Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 kwietnia 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
5

“Łopatki są szybsze” przestało być racjonalnym wytłumaczeniem przy wyborze skrzyni w sportowym samochodzie, o czym świadczy wyczyn firmy Porsche na torze Nürburgring. Nowe Porsche 911 GT3 generacji 992.2 okazało się wyraźnie szybsze na okrążeniu od modelu 992.1 GT3 ze skrzynią PDK.

Oficjalny czas “manualnego” Porsche na Nordschleife to 6:56,294. Za kierownicą zasiadł ambasador marki Jörg Bergmeister i pobił czas przedliftowego GT3 z PDK aż o 3,6 s. Przy okazji 911 992.2 GT3 (z pakietem Weissach) został oficjalnie liderem klasyfikacji najszybszych samochodów ze skrzynią ręczną jakie zmierzono w Zielonym Piekle, i to z dużą przewagą.

Porsche 911 GT3 z ręczną skrzynią okazało się szybsze na Nordschleife niż poprzednik z PDK.

Na drugie miejsce spadł Dodge Viper ACR, którego czas 7:01,3 mierzono w 2017 roku na nieco krótszej pętli o długości 20,6 km. Według kalkulacji ludzi z Porsche, gdyby wtedy wykorzystano pętlę o długości 20,832 km, która stała się ostatnio standardem wszystkich pomiarów, Viper miałby czas 7:05,8. To znaczy, że aktualne GT3 - nie RS, zaznaczamy - jest prawie o 10 s szybsze niż kolejne w tej klasyfikacji auto ze skrzynią ręczną.

Porsche szacuje, że w samochodzie z PDK czas byłby “o kilka sekund lepszy”. Biorąc pod uwagę, że GT3 RS generacji 992.1 wykonał okrążenie w czasie 6:49, jesteśmy ciekawi jaka jest ich definicja “kilku sekund”.

Porsche 992.2 GT3 manual rekord
5

Opisywane auto ma oczywiście Pakiet Weissach, który Porsche oferuje po raz pierwszy do zwykłego GT3 właśnie w generacji 992.2. W tym przypadku zawiera on m.in. short-shifter i karbonową klatkę bezpieczeństwa. Istotne dla ostatecznego czasu okrążenia na pewno są też liczne zmiany jakie w każdym 992.2 GT3 zaszły pod karoserią. Przede wszystkim opony Michelin Pilot Cup 2 R, ale też zmieniona geometria przedniego zawieszenia skutkująca lepszą stabilnością auta przy pokonywaniu nierówności oraz podczas hamowania.

Wideo z przejazdu ogląda się z zapartym tchem, bo manualna skrzynia sprawia, że Bergmeister ma o wiele więcej pracy niż miałby z PDK na pokładzie. Kilka razy obroty wręcz dobijają do limitera nim kierowca wrzuca kolejny bieg. Skrócone o 8 procent przełożenia zwiększają szybkość nawet bez wzrostu mocy, bo silnik ma korzystniejszy przebieg momentu przekazywanego na koła. Odbywa się to kosztem prędkości maksymalnej ograniczonej właśnie przez długość przełożeń, ale 312 km/h na Nürburgringu i tak nie jest potrzebne.

Reklama

Próba torowa manualnego GT3 na Nürburgringu wyniknęła z rosnącej popularności tego rodzaju skrzyń w 911.

Bergmeister potwierdził, że krótsze biegi, a także zmieniona konfiguracja podwozia pozwoliły na poprawę tempa: “Nowe GT3 na limicie wzbudza jeszcze większą pewność siebie niż poprzedni model. Byłem szybszy w prawie każdym zakręcie. Wiele nauczyliśmy się od 911 GT3 RS, zwłaszcza w kwestii podwozia. Samochód jest znacznie bardziej stabilny na wybojach i krawężnikach. A dzięki krótszym o osiem procent przełożeniom, nawet z tą samą mocą silnika, tylna oś napędza wóz wyraźnie lepiej".

Publikowanie czasów 911 GT3 z manualną skrzynią biegów wydaje się sprzeczne z dominującym stanowiskiem Porsche w kwestii wyboru skrzyni. Na ogół marka zapewnia, że jeśli zależy ci na czasach okrążeń i osiągach na torze, nawet kosztem zaangażowania, PDK jest bez wątpienia najlepszym wyborem. Według dyrektora GT Model Line, Andreasa Preuningera, to ciekawość klientów skłoniła ich do przetestowania najnowszego GT3 z manualną skrzynią biegów.

„Coraz więcej kupujących 911 GT3 decyduje się na sześciobiegową manualną skrzynię biegów”, powiedział Preuninger. "I coraz częściej klienci ci pytają nas, jak szybkie będzie 911 GT3 z manualną skrzynią biegów na Nordschleife. Teraz odpowiedzieliśmy na to pytanie i - choć wiemy, że wariant ze skrzynią PDK jest znacznie szybszy - przejechaliśmy nasze oficjalne okrążenie z manualną sześciobiegową skrzynią biegów".

„Nawet bez zautomatyzowanych, superszybkich i precyzyjnych zmian biegów PDK i z konwencjonalnym zamiast elektronicznie sterowanego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu, nowe 911 GT3 poprawiło czas swojego poprzednika z PDK o około 3,6 sekundy”.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

17 kwietnia 2025
Hennessey Venom F5 Evolution prezentacja
Hennessey / Venom F5
Nowy Hennessey Venom F5 Evolution ma dwa razy tyle mocy co Veyron

W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.

17 kwietnia 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

16 kwietnia 2025
2026 Lamborghini Urus Performante spyshot
Lamborghini / Urus Performante
Nowe Lamborghini Urus Performante coraz bliżej premiery

Niedługo poznamy nowe Lamborghini Urus Performante - rywala Astona DBX707 i Ferrari Purosangue.

15 kwietnia 2025
Włókna węglowe zakaz 2029
Rynek
Parlament Europejski planuje zakazać używania włókien węglowych

Unijni urzędnicy wzięli na celownik włókna węglowe, których rozpad jest szkodliwy dla zdrowia.

15 kwietnia 2025
2027 McLaren WEC
McLaren
McLaren z silnikiem V10 powalczy o triumf w Le Mans

Od 2027 roku do Ferrari, Porsche i Aston Martina w stawce WEC dołączy nowy gracz - McLaren.

14 kwietnia 2025
MGA Factory Edition Frontline restomod
Restomod
To klasyczne MG ma stosunek mocy do masy niczym Porsche 911 GT3

MGA Factory Edition od brytyjskiej firmy Frontline to klasyk o osiągach godnych supersamochodów.

10 kwietnia 2025
JCR Porsche 911 S/T tuning
Porsche / 911 S/T
Tuner JCR poprawił nasz Samochód Roku - Porsche 911 S/T

JCR to specjaliści od tuningu Porsche, a ich najnowsza kreacja bazuje na wspaniałym 911 S/T.

10 kwietnia 2025
2026 Aston Martin DB12 spyshot
Aston Martin / DB12
Po Nurburgringu jeździ zmodyfikowany Aston Martin DB12. Nowy AMR?

Super-GT Aston Martina wkrótce doczeka się wzmocnionej i nastawionej na tor wersji specjalnej.

10 kwietnia 2025
2025 Bentley Continental GT premiera
Bentley / Continental GT
Bazowy hybrydowy Bentley Continental GT ma aż 680 KM i silnik V8

Gama Bentleya powiększa się o bazowe warianty Continentala GT i Flying Spura z napędem hybrydowym.

8 kwietnia 2025
zmiany legislacyjne w UK 2035
Rynek
Wielka Brytania luzuje ban na samochody spalinowe niszowych producentów

Mali producenci będą mogli sprzedawać w UK samochody spalinowe do 2030 roku, a hybrydy do 2035.

7 kwietnia 2025
2025 Abt RS3-R tuning
ABT
Audi RS3-R od Abt mocą zbliża się do Porsche 911 GTS

Karbonowe dodatki, bodykit i ponad 500 KM to pakiet jaki Abt proponuje do limitowanego Audi RS3 R.

7 kwietnia 2025