Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche na drodze elektryfikacji - na pierwszy ogień 718 i SUV-y

Do końca dekady gama Porsche przejdzie sporą rewolucję z 718, Macanem i Cayenne EV w roli głównej.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

14 marca 2023
Porsche EV przyszłość marki
10

Porsche buduje elektryczną przyszłość - to fakt, a nie opinia. Potwierdzeniem niech będzie ostatnia doroczna konferencja prasowa, na której rzucono nowe światło na plany marki dotyczące elektryfikacji.

Porsche przewiduje, że do 2030 roku aż 80% sprzedaży marki będą stanowić samochody czysto elektryczne, głównie SUV-y. Pierwszy w kolejce czeka już nowy Macan (debiut za rok), a zaraz za nim pojawi się elektryczny następca serii 718.

Czwarta generacja Porsche Cayenne także będzie w pełni elektryczna, a w gamie pojawi się nowy flagowy SUV o tymczasowej nazwie roboczej “K1”. Bazą dla tego nowego modelu, który ma być bardziej luksusowy i sportowy niż Cayenne, będzie rozwijana przez Porsche platforma SSP Sport.

Elektryczna rewolucja w Porsche rozpocznie się od SUV-ów: Macana i Cayenne.

Platforma ta będzie się wywodzić wprost z architektury opracowywanej w ramach Programu Artemis grupy VAG, ale ma zawierać także garść dedykowanych dla Porsche rozwiązań. Dzięki nim marka z Zuffenhausen będzie mogła zachować pewną odrębność w kalibracji i ustawieniach podwozia.

Porsche będzie miało wpływ zarówno na podzespoły mechaniczne jak i oprogramowanie platformy, dzięki czemu zachowa swobodę rozwoju w zakresie własnej technologii akumulatorów nowej generacji, silników elektrycznych chłodzonych olejem oraz instalacji elektrycznej 900V. Niektóre z tych elementów widzieliśmy już w modelach koncepcyjnych, czego przykładem jest wyścigowe Porsche Mission R.

Porsche Mission R elektryczna przyszłość marki
10

Na platformie SSP Sport powstanie także kolejna generacja Panamery i następca Porsche Taycan, ale oba te modele są przewidywane znacznie później niż zelektryfikowane SUV-y. Do tego czasu Taycan zachowa eksperymentalną architekturę J1, która nie była pomyślana w kontekście długofalowego rozwoju, a Panamera nadal będzie oparta o typowo spalinową architekturę MSP.

Reklama

Kultowe 911 jest jedynym modelem Porsche, który ma zachować swój dotychczasowy napęd spalinowy.

Podczas konferencji potwierdzono także duży lifting aktualnego Cayenne. Jeszcze przed końcem roku model ten zyska obszerny pakiet poprawek, który ma pomóc mu podtrzymać zainteresowanie klientów do momentu wprowadzenia całkowicie nowej czwartej generacji wyposażonej w napęd EV. Zarówno następcy Cayenne jak i Macana będą bazować na jeszcze innej platformie PPE opracowywanej wspólnie z Audi. W najmocniejszych wersjach nowy Macan ma oferować nawet ponad 600 KM oraz instalację 800V, która w razie potrzeby może “przeskoczyć” na napięcie 400V.

Porsche EV przyszłość marki
10

Z kolei elektryczny następca serii 718 pojawi się całkiem szybko, bo już w 2025 roku. Będzie bazował na platformie stworzonej specjalnie z myślą o modelach sportowych. Szczegółów na razie brakuje, ale Porsche może w tym przypadku zastosować zupełnie inne rozmieszczenie baterii, które miałoby podkreślać optymalny rozkład mas znany z samochodów centralnosilnikowych. Wydaje się, że jedynym autem niezagrożonym poważną rewolucją jest kultowe 911, które pozostanie głównie spalinowe. W planach jest tylko dodanie do gamy nowego modelu Hybrid.

Do 2030 roku Porsche chce zredukować swój ślad węglowy do zera - mają w tym pomóc inwestycje w paliwa syntetyczne.

Na tym plany Porsche się nie kończą. Szefowie firmy zapowiadają liczne wersje specjalne i limitowane, a także projekty jednostkowe (one-off). Są to dobre wiadomości dla fanów spalinowych modeli Porsche, tak samo jak inwestycje niemieckiej marki w syntetyczne paliwa. Produkcja e-fuel już ruszyła, a docelowo ten rodzaj paliwa ma trafiać do centrów rozwoju, programów wyścigowych oraz klientów posiadających klasyczne modele Porsche. Bezemisyjna benzyna oraz pozostałe opisane tu działania mają zbliżyć niemieckiego giganta do celu jakim jest osiągnięcie neutralności węglowej do 2030 roku.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
Maserati GranCabrio Folgore news
Maserati / GranCabrio
Maserati GranCabrio Folgore - elektryczny kabriolet o mocy MC12

Elektryczne GranCabrio Folgore to pierwszy na rynku kabriolet segmentu GT z napędem bezemisyjnym.

16 kwietnia 2024
2024 Alfa Romeo Junior EV
Alfa Romeo / Junior
Nazwa “Milano” nielegalna! Nowa Alfa Romeo będzie się nazywać Junior

Kariera Alfy Romeo Milano trwała kilka dni. Włoski rząd zmusił producenta do zmiany nazwy na Junior.

15 kwietnia 2024
GMA T.50s debiut na torze
GMA / T.50
Torowy GMA T.50s zalicza dynamiczny debiut na torze w Goodwood

Torowy GMA T.50 oznaczony literą ‘s’ jest lżejszy, mocniejszy i ma lepsze aero niż model drogowy.

15 kwietnia 2024
2024 Chevrolet Corvette C8 ZR1 teaser
Chevrolet / Corvette C8
Nowy Chevrolet Corvette ZR1 zadebiutuje w najbliższe lato

Zbliża się debiut najmocniejszej Corvette w historii - nowego ZR1 generacji C8.

12 kwietnia 2024
Pagani Alisea koncept
Pagani
Pagani Alisea - wyjątkowy koncept na 25-lecie Zondy

Pagani wraz z Instituto Europeo di Design stworzyło wizję Zondy w roli hipersamochodu przyszłości.

11 kwietnia 2024
Toyota GR86 v GT86 porównanie
Toyota / GR86
Toyota GT86 v GR86 - genialny koncept Toyoty na tanie coupe

Toyota GT86 zmieniła rynek sportowych coupe, a późniejsze GR86 doprowadziło tę formułę do perfekcji.

10 kwietnia 2024
Morgan Plus Four MY2024 lifting
Morgan / Plus 4
Morgan Plus Four otrzymał pakiet poprawek na rok 2024

W nowym Plus Four Morgan poprawił podwozie i wnętrze, ale pozostawił legendarny design z lat 30.

10 kwietnia 2024
Lamborghini Huracán STJ news
Lamborghini / Huracan STJ
Lamborghini Huracán STJ - 10 sztuk na zakończenie produkcji V10

Jeśli żegnać kultowe V10 Lamborghini to w takim stylu - limitowanym, torowym modelem opartym na STO.

10 kwietnia 2024
BMW Rimac umowa
BMW
BMW podpisało umowę na dostawę baterii z Rimac Group

Następna generacja modeli EV Neue Klasse od BMW będzie korzystać z baterii opracowanych w Chorwacji.

9 kwietnia 2024
2014 Mercedes-AMG S63 Coupe test
Mercedes / S63 AMG
Mercedes-AMG S63 Coupe (2014-2021) - luksusowe GT w cenie Civika TR

Stylowy i luksusowy Mercedes S63 Coupe to niedoceniane, choć świetne GT za dobre pieniądze.

9 kwietnia 2024
2024 Audi S3 Limousine
Audi / S3
Audi S3 ma teraz więcej mocy i elektronikę z RS3

Na rok modelowy 2024 Audi wprowadza do S3 poprawki układu napędowego i odświeżony design.

9 kwietnia 2024
BMW M5 Touring w USA
BMW / M5
BMW M5 Touring trafi także do USA. Premiera jeszcze w tym roku

BMW zdecydowało, że nowe M5 Touring będzie sprzedawane także za oceanem.

5 kwietnia 2024