Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 kwietnia 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
5

“Łopatki są szybsze” przestało być racjonalnym wytłumaczeniem przy wyborze skrzyni w sportowym samochodzie, o czym świadczy wyczyn firmy Porsche na torze Nürburgring. Nowe Porsche 911 GT3 generacji 992.2 okazało się wyraźnie szybsze na okrążeniu od modelu 992.1 GT3 ze skrzynią PDK.

Oficjalny czas “manualnego” Porsche na Nordschleife to 6:56,294. Za kierownicą zasiadł ambasador marki Jörg Bergmeister i pobił czas przedliftowego GT3 z PDK aż o 3,6 s. Przy okazji 911 992.2 GT3 (z pakietem Weissach) został oficjalnie liderem klasyfikacji najszybszych samochodów ze skrzynią ręczną jakie zmierzono w Zielonym Piekle, i to z dużą przewagą.

Porsche 911 GT3 z ręczną skrzynią okazało się szybsze na Nordschleife niż poprzednik z PDK.

Na drugie miejsce spadł Dodge Viper ACR, którego czas 7:01,3 mierzono w 2017 roku na nieco krótszej pętli o długości 20,6 km. Według kalkulacji ludzi z Porsche, gdyby wtedy wykorzystano pętlę o długości 20,832 km, która stała się ostatnio standardem wszystkich pomiarów, Viper miałby czas 7:05,8. To znaczy, że aktualne GT3 - nie RS, zaznaczamy - jest prawie o 10 s szybsze niż kolejne w tej klasyfikacji auto ze skrzynią ręczną.

Porsche szacuje, że w samochodzie z PDK czas byłby “o kilka sekund lepszy”. Biorąc pod uwagę, że GT3 RS generacji 992.1 wykonał okrążenie w czasie 6:49, jesteśmy ciekawi jaka jest ich definicja “kilku sekund”.

Porsche 992.2 GT3 manual rekord
5

Opisywane auto ma oczywiście Pakiet Weissach, który Porsche oferuje po raz pierwszy do zwykłego GT3 właśnie w generacji 992.2. W tym przypadku zawiera on m.in. short-shifter i karbonową klatkę bezpieczeństwa. Istotne dla ostatecznego czasu okrążenia na pewno są też liczne zmiany jakie w każdym 992.2 GT3 zaszły pod karoserią. Przede wszystkim opony Michelin Pilot Cup 2 R, ale też zmieniona geometria przedniego zawieszenia skutkująca lepszą stabilnością auta przy pokonywaniu nierówności oraz podczas hamowania.

Wideo z przejazdu ogląda się z zapartym tchem, bo manualna skrzynia sprawia, że Bergmeister ma o wiele więcej pracy niż miałby z PDK na pokładzie. Kilka razy obroty wręcz dobijają do limitera nim kierowca wrzuca kolejny bieg. Skrócone o 8 procent przełożenia zwiększają szybkość nawet bez wzrostu mocy, bo silnik ma korzystniejszy przebieg momentu przekazywanego na koła. Odbywa się to kosztem prędkości maksymalnej ograniczonej właśnie przez długość przełożeń, ale 312 km/h na Nürburgringu i tak nie jest potrzebne.

Reklama

Próba torowa manualnego GT3 na Nürburgringu wyniknęła z rosnącej popularności tego rodzaju skrzyń w 911.

Bergmeister potwierdził, że krótsze biegi, a także zmieniona konfiguracja podwozia pozwoliły na poprawę tempa: “Nowe GT3 na limicie wzbudza jeszcze większą pewność siebie niż poprzedni model. Byłem szybszy w prawie każdym zakręcie. Wiele nauczyliśmy się od 911 GT3 RS, zwłaszcza w kwestii podwozia. Samochód jest znacznie bardziej stabilny na wybojach i krawężnikach. A dzięki krótszym o osiem procent przełożeniom, nawet z tą samą mocą silnika, tylna oś napędza wóz wyraźnie lepiej".

Publikowanie czasów 911 GT3 z manualną skrzynią biegów wydaje się sprzeczne z dominującym stanowiskiem Porsche w kwestii wyboru skrzyni. Na ogół marka zapewnia, że jeśli zależy ci na czasach okrążeń i osiągach na torze, nawet kosztem zaangażowania, PDK jest bez wątpienia najlepszym wyborem. Według dyrektora GT Model Line, Andreasa Preuningera, to ciekawość klientów skłoniła ich do przetestowania najnowszego GT3 z manualną skrzynią biegów.

„Coraz więcej kupujących 911 GT3 decyduje się na sześciobiegową manualną skrzynię biegów”, powiedział Preuninger. "I coraz częściej klienci ci pytają nas, jak szybkie będzie 911 GT3 z manualną skrzynią biegów na Nordschleife. Teraz odpowiedzieliśmy na to pytanie i - choć wiemy, że wariant ze skrzynią PDK jest znacznie szybszy - przejechaliśmy nasze oficjalne okrążenie z manualną sześciobiegową skrzynią biegów".

„Nawet bez zautomatyzowanych, superszybkich i precyzyjnych zmian biegów PDK i z konwencjonalnym zamiast elektronicznie sterowanego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu, nowe 911 GT3 poprawiło czas swojego poprzednika z PDK o około 3,6 sekundy”.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025
Mazda MX-5 koncept
Mazda / MX-5
Wyciekły dane na temat baterii nadchodzącej elektrycznej Mazdy MX-5

Rysunki patentowe Mazdy zdradzają założenia wieloczęściowej baterii elektrycznego następcy MX-5.

5 maja 2025
Ford Mustang GTD czas okrążenia
Ford / Mustang GTD
Ford Mustang GTD jest szybszy od Porsche 918 Spyder wokół Nürburgringu

Ford Mustang GTD pobił o 5,5 s swój poprzedni czas wokół Nürburgringu notując wynik 6:52,072.

5 maja 2025
2025 Aston Martin DBX S premiera
Aston Martin / DBX
Aston Martin przejmuje filozofię Porsche i prezentuje 727-konne DBX S

DBX S to nowa wersja w gamie Aston Martina DBX. Gamie, która wkrótce ma przypominać ofertę Porsche.

30 kwietnia 2025
Ferrari 296 Speciale premiera
Ferrari / 296 Speciale
Poznaj 296 Speciale - być może najlepiej jeżdżące Ferrari w historii

Ferrari 296 Speciale o mocy 880 KM wypełnia lukę po 488 Pista, a na torze jest szybsze od LaFerrari.

29 kwietnia 2025
Eurotrip po Polsce: Yokohama on Tour
Prezentacja Partnera
Eurotrip po Polsce: Praga, Rzym, Paryż i Wenecja w jeden dzień!

Sprawdź, jak w jeden dzień odwiedzić ikony Europy, nie wyjeżdżając z kraju! Niezwykła podróż po Pałukach.

29 kwietnia 2025