Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 kwietnia 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
5

“Łopatki są szybsze” przestało być racjonalnym wytłumaczeniem przy wyborze skrzyni w sportowym samochodzie, o czym świadczy wyczyn firmy Porsche na torze Nürburgring. Nowe Porsche 911 GT3 generacji 992.2 okazało się wyraźnie szybsze na okrążeniu od modelu 992.1 GT3 ze skrzynią PDK.

Oficjalny czas “manualnego” Porsche na Nordschleife to 6:56,294. Za kierownicą zasiadł ambasador marki Jörg Bergmeister i pobił czas przedliftowego GT3 z PDK aż o 3,6 s. Przy okazji 911 992.2 GT3 (z pakietem Weissach) został oficjalnie liderem klasyfikacji najszybszych samochodów ze skrzynią ręczną jakie zmierzono w Zielonym Piekle, i to z dużą przewagą.

Porsche 911 GT3 z ręczną skrzynią okazało się szybsze na Nordschleife niż poprzednik z PDK.

Na drugie miejsce spadł Dodge Viper ACR, którego czas 7:01,3 mierzono w 2017 roku na nieco krótszej pętli o długości 20,6 km. Według kalkulacji ludzi z Porsche, gdyby wtedy wykorzystano pętlę o długości 20,832 km, która stała się ostatnio standardem wszystkich pomiarów, Viper miałby czas 7:05,8. To znaczy, że aktualne GT3 - nie RS, zaznaczamy - jest prawie o 10 s szybsze niż kolejne w tej klasyfikacji auto ze skrzynią ręczną.

Porsche szacuje, że w samochodzie z PDK czas byłby “o kilka sekund lepszy”. Biorąc pod uwagę, że GT3 RS generacji 992.1 wykonał okrążenie w czasie 6:49, jesteśmy ciekawi jaka jest ich definicja “kilku sekund”.

Porsche 992.2 GT3 manual rekord
5

Opisywane auto ma oczywiście Pakiet Weissach, który Porsche oferuje po raz pierwszy do zwykłego GT3 właśnie w generacji 992.2. W tym przypadku zawiera on m.in. short-shifter i karbonową klatkę bezpieczeństwa. Istotne dla ostatecznego czasu okrążenia na pewno są też liczne zmiany jakie w każdym 992.2 GT3 zaszły pod karoserią. Przede wszystkim opony Michelin Pilot Cup 2 R, ale też zmieniona geometria przedniego zawieszenia skutkująca lepszą stabilnością auta przy pokonywaniu nierówności oraz podczas hamowania.

Wideo z przejazdu ogląda się z zapartym tchem, bo manualna skrzynia sprawia, że Bergmeister ma o wiele więcej pracy niż miałby z PDK na pokładzie. Kilka razy obroty wręcz dobijają do limitera nim kierowca wrzuca kolejny bieg. Skrócone o 8 procent przełożenia zwiększają szybkość nawet bez wzrostu mocy, bo silnik ma korzystniejszy przebieg momentu przekazywanego na koła. Odbywa się to kosztem prędkości maksymalnej ograniczonej właśnie przez długość przełożeń, ale 312 km/h na Nürburgringu i tak nie jest potrzebne.

Reklama

Próba torowa manualnego GT3 na Nürburgringu wyniknęła z rosnącej popularności tego rodzaju skrzyń w 911.

Bergmeister potwierdził, że krótsze biegi, a także zmieniona konfiguracja podwozia pozwoliły na poprawę tempa: “Nowe GT3 na limicie wzbudza jeszcze większą pewność siebie niż poprzedni model. Byłem szybszy w prawie każdym zakręcie. Wiele nauczyliśmy się od 911 GT3 RS, zwłaszcza w kwestii podwozia. Samochód jest znacznie bardziej stabilny na wybojach i krawężnikach. A dzięki krótszym o osiem procent przełożeniom, nawet z tą samą mocą silnika, tylna oś napędza wóz wyraźnie lepiej".

Publikowanie czasów 911 GT3 z manualną skrzynią biegów wydaje się sprzeczne z dominującym stanowiskiem Porsche w kwestii wyboru skrzyni. Na ogół marka zapewnia, że jeśli zależy ci na czasach okrążeń i osiągach na torze, nawet kosztem zaangażowania, PDK jest bez wątpienia najlepszym wyborem. Według dyrektora GT Model Line, Andreasa Preuningera, to ciekawość klientów skłoniła ich do przetestowania najnowszego GT3 z manualną skrzynią biegów.

„Coraz więcej kupujących 911 GT3 decyduje się na sześciobiegową manualną skrzynię biegów”, powiedział Preuninger. "I coraz częściej klienci ci pytają nas, jak szybkie będzie 911 GT3 z manualną skrzynią biegów na Nordschleife. Teraz odpowiedzieliśmy na to pytanie i - choć wiemy, że wariant ze skrzynią PDK jest znacznie szybszy - przejechaliśmy nasze oficjalne okrążenie z manualną sześciobiegową skrzynią biegów".

„Nawet bez zautomatyzowanych, superszybkich i precyzyjnych zmian biegów PDK i z konwencjonalnym zamiast elektronicznie sterowanego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu, nowe 911 GT3 poprawiło czas swojego poprzednika z PDK o około 3,6 sekundy”.

Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defender w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!
Prezentacja Partnera
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!

Jeszcze kilkanaście lat temu męska półka w łazience często ograniczała się do żelu pod prysznic 3w1 - jak jest dziś?

14 sierpnia 2025
Ford Kuga test PL
Ford / Kuga
Ford Kuga - słusznie lubiany wielozadaniowiec

To jeden z najmniej emocjonujących segmentów, ale nieustannie mogący sporo zaoferować.

14 sierpnia 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defender w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Kamm 912T restomod
Restomod
Ten restomod Porsche 912 ma mniej mocy niż BMW 3, ale to nieważne

Kamm Manufaktur właśnie pokazało samochód będący idealnym antidotum na współczesny wyścig mocy.

9 sierpnia 2025
Bugatti Brouillard prezentacja
Bugatti / Brouillard
Bugatti Brouillard to pierwszy z wielu nowych one-offów z Molsheim

Kto powiedział że W16 zniknęło? Jeśli masz kasę i wyobraźnię, Bugatti jest gotowe współpracować.

7 sierpnia 2025
2025 Bentley Bentayga Speed test
Bentley / Bentayga
2025 Bentley Bentayga Speed - godny rywal Aston Martina DBX?

Już bez W12, ale z V8 i plejadą zmyślnej elektroniki - Bentley Bentayga Speed może zagrozić liderom.

6 sierpnia 2025
Range Rover Sport SV Carbon 2025
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport SV teraz także w wersji specjalnej Carbon

Range Rover Sport SV w wersji Carbon nie posiada w standardzie dwóch najlepszych karbonowych opcji…

6 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Range Rover EV pierwsza jazda
Land Rover / Range Rover
Range Rover Electric to najwygodniejszy i najcichszy RR w historii

Zasiedliśmy za kierownicą prototypu Range Rovera Electric - potencjalnie najlepszego RR w historii.

31 lipca 2025
Porsche 911 992.2 Speedster spyshot
Porsche / 911
Nadchodzi nowe Porsche 911 Speedster i nie, to nie jest GT3 Cabriolet

Wiele wskazuje na to, że pod nadwoziem przypominającym GT3 kabrio kryje się nowy Porsche Speedster.

29 lipca 2025