nm). Przyrost jest efektem podkręcenia ciśnienia doładowania do 2.1 bara oraz przeprogramowania sterownika silnika.

W modelach CS BMW kładzie szczególny nacisk na prowadzenie. M4 G82 nie jest wyjątkiem.

W przeciwieństwie do limitowanego M4 CSL, które jest dwumiejscowe i tylnonapędowe, nowe M4 CS ma napęd na cztery koła przekazywany przez 8-biegowy automat i elektronicznie sterowaną szperę na tylnej osi. Podobnie jak w zwykłym M4 xDrive, można całkowicie odłączyć przednią oś i szaleć w trybie 2WD. Lepsza niż w CSL trakcja na starcie sprawia, że CS jest o 0,3 szybszy do 100 km/h niż droższy model - sprint zajmuje mu tylko 3,4 s. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 302 km/h.

Jednak formuła CS to coś o wiele więcej niż tylko jazda na wprost. M4 otrzymało nowe ustawienia zawieszenia, układu kierowniczego i geometrii w celu poprawy zachowania auta przy ostrej jeździe na torze. Adaptacyjne amortyzatory, sprężyny i stabilizatory mają tu dedykowane nastawy, podobnie jak układ kierowniczy M Servotronic o dobranej do tego auta zmiennej kalibracji przełożenia, które poprawia reakcje na polecenia kierowcy. W tym samym celu zamontowano sztywniejsze mocowania silnika, a dodatkowo można zamówić aluminiową rozpórkę przednią w celu dalszego wzmocnienia sztywności w tym obszarze.

Reklama
2024 BMW M4 CS G82 tył dynamiczne
23

CS jest również lżejsze niż M4 Competition, choć niedużo, bo jedynie około 20 kg. Jest to zasługa karbonowych paneli nadwozia i wnętrza. Dach, maska przedni splitter, dyfuzor i spoiler na tylnej klapie są wykonane właśnie z włókien węglowych. Podobnie konsola  środkowa, dekoracje deski rozdzielczej i kubełkowe fotele. Same tytanowe tłumiki końcowe pozwoliły zdjąć 4 kg masy.

Kute felgi nowego M4 CS mierzą 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu, a standardowo mają zamontowane opony Michelin Pilot Sport Cup 2. Z listy opcji można zamówić semi-slicki Cup 2 R oraz karbonowo-ceramiczne hamulce. BMW podało oficjalny czas swojego nowego auta na Północnej Pętli Nürburgringu, który wynosi 7:21,9 s - około 4 s wolniej niż limitowany M4 CSL.

Konfigurator nowego BMW M4 CS zostanie uruchomiony pod koniec maja. Polskie ceny tego modelu nie zostały jeszcze opublikowane.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Le Mans 24h 2025 - zwycięski marsz Ferrari. Trzeci triumf z rzędu

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzyli się na torze pod Le Mans, ale to znów Ferrari było górą.

16 czerwca 2025
Hyundai Ioniq 5 test 2025
Hyundai / Ioniq 5
2025 Hyundai Ioniq 5 - koreański rywal VW ID.4 to czysty biznes

Czas płynie, a w 2025 roku praktyczny Hyundai Ioniq 5 nadal jest jednym z liderów swojego segmentu.

15 czerwca 2025
2026 Peugeot 208 GTi premiera
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powrócił, aby podjąć walkę z elektrycznym Alpine A290

Rynek elektrycznych hot hatchy rośnie. Podczas 24h Le Mans Peugeot przedstawił nowego 208 GTi.

14 czerwca 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

14 czerwca 2025
Alpine A390 produkcyjne
Alpine / A390
Debiutuje Alpine A390 - francuska odpowiedź na Porsche Macan

Ofensywa modelowa Alpine nabiera rozpędu. Podczas 24h Le Mans debiutuje sportowy SUV A390 na prąd.

14 czerwca 2025
2025 Volkswagen Golf GTI Edition 50
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 bliski rekordu Nürburgringu w klasie FWD

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

14 czerwca 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025
Aston Martin Valkyrie LM prezentacja
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie LM pozwoli 10 osobom poczuć się jak w Le Mans

Valkyrie LM będzie dla garstki osób okazją, aby przejechać się bolidem wyścigowym rodem z Le Mans.

9 czerwca 2025
Porsche 963 RSP na drodze
Porsche / 963 RSP
Porsche 963 RSP: drogowy samochód klasy Le Mans Hypercar (tak jakby)

Niemcy przerobili hipersamochód Porsche 963 z serii WEC na auto drogowe. Są tylko dwa haczyki.

9 czerwca 2025
2025 Aston Martin Vantage Roadster test
Aston Martin / Vantage
2025 Aston Martin Vantage Roadster - największy rywal Ferrari Roma

Opracowany równolegle z coupe Vantage Roadster pokazuje sportową spójność w jeździe bez dachu.

6 czerwca 2025
2025 Lotus Emira V6 SE
Lotus / Emira
Lotus wprowadza nowego flagowca do gamy Emiry

Debiutuje Emira V6 SE z poprawioną kalibracją podwozia i mocą 400 KM. Cel: Porsche 911 Carrera.

5 czerwca 2025